حكمـة الله في أفعـال الله التكوينيـة لدى ابن تيميَّـة /
أبو الحسن عطية فتحي الويشي،
حكمـة الله في أفعـال الله التكوينيـة لدى ابن تيميَّـة / The wisdom of Allah in His formative actions according to thoughts of Ibn Tamiyah [إعداد] أبو الحسن عطية فتحي الويشي ؛ إشراف ا.د. عبد الراضي محمد عبد المحسن رضوان. - 561 ورقة : 30 سم. CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: أوراق 516-544.
اهتمت دراسة: ”حكمة الله في أفعال الله التكوينية لدى ابن تيمية” باستخلاص معالم النسق التيمي في مسألة الحكمة والتعليل في أفعال الله التكوينية بما ينطوي عليه النسق من بديهيات ومصادرات ونماذج تطبيقية مكونة له، وفي سبيل ذلك اهتمت الدراسة –بجانب اهتمامها بآراء المعتزلة والشيعة والأشاعرة والماتريدية وابن تيمية وأهل الحديث في المسائل الكلامية التقليدية المتعلقة بموضوع الدراسة وعلى رأسها مسائل: الصفات الفعلية وعلاقتها بالذات والأفعال، الصفات التي يتعلق بها الإيجاد، قسمي الإرادة الإلهية، الكلمات الكونية، قيام الأفعال الاختيارية بذات الله، تسلسل الحوادث في الماضي، الحكمة والتعليل في أفعال الله، التحسين والتقبيح العقليين وما يتعلق بها من مسائل، السببية التكوينية، علاقة أفعال الله بأفعال العباد- بما يلي: أولاً: التفريق اصطلاحًا بين خلق الله الكوني وأفعال الله التكوينية، ثانيًا: دراسة ارتباط الأفعال التكوينية بالأسباب التكوينية التي يباشرها الإنسان، دون الأفعال الكونية التي لامجال للإنسان في مباشرة أسبابها التكوينية، ولا يكون هو أحد أسبابها أو موضوعاتها التكوينية، ثالثًا: دراسة ارتباط حرية الإرادة الإنسانية بالسببية التكونية إيجابًا وسلبا؛ امتثالا للأمر التشريعي بمباشرة الأسباب التكوينية، وربما تقاعسا وتسفلا وعصيانا للأوامر التكوينية التشريعية، رابعًا: دراسة ارتباط الحكمة الإلهية بـ: السببية التكوينية، وتكوين الضدين، وحرية الإرادة الإنسانية، خامسًا: دراسة ارتباط القضاء والقدر بالأسباب التكوينية، سادسًا: دراسة ارتباط المعرفة الإلهية وتوحيد الربوبية بالسببية التكوينية. The study: ” the wisdom of Allah in His formative actions according to thoughts of Ibn Taymiyyah” was concerned with drawing the features of Ibn Taymiyyah pattern about the issue of wisdom and reasoning in the formative actions of Allah including the axioms, confiscations, and applied models that constitute it, for this reason, the study was concerned with the following: - First: Distinguishing terminology between cosmic creation and formative actions of Allah. Second: studying the connection of formative actions with the formative causes initiated by man, without the cosmic actions that man has no room to initiate their formative causes, man is not one of its causes or formative subjects. Third: Studying the link between the freedom of the human will and the formative causation, both positively and negatively; in compliance with the legislative order to initiate the formative causes, and perhaps inaction and disobedience to the legislative formative orders. Fourth: studying the link of divine wisdom to: formative causation, the formation of opposites, and the freedom of the human will. Fifth: studying the link of the fate and destiny to the formative causes. Sixth: studying the link of divine knowledge and the monotheism with formative causation.
The study also focused on the views of the Mu’tazila, Shia, Ash’ara, Matridia, Ibn Taymiyyah and the people of Hadith in traditional verbal matters related to the subject of study, mainly the issues of: The actual qualities and their relationship to the Divine Entity and the actions, the qualities to which the creation relates, the two divisions of the divine will, the cosmic words, the doing of optional acts of Allah, the sequence of events in the past, the wisdom and reasoning in the actions of Allah, mental goodness and ugliness and related issues, formative causation, the relationship of Allah’s actions to the actions of mankind.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
الكون
حكمه الله. أفعـال الله التكوينيـة. ابن تيميَّـة.
241
حكمـة الله في أفعـال الله التكوينيـة لدى ابن تيميَّـة / The wisdom of Allah in His formative actions according to thoughts of Ibn Tamiyah [إعداد] أبو الحسن عطية فتحي الويشي ؛ إشراف ا.د. عبد الراضي محمد عبد المحسن رضوان. - 561 ورقة : 30 سم. CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: أوراق 516-544.
اهتمت دراسة: ”حكمة الله في أفعال الله التكوينية لدى ابن تيمية” باستخلاص معالم النسق التيمي في مسألة الحكمة والتعليل في أفعال الله التكوينية بما ينطوي عليه النسق من بديهيات ومصادرات ونماذج تطبيقية مكونة له، وفي سبيل ذلك اهتمت الدراسة –بجانب اهتمامها بآراء المعتزلة والشيعة والأشاعرة والماتريدية وابن تيمية وأهل الحديث في المسائل الكلامية التقليدية المتعلقة بموضوع الدراسة وعلى رأسها مسائل: الصفات الفعلية وعلاقتها بالذات والأفعال، الصفات التي يتعلق بها الإيجاد، قسمي الإرادة الإلهية، الكلمات الكونية، قيام الأفعال الاختيارية بذات الله، تسلسل الحوادث في الماضي، الحكمة والتعليل في أفعال الله، التحسين والتقبيح العقليين وما يتعلق بها من مسائل، السببية التكوينية، علاقة أفعال الله بأفعال العباد- بما يلي: أولاً: التفريق اصطلاحًا بين خلق الله الكوني وأفعال الله التكوينية، ثانيًا: دراسة ارتباط الأفعال التكوينية بالأسباب التكوينية التي يباشرها الإنسان، دون الأفعال الكونية التي لامجال للإنسان في مباشرة أسبابها التكوينية، ولا يكون هو أحد أسبابها أو موضوعاتها التكوينية، ثالثًا: دراسة ارتباط حرية الإرادة الإنسانية بالسببية التكونية إيجابًا وسلبا؛ امتثالا للأمر التشريعي بمباشرة الأسباب التكوينية، وربما تقاعسا وتسفلا وعصيانا للأوامر التكوينية التشريعية، رابعًا: دراسة ارتباط الحكمة الإلهية بـ: السببية التكوينية، وتكوين الضدين، وحرية الإرادة الإنسانية، خامسًا: دراسة ارتباط القضاء والقدر بالأسباب التكوينية، سادسًا: دراسة ارتباط المعرفة الإلهية وتوحيد الربوبية بالسببية التكوينية. The study: ” the wisdom of Allah in His formative actions according to thoughts of Ibn Taymiyyah” was concerned with drawing the features of Ibn Taymiyyah pattern about the issue of wisdom and reasoning in the formative actions of Allah including the axioms, confiscations, and applied models that constitute it, for this reason, the study was concerned with the following: - First: Distinguishing terminology between cosmic creation and formative actions of Allah. Second: studying the connection of formative actions with the formative causes initiated by man, without the cosmic actions that man has no room to initiate their formative causes, man is not one of its causes or formative subjects. Third: Studying the link between the freedom of the human will and the formative causation, both positively and negatively; in compliance with the legislative order to initiate the formative causes, and perhaps inaction and disobedience to the legislative formative orders. Fourth: studying the link of divine wisdom to: formative causation, the formation of opposites, and the freedom of the human will. Fifth: studying the link of the fate and destiny to the formative causes. Sixth: studying the link of divine knowledge and the monotheism with formative causation.
The study also focused on the views of the Mu’tazila, Shia, Ash’ara, Matridia, Ibn Taymiyyah and the people of Hadith in traditional verbal matters related to the subject of study, mainly the issues of: The actual qualities and their relationship to the Divine Entity and the actions, the qualities to which the creation relates, the two divisions of the divine will, the cosmic words, the doing of optional acts of Allah, the sequence of events in the past, the wisdom and reasoning in the actions of Allah, mental goodness and ugliness and related issues, formative causation, the relationship of Allah’s actions to the actions of mankind.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
الكون
حكمه الله. أفعـال الله التكوينيـة. ابن تيميَّـة.
241