علاقة الَّتجول العقلي والتعقل بقدرات التفكير الابداعى لدى طلاب الجامعة /
إعداد رحاب محمد أحمد عبد الدايم،
علاقة الَّتجول العقلي والتعقل بقدرات التفكير الابداعى لدى طلاب الجامعة / The Relationship of Mind Wandering and Mindfulness with Creative Thinking Abilities among University Students اعدادرحاب محمد أحمد عبد الدايم ؛ اشراف أ.دنبوية عبد العزيز علي شاهين. - 172 صفحة. : ايضاحيات؛ 25سم. CD.
أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات. 141-154.
هدفن الد ارسة ال ارهنة لى بحل ع قة التبج - توافمما حالتين عقليتان - بالقدران ا تداعيةي ومدز سمام كل منمما في التنتؤ تمذه القد ارني َلدز ط ب الجامعةي حيل غة تكونن عينة الدراسة من )321 من الدارسين تجامعة القاهرة وجامعة حلواني وت اروحن ا وطالب غ ( طالب أعمارهم تين )18-23( سنة. وقد تلع عدد الذكور في العينة )90 اي بمتوسر عمرع ) غ ( ذكر 19.51( سنةي بانح ار معيارع )1.54( سنةي في حين تلع عدد ا نال )231( أنجىي بمتوسر عمرع )19.47( سنةي بانح ار معيارع )1.07( سنةي اختيروا من )6( كليان )4( كليان نظر ةي وهي )اآلداب-التجارة - الحقوق- الخدمة ايجتماعية(ي )2( من الكليان العمليةي وهي )المندسة- الطب البشرع(ي موزعين على الفرق الدراسية )األولى- الجانية- الجالجة- الرابعة(. او َ تم تطتيق مقياس التبج او العقليي َ تعبمدي ومجسان التفكير المرتبطة بقياس التبج ُ او العقلي الم َ العقلي التلقائيي ومقياس التبج ومقياس التبعق . وأسفرن نتائج الدراسة عن النتائج اآلتية الي وبطار ة القد ارن ا تداعية ُ -1 تعَّمد( وعالقتهما بقد ارت التفكير اإلبداعي ُّول العقلي )التلقا ي والم َ فيما يتعلق بنوعي الَّتج ومدى إسهامهما في التنبؤ بهذه القدرات: كشفن نتائج معام ن ايرتباط واينحدار الخطي ت ُ او العقلي التلقائيي وكذل الم َ البسير عن وجود ع قة سالبة تين التبج عبمد )بطر قة المجسان( وبعض قدران التفكير ا تداعي والمتمجلة في الط قةي والمرونة التلقائية سواء اللفظية منما أو او العقلي في التنتؤ تمذه القد ارني َ الشكليةي ومواالة ايتجاه الشكليةي مت سمام نوعي التبج 166 با عافة لي ذل ي اتعإ أن ي توجد ع قة ارتباطية تين او العقلي والقد ارن َ نوعي التبج ا تداعية عند استخدام مقاييس التقدير الذاتي للتجاو بعد أداء المشاركين للممام ا تداعية المنوط تما. َ -2 ُّول العقلي )اإليجابي والسلبي والمحايد( بقد ارت التفكير أما بالنسبة لعالقة محتوى الَّتج اإلبداعي ومدى إسهامهم في التنبؤ بهذه القدرات: كشفن نتائج معام ن ايرتباط واينحدار او العقلي ذا المحتوز ا يجاتي والط قة َ الخطي البسير عن وجود ع قة سالبة تين التبج اللفظية والشكليةي والمرونة التلقائية اللفظيةي واألاالة الشكليةي ومواالة ايتجاه الشكلية؛ في او َ غ حين ارتبر كل من التبج ا بالط قة اللفظية العقلي ذا المحتوز السلتيي والمحايد ارتبا غطا سالب والشكليةي والمرونة التلقائية الشكليةي واألاالة الشكليةي ومواالة ايتجاه الشكليةي با عافة او العقلي )ا يجاتيي والسلتيي والمحايد( في التنتؤ تمذه القد ارن. َ لى سمام محتوز التبج -3 فيما يتعلق بالَّتعُّقل وأبعاده المختلفة وعالقتهم بقد ارت التفكير اإلبداعي ومدى إسهامهم في الدرجة الكلية للتبعقا التنبؤ بهذه القدرات: وجود ع قة موجبة تين ل وبعض القد ارن ا تداعية )الط قةي والمرونة( اللفظيةي والشكليةي ومواالة ايتجاه الشكلية با عافة لى سمامما على فيما يتعلق بأبعاد الَّتعُّق فقد ارتبر عد الم حظة توافُّ التنتؤ تمذه القدران لديمم. ل الفرعية ُ ب غ بالط قةي والمرونة التلقائية أحد أبعاد التبعق سواء اللفظية منما أو الشكليةي ال ارتبا غطا موجبا واألاالة اللفظيةي ومواالة ايتجاه الشكليةي با عافة لى سمام عد في التنتؤ تمذه ُ هذا الب ا. القد ارن المذكورة سلف ل غ عد الوال باعتباره أحد أبعاد التبعقا ُ كما وجدن ع قة موجبة تين ب عد في التنتؤ ُ سمام هذا الب والط قة والمرونة التلقائية واألاالة سواء اللفظية منما أو الشكليةي وا تمذه القدران. كما عد ع ُ وجدن ع قة موجبة تين ب دم التفاعل مت الختران الداخلية كأحد بعاد التبعقال بالط قة اللفظيةي فعغ عن سمامُّ في التنتؤ تمذه القدرة. في حين ي توجد ع قة عدع التار على نحو وا ت ي وعدم الحكم علي الخت ارن الداخلية والقد ارن ُ ارتباطية خطية تين ب ا تداعية. ً في التنبؤ بقد ارت َ -4 فيما يتعلق بمدى إسهام نوع ا ُّول العقلي ومحتواه وأبعاد الَّتعُّقل معا لَّتج ي كشفن نتائج تحلي أن هذا النموذج التفاعلي يساعد في لل التفكير اإلبداعي اينحدار المتعدد تفسير التباين لقدران التفكير ا تداعي لدز عينة الدراسة الكلية This study aims to investigate The Relationship of Mind Wandering
and Mindfulness- as mental states- to Creative Thinking Abilities Among
University Students. A sample consisted of (321) male and female from
Cairo and Helwan University students, The age of the participants ranged
from (18 to 23) years selected from ten colleges: four theoretical and two
practical colleges, distributed on (first-second- third- fourth) years of study,
the number of males was (90), whereas (231) females. The study used some
scales: Spontaneous Mind Wandering Questionnaire, Deliberate Mind
Wandering Questionnaire, Probes for measuring mind wandering,
Mindfulness Scale and battery of creative abilities and showed these results:
1- With regard to the two types of (spontaneous/deliberate) mind wandering
and their relationship to creative thinking abilities and their ability to
predict these abilities: the results of the correlation coefficients and
simple linear regression revealed a negative relationship between
spontaneous, deliberate mind wandering (by probes) and some creative
thinking abilities represented in Fluency, spontaneous flexibility, whether
verbal or figure, and figure Maintenance of Direction, with the ability of
the two types of mind wandering in predicting these abilities. in addition
to the absence of the relationship between the two types of mind
wandering and creative abilities when using self-assessment scales for
wandering after participants perform the creative tasks entrusted to them.
168
2- the results of the correlation coefficients and simple linear regression
revealed a negative relationship between the mind wandering with
positive content and verbal and figure fluency, verbal spontaneous
flexibility, figure originality, and figure Maintenance of Direction, while
both negative and neutral content wandering was negatively related to
verbal and figure fluency, figure spontaneous flexibility, figure
originality, and figure Maintenance of Direction, in addition to the ability
of the mind wandering content (positive, negative, neutral) to predict
these abilities.
3- There is a positive relationship between the total degree of mindfulness
and some creative abilities (fluency, flexibility) verbal and figure, and
figure Maintenance of Direction in addition to their ability to predict
these abilities.
- With regard to the sub-dimensions of mindfulness, the dimension of
observation was positively correlated with fluency, spontaneous
flexibility, whether verbal or figure, verbal originality, and figure
Maintenance of Direction, in addition to the predictive ability of this
dimension with these aforementioned abilities. It also found a positive
relationship between the dimension of description and fluency,
spontaneous flexibility and originality, whether verbal or figure, and the
ability of this dimension to predict these abilities. There was also a
positive relationship between the dimension of non-interaction with
internal experiences with verbal fluency, as well as its ability to predict
this ability. On the other hand, the linear correlation between the two
dimensions of acting consciously, and not judging internal experiences
and creative abilities, has been eliminated.
4- With regard to the extent to which the type of mind wandering, its
content, and the dimensions of mindfulness together contribute to
predicting creative thinking abilities, the results of the multiple
regression analysis revealed that this interactive model helps explain the
variance in the creative thinking abilities of the total study sample
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
التفكيرالابداعى
القدرات الابداعية التجول العقلي التعقل
153
علاقة الَّتجول العقلي والتعقل بقدرات التفكير الابداعى لدى طلاب الجامعة / The Relationship of Mind Wandering and Mindfulness with Creative Thinking Abilities among University Students اعدادرحاب محمد أحمد عبد الدايم ؛ اشراف أ.دنبوية عبد العزيز علي شاهين. - 172 صفحة. : ايضاحيات؛ 25سم. CD.
أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات. 141-154.
هدفن الد ارسة ال ارهنة لى بحل ع قة التبج - توافمما حالتين عقليتان - بالقدران ا تداعيةي ومدز سمام كل منمما في التنتؤ تمذه القد ارني َلدز ط ب الجامعةي حيل غة تكونن عينة الدراسة من )321 من الدارسين تجامعة القاهرة وجامعة حلواني وت اروحن ا وطالب غ ( طالب أعمارهم تين )18-23( سنة. وقد تلع عدد الذكور في العينة )90 اي بمتوسر عمرع ) غ ( ذكر 19.51( سنةي بانح ار معيارع )1.54( سنةي في حين تلع عدد ا نال )231( أنجىي بمتوسر عمرع )19.47( سنةي بانح ار معيارع )1.07( سنةي اختيروا من )6( كليان )4( كليان نظر ةي وهي )اآلداب-التجارة - الحقوق- الخدمة ايجتماعية(ي )2( من الكليان العمليةي وهي )المندسة- الطب البشرع(ي موزعين على الفرق الدراسية )األولى- الجانية- الجالجة- الرابعة(. او َ تم تطتيق مقياس التبج او العقليي َ تعبمدي ومجسان التفكير المرتبطة بقياس التبج ُ او العقلي الم َ العقلي التلقائيي ومقياس التبج ومقياس التبعق . وأسفرن نتائج الدراسة عن النتائج اآلتية الي وبطار ة القد ارن ا تداعية ُ -1 تعَّمد( وعالقتهما بقد ارت التفكير اإلبداعي ُّول العقلي )التلقا ي والم َ فيما يتعلق بنوعي الَّتج ومدى إسهامهما في التنبؤ بهذه القدرات: كشفن نتائج معام ن ايرتباط واينحدار الخطي ت ُ او العقلي التلقائيي وكذل الم َ البسير عن وجود ع قة سالبة تين التبج عبمد )بطر قة المجسان( وبعض قدران التفكير ا تداعي والمتمجلة في الط قةي والمرونة التلقائية سواء اللفظية منما أو او العقلي في التنتؤ تمذه القد ارني َ الشكليةي ومواالة ايتجاه الشكليةي مت سمام نوعي التبج 166 با عافة لي ذل ي اتعإ أن ي توجد ع قة ارتباطية تين او العقلي والقد ارن َ نوعي التبج ا تداعية عند استخدام مقاييس التقدير الذاتي للتجاو بعد أداء المشاركين للممام ا تداعية المنوط تما. َ -2 ُّول العقلي )اإليجابي والسلبي والمحايد( بقد ارت التفكير أما بالنسبة لعالقة محتوى الَّتج اإلبداعي ومدى إسهامهم في التنبؤ بهذه القدرات: كشفن نتائج معام ن ايرتباط واينحدار او العقلي ذا المحتوز ا يجاتي والط قة َ الخطي البسير عن وجود ع قة سالبة تين التبج اللفظية والشكليةي والمرونة التلقائية اللفظيةي واألاالة الشكليةي ومواالة ايتجاه الشكلية؛ في او َ غ حين ارتبر كل من التبج ا بالط قة اللفظية العقلي ذا المحتوز السلتيي والمحايد ارتبا غطا سالب والشكليةي والمرونة التلقائية الشكليةي واألاالة الشكليةي ومواالة ايتجاه الشكليةي با عافة او العقلي )ا يجاتيي والسلتيي والمحايد( في التنتؤ تمذه القد ارن. َ لى سمام محتوز التبج -3 فيما يتعلق بالَّتعُّقل وأبعاده المختلفة وعالقتهم بقد ارت التفكير اإلبداعي ومدى إسهامهم في الدرجة الكلية للتبعقا التنبؤ بهذه القدرات: وجود ع قة موجبة تين ل وبعض القد ارن ا تداعية )الط قةي والمرونة( اللفظيةي والشكليةي ومواالة ايتجاه الشكلية با عافة لى سمامما على فيما يتعلق بأبعاد الَّتعُّق فقد ارتبر عد الم حظة توافُّ التنتؤ تمذه القدران لديمم. ل الفرعية ُ ب غ بالط قةي والمرونة التلقائية أحد أبعاد التبعق سواء اللفظية منما أو الشكليةي ال ارتبا غطا موجبا واألاالة اللفظيةي ومواالة ايتجاه الشكليةي با عافة لى سمام عد في التنتؤ تمذه ُ هذا الب ا. القد ارن المذكورة سلف ل غ عد الوال باعتباره أحد أبعاد التبعقا ُ كما وجدن ع قة موجبة تين ب عد في التنتؤ ُ سمام هذا الب والط قة والمرونة التلقائية واألاالة سواء اللفظية منما أو الشكليةي وا تمذه القدران. كما عد ع ُ وجدن ع قة موجبة تين ب دم التفاعل مت الختران الداخلية كأحد بعاد التبعقال بالط قة اللفظيةي فعغ عن سمامُّ في التنتؤ تمذه القدرة. في حين ي توجد ع قة عدع التار على نحو وا ت ي وعدم الحكم علي الخت ارن الداخلية والقد ارن ُ ارتباطية خطية تين ب ا تداعية. ً في التنبؤ بقد ارت َ -4 فيما يتعلق بمدى إسهام نوع ا ُّول العقلي ومحتواه وأبعاد الَّتعُّقل معا لَّتج ي كشفن نتائج تحلي أن هذا النموذج التفاعلي يساعد في لل التفكير اإلبداعي اينحدار المتعدد تفسير التباين لقدران التفكير ا تداعي لدز عينة الدراسة الكلية This study aims to investigate The Relationship of Mind Wandering
and Mindfulness- as mental states- to Creative Thinking Abilities Among
University Students. A sample consisted of (321) male and female from
Cairo and Helwan University students, The age of the participants ranged
from (18 to 23) years selected from ten colleges: four theoretical and two
practical colleges, distributed on (first-second- third- fourth) years of study,
the number of males was (90), whereas (231) females. The study used some
scales: Spontaneous Mind Wandering Questionnaire, Deliberate Mind
Wandering Questionnaire, Probes for measuring mind wandering,
Mindfulness Scale and battery of creative abilities and showed these results:
1- With regard to the two types of (spontaneous/deliberate) mind wandering
and their relationship to creative thinking abilities and their ability to
predict these abilities: the results of the correlation coefficients and
simple linear regression revealed a negative relationship between
spontaneous, deliberate mind wandering (by probes) and some creative
thinking abilities represented in Fluency, spontaneous flexibility, whether
verbal or figure, and figure Maintenance of Direction, with the ability of
the two types of mind wandering in predicting these abilities. in addition
to the absence of the relationship between the two types of mind
wandering and creative abilities when using self-assessment scales for
wandering after participants perform the creative tasks entrusted to them.
168
2- the results of the correlation coefficients and simple linear regression
revealed a negative relationship between the mind wandering with
positive content and verbal and figure fluency, verbal spontaneous
flexibility, figure originality, and figure Maintenance of Direction, while
both negative and neutral content wandering was negatively related to
verbal and figure fluency, figure spontaneous flexibility, figure
originality, and figure Maintenance of Direction, in addition to the ability
of the mind wandering content (positive, negative, neutral) to predict
these abilities.
3- There is a positive relationship between the total degree of mindfulness
and some creative abilities (fluency, flexibility) verbal and figure, and
figure Maintenance of Direction in addition to their ability to predict
these abilities.
- With regard to the sub-dimensions of mindfulness, the dimension of
observation was positively correlated with fluency, spontaneous
flexibility, whether verbal or figure, verbal originality, and figure
Maintenance of Direction, in addition to the predictive ability of this
dimension with these aforementioned abilities. It also found a positive
relationship between the dimension of description and fluency,
spontaneous flexibility and originality, whether verbal or figure, and the
ability of this dimension to predict these abilities. There was also a
positive relationship between the dimension of non-interaction with
internal experiences with verbal fluency, as well as its ability to predict
this ability. On the other hand, the linear correlation between the two
dimensions of acting consciously, and not judging internal experiences
and creative abilities, has been eliminated.
4- With regard to the extent to which the type of mind wandering, its
content, and the dimensions of mindfulness together contribute to
predicting creative thinking abilities, the results of the multiple
regression analysis revealed that this interactive model helps explain the
variance in the creative thinking abilities of the total study sample
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
التفكيرالابداعى
القدرات الابداعية التجول العقلي التعقل
153