header

مسئولية الشاحن فى إطار اتفاقية روتردام 2008 لنقل البضائع دولياً عبر البحار (Record no. 162526)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06640namaa2200409 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20250223033035.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 302310s2021 ua a frm 000 arand d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - LOCAL HOLDINGS (OCLC)
Holding library إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 340
Edition number 21
092 04 - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 340
Edition number 21
097 ## - Thesis Degree
Thesis Level دكتـــــوراه
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number Cai01.04.08.Ph.D.2021.فا.م
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name فايز خلف جلعود العتيبى،
Relator term إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title مسئولية الشاحن فى إطار اتفاقية روتردام 2008 لنقل البضائع دولياً عبر البحار
Remainder of title دراسة مقارنة /
Statement of responsibility, etc. فايز خلف جلعود العتيبى ؛ جمال محمود عبد العزيز.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Shipper responsibility under the 2008 rotterdam convention to transport goods internationally overseas : Comparative study
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2021
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 331 صفحة :
Other physical details ايضاحيات؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Source rda content
Content type term text
337 ## - MEDIA TYPE
Source rdamedia
Media type term Unmediated
338 ## - CARRIER TYPE
Source rdacarrier
Carrier type term volume
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2021.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات. 318-327.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. يعتبر النقل البحرى للبضائع من أهم موضوعات القانون البحرى، و من أبرز العمليات التى تقوم بها السفينة بوصفها أداة الملاحة البحرية، نظراً لازدهار التجارة الدولية، و نمو حركة التبادل التجارى بين الدول المختلفة، حيث وجد هذا التبادل التجارى وسيلته المفضلة في النقل البحرى، رغم الأهمية المتزايدة لوسائل النقل البرى و الجوى في هذا العصر. و ذلك لقلة تكاليفه، و لضخامة الشحنات المنقولة بحراً. و قد ارتبط عقد النقل البحرى، منذ قديم، بالصراع بين الناقلين و الشاحنين حيث قسمت الظروف الاقتصادية العالم إلى قلة ناقلة تملك رءوس أموال ضخمة و أساطيل بحرية هائلة، و كثرة شاحنة لا تملك سوى بضائعها التى تبغى نقلها من ميناء إلى آخر، بيد أنها لا تملك ما تنقل عليه، نظراً لضعف إمكانياتها الاقتصادية. و قد أدى انعدام التكافؤ الاقتصادى بين الناقلين و الشاحنين إلى اختلال التوازن بينهما، و كان من الطبيعى أن تميل الدفة ناحية الطائفة الأقوى اقتصادياً، و هى طائفة الناقلين، الذين استغلوا هذا التفوق الاقتصادى فى إدراج تحفظات فى سندات الشحن التى يصدرونها تتعلق بمقدار البضاعة و أوصافها. فضـــلاً عــن تضميـــن سنـــدات الشحـن شروطــاً تعفيهــم مــن المسئوليـة، مثـل شــرط الإهمـــال الذى كان يعفى الناقل من المسئولية عن أخطاء الربان و أفراد الطاقم، و لو وصل هذا الخطأ إلى درجة الغش، و سواء أكان هذا الخطأ ملاحياً ” ” أم تجاريا. هذا و لم يكن أمام الشاحنين، و هم الطائفة الأضعف اقتصادياً، سوى الرضوخ و الإذعان للتحفظات والشروط التى يرغب الناقلون فى إدراجها فى سندات الشحن تحقيقاً لرغبتهم فى نقل بضائعهم، كما لم يكن أمام القضاء الوطني فى الدول المختلفة سوى الحكم بصحة هذه التحفظات أو الشروط تطبيقاً لمبدأ العقد شريعة المتعاقدين.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Maritime transport of goods is one of the most important topics of maritime law,and one of the most prominent operations carried out by the ship as a maritime navigation tool, due to the prosperity of international trade, and the growth of trade exchange between different countries. Land and air transport in this era. This is due to its low costs, and the large shipments transported by sea. The maritime transport contract has been linked, since ancient times, to the conflict between carriers and shippers, as economic conditions divided the world into a lack of tankers that own huge capitals and huge naval fleets, and a large number of trucks that only own their goods that they want to transport from one port to another, but they do not have what they transport on. due to its weak economic potential. The lack of economic inequality between carriers and shippers led to an imbalance between them, and it was natural for the rudder to lean towards the most economically stronger group, the class of carriers, who took advantage of this economic superiority to include reservations in the bills of lading that they issue regarding the quantity and description of the goods. In addition to the inclusion in the bills of lading of conditions exempting them from liability, such as the negligence clause that exempted the carrier from liability for the errors of the captain and crew members, even if this error reached the degree of fraud, and whether this error was ”navigational” or commercial. The shippers, who are the economically weaker group, had no choice but to acquiesce and submit to the reservations and conditions that the carriers wish to include in the bills of lading in order to achieve their desire to transport their goods, and the national judiciary in the different countries had no choice but to rule on the validity of these reservations or conditions in application of the principle of contract Sharia. contractors
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Additional physical form available note صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Language note النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element القانون
Source of heading or term 1
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term نمو حركة التبادل التجارى
-- النقل البحرى للبضائع
-- القانون البحرى
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name جمال محمود عبد العزيز
Relator term مشرف أطروحة.
856 ## - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS
Uniform Resource Identifier <a href="http://172.23.153.220/th.pdf">http://172.23.153.220/th.pdf</a>
900 ## - EQUIVALENCE OR CROSS-REFERENCE-PERSONAL NAME [LOCAL, CANADA]
Numeration 09-04-2022
Titles and other words associated with a name جمال محمود عبد العزيز
Dates associated with a name رضا محمد ابراهيم عبيد
-- محمد فهمي الجوهري
Universities جامعة القاهرة.
Faculties كلية الحقوق
Divisons قسم القانون التجارى
905 ## - LOCAL DATA ELEMENT E, LDE (RLIN)
Cataloger Mohamady
Reviser Nadia
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Holdings
Source of classification or shelving scheme Not for loan Home library Current library Date acquired Full call number Barcode Date last seen Koha item type
Dewey Decimal Classification Not for loan المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 11.02.2024 Cai01.04.08.Ph.D.2021.فا.م 01010100029526000 30.10.2023 Thesis