header

برنامج إرشادي لتحسين مقومات النمو لدى المراهقين وأثره في الازدهار النفسي لديهم /

سلوى عزالدين محمد توني،

برنامج إرشادي لتحسين مقومات النمو لدى المراهقين وأثره في الازدهار النفسي لديهم / A counseling program to improve the elements of growth in adolescents and its impact on their psychological prosperity اعداد سلوى عزالدين محمد توني؛ إشراف ا.د.سميرة علي جعفر أبو غزالة، ا.د./ مصطفى أحمد تركي. - 110صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 86-87.

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي لتحسين مقومات النمو لدى المراهقين وأثره في الازدهار النفسي لديهم باستخدام المنهج التجريبي ذي المجموعة الواحدة، وتكونت العينة من (15) طالبة من طالبات الصف الأول والثاني الإعدادي في العام الدراسي 2021/2022. تراوحت أعمارهم ما بين 12 سنة،14 سنة بمتوسط 13 سنة وانحراف معياري 0.65 . وتم استخدام الأدوات التالية: استمارة البيانات الأولية (إعداد الباحثة)، ومقياس مقومات النمو (إعداد معهد البحث مينوستا/ أمريكا 2005. تم ترجمته سنة 2011 بيتر اسكيلز)، ومقياس الازدهار النفسي (إعداد /ايد دينر 2010. تم ترجمته 2017 يونس)، والبرنامج الإرشادي لتحسين مقومات النمو الداخلية والخارجية للمراهقين (إعداد الباحثة). وتم التحقق من الفروض باستخدام الأساليب الإحصائية. وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًّا بين الاختبار القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي في كلٍّ من مقياس النمو ومقياس الازدهار النفسي، مما يشير إلى فاعلية البرنامج الإرشادي موضوع الدراسة في تحسين مقومات النمو وكذلك الازدهار النفسي في مرحلة المراهقة وتتبع أثره بعد فترة المتابعة كما ظهر في القياس التتبعي. The study aimed to identify the effectiveness of a counseling program to improve the developmental components of adolescents and its impact on their psychological prosperity using the one-group experimental approach. Their ages ranged between 12 and 14 years, with a mean of 13 years and a standard deviation of 0.65. The following tools were used: the primary data questionnaire (prepared by the researcher), the growth determinants scale (prepared by the Minnesota Research Institute / America 2005. Translated in 2011 by Scales Peter), and the psychological prosperity scale (prepared by Diener et al 2010. Translated in 2017 by Younes), and the counseling program for improving the internal and external components of growth for adolescents (prepared by the researcher).
The hypotheses were verified using statistical methods. The results showed that there were statistically significant differences between the pre- and post-test in favor of the post-measurement in both the growth scale and the psychological prosperity scale, which indicates the effectiveness of the counseling program under study in improving the elements of growth as well as psychological prosperity in adolescence, and tracking its impact after the follow-up period, as it appeared in the follow-up measurement.





النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.


المراهقون

مقومات النمو الازدهار النفسي المراهقين

305.235