header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

Using Perceptual Mapping in improving Marketing Effectiveness : The Mediating Role of Pricing Strategies Application on Private Universities in Egypt / by Noura Said Mohamed Abdrabou Ghataty ; Supervised By Prof. Dr. Gamal Sayed Abdel Aziz, Dr. Doaa Fathy Abdelgawad

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2023Description: 199 leaves : illustrations ; 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • استخدام الخريطة الادراكية في تحسين فاعلية التسويق : الدور الوسيط لاستراتيجيات التسعير بالتطبيق علي الجامعات الخاصة في مصر [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 658.802
Available additional physical forms:
  • Issued also as CD
Dissertation note: Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023. Summary: The main purpose of this research is to investigate the direct relationship between perceptual mapping and marketing effectiveness, in addition to the indirect relationship through mediating pricing strategies between them, where this research had been applied in ten (10) accredited private universities in Egypt in Greater Cairo including (AUC, BUE, GUC, MSA, MIU, MUST, AASTMT, NGU, NU, and 6OU). In this research, the researcher relied on using the mixed method approach (qualitative and quantitative research). Also, this research relied on using Probability (Random) Sampling Technique due to the existence of frames for the research population, utilizing Stratifies Sampling to classify the research population into two strata (one stratum for decision makers and one stratum for students) employing the Disproportionate Stratified Sampling because the number of some groups or strata is too small or too large. Additionally, two structured questionnaire lists were employed as a data collection instrument. According to literature review and results of the exploratory study, the researcher had developed the measurements comprised in the two questionnaire lists. Data were collected from (100) valid questionnaires from decision makers with a response rate of (74%) and (413) valid questionnaires from students with a response rate of (90%), through using Multiple Cross- Sectional because the research population is composed of more than one sample unit, through an electronic base by designing two questionnaire lists on Google forms, and then creating a QR code for the questionnaire links, in addition to utilizing the paper base. Data were analyzed utilizing SPSS v. 25, and AMOS 25 programs, and the Minitab Package v.18 was used to graphically conduct perceptual maps. Results of this research revealed that there is a direct positive and strong relationship between perceptual mapping dimensions and marketing effectiveness dimensions in the Egyptian context under study and it was found that brand image as a first dimension of perceptual mapping has the highest impact on profits and satisfaction in regard to two dimensions of marketing effectiveness for decision makers in private universities in Egypt. Also, from students’ perspective, results showed that brand image has the highest impact on their satisfaction and thus it influences their choice for universities. Additionally, results indicated that there is an indirect relationship between perceptual mapping and marketing effectiveness which increases by mediating pricing strategies in the Egyptian private universities under studySummary: الغرض الرئيسي من هذا البحث هو التحقق من العلاقة المباشرة بين الخرائط الإدراكية وفعالية التسويق، بالإضافة إلى العلاقة غير المباشرة من خلال توسيط إستراتيجيات التسعير بينهما، حيث تم تطبيق هذا البحث في عشر (10) جامعات خاصة معتمدة في مصر في القاهرة الكبرى (AUC ، BUE ، GUC ، MSA ، MIU ، MUST ، AASTMT ، NGU ، NU و 6OU). إعتمدت الباحثة في هذا البحث على المنهج المختلط (البحث النوعي و الكمي). أيضًا ، وإستند هذا البحث على إستخدام أسلوب أخذ العينات الإحتمالية (العشوائية) نظرًا لوجود إطارات لمجتمع البحث، وتم إستخدام أخذ العينات الطبقية؛ نظرا لتصنيف مجتمع البحث إلى طبقتين (طبقة لمتخذي القرار وطبقة للطلاب) بإستخدام أسلوب أخذ العينات الطبقية الغير تناسبية لأن عدد بعض المجموعات أو الطبقات صغير جدًا أو كبير جدًا. بالإضافة إلى ذلك، تم إستخدام قائمتين إستقصاء مهيكلة كأداة لجمع البيانات. وإستنادا إلى الدراسات السابقة ونتائج الدراسة الاستطلاعية، فقد قامت الباحثة بتطوير المقاييس التي إشتملت عليها قائمتي الإستقصاء. تم جمع البيانات من (100) إستبيانًا صالحًا من متخذي القرار بنسبة إستجابة (74%) و (413) إستبيانًا صالحًا من الطلاب بنسبة إستجابة (90%)، من خلال استخدام القطاع العرضي المتعدد لأن مجتمع البحث يتكون من أكثر من وحدة عينة واحدة. وتم جمع البيانات بإستخدام القاعدة الإلكترونية من خلال تصميم قائمتين إستبيان على نماذج Google form، ثم إنشاء رمز QR code لروابط الإستبيان، بالإضافة إلى إستخدام القاعدة الورقية. تم تحليل البيانات بإستخدام برامج SPSS v. 25 و AMOS 25، وتم إستخدام Minitab Package v.18 لإجراء رسوم بيانية لرسم الخرائط الإدراكية. أظهرت نتائج هذا البحث أن هناك علاقة مباشرة إيجابية وقوية بين أبعاد الخرائط الإدراكية وأبعاد فعالية التسويق في السياق المصري قيد الدراسة، وتم التوصل الى أن صورة العلامة التجارية كبعد أول من الخرائط الإدراكية لها التأثير الأكبر على الأرباح والرضا كبعدي لفعالية التسويق، فيما يتعلق بمتخذي القرار في الجامعات الخاصة في مصر. ومن وجهة نظر الطلاب، أظهرت النتائج أن صورة العلامة التجارية أيضا لها التأثير الأكبر على رضائهم، وبالتالي فهي تؤثر على إختيارهم للجامعات. وبالإضافة إلى ذلك، أشارت النتائج إلى وجود علاقة غير مباشرة بين الخرائط الإدراكية وفعالية التسويق والتي زادت مع توسيط إستراتيجيات التسعير في العلاقة محل البحث في الجامعات المصرية الخاصة قيد الدراسة.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.05.01.Ph.D.2023.No.U (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110089094000

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 200-250.

The main purpose of this research is to investigate the direct relationship between
perceptual mapping and marketing effectiveness, in addition to the indirect relationship through
mediating pricing strategies between them, where this research had been applied in ten (10)
accredited private universities in Egypt in Greater Cairo including (AUC, BUE, GUC, MSA,
MIU, MUST, AASTMT, NGU, NU, and 6OU). In this research, the researcher relied on using
the mixed method approach (qualitative and quantitative research). Also, this research relied on
using Probability (Random) Sampling Technique due to the existence of frames for the research
population, utilizing Stratifies Sampling to classify the research population into two strata (one
stratum for decision makers and one stratum for students) employing the Disproportionate
Stratified Sampling because the number of some groups or strata is too small or too large.
Additionally, two structured questionnaire lists were employed as a data collection instrument.
According to literature review and results of the exploratory study, the researcher had developed
the measurements comprised in the two questionnaire lists. Data were collected from (100) valid
questionnaires from decision makers with a response rate of (74%) and (413) valid
questionnaires from students with a response rate of (90%), through using Multiple Cross-
Sectional because the research population is composed of more than one sample unit, through an
electronic base by designing two questionnaire lists on Google forms, and then creating a QR
code for the questionnaire links, in addition to utilizing the paper base. Data were analyzed
utilizing SPSS v. 25, and AMOS 25 programs, and the Minitab Package v.18 was used to
graphically conduct perceptual maps. Results of this research revealed that there is a direct
positive and strong relationship between perceptual mapping dimensions and marketing
effectiveness dimensions in the Egyptian context under study and it was found that brand image
as a first dimension of perceptual mapping has the highest impact on profits and satisfaction in
regard to two dimensions of marketing effectiveness for decision makers in private universities
in Egypt. Also, from students’ perspective, results showed that brand image has the highest
impact on their satisfaction and thus it influences their choice for universities. Additionally,
results indicated that there is an indirect relationship between perceptual mapping and marketing
effectiveness which increases by mediating pricing strategies in the Egyptian private universities
under study

الغرض الرئيسي من هذا البحث هو التحقق من العلاقة المباشرة بين الخرائط الإدراكية وفعالية التسويق، بالإضافة إلى العلاقة غير المباشرة من خلال توسيط إستراتيجيات التسعير بينهما، حيث تم تطبيق هذا البحث في عشر (10) جامعات خاصة معتمدة في مصر في القاهرة الكبرى (AUC ، BUE ، GUC ، MSA ، MIU ، MUST ، AASTMT ، NGU ، NU و 6OU). إعتمدت الباحثة في هذا البحث على المنهج المختلط (البحث النوعي و الكمي). أيضًا ، وإستند هذا البحث على إستخدام أسلوب أخذ العينات الإحتمالية (العشوائية) نظرًا لوجود إطارات لمجتمع البحث، وتم إستخدام أخذ العينات الطبقية؛ نظرا لتصنيف مجتمع البحث إلى طبقتين (طبقة لمتخذي القرار وطبقة للطلاب) بإستخدام أسلوب أخذ العينات الطبقية الغير تناسبية لأن عدد بعض المجموعات أو الطبقات صغير جدًا أو كبير جدًا. بالإضافة إلى ذلك، تم إستخدام قائمتين إستقصاء مهيكلة كأداة لجمع البيانات. وإستنادا إلى الدراسات السابقة ونتائج الدراسة الاستطلاعية، فقد قامت الباحثة بتطوير المقاييس التي إشتملت عليها قائمتي الإستقصاء. تم جمع البيانات من (100) إستبيانًا صالحًا من متخذي القرار بنسبة إستجابة (74%) و (413) إستبيانًا صالحًا من الطلاب بنسبة إستجابة (90%)، من خلال استخدام القطاع العرضي المتعدد لأن مجتمع البحث يتكون من أكثر من وحدة عينة واحدة. وتم جمع البيانات بإستخدام القاعدة الإلكترونية من خلال تصميم قائمتين إستبيان على نماذج Google form، ثم إنشاء رمز QR code لروابط الإستبيان، بالإضافة إلى إستخدام القاعدة الورقية. تم تحليل البيانات بإستخدام برامج SPSS v. 25 و AMOS 25، وتم إستخدام Minitab Package v.18 لإجراء رسوم بيانية لرسم الخرائط الإدراكية. أظهرت نتائج هذا البحث أن هناك علاقة مباشرة إيجابية وقوية بين أبعاد الخرائط الإدراكية وأبعاد فعالية التسويق في السياق المصري قيد الدراسة، وتم التوصل الى أن صورة العلامة التجارية كبعد أول من الخرائط الإدراكية لها التأثير الأكبر على الأرباح والرضا كبعدي لفعالية التسويق، فيما يتعلق بمتخذي القرار في الجامعات الخاصة في مصر. ومن وجهة نظر الطلاب، أظهرت النتائج أن صورة العلامة التجارية أيضا لها التأثير الأكبر على رضائهم، وبالتالي فهي تؤثر على إختيارهم للجامعات. وبالإضافة إلى ذلك، أشارت النتائج إلى وجود علاقة غير مباشرة بين الخرائط الإدراكية وفعالية التسويق والتي زادت مع توسيط إستراتيجيات التسعير في العلاقة محل البحث في الجامعات المصرية الخاصة قيد الدراسة.

Issued also as CD

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image