header

برنامج قائم على التكامل الحسي لتنمية بعض مهارات الرياضيات للأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة / (Record no. 162542)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06406namaa2200421 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20250223033035.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 230521s2022 ua a frm 000 arand d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - LOCAL HOLDINGS (OCLC)
Holding library إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.926
Edition number 21
092 04 - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.926
Edition number 21
097 ## - Thesis Degree
Thesis Level مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number Cai01.26.02.M.Sc.2022.أي.ب.
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name آية محمد أحمد محمد.
Relator term إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title برنامج قائم على التكامل الحسي لتنمية بعض مهارات الرياضيات للأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة /
Statement of responsibility, etc. [إعداد] آية محمد أحمد محمد ؛ إشراف ابتهاج محمود طلب، شيماء محمد على شندي.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title a program based on sensory integration to develop certain math skills for children with simple mental disabilities
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 285 صفحة :
Other physical details ايضاحيات؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Source rda content
Content type term text
337 ## - MEDIA TYPE
Source rdamedia
Media type term Unmediated
338 ## - CARRIER TYPE
Source rdacarrier
Carrier type term volume
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستيرا)-جامعة القاهرة، 2022.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات. 242-259.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة إلى الكشف عن فعالية برنامج قائم على التكامل الحسي لتنمية مهارات الرياضيات لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة، واستندت هذه الدراسة إلى استخدام التكامل الحسي الذي يعتمد على التدريب من خلال ثمانية حواس لتنمية مهارات الرياضيات التي تضم (التصنيف – والتناظر الأحادي- والتسلسل – والعد) وذلك عن طريق مجموعة من التدريبات والأنشطة المنظمة، ويطبق البرنامج على عينة من الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة التي تكونت من (13) طفلًا وطفلة، تراوحت أعمارهم من (5- 8) سنوات، وتراوحت نسبة ذكائهم بين (55 – 70) على مقياس بينيه الصورة الخامسة لدكتور صفوت فرج ، وقد قامت الباحثة بالتكافؤ بين أفراد العينة في متغيرات الذكاء والعمر الزمنى، وتم استخدام المنهج شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة، واشتملت أدوات الدراسة على مقياس بينه الصورة الخامسة إعداد الدكتور صفوت فرج، وقامت الباحثة بإعداد استمارة استطلاع رأي لاستخدام التكامل الحسي في تنمية مهارات الرياضيات، ومقياس التكامل الحسي، ومقياس مهارات الرياضيات، والبرنامج القائم على التكامل الحسي (المُكون من اثنان وخمسون لقاء لتنمية مهارات الرياضيات)، وبناءً عليه أسفرت أهم نتائج الدراسة عن فعالية استخدام البرنامج التدريبي القائم على التكامل الحسي (الإدراك الحسي البصرى، والإدراك الحسي الشمي، والإدراك الحسي الحركى، والإدراك الحسي السمعى، والإدراك الحسي التذوقى، والإدراك الحسي اللمسي) لتنمية بعض مهارات الرياضيات (مهارة التصنيف، ومهارة التناظر الأحادي، ومهارة التسلسل، ومهارة العد) للأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة، واستمرار فعالية البرنامج التدريبي القائم على التكامل الحسي لتنمية بعض مهارات الرياضيات للأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة بعد فترة المتابعة.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. p mathematical skills, This study is based on the use of sensory integration based on training with eight senses to develop mathematical skills (classification, single symmetry, sequencing, counting) through a combination of organized exercises and activities, The program is applied to a sample of children with a mild mental disability, which consists of (13) boys and girls between the ages of (5 and 8) has an IQ of (55-70) on a scale ranging from the fifth photograph of Dr. Safwat Faraj, and the researcher matched the individual samples for intelligence and age variables. The single-group experimental method was used. The study tools included Binet scale the fifth image by Dr. Safwat Faraj ,and the researcher prepared a survey form for the use of sensory integration in developing mathematics skills - the sensory integration scale - the mathematics skills scale) and the program based on sensory integration (consisting of fifty-two meetings to develop mathematics skills), and consequently, the most important results of the study were: the effectiveness of using the program based on sensory integration (olfactory, kinesthetic, visual, auditory, gustatory, tactile) sensory perception, develop mathematical skills (classification, single symmetry, sequencing, counting) for children with mental disabilities simple, and the continuity of a sensor-based program effectiveness to develop mathematical skills for children with mild mental disability after the follow-up period.<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Additional physical form available note صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Language note النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 ## - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element تعليم
Source of heading or term 1
General subdivision الفئات الخاصة
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term مهارات الرياضيات.
-- الاعاقة العقلية البسيطة.
-- التكامل الحسي.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name شيماء محمد على شندي.
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name ابتهاج محمود طلبه،
Relator term مشرف أطروحة.
856 ## - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS
Uniform Resource Identifier <a href="http://172.23.153.220/th.pdf">http://172.23.153.220/th.pdf</a>
900 ## - EQUIVALENCE OR CROSS-REFERENCE-PERSONAL NAME [LOCAL, CANADA]
Numeration 01-01-2022
Titles and other words associated with a name شيماء محمد على شندي.
-- ابتهاج محمود طلبه
Dates associated with a name هيام مصطفى عبدالله.
-- نجوى الصاوي أحمد.
Universities جامعة القاهرة.
Faculties كلية التربية للطفولة المبكرة.
Divisons قسم العلوم التربوية
905 ## - LOCAL DATA ELEMENT E, LDE (RLIN)
Cataloger Mohamady
Reviser Nadia
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Holdings
Source of classification or shelving scheme Not for loan Home library Current library Date acquired Full call number Barcode Date last seen Koha item type
Dewey Decimal Classification Not for loan المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 11.02.2024 Cai01.26.02.M.Sc.2022.أي.ب. 01010100029542000 30.10.2023 Thesis