الخطاب الشعري عند جيل السبعينيات في ضوء نظرية التلقي /
شعبان نصر عبدالله حسن،
الخطاب الشعري عند جيل السبعينيات في ضوء نظرية التلقي / The poetic discourse of the seventies generation in light of the reception theory اعداد شعبان نصر عبد الله حسن ؛ اشراف ا.د. أبو اليزيد الشرقاوي. - 352 ورقة : 25 سم. + CD
أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: أوراق 337-348.
هذه الدراسة تدور حول «الخطاب الشعري عند جيل السبعينيات» وهي تكشف عن وضعية هذا الشعر من منظور القراءة أو التلقي؛ فتبحث في طبيعة القارئ ودوره وكيفية اشتغاله، سواء أكان هذا القارئ ضمنيا مبنينا في البنية النصية، ومؤطرا داخل حدود الظواهر التعبيرية، ومجسِّدا لآفاق النشاط القرائي الممكن، أو كان هذا القارئ تاريخيا متحققا، قد استجاب فِعليًّا للخطاب الشعري، وتفاعل أفقه الخاص مع أفق النص، فحاول فهمه، أو تشويهه، أو ترويجه، بحسب خبرة المؤول أو القارئ ومنطلقاته المعرفية واستعداده الخاص. وتأتي الدراسة في بابين يتعلق الأول بـ «القارئ في النص» وهو يكشف عن تجليات «القارئ الضمني» في شعر السبعينيات، وعن الاستراتيجيات النصية للتلقي، وهي ظواهر نصية تحدد موضع القارئ، وتكشف عن دوره، ومدى مساهمته في إنتاج الدلالة. وقد جاء في ثلاثة فصول: تناول الفصل الأول أشكال الفجوات التي تمثل أبرز تجليات القارئ الضمني. وتناول الفصل الثاني الفعاليات الذهنية التي يمارسها القارئ في تفاعله مع النص، والاستراتيجيات الأولية التي تساهم في تحقيق عملية الفهم. وتناول الفصل الثالث الاستراتيجيات الكلية للتلقي، والتي تتعلق بالبحث في الخطاب بأكمله، وتستهدف تشكيل موضوع جمالي متكامل ومنسجم. أما الباب الثاني فيتعلق بـ «القارئ في التاريخ» وهو يكشف عن أنماط التلقي الفعلي لشعر السبعينيات، وهي أنماط ثلاثة، وهي: التلقي السلبي، والتلقي المنهجي، والتلقي الدعائي، وهذه الأنماط في مجملها تمثل القيمة أو الأثر الجمالي المتحقق للخطاب الشعري. وقد طرح أصحابها العديد من القضايا الأدبية، والقيم الجمالية، والرؤى النقدية، في سياق استجابتهم لهذا الشعر. ) This study is about the “poetic discourse of the Seventies generation,” and it reveals the status of this poetry from the perspective of reading or reception. It shows the nature of reader, and his roles and activity whether he is an ‘‘Implied Reader’’ involved in textual structure, or he is a ‘‘Historical Reader’’, had actually responded to this poetic discource and the interaction of his own horizon with the horizon of the text, thus he tried to understand , distort , or promote it according to the experience of the interpreter or the reader, and his knowledge bases and his own willingness, thus achieving the value or aesthetic impact of the poetry of the seventies.
The study comes in two chapters. The first relates to “the reader in the text,” which reveals the manifestations of the “Implied reader” in the poetry of the seventies, and textual strategies for reception, which are textual phenomena that determine the position of the reader and reveals his role and the extent of his contribution to the production of significance.
It came in three chapters: the first chapter dealt with the forms of Gaps and spots of indeterminacy, which represents the most prominent manifestations of the Implied reader. The second chapter dealt with the mental activities practiced by the reader in his interaction with the text and the primary strategies that contribute to achieve the process of understanding.
The third chapter dealt with the overall strategies of reception that are related to looking at the entire discourse aimed at forming an integrated and harmonious aesthetic object.
As for the second chapter, it is related to “The Reader in History,” which reveals the patterns of actual reception of the seventies’ poetry and the most important literary issues and aesthetic values raised by this poetry in the critical discourse.
The study monitors three distinct patterns of reception, the first of which is the negative pattern of receiving, which is the anti-reading of the seventies’ poetry. The second: the method of systematic reception that aims to understand poetry in a scientific and objective manner. And the third: the propaganda style that aims to promote this poetry.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
الشعر العربي --تاريخ ونقد--مصر..
نظرية التلقي. جيل السبعينيات. الخطاب الشعري.
811.962
الخطاب الشعري عند جيل السبعينيات في ضوء نظرية التلقي / The poetic discourse of the seventies generation in light of the reception theory اعداد شعبان نصر عبد الله حسن ؛ اشراف ا.د. أبو اليزيد الشرقاوي. - 352 ورقة : 25 سم. + CD
أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: أوراق 337-348.
هذه الدراسة تدور حول «الخطاب الشعري عند جيل السبعينيات» وهي تكشف عن وضعية هذا الشعر من منظور القراءة أو التلقي؛ فتبحث في طبيعة القارئ ودوره وكيفية اشتغاله، سواء أكان هذا القارئ ضمنيا مبنينا في البنية النصية، ومؤطرا داخل حدود الظواهر التعبيرية، ومجسِّدا لآفاق النشاط القرائي الممكن، أو كان هذا القارئ تاريخيا متحققا، قد استجاب فِعليًّا للخطاب الشعري، وتفاعل أفقه الخاص مع أفق النص، فحاول فهمه، أو تشويهه، أو ترويجه، بحسب خبرة المؤول أو القارئ ومنطلقاته المعرفية واستعداده الخاص. وتأتي الدراسة في بابين يتعلق الأول بـ «القارئ في النص» وهو يكشف عن تجليات «القارئ الضمني» في شعر السبعينيات، وعن الاستراتيجيات النصية للتلقي، وهي ظواهر نصية تحدد موضع القارئ، وتكشف عن دوره، ومدى مساهمته في إنتاج الدلالة. وقد جاء في ثلاثة فصول: تناول الفصل الأول أشكال الفجوات التي تمثل أبرز تجليات القارئ الضمني. وتناول الفصل الثاني الفعاليات الذهنية التي يمارسها القارئ في تفاعله مع النص، والاستراتيجيات الأولية التي تساهم في تحقيق عملية الفهم. وتناول الفصل الثالث الاستراتيجيات الكلية للتلقي، والتي تتعلق بالبحث في الخطاب بأكمله، وتستهدف تشكيل موضوع جمالي متكامل ومنسجم. أما الباب الثاني فيتعلق بـ «القارئ في التاريخ» وهو يكشف عن أنماط التلقي الفعلي لشعر السبعينيات، وهي أنماط ثلاثة، وهي: التلقي السلبي، والتلقي المنهجي، والتلقي الدعائي، وهذه الأنماط في مجملها تمثل القيمة أو الأثر الجمالي المتحقق للخطاب الشعري. وقد طرح أصحابها العديد من القضايا الأدبية، والقيم الجمالية، والرؤى النقدية، في سياق استجابتهم لهذا الشعر. ) This study is about the “poetic discourse of the Seventies generation,” and it reveals the status of this poetry from the perspective of reading or reception. It shows the nature of reader, and his roles and activity whether he is an ‘‘Implied Reader’’ involved in textual structure, or he is a ‘‘Historical Reader’’, had actually responded to this poetic discource and the interaction of his own horizon with the horizon of the text, thus he tried to understand , distort , or promote it according to the experience of the interpreter or the reader, and his knowledge bases and his own willingness, thus achieving the value or aesthetic impact of the poetry of the seventies.
The study comes in two chapters. The first relates to “the reader in the text,” which reveals the manifestations of the “Implied reader” in the poetry of the seventies, and textual strategies for reception, which are textual phenomena that determine the position of the reader and reveals his role and the extent of his contribution to the production of significance.
It came in three chapters: the first chapter dealt with the forms of Gaps and spots of indeterminacy, which represents the most prominent manifestations of the Implied reader. The second chapter dealt with the mental activities practiced by the reader in his interaction with the text and the primary strategies that contribute to achieve the process of understanding.
The third chapter dealt with the overall strategies of reception that are related to looking at the entire discourse aimed at forming an integrated and harmonious aesthetic object.
As for the second chapter, it is related to “The Reader in History,” which reveals the patterns of actual reception of the seventies’ poetry and the most important literary issues and aesthetic values raised by this poetry in the critical discourse.
The study monitors three distinct patterns of reception, the first of which is the negative pattern of receiving, which is the anti-reading of the seventies’ poetry. The second: the method of systematic reception that aims to understand poetry in a scientific and objective manner. And the third: the propaganda style that aims to promote this poetry.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
الشعر العربي --تاريخ ونقد--مصر..
نظرية التلقي. جيل السبعينيات. الخطاب الشعري.
811.962