header

أثر الجودة المُدركة لمنظومة التدريب على رأس المال الفكري : (بالتطبيق على الجهاز الإداري بجامعة الزقازيق ) /

مروة محمد حسن السيد البنا،

أثر الجودة المُدركة لمنظومة التدريب على رأس المال الفكري : (بالتطبيق على الجهاز الإداري بجامعة الزقازيق ) / The effect of the perceived quality of the training system on the intellectual capital : (Applying to the administrative apparatus of Zagazig University) إعداد الباحثة مروة محمد حسن السيد البنا؛ اشراف أ.د. أحمد إبراهيم عبد الهادي، أ.د. أماني محمد عامر. - 158صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2021.

ببليوجرافيا: صفحات 133-145.

كان الهدف الرئيسي لهذه الدراسة هو التعرف على أثر الجودة المدركة لنظام التدريب على رأس المال الفكري، من خلال تطبيقه على الجهاز الإداري بجامعة الزقازيق. ومن خلال الدراسات السابقة تم اقتراح نموذج وصفي للدراسة يوضح أبعاد الجودة المدركة لنظام التدريب ورأس المال الفكري، وتم استخدام قائمة المسح. وكأداة لجمع البيانات، تم توجيهها إلى كافة العاملين المدربين بالجهاز الإداري بجامعة الزقازيق محل الدراسة، كما تم استخدام أسلوب الجرد الشامل في جمع البيانات. بلغ حجم المجتمع (322) فرداً وكانت الاستجابة (270) فرداً أي 84% من إجمالي حجم المجتمع.
ومن خلال التحليلات الإحصائية تم التوصل إلى النتائج التالية: توجد علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية للجودة المدركة لنظام تدريب رأس المال الفكري، أي أنه كلما زادت الإجراءات المتبعة في عملية الجودة المدركة لنظام التدريب كلما زاد التطور. وتنمية رأس المال الفكري بأبعاده المختلفة. كما توصلت الدراسة إلى وجود أثر إيجابي ذو دلالة إحصائية للجودة المدركة لنظام تدريب رأس المال الفكري، بالإضافة إلى وجود فروق جزئية بين آراء مفردات المجتمع لبعض متغيرات (الجنس، المؤهل العلمي)، وغياب وجود فروق جزئية بين آراء مفردات المجتمع للآخرين مثل (العمر، مدة الخدمة، عدد البرامج التدريبية) فيما يتعلق بالجودة المدركة للنظام التدريبي. بالإضافة إلى وجود فروق جزئية بين آراء مفردات المجتمع لبعض المتغيرات (الجنس، العمر)، وعدم وجود فروق بين آراء مفردات المجتمع للآخرين مثل (مدة الخدمة، المؤهل العلمي، عدد البرامج التدريبية) فيما يتعلق برأس المال الفكري.
وفي ضوء نتائج الدراسة تم اقتراح مجموعة من التوصيات منها: أهمية وضرورة دعم الجودة المدركة لنظام التدريب بالجهاز الإداري لجامعة الزقازيق لما له من ارتباط إيجابي وأثر واضح على الفكر الجامعي بالجامعة.
ضرورة توعية الجامعة بأهمية التدريب وأثره على الحياة المهنية للعاملين. ولا بد من تلبية الاحتياجات الوظيفية للعاملين وإعداد برامج تدريبية لهم حول كيفية الحد من المشكلات وعدم تفاقمها والتكيف مع التغيرات التكنولوجية السريعة والتغير المستمر.
تشجيع المبادرات والأفكار الإبداعية للموظفين وتصميم تحقيق دوري وتوزيعه لمعرفة نقاط القوة ودعمها، ومعرفة نقاط الضعف ومعالجتها.

The main objective of this study was to identify the impact of the perceived quality of the training system on intellectual capital, by applying it to the administrative apparatus at Zagazig University. Through previous studies, a descriptive model was proposed for the study that illustrates the dimensions of the perceived quality of the training system and intellectual capital, and a survey list was used. As a data collection tool, it was directed to all the trained employees in the administrative apparatus at the University of Zagazig under study, and the comprehensive inventory method was used in collecting data. The size of the community reached (322) individuals and the response was (270) individuals, or 84% of the total community size.
And through statistical analyzes, the following results were reached: There is a positive, statistically significant relationship to the perceived quality of the intellectual capital training system, meaning that the more procedures followed in the perceived quality process of the training system, the greater the development and development of intellectual capital in its various dimensions. The study also found a positive, statistically significant impact of the perceived quality of the intellectual capital training system, in addition to the presence of partial differences between the opinions of the community vocabulary for some variables (gender, academic qualification), and the absence of partial differences between the opinions of the community vocabulary for others, such as (age, length of service, number of training programs) with regard to the perceived quality of the training system. In addition to the presence of partial differences between the opinions of the community vocabulary for some variables (gender, age), and the absence of differences between the opinions of the community vocabulary for others, such as (service period, academic qualification, number of training programs) with regard to intellectual capital.
Based on the results of the study, a set of recommendations were suggested, including: * The importance and necessity of supporting the perceived quality of the training system in the administrative apparatus of Zagazig University due to its positive correlation and clear impact on the university's intellectual capital.
* The necessity of the university's awareness of the importance of training and its impact on the employees' career lives. It is imperative that the job needs of the workers are satisfied and training programs for them are prepared for how to reduce problems and not escalate them, adapt to the rapid technological changes and the continuous
encouragement of the creative initiatives and ideas of the employees and design an investigation periodically And distribute it to know the strengths and support them, and to know the weaknesses and address.





النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.


جودة الانتاج
رأس المال

اثر الجودة المنظومة التدريب علي راس المال

658.576