علاقة الإنفوجرافيك في الصحافة الأردنية المطبوعة والإلكترونية بانقرائية المضامين الاقتصادية /
سرى محمد خالد شطناوي،
علاقة الإنفوجرافيك في الصحافة الأردنية المطبوعة والإلكترونية بانقرائية المضامين الاقتصادية / The relationship of infographics in the Jordanian print and electronic press to the readability of economic content إعداد الباحثة سرى محمد خالد شطناوي؛ إشراف أ.د. شريف درويش اللبان. - 317+ (30 ملاحق) ورقة: إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: اوراق 295-317.
هدفت الدراسة التعرف إلى علاقة الإنفوجرافيك في الصحافة الأردنية المطبوعة والإلكترونية بانقرائية المضامين الاقتصادية المنشورة على صفحاتها ومواقعها الإلكترونية، من خلال التعرف إلى حجم اهتمام الصحافة الأردنية بنشر الانفوجرافيك الاقتصادي، بالإضافة إلى التعرف إلى درجة اعتماد الشباب الأردني على الإنفوجرافيك لزيادة انقرائية المضامين الاقتصادية في الصحافة الأردنية.
وقد اعتمدت الدراسة على منهج المسح بشقيه الوصفي والتحليلي، وتم استخدام أداتين استمارة تحليل المضمون، وأداة الاستبانة الميدانية، وطبقت الدراسة على عينتين، الأولى؛ العينة التحليلية وتكونت من الصحافة الأردنية المطبوعة ومنها (الرأي والغد، والدستور) والإلكترونية (مواقع صحف الرأي والغد والدستور) و(JO24، السبيل عَمّون، سرايا، والوكيل الإخباري)، أما العينة الثانية؛ فهي الميدانية وقد تكونت من 401 مفردة من الشباب الأردني وخلصت الدراسة إلى العديد من النتائج أبرزها:
1. إن الصحافة الأردنية تولي وفقا لعينة الدراسة التحليلية اهتماما منخفضا بتصميم ومعالجة الإنفوجرافيك الاقتصادي وذلك بنسبة (100%)، وكشفت النتائج أن صحيفة السبيل الإلكترونية كانت الأكثر اهتماما بفن الإنفوجرافيك وخاصة الاقتصادي مقارنة بصحف الدراسة. كما ارتفع اهتمام صحف الدراسة الأردنية بقضايا التجارة الخارجية والشراكة الاقتصادية خلال معالجتها لنماذج الإنفوجرافيك الاقتصادي بنسبة (13.2%).
2. وقد اعتمدت صحف الدراسة الأردنية على الأسلوب الوصفي في معالجة بيانات الإنفوجرافيك الاقتصادي وذلك بنسبة (64.2%) فيما انخفض اعتماد الصحافة الأردنية على أسلوب التسلسل الزمني بنسبة (1.6%)، وارتفع اهتمام صحف الدراسة بنوع الإنفوجرافيك الثابت لدى معالجة المضامين الاقتصادية، وذلك بنسبة (94.3%).
3. وأشارت النتائج إلى أن الشباب الأردني يتعرض للصحافة الأردنية بدرجة كبيرة بلغت (95%)، في حين أنه فضّل التعرض إلى الصحافة الأردنية الإلكترونية بنسبة بلغت (49.3%)، ووفقا للنتائج فإن عينة الدراسة أولت اهتماما متوسط بالتعرض إلى المضامين الاقتصادية في الصحافة الأردنية وذلك بنسبة (53.3%).
4. واعتبرت عينة الدراسة أن أبرز أسباب انخفاض تعرض الشباب الأردني للمضامين الاقتصادية في الصحافة الأردنية هي أنها صعبة ومعقدة وذلك بنسبة (51.8%)، أما أبرز أسباب ارتفاع تعرض الشباب الأردني للمضامين الاقتصادية في الصحافة الأردنية هي أنها تعد المحرك الرئيس للشارع الأردني في كافة مجالات الحياة وذلك بنسبة (61.7%).
5. ووفقا لنتائج الدراسة فإن الشباب الأردني يواجه صعوبات عديدة لدى قراءة المضامين الاقتصادية في الصحافة الأردنية سواء المطبوعة أو الإلكترونية، أبرزها أسلوب التحليل المعمق في معالجة البيانات الاقتصادية وذلك بنسبة (54.3%)، ويليه الحاجة إلى المعرفة التراكمية لفهم المحتوى الاقتصادي وذلك بنسبة (48.8%)، واتفق الشباب الأردني أن الإنفوجرافيك في الصحافة الأردنية ينقل المعلومات الاقتصادية بطريقة سهلة وبسيطة وذلك بنسبة (73.8%) وتعد هذه النتيجة أحد أبرز دوافع التعرض للإنفوجرافيك الاقتصادي.
6. وترى عينة الدراسة أن الإنفوجرافيك له دور كبير في زيادة انقرائية المضامين الاقتصادية في الصحافة الأردنية سواء المطبوعة أو الإلكترونية، إذ رأى الشباب الأردني أنه يختصر الوقت والجهد عند قراءة المحتوى الاقتصادي وذلك بنسبة (67.2%).
The study aimed to identify the relationship of infographics in the Jordanian print and electronic press with the readability of economic contents published on their pages and websites, by identifying the extent of the Jordanian press's interest in publishing economic infographics, in addition to identifying the degree of Jordanian youth's reliance on infographics to increase the readability of economic contents in the Jordanian press.
The study relied on the survey method, both descriptive and analytical, and two tools were used: the content analysis form and the field questionnaire tool, and the study was applied to two samples, the first; the analytical sample consisted of the Jordanian print press (Al-Rai, Al-Ghad, Al-Dostour) and the electronic press (Al-Rai, Al-Ghad, Al-Dostour, JO24, Al-Sabil, Ammon, Saraya and Al-Wakeel News), while the second sample; the field sample consisted of 401 individuals from Jordanian youth and the study concluded with many results, most notably:
1. According to the study sample, the Jordanian press pays low attention to the design and processing of economic infographics (100%), and the results revealed that the electronic newspaper Al-Sabil was the most interested in the art of infographics, especially economic infographics, compared to the study newspapers. In addition, the Jordanian newspapers' interest in foreign trade and economic partnership issues increased by (13.2%).
2. The Jordanian newspapers relied on the descriptive method in processing economic infographic data by (64.2%), while the Jordanian press relied less on the chronological method by (1.6%), and the study newspapers' interest in the type of static infographics in processing economic contents increased by (94.3%).
3. The results indicated that Jordanian youth are exposed to the Jordanian press with a high degree of exposure (95%), while they preferred exposure to the Jordanian electronic press (49.3%), and according to the results, the study sample paid moderate attention to exposure to economic contents in the Jordanian press (53.3%).
4. The study sample considered that the most prominent reasons for the low exposure of Jordanian youth to economic content in the Jordanian press is that it is difficult and complex (51.8%), while the most prominent reasons for the high exposure of Jordanian youth to economic content in the Jordanian press is that it is the main driver of the Jordanian street in all areas of life (61.7%).
5. According to the results of the study, Jordanian youth face many difficulties when reading economic content in the Jordanian press, whether printed or electronic, most notably the method of in-depth analysis in processing economic data by (54.3%), followed by the need for cumulative knowledge to understand economic content by (48.8%), and Jordanian youth agreed that infographics in the Jordanian press convey economic information in an easy and simple way by (73.8%), and this result is one of the most important motives for exposure to economic infographics.
6. The study sample believes that infographics play a major role in increasing the readability of economic content in the Jordanian press, whether printed or electronic, as Jordanian youth felt that it shortens the time and effort when reading economic content (67.2%).
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
الاعلام الرقمي--الاردان
الإنفوجرافيك، المضامين الاقتصادية الصحافة الأردنية.
306.420568
علاقة الإنفوجرافيك في الصحافة الأردنية المطبوعة والإلكترونية بانقرائية المضامين الاقتصادية / The relationship of infographics in the Jordanian print and electronic press to the readability of economic content إعداد الباحثة سرى محمد خالد شطناوي؛ إشراف أ.د. شريف درويش اللبان. - 317+ (30 ملاحق) ورقة: إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: اوراق 295-317.
هدفت الدراسة التعرف إلى علاقة الإنفوجرافيك في الصحافة الأردنية المطبوعة والإلكترونية بانقرائية المضامين الاقتصادية المنشورة على صفحاتها ومواقعها الإلكترونية، من خلال التعرف إلى حجم اهتمام الصحافة الأردنية بنشر الانفوجرافيك الاقتصادي، بالإضافة إلى التعرف إلى درجة اعتماد الشباب الأردني على الإنفوجرافيك لزيادة انقرائية المضامين الاقتصادية في الصحافة الأردنية.
وقد اعتمدت الدراسة على منهج المسح بشقيه الوصفي والتحليلي، وتم استخدام أداتين استمارة تحليل المضمون، وأداة الاستبانة الميدانية، وطبقت الدراسة على عينتين، الأولى؛ العينة التحليلية وتكونت من الصحافة الأردنية المطبوعة ومنها (الرأي والغد، والدستور) والإلكترونية (مواقع صحف الرأي والغد والدستور) و(JO24، السبيل عَمّون، سرايا، والوكيل الإخباري)، أما العينة الثانية؛ فهي الميدانية وقد تكونت من 401 مفردة من الشباب الأردني وخلصت الدراسة إلى العديد من النتائج أبرزها:
1. إن الصحافة الأردنية تولي وفقا لعينة الدراسة التحليلية اهتماما منخفضا بتصميم ومعالجة الإنفوجرافيك الاقتصادي وذلك بنسبة (100%)، وكشفت النتائج أن صحيفة السبيل الإلكترونية كانت الأكثر اهتماما بفن الإنفوجرافيك وخاصة الاقتصادي مقارنة بصحف الدراسة. كما ارتفع اهتمام صحف الدراسة الأردنية بقضايا التجارة الخارجية والشراكة الاقتصادية خلال معالجتها لنماذج الإنفوجرافيك الاقتصادي بنسبة (13.2%).
2. وقد اعتمدت صحف الدراسة الأردنية على الأسلوب الوصفي في معالجة بيانات الإنفوجرافيك الاقتصادي وذلك بنسبة (64.2%) فيما انخفض اعتماد الصحافة الأردنية على أسلوب التسلسل الزمني بنسبة (1.6%)، وارتفع اهتمام صحف الدراسة بنوع الإنفوجرافيك الثابت لدى معالجة المضامين الاقتصادية، وذلك بنسبة (94.3%).
3. وأشارت النتائج إلى أن الشباب الأردني يتعرض للصحافة الأردنية بدرجة كبيرة بلغت (95%)، في حين أنه فضّل التعرض إلى الصحافة الأردنية الإلكترونية بنسبة بلغت (49.3%)، ووفقا للنتائج فإن عينة الدراسة أولت اهتماما متوسط بالتعرض إلى المضامين الاقتصادية في الصحافة الأردنية وذلك بنسبة (53.3%).
4. واعتبرت عينة الدراسة أن أبرز أسباب انخفاض تعرض الشباب الأردني للمضامين الاقتصادية في الصحافة الأردنية هي أنها صعبة ومعقدة وذلك بنسبة (51.8%)، أما أبرز أسباب ارتفاع تعرض الشباب الأردني للمضامين الاقتصادية في الصحافة الأردنية هي أنها تعد المحرك الرئيس للشارع الأردني في كافة مجالات الحياة وذلك بنسبة (61.7%).
5. ووفقا لنتائج الدراسة فإن الشباب الأردني يواجه صعوبات عديدة لدى قراءة المضامين الاقتصادية في الصحافة الأردنية سواء المطبوعة أو الإلكترونية، أبرزها أسلوب التحليل المعمق في معالجة البيانات الاقتصادية وذلك بنسبة (54.3%)، ويليه الحاجة إلى المعرفة التراكمية لفهم المحتوى الاقتصادي وذلك بنسبة (48.8%)، واتفق الشباب الأردني أن الإنفوجرافيك في الصحافة الأردنية ينقل المعلومات الاقتصادية بطريقة سهلة وبسيطة وذلك بنسبة (73.8%) وتعد هذه النتيجة أحد أبرز دوافع التعرض للإنفوجرافيك الاقتصادي.
6. وترى عينة الدراسة أن الإنفوجرافيك له دور كبير في زيادة انقرائية المضامين الاقتصادية في الصحافة الأردنية سواء المطبوعة أو الإلكترونية، إذ رأى الشباب الأردني أنه يختصر الوقت والجهد عند قراءة المحتوى الاقتصادي وذلك بنسبة (67.2%).
The study aimed to identify the relationship of infographics in the Jordanian print and electronic press with the readability of economic contents published on their pages and websites, by identifying the extent of the Jordanian press's interest in publishing economic infographics, in addition to identifying the degree of Jordanian youth's reliance on infographics to increase the readability of economic contents in the Jordanian press.
The study relied on the survey method, both descriptive and analytical, and two tools were used: the content analysis form and the field questionnaire tool, and the study was applied to two samples, the first; the analytical sample consisted of the Jordanian print press (Al-Rai, Al-Ghad, Al-Dostour) and the electronic press (Al-Rai, Al-Ghad, Al-Dostour, JO24, Al-Sabil, Ammon, Saraya and Al-Wakeel News), while the second sample; the field sample consisted of 401 individuals from Jordanian youth and the study concluded with many results, most notably:
1. According to the study sample, the Jordanian press pays low attention to the design and processing of economic infographics (100%), and the results revealed that the electronic newspaper Al-Sabil was the most interested in the art of infographics, especially economic infographics, compared to the study newspapers. In addition, the Jordanian newspapers' interest in foreign trade and economic partnership issues increased by (13.2%).
2. The Jordanian newspapers relied on the descriptive method in processing economic infographic data by (64.2%), while the Jordanian press relied less on the chronological method by (1.6%), and the study newspapers' interest in the type of static infographics in processing economic contents increased by (94.3%).
3. The results indicated that Jordanian youth are exposed to the Jordanian press with a high degree of exposure (95%), while they preferred exposure to the Jordanian electronic press (49.3%), and according to the results, the study sample paid moderate attention to exposure to economic contents in the Jordanian press (53.3%).
4. The study sample considered that the most prominent reasons for the low exposure of Jordanian youth to economic content in the Jordanian press is that it is difficult and complex (51.8%), while the most prominent reasons for the high exposure of Jordanian youth to economic content in the Jordanian press is that it is the main driver of the Jordanian street in all areas of life (61.7%).
5. According to the results of the study, Jordanian youth face many difficulties when reading economic content in the Jordanian press, whether printed or electronic, most notably the method of in-depth analysis in processing economic data by (54.3%), followed by the need for cumulative knowledge to understand economic content by (48.8%), and Jordanian youth agreed that infographics in the Jordanian press convey economic information in an easy and simple way by (73.8%), and this result is one of the most important motives for exposure to economic infographics.
6. The study sample believes that infographics play a major role in increasing the readability of economic content in the Jordanian press, whether printed or electronic, as Jordanian youth felt that it shortens the time and effort when reading economic content (67.2%).
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
الاعلام الرقمي--الاردان
الإنفوجرافيك، المضامين الاقتصادية الصحافة الأردنية.
306.420568