تطوير تشريعات التعليم في الجامعات الفلسطينية في ضوء الاتجاهات العالمية : تصور مقترح /
رائدة عوني هاشم عمرو،
تطوير تشريعات التعليم في الجامعات الفلسطينية في ضوء الاتجاهات العالمية : تصور مقترح / Reforming Palestinian University legislations in the light of International Trends اعداد رائدة عوني هاشم عمرو ؛ اشراف سامي محمدً نصار، هيثم اسماعيل الطوخي. - 221 صفحة ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2021.
ببليوجرافيا: صفحات. 172-190.
يتضح أن الاهتمام بواقع تطبيق وتطوير التشريعات في المؤسسات الجامعية بشكل خاص – صار مطلبا أساسيا لتطوير المنظومة التشريعية الحاكمة لعمل الجامعات. وعلى الرغم من إدراك السلطة الوطنية الفلسطينية لضرورة وحتمية تطوير التشريعات الجامعية، إلا أن هذا التطوير يصطدم بمجموعة من المعوقات منها ما هو متعلق بكيفية قيادته وإدارته وأخرى مرتبطة بمقاومات مختلفة فردية وجماعية على السواء، وتعتبر هذه المقاومات جد طبيعية، فالأهم في ذلك هو التعرف عليها، قياس مدى حدتها وأهميتها النسبية وذلك من أجل التقليل من أثرها كعائق في وجه التطوير المنشود، ومن هذا المنطلق يتعين ضبط وتحديد عوامل نجاح تطبيق تطوير التشريعات في مؤسسات التعليم العالي الفلسطينية على الأقل في الأفق متوسط المدى لضمان تطبيقه بصورة أمثل. وعليه فإن هذه الدراسة تسلط الضوء واقع التشريعات التي تحكم الجامعات الفلسطينية؛ بهدف إظهار نواقصها ومعوقاتها، ومن ثم تقديم مقترحات للعمل على تطوير هذه التشريعات وآليات تطبيقها. It is clear that the application of the application and development of legislation in university institutions in particular - has become an essential demand for the development of the governing legislative system for universities. Although the Palestinian National Authority is recognized for the need for the development and development of university legislation, but this development collides with a range of obstacles, which is related to how he is leading, management and other related to different individual and collective resistors, and these resistors are very natural, the most important is recognized, Measurement and relative importance in order to minimize their impact as a cluster in the face of desired development, and from this point of view and identification of successful implementation of the implementation of legislation in Palestinian higher education institutions at least in the average range to ensure an optimal applied. Therefore, this study highlights the reality of legislation governing Palestinian universities; With the aim of showing their shortcomings and constraints, and then submitting proposals to develop this legislation and their application mechanisms. The problem is crystallized in the following questions
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
التعليم العالي--فلسطين.
المشاركة. الشفافية. المساءلة
378.569
تطوير تشريعات التعليم في الجامعات الفلسطينية في ضوء الاتجاهات العالمية : تصور مقترح / Reforming Palestinian University legislations in the light of International Trends اعداد رائدة عوني هاشم عمرو ؛ اشراف سامي محمدً نصار، هيثم اسماعيل الطوخي. - 221 صفحة ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2021.
ببليوجرافيا: صفحات. 172-190.
يتضح أن الاهتمام بواقع تطبيق وتطوير التشريعات في المؤسسات الجامعية بشكل خاص – صار مطلبا أساسيا لتطوير المنظومة التشريعية الحاكمة لعمل الجامعات. وعلى الرغم من إدراك السلطة الوطنية الفلسطينية لضرورة وحتمية تطوير التشريعات الجامعية، إلا أن هذا التطوير يصطدم بمجموعة من المعوقات منها ما هو متعلق بكيفية قيادته وإدارته وأخرى مرتبطة بمقاومات مختلفة فردية وجماعية على السواء، وتعتبر هذه المقاومات جد طبيعية، فالأهم في ذلك هو التعرف عليها، قياس مدى حدتها وأهميتها النسبية وذلك من أجل التقليل من أثرها كعائق في وجه التطوير المنشود، ومن هذا المنطلق يتعين ضبط وتحديد عوامل نجاح تطبيق تطوير التشريعات في مؤسسات التعليم العالي الفلسطينية على الأقل في الأفق متوسط المدى لضمان تطبيقه بصورة أمثل. وعليه فإن هذه الدراسة تسلط الضوء واقع التشريعات التي تحكم الجامعات الفلسطينية؛ بهدف إظهار نواقصها ومعوقاتها، ومن ثم تقديم مقترحات للعمل على تطوير هذه التشريعات وآليات تطبيقها. It is clear that the application of the application and development of legislation in university institutions in particular - has become an essential demand for the development of the governing legislative system for universities. Although the Palestinian National Authority is recognized for the need for the development and development of university legislation, but this development collides with a range of obstacles, which is related to how he is leading, management and other related to different individual and collective resistors, and these resistors are very natural, the most important is recognized, Measurement and relative importance in order to minimize their impact as a cluster in the face of desired development, and from this point of view and identification of successful implementation of the implementation of legislation in Palestinian higher education institutions at least in the average range to ensure an optimal applied. Therefore, this study highlights the reality of legislation governing Palestinian universities; With the aim of showing their shortcomings and constraints, and then submitting proposals to develop this legislation and their application mechanisms. The problem is crystallized in the following questions
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
التعليم العالي--فلسطين.
المشاركة. الشفافية. المساءلة
378.569