برنامج قائم على التكامل الحسي لتنمية بعض مهارات الرياضيات للأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة / (Record no. 162542)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 06406namaa2200421 i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION | |
control field | 20250223033035.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 230521s2022 ua a frm 000 arand d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloging agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - LOCAL HOLDINGS (OCLC) | |
Holding library | إيداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 371.926 |
Edition number | 21 |
092 04 - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 371.926 |
Edition number | 21 |
097 ## - Thesis Degree | |
Thesis Level | مــــاجستير |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | Cai01.26.02.M.Sc.2022.أي.ب. |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | آية محمد أحمد محمد. |
Relator term | إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT | |
Title | برنامج قائم على التكامل الحسي لتنمية بعض مهارات الرياضيات للأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة / |
Statement of responsibility, etc. | [إعداد] آية محمد أحمد محمد ؛ إشراف ابتهاج محمود طلب، شيماء محمد على شندي. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | a program based on sensory integration to develop certain math skills for children with simple mental disabilities |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2022 |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 285 صفحة : |
Other physical details | ايضاحيات؛ |
Dimensions | 25 cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Source | rda content |
Content type term | text |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Source | rdamedia |
Media type term | Unmediated |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Source | rdacarrier |
Carrier type term | volume |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (ماجستيرا)-جامعة القاهرة، 2022. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات. 242-259. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | هدفت الدراسة إلى الكشف عن فعالية برنامج قائم على التكامل الحسي لتنمية مهارات الرياضيات لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة، واستندت هذه الدراسة إلى استخدام التكامل الحسي الذي يعتمد على التدريب من خلال ثمانية حواس لتنمية مهارات الرياضيات التي تضم (التصنيف – والتناظر الأحادي- والتسلسل – والعد) وذلك عن طريق مجموعة من التدريبات والأنشطة المنظمة، ويطبق البرنامج على عينة من الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة التي تكونت من (13) طفلًا وطفلة، تراوحت أعمارهم من (5- 8) سنوات، وتراوحت نسبة ذكائهم بين (55 – 70) على مقياس بينيه الصورة الخامسة لدكتور صفوت فرج ، وقد قامت الباحثة بالتكافؤ بين أفراد العينة في متغيرات الذكاء والعمر الزمنى، وتم استخدام المنهج شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة، واشتملت أدوات الدراسة على مقياس بينه الصورة الخامسة إعداد الدكتور صفوت فرج، وقامت الباحثة بإعداد استمارة استطلاع رأي لاستخدام التكامل الحسي في تنمية مهارات الرياضيات، ومقياس التكامل الحسي، ومقياس مهارات الرياضيات، والبرنامج القائم على التكامل الحسي (المُكون من اثنان وخمسون لقاء لتنمية مهارات الرياضيات)، وبناءً عليه أسفرت أهم نتائج الدراسة عن فعالية استخدام البرنامج التدريبي القائم على التكامل الحسي (الإدراك الحسي البصرى، والإدراك الحسي الشمي، والإدراك الحسي الحركى، والإدراك الحسي السمعى، والإدراك الحسي التذوقى، والإدراك الحسي اللمسي) لتنمية بعض مهارات الرياضيات (مهارة التصنيف، ومهارة التناظر الأحادي، ومهارة التسلسل، ومهارة العد) للأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة، واستمرار فعالية البرنامج التدريبي القائم على التكامل الحسي لتنمية بعض مهارات الرياضيات للأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة بعد فترة المتابعة. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | p mathematical skills, This study is based on the use of sensory integration based on training with eight senses to develop mathematical skills (classification, single symmetry, sequencing, counting) through a combination of organized exercises and activities, The program is applied to a sample of children with a mild mental disability, which consists of (13) boys and girls between the ages of (5 and 8) has an IQ of (55-70) on a scale ranging from the fifth photograph of Dr. Safwat Faraj, and the researcher matched the individual samples for intelligence and age variables. The single-group experimental method was used. The study tools included Binet scale the fifth image by Dr. Safwat Faraj ,and the researcher prepared a survey form for the use of sensory integration in developing mathematics skills - the sensory integration scale - the mathematics skills scale) and the program based on sensory integration (consisting of fifty-two meetings to develop mathematics skills), and consequently, the most important results of the study were: the effectiveness of using the program based on sensory integration (olfactory, kinesthetic, visual, auditory, gustatory, tactile) sensory perception, develop mathematical skills (classification, single symmetry, sequencing, counting) for children with mental disabilities simple, and the continuity of a sensor-based program effectiveness to develop mathematical skills for children with mild mental disability after the follow-up period.<br/> |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Additional physical form available note | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Language note | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
650 ## - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | تعليم |
Source of heading or term | 1 |
General subdivision | الفئات الخاصة |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | مهارات الرياضيات. |
-- | الاعاقة العقلية البسيطة. |
-- | التكامل الحسي. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | شيماء محمد على شندي. |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | ابتهاج محمود طلبه، |
Relator term | مشرف أطروحة. |
856 ## - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS | |
Uniform Resource Identifier | <a href="http://172.23.153.220/th.pdf">http://172.23.153.220/th.pdf</a> |
900 ## - EQUIVALENCE OR CROSS-REFERENCE-PERSONAL NAME [LOCAL, CANADA] | |
Numeration | 01-01-2022 |
Titles and other words associated with a name | شيماء محمد على شندي. |
-- | ابتهاج محمود طلبه |
Dates associated with a name | هيام مصطفى عبدالله. |
-- | نجوى الصاوي أحمد. |
Universities | جامعة القاهرة. |
Faculties | كلية التربية للطفولة المبكرة. |
Divisons | قسم العلوم التربوية |
905 ## - LOCAL DATA ELEMENT E, LDE (RLIN) | |
Cataloger | Mohamady |
Reviser | Nadia |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Koha item type | Thesis |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Source of classification or shelving scheme | Not for loan | Home library | Current library | Date acquired | Full call number | Barcode | Date last seen | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | Not for loan | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 11.02.2024 | Cai01.26.02.M.Sc.2022.أي.ب. | 01010100029542000 | 30.10.2023 | Thesis |