صورة زهرة الكرز فى الققصص الشعبى اليابانى الحديث : دراسة تحليلية لأعمال ياناجيتا كونيو / إعداد هبه الله ابو بكر ؛ إشراف ا.د. علاء على زين العابدين، ا.د. حسن كمال حسن حرب.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The symbolic image of cherry blossoms in modern Japanese folktale- an analytical study of Yanagita Kunio’s work [Added title page title]
- 398.209052
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.02.15.Ph.D.2022.هب.ص (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100030165000 |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: ص. 198-200.
تنقسم هذه الدراسة إلى جزأين. تقوم الباحثة في الجزء الأول منها، بتوضيح الخلفية التاريخية لزهرة الكرز في اليابان، ومدى ارتباطها بالأدب، والثراث الياباني،ثم تقوم بدراسة مدى تجسيد هذا الارتباط في الأدب الياباني بشكل عام، والقصصي الشعبي الياباني بشكل خاص. تسعى الباحثة في الجزء الثاني من الدراسة إلى تحديد الخصائص الأدبية لرمزية زهرة الكرز في القصص الشعبي الياباني، هذه الرمزية التي تضم جانبين متناقضين، فهناك الرمزية الإيجابية أي الصورة المشرقة المفرحة لزهرة الكرز الجميلة، وهناك أيضا الرمزية السلبية أي الصورة القاتمة الحزينة التي تنبع من جمع زهرة الكرز- التي لا تتجاوز فترة تفتحها الأسبوعين- بين الجمال، وقصر العمر، وقد اتخذت الباحثة من أعمال الكاتب ياناجيتا كونيو (1875م-1962م) نموذجا مثاليا، تستطيع من خلال تحليل أعماله الكشف عن مكانة زهرة الكرز، ورمزيتها في التراث الشعبي الياباني. حيث يُعد ياناجيتا كونيو مؤسس الدراسات الشعبية اليابانية الحديثة، وقد أسهمت مجموعاته القصصية في إعادة إحياء الأدب الشعبي الياباني، وصد الهجمات التغريبية على الثقافة اليابانية من خلال الجمع، والتسجيل لمكونات الثقافة الشعبية اليابانية، وعناصرها التي تم تجاهلها خلال فترة التحديث في اليابان. تنقسم هذه الدراسة إلى جزأين. تقوم الباحثة في الجزء الأول منها، بتوضيح الخلفية التاريخية لزهرة الكرز في اليابان، ومدى ارتباطها بالأدب، والثراث الياباني،ثم تقوم بدراسة مدى تجسيد هذا الارتباط في الأدب الياباني بشكل عام، والقصصي الشعبي الياباني بشكل خاص. تسعى الباحثة في الجزء الثاني من الدراسة إلى تحديد الخصائص الأدبية لرمزية زهرة الكرز في القصص الشعبي الياباني، هذه الرمزية التي تضم جانبين متناقضين، فهناك الرمزية الإيجابية أي الصورة المشرقة المفرحة لزهرة الكرز الجميلة، وهناك أيضا الرمزية السلبية أي الصورة القاتمة الحزينة التي تنبع من جمع زهرة الكرز- التي لا تتجاوز فترة تفتحها الأسبوعين- بين الجمال، وقصر العمر، وقد اتخذت الباحثة من أعمال الكاتب ياناجيتا كونيو (1875م-1962م) نموذجا مثاليا، تستطيع من خلال تحليل أعماله الكشف عن مكانة زهرة الكرز، ورمزيتها في التراث الشعبي الياباني. حيث يُعد ياناجيتا كونيو مؤسس الدراسات الشعبية اليابانية الحديثة، وقد أسهمت مجموعاته القصصية في إعادة إحياء الأدب الشعبي الياباني، وصد الهجمات التغريبية على الثقافة اليابانية من خلال الجمع، والتسجيل لمكونات الثقافة الشعبية اليابانية، وعناصرها التي تم تجاهلها خلال فترة التحديث في اليابان.
The cherry blossom known as ”Sakura” is one of the most important symbols of Japan. “Sakura” has been embedded in Japanese culture since ancient times and it has been widely celebrated in Japanese folklore, literature, poetry, and art. That’s why it’s no wonder that the symbolic image of Sakura has evolved over time in response to cultural, social, and historical changes in Japan throughout the ages.
This thesis is divided into two fundamental interconnected parts. The first part includes a study of the historical origin of Sakura and its connection to the Japanese character. This part is introductory to the second part, which focuses on the connection between Sakura and the Japanese literary heritage, especially folk literature. This study aims to reach a comprehensive understanding of Sakura and its reflection in Japanese folktale, through studying and analyzing some of the works of one of the most famous and influential Japanese folklore writers, Yanagita Kunio.
In the first chapter, the researcher gave a brief on the previous studies related to the subject of her research. she discussed previous studies related to the image of cherry blossoms in Japanese literature. Then, she gave a brief on the previous studies related to the works of Yanagita Kunio.
As for the second chapter, the researcher sought to study and analyze the image of cherry blossoms pictured in various Japanese literary works in different Japanese eras.
Meanwhile, in the third chapter, the researcher sought to analyze the image of cherry blossoms in Japanese folklore.
In Chapter Four, the researcher presented an overview of the life of Yanagita Kunio. Therefore, this chapter was divided into two parts. In the first part the researcher provided a detailed overview of Yanagita’s life, and the different stages he went through in his life. In the second part she discussed some of the most important works of Yanagita, in which he studied cherry blossoms, and the weeping cherry trees he encountered during his travels throughout Japan.
In Chapter Five, the researcher analyzed the image of cherry blossoms which were mentioned in the writings of Yanagita, through some specific points such as: ”Yanajita’s relationship with cherry blossoms”, ”The connection between Cherry blossoms and sacred places”, ”The Changing of the symbolism of cherry blossoms.”.
The researcher reached the results that can be summarized in the following points:
• The folk stories presented in this study strongly reflect the close relationship between cherry blossoms and the Japanese people since ancient times. The researcher believes that the reason behind the survival and continuity of these stories is not only that they are narrated orally. There are other reasons, including that many traditional arts such as Noh plays, and Kabuki plays are based on folk tales of cherry blossoms and these plays are still presented to this day. Moreover, there are many Japanese writers who drew
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.