مسئولية الشاحن فى إطار اتفاقية روتردام 2008 لنقل البضائع دولياً عبر البحار (Record no. 162526)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 06640namaa2200409 i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION | |
control field | 20250223033035.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 302310s2021 ua a frm 000 arand d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloging agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - LOCAL HOLDINGS (OCLC) | |
Holding library | إيداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 340 |
Edition number | 21 |
092 04 - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 340 |
Edition number | 21 |
097 ## - Thesis Degree | |
Thesis Level | دكتـــــوراه |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | Cai01.04.08.Ph.D.2021.فا.م |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | فايز خلف جلعود العتيبى، |
Relator term | إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT | |
Title | مسئولية الشاحن فى إطار اتفاقية روتردام 2008 لنقل البضائع دولياً عبر البحار |
Remainder of title | دراسة مقارنة / |
Statement of responsibility, etc. | فايز خلف جلعود العتيبى ؛ جمال محمود عبد العزيز. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | Shipper responsibility under the 2008 rotterdam convention to transport goods internationally overseas : Comparative study |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2021 |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 331 صفحة : |
Other physical details | ايضاحيات؛ |
Dimensions | 30 cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Source | rda content |
Content type term | text |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Source | rdamedia |
Media type term | Unmediated |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Source | rdacarrier |
Carrier type term | volume |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2021. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات. 318-327. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | يعتبر النقل البحرى للبضائع من أهم موضوعات القانون البحرى، و من أبرز العمليات التى تقوم بها السفينة بوصفها أداة الملاحة البحرية، نظراً لازدهار التجارة الدولية، و نمو حركة التبادل التجارى بين الدول المختلفة، حيث وجد هذا التبادل التجارى وسيلته المفضلة في النقل البحرى، رغم الأهمية المتزايدة لوسائل النقل البرى و الجوى في هذا العصر. و ذلك لقلة تكاليفه، و لضخامة الشحنات المنقولة بحراً. و قد ارتبط عقد النقل البحرى، منذ قديم، بالصراع بين الناقلين و الشاحنين حيث قسمت الظروف الاقتصادية العالم إلى قلة ناقلة تملك رءوس أموال ضخمة و أساطيل بحرية هائلة، و كثرة شاحنة لا تملك سوى بضائعها التى تبغى نقلها من ميناء إلى آخر، بيد أنها لا تملك ما تنقل عليه، نظراً لضعف إمكانياتها الاقتصادية. و قد أدى انعدام التكافؤ الاقتصادى بين الناقلين و الشاحنين إلى اختلال التوازن بينهما، و كان من الطبيعى أن تميل الدفة ناحية الطائفة الأقوى اقتصادياً، و هى طائفة الناقلين، الذين استغلوا هذا التفوق الاقتصادى فى إدراج تحفظات فى سندات الشحن التى يصدرونها تتعلق بمقدار البضاعة و أوصافها. فضـــلاً عــن تضميـــن سنـــدات الشحـن شروطــاً تعفيهــم مــن المسئوليـة، مثـل شــرط الإهمـــال الذى كان يعفى الناقل من المسئولية عن أخطاء الربان و أفراد الطاقم، و لو وصل هذا الخطأ إلى درجة الغش، و سواء أكان هذا الخطأ ملاحياً ” ” أم تجاريا. هذا و لم يكن أمام الشاحنين، و هم الطائفة الأضعف اقتصادياً، سوى الرضوخ و الإذعان للتحفظات والشروط التى يرغب الناقلون فى إدراجها فى سندات الشحن تحقيقاً لرغبتهم فى نقل بضائعهم، كما لم يكن أمام القضاء الوطني فى الدول المختلفة سوى الحكم بصحة هذه التحفظات أو الشروط تطبيقاً لمبدأ العقد شريعة المتعاقدين. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | Maritime transport of goods is one of the most important topics of maritime law,and one of the most prominent operations carried out by the ship as a maritime navigation tool, due to the prosperity of international trade, and the growth of trade exchange between different countries. Land and air transport in this era. This is due to its low costs, and the large shipments transported by sea. The maritime transport contract has been linked, since ancient times, to the conflict between carriers and shippers, as economic conditions divided the world into a lack of tankers that own huge capitals and huge naval fleets, and a large number of trucks that only own their goods that they want to transport from one port to another, but they do not have what they transport on. due to its weak economic potential. The lack of economic inequality between carriers and shippers led to an imbalance between them, and it was natural for the rudder to lean towards the most economically stronger group, the class of carriers, who took advantage of this economic superiority to include reservations in the bills of lading that they issue regarding the quantity and description of the goods. In addition to the inclusion in the bills of lading of conditions exempting them from liability, such as the negligence clause that exempted the carrier from liability for the errors of the captain and crew members, even if this error reached the degree of fraud, and whether this error was ”navigational” or commercial. The shippers, who are the economically weaker group, had no choice but to acquiesce and submit to the reservations and conditions that the carriers wish to include in the bills of lading in order to achieve their desire to transport their goods, and the national judiciary in the different countries had no choice but to rule on the validity of these reservations or conditions in application of the principle of contract Sharia. contractors |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Additional physical form available note | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Language note | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | القانون |
Source of heading or term | 1 |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | نمو حركة التبادل التجارى |
-- | النقل البحرى للبضائع |
-- | القانون البحرى |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | جمال محمود عبد العزيز |
Relator term | مشرف أطروحة. |
856 ## - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS | |
Uniform Resource Identifier | <a href="http://172.23.153.220/th.pdf">http://172.23.153.220/th.pdf</a> |
900 ## - EQUIVALENCE OR CROSS-REFERENCE-PERSONAL NAME [LOCAL, CANADA] | |
Numeration | 09-04-2022 |
Titles and other words associated with a name | جمال محمود عبد العزيز |
Dates associated with a name | رضا محمد ابراهيم عبيد |
-- | محمد فهمي الجوهري |
Universities | جامعة القاهرة. |
Faculties | كلية الحقوق |
Divisons | قسم القانون التجارى |
905 ## - LOCAL DATA ELEMENT E, LDE (RLIN) | |
Cataloger | Mohamady |
Reviser | Nadia |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Koha item type | Thesis |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Source of classification or shelving scheme | Not for loan | Home library | Current library | Date acquired | Full call number | Barcode | Date last seen | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | Not for loan | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 11.02.2024 | Cai01.04.08.Ph.D.2021.فا.م | 01010100029526000 | 30.10.2023 | Thesis |