header

The Impact Factors of Refugees’ Perception of the Egyptians’ Portrayal : An Ethnography Study/

Noha Reda Ezz El Din,

The Impact Factors of Refugees’ Perception of the Egyptians’ Portrayal : An Ethnography Study/ المؤثرة على صورة الشعب المصري لدى اللاجئين : دراسة إثنوغرافية/ Noha Reda Ezz El Din ; supervisors: Prof. Dr. Hanaa Farouk Saleh. - 202 Leaves : illustrations ; 30 cm. + CD.

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 184-200.

This work belongs to social science, especially ethnographic studies. It constituted a big data study of Egypt image-based debates on Twitter.
Itfocusedonanalyzing TwittercommunicationofEgyptiansandrefugees, including interactions, types of tweets, and engagement rate).
In addition,, it identified the dominant frames that influence their communicative patterns on Twitter.
ThisstudyemployedtheBrandMentionstooltocollectandanalyzeTwitter big data. Furthermore, it approached discourse analysis to describe the sociocultural factors of minority subcultures.
Moreover,itconductedsevenfocusgroupswithrefugees-whoarecurrently settledinEgypt-fromLibya,Sudan,Yemen,Somalia,Ethiopia,Syria,Iraq, andDjibouti.Thiscontributedtotheidentificationoftheintersectionfactors that shape their perceptions of both Egypt and Egyptians.
It is shown that Twitter’s positive discursive patterns are often associated with social and human - based contexts.
Conversely,negativediscursivepatternsareoftenassociatedwithpolitical andeconomicframesandcontexts.Thefindingsalsoindicatedasignificant cognitive gap between knowledge derived from mainstream media, digital space, and reality.
تنتمي هذه الدراسة إلى العلوم الاجتماعية، وخاصة الدراسات الإثنوغرافية حيث تهدف إلى تسليط الضوء على العوامل الاقتصادية والسياسية والثقافية التي تشكل صورة المصريين لدى اللاجئين.
اعتمدت الدراسة على مدخل التحليل الثقافي لتحليل السياقات الخطابية عبر تويتر وتحديد الأطر السائدة التيتؤثر على أنماط التفاعل بين المصريين واللاجئين، بما في ذلك التفاعلات وأنواع التغريدات ومعدل المشاركة. استخدمت هذه الدراسة أداة BrandMentions لرصد وتحليل البيانات الضخمة على تويتر. علاوة على ذلك، فقد تناولت أداة تحليل الخطاب لوصف وتحليل العوامل الاجتماعية والثقافية للخطابات الثقافية للأقليات الفرعية.
بالإضافة إلى ذلك، فقد أجرت سبع مجموعات تركيز مع مجموعة من اللاجئين - الذين يقيمون حاليًا في مصر - من ليبيا والسودان واليمن والصومال وإثيوبيا وسوريا والعراق وجيبوتي. وساهم ذلك في تحديد عوامل التقاطع التي تشكل تصوراتهم لكل من مصر والمصريين.
لقد تبين أن الأنماط الخطابية الإيجابية لتويتر غالبًا ما ترتبط بالسياقات الاجتماعية والإنسانية.على العكس من ذلك، غالبًا ما ترتبط الأنماط الخطابية السلبية بالأطر والسياقات السياسية والاقتصادية. أشارت النتائج أيضًا إلى وجود فجوة معرفية كبيرة بين المعرفة المستمدة من وسائل الإعلام الرئيسية والفضاء الرقمي والواقع.






Text in English and abstract in Arabic & English.


Journalism

Refugees Egyptians representations Egypt portrayals digital discourse analysis twitter

070.4