header

Storytellers on stage : A narratological study of selected memory plays /

Heba-T-Allah Aziz Ahmed Selim,

Storytellers on stage : A narratological study of selected memory plays / الــراوي علــى خشبــة المســرح : دراســة ســرديــة لمختــارات من مســرح الذاكــرة / By Heba-T-Allah Aziz Ahmed Selim; Supervisors Prof. Amal Aly Mazhar. - 160 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 143-160.

This thesis examines six memory plays from different cultures and backgrounds within the methodological framework of narratology. The plays chosen in this study share the technique of having a storyteller or narrator, with variations. This requires an examination of this impact as well as the similarities and differences between the storytellers in each of the plays: Menein Ageeb Nas (Where do I Find People Who Understand?) (1974) by Naguib Sorour, Christina Reid’s Tea in a China Cup (1983), Mahattet Alautobees (The Bus Stop) (1985) by Nihad Gad, in addition to Brian Friel’s Dancing at Lughnasa (1990), White Chameleon (1991) by Christopher Hampton and Marina Carr’s The Mai (1994). Narratology in drama will be used as a convenient tool to conduct this study. It is worth noting that the application of narrative theory or narratology to drama has not been done extensively. One of the reasons is that some critics refuse the view that drama can be treated as “narrative” in the first place. Nonetheless, this stance has been rejected by other critics who have not only taken an opposing position but have also applied narratology to studying and examining drama and plays. Therefore, this nterdisciplinary study will endeavour to survey the attempts of several critics to apply narratology to drama and will adopt the most relevant and appropriate method to best analyze the chosen plays focusing on the narrator’s/narration function in each play as the basis for the analysis. تقوم هذه الرسالة بدراسة ست مسرحيات للذاكرة من ثقافات وخلفيات مختلفة ضمن الإطار المنهجي لعلم السرد. تشترك المسرحيات المختارة في هذه الدراسة في استخدام وسيلة الراوي، إلا أن الأسلوب يختلف في كل مسرحية عن الأخرى. وهذا يستلزم دراسة تأثير الراوي في المسرحيات إلى جانب أوجه الشبه والاختلاف بين الرواة أو الحكائين في المسرحيات الست المختارة، وهي: "منين أجيب ناس" (1974) لنجيب سرور، "شاي في فنجان صيني" (1983) لكريستينا ريد، "محطة الأتوبيس" (1985) لنهاد جاد، "الرقص في لوناسا" (1990) من تأليف براين فريل، "الحرباء البيضاء" (1991) لكريستوفر هامبتون وأخيراً "الماى" (1994) لمارينا كار. ترى الباحثة أن تطبيق نظرية السرد على الدراما هو الأداة المناسبة لهذه الدراسة على الرغم من أنها لا تطبق بكثرة في هذا المجال وهذا لاعتراض بعض النقاد الذين لا يرون أن للدراما بُعداً سردياً وأن هذه النظرية تناسب الرواية فقط. إلا أنه يوجد العديد من النقاد الآخرين قاموا بتطبيق النظرية بالفعل على الدراما. هذه الدراسة سوف تعرض آليات هذه التطبيقات وجوانبها المختلفة وهذا إلى جانب تطبيق النظرية على المسرحيات المختارة من أجل تحليل وظيفة الراوي وتأثيره على المسرحية.




Text in English and abstract in English.


English play melodrama

Narratology memory plays narrators, narrative narration and drama

822