header

دور الدبلوماسية العامة الرقمية في الترويج للسياسة الخارجية المصرية /

شيريهان محمد نشأت المنيرى،

دور الدبلوماسية العامة الرقمية في الترويج للسياسة الخارجية المصرية / Role of Public Digital Diplomacy in Promoting Egypt’s Foreign Policy إعداد شيريهان محمد نشأت المنيرى؛ اشراف أ.د.على عجوة، د.محمد عتران. - 207ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: اوراق171-185.

سعت الدراسة إلى رصد مدى نجاح الدبلوماسية العامة الرقمية في تحقيق أهدافها من خلال توظيف عدد من مؤسسات الدولة لصفحاتها الرسمية عبر موقعي التواصل الاجتماعي، فيسبوك وتويتر "X"، في التواصل مع العالم للترويج للسياسات المصرية، وقدرتها على عرض وتوضيح الحقائق حول كثير من الملفات والقضايا التي تقع في محور أولويات الدولة، مثل: ملف حقوق الإنسان والحشد لمواجهة الإرهاب الدولي والتطرف، وما تقوم به الدولة من مجهودات في مواجهة الإرهاب محليًا ودوليًا، بالإضافة إلى ملف جذب الاستثمارات والترويج السياحي، وتعزيز التعاون الدولي، ومواجهة تداعيات التغيرات المناخية.واعتمدت الدراسة على تحليل مضمون صفحات وزارة الخارجية على فيسبوك، وصفحة المتحدث الرسمي لوزارة الخارجية على تويتر "X"، وصفحات وزارة التعاون الدولي، ووزارة السياحة والآثار، والهيئة العامة للاستعلامات، والهيئة العامة للاستثمار والمواقع الحرة، في فترة ومنية لمدة 3 أشهر ما بين الأول من أكتوبر 2022 حتى نهاية ديسمبر من العام ذاته. كما أجرت الباحثة مقابلات مُتعمقة مع 31 مفردة من النخب الإعلامية والسياسية والمجتمعية والمُهتمة بالسياسة الخارجية المصرية بين شهري يناير ومارس من عام 2023.
وبحسب نتائج الدراسة التحليلية، تصدر أداء صفحات وزارة التعاون الدولي في الترويج لأنشطة السياسات المصرية في الخارج، وجاءت وزارة الخارجية في المرتبة الثانية، ثم صفحات الهيئة العامة للاستعلامات، والتي تميزت بتقديم محتواها بلغات مختلفة، حيث العربية والانجليزية والفرنسية، وفي المرتبة الرابعة جاءت صفحات وزارة السياحة والآثار الخاصة بالترويج للسياحي، وهو ما رأته الباحثة أمرًا جيدًا حيث الفصل بين الصفحات الخاصة بالأخبار والبيانات الرسمية وغيرها للترويج، وفي المرتبة الأخيرة وبأداء ضعيف جاءت صفحات الهيئة العامة للاستثمار والمناطق الحرة. فيما اتفقت غالبية عينة المقابلات التي قامت بها الباحثة على الأداء الجيد الذي تقوم به صفحة وزارة الخارجية على فيسبوك. وخلُصت الدراسة إلى عدد من المقترحات التي من شأنها تطوير أداء الدبلوماسية العامة الرقمية، وأبرزها:
1. العمل على مشروع قومي لرقمنة الإجراءات وأساليب التعامل الحكومي مع الجماهير والجهات الخارجية من خلال تدشين جهة أو هيئة تكون مسؤولة عن الترويج الرقمي عبر الصفحات الرسمية على السوشيال ميديا.
2. خلق كوادر جديدة للمستقبل والتخلص من أساليب قديمة لم تعد تصلح للتعاطي في عصرنا الحالي.
3. هناك أهمية للابتعاد عن كثرة توظيف البيانات الصحفية، والاكثار من الأنماط الحديثة التي تتناسب مع طبيعة العصر الرقمي، مثل مقاطع الفيديو والانفوجرافات والبودكاست وغيرها.
4. ضرورة إنشاء وحدةٍ متخصصة بالدِبلوماسية الرقمية بوزارات الدولة الرسمية، وبكوادرٍ إعلامية متخصصة لإدارة الإعلام الدبلوماسى الرقمى.
5. وضع خطة مُبكرة لتوظيف تقنية الذكاء الاصطناعي بما يتناسب مع الدبلوماسية الرقمية وأهدافها، وليكُن من خلال تصميم شخصية افتراضية بمُسمى "صوت مصر" تتحدث بما تُريد الدولة ايصاله من رسائل للخارج.
6. مزيد من العمل على الصفحات التابعة للهيئة العامة للاستعلامات وتحديث آلية عملها، حتى لا تكون مُقتصرة على الأخبار والتقارير والمجلات والاصدارات فقط.
7. ضرورة الاهتمام بالجانب التأميني للصفحات الخاصة بالدبلوماسية الرقمية على صفحات الدولة الرسمية، من خلال شبكة مؤهلة ومدربة من المتخصصين.
The study aims to monitor success of Public Digital Diplomacy in achieving Egypt’s goals through the official pages of the state’s institutions in social media platforms, including Facebook and X (Previously known as Twitter) to promote Egyptian policies around the world and to present the visions about issues that are at the center of the state’s priorities related to human rights, rallying the world to combat terrorism and extremism and to shed the light on the efforts exerted by the country to eradicate terrorism internally and internationally, in addition to attracting investments and promoting tourism, enhancing international cooperation, and confronting the repercussions of climate change.
The study depends on analyzing the content of the official page of Egypt’s Foreign Ministry on Facebook and its spokesperson on Twitter and the pages of the Ministry of International Cooperation, the Ministry of Tourism and Antiquities, the State Information Service, and the General Authority for Investment and Free Sites in a 3-month period between October 1, 2022 until the end of December of the same year.
The researcher also held interviews with 31 individuals of media, political and societal elites interested in Egypt’s foreign policy between January and March of 2023.
According to the results of the analytical study, the Ministry of International Cooperation’s pages topped the performance in promoting Egyptian policy activities abroad, while the Ministry of Foreign Affairs came in second place, then the pages of the State Information Service, as they provided their content in different languages, including Arabic, English, and French. However, the pages of the Ministry of Tourism and Antiquities for tourism promotion came in the fourth place and in last place, with poor performance, were the pages of the General Authority for Investment and Free Zones.
The researcher saw that it is better to separate between pages to be more specialized between news, official statements and promotion, while the majority of the sample of interviews conducted by the researcher agreed on the good performance of the Ministry of Foreign Affairs’ Facebook page.
The study concluded with a number of proposals that would develop the performance of digital public diplomacy, including:
1- Launching a national project to digitize procedures and methods of government dealing with the public and external parties by opening an entity that will be responsible for digital promotion through the official pages on social media.
2- Creating new cadres for the future and getting rid of old methods that are no longer suitable for use in our current era>
3- Avoiding excessive use of press releases, and turning to many modern styles that suit the nature of the digital age, such as video clips, infographics, podcasts, etc.
4- Launching a specialized unit for digital diplomacy in official state ministries, with specialized media cadres to manage digital diplomatic media.
5- Drafting early plan to employ artificial intelligence technology in a way that suits digital diplomacy and its goals, such as by designing a virtual character called “Voice of Egypt” to provide the state’s messages to the world.
6- Developing the State Information Service’s pages and upgrading their working mechanism not to be limited to only news, repots, magazines and publications.
7- Paying attention to the security aspect of digital diplomacy pages on official state pages, through a qualified and trained network of specialists.





النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.


الدبلوماسية--مصر


مصر--العلاقات الخارجية

الدبلوماسية العامة الدبلوماسية العامة الرقمية وسائل التواصل الاجتماعى السياسة الخارجية

327.20962