MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
07554namaa2200433 i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة |
control field |
20250223033039.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
230328s2022 ua a frm 000 arand d |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloguing agency |
EG-GICUC |
Language of cataloging |
ara |
Transcribing agency |
EG-GICUC |
Modifying agency |
EG-GICUC |
Description conventions |
rad |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
ara |
Language code of summary or abstract |
ara |
Language code of sung or spoken text |
eng |
043 ## - GEOGRAPHIC AREA CODE |
Geographic area code |
f-ua--- |
049 ## - Acquisition Source |
Acquisition Source |
إيداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER |
Classification number |
962.0540962 |
092 04 - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
962.0540962 |
Edition number |
21 |
097 ## - Degree |
Degree |
ماجستير |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Local Call Number |
Cai01.02.03.M.A.2022.سا.م |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Authority record control number or standard number |
سارة إبراهيم عبد العال حسن خضر، |
Preparation |
إعداد. |
245 12 - TITLE STATEMENT |
Title |
المسرح السياسي في مصر بين الحربين العالميتين، (1918-1939م) / |
Statement of responsibility, etc. |
إعداد سارة إبراهيم عبد العال حسن خضر ؛ إشراف ا.د إيمان عبد المنعم عامر، ا.دمحمد حامد أبو الخير. |
246 ## - VARYING FORM OF TITLE |
Title proper/short title |
Political Theater in Egypt Interwar period, (1918-1939) |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2022. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
228 صفحة : |
Other physical details |
ايضاحيات؛ |
Dimensions |
30 cm. + |
Accompanying material |
30 cm. + |
336 ## - CONTENT TYPE |
Source |
rda content |
Content type term |
text |
337 ## - MEDIA TYPE |
Source |
rdamedia |
Media type term |
Unmediated |
338 ## - CARRIER TYPE |
Source |
rdacarrier |
Carrier type term |
volume |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE |
Bibliography, etc. note |
ببليوجرافيا: صفحات. 206-266. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
تهدف الدراسة إلى تحليل المسرح في مصر عبر قراءة الأوضاع الاقتصادية والاجتماعية والثقافية, ما بين الحربيْن العالميتيْن ( 1918م إلى 1939م), اعتمادًا على تحليل, ونقد المؤلفات المسرحية – الخاصة بتلك الفترة – المعروضة والمرفوضة على السواء, باعتبارها أحد أهم المصادر غير التقليدية للدراسات التاريخية.تقوم الدراسة على تحليل النصوص المسرحية, من ثلاثة منظورات, الأول: يتجسد في رصد وتحليل المسرحيات, التي عملت على تسييس الجماهير وتوعيتها, فكانت بمثابة المعلَّم السياسي الأول لعامة الشعب, وغالبيته العظمى, وتحديد مدى نجاح المسرح في هذا الدور, من خلال, التعرُّف على ردود فعل الصحافة, والعامة على تلك الأعمال.المنظور الثاني : يشمل دور المسرح التوثيقي, الذي كانت بدايته في مصر, العام 1906م ــ بمسرحية ”صيد الحمام”, أو ”حادثة دنشواي”, لحسن مرعي ــ في تناول الحوادث التي شغلت الشعب المصري في زمانه, على سبيل المثال الحوادث المتعلقة بقضايا الدستور, والسودان, ومعاهدة 1936م. وأيضًا, قضايا الرأي العام, التي شغلت المجتمع, خلال فترة الدراسة, فكان المسرح المجسِّد لتلك الحوادث, بصورة تثير سخط الشعب, لذا, تتعرض الدراسة للمسرح التوثيقي, وسُبل استخدمه من أجل إثارة العامة, أو التنبؤ بما قد يترتب على تلك الحوادث. المنظور الثالث: يضم هذا المنظور, رؤية المسرح للواقع السياسي للبلاد, والأفكار التي تناولها, ومعالجته لمسارات الحياة السياسية, وأداء الحكومات, وسياسة المَلك. وما عبَّرت عنه تلك الرؤية من تطور الفكر السياسي في البلاد, بل تطور أسلوب الكتابة المسرحي, كرد فعل لمواجهة القيود, التي فُرضت على المسرح, من قِبل الحكومة, أو قوات الاحتلال.إجمالاً تسعى الدراسة للتوصُّل إلى نظرة جديدة للحياة السياسية في مصر, من خلال رؤية مُثقَّفيها, وكُتَّابها المسرحييْن المعاصريين لزمن الدراسة, فقد ذخرت الأعمال المسرحية بكنوٍز جمَّة, أشارت إلى حوادث بعينها, أو عبَّرت عن نقد موجه لسياسة, أوحكومة, أو للملك ذاته. أو ترجمت فكرًا سياسيًا, في صورة حيَّة, من أجل إيصاله للعامة, فبثَّت فكرها في المجتمع المصري, وكما انعكس الواقع السياسي على المؤلفات المسرحية, عكست تلك المسرحيات رؤيتها الخاصة على عقول الشعب, فكان لها بالغ الأثر, ومن ثم, اكتسبت قيمتها التاريخية كوثيقة لا غنى عنها في دراسة التاريخ السياسي المصري. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
The study is presented with the aim of spottingthe light on the role of theater, during the period between the two world wars in Egypt, in order to ensure, that the theater its activities and the plays presented during that period, can be considered a rich material for historical studies, through which history researchers can cite them as important sources for historical studies, but also for social studies, as a persuasive speaker about the era, in addition to responding to non-academic studies in their evaluation of the political theater and its role.<br/>The study provides a comprehensive presentation of the political situation during the period between the end of the first World War (1914 - 1918) and the beginning of the Second World War (1939 - 1945), and the political changes that occurred in it. On the other hand the researcher present an analysis of the plays, which took special care to monitor and critique the latest ones, and notes that at some point, they reach the point of processing and providing solutions, it also presented to what extent the theater hadaffected by the political movement in terms of text and writing style and how it affected the globally theater and events political, in addition to the role of censorship in imposing restrictions on the political theater and the decline in its level. The study also paid special attention to some issues that the theater took special care of, so it presented how to approach, and the ideas that it required to disseminate to the viewer, either for propaganda or incitement. These issues are summarized in the following:<br/>• The events of the 1919 revolution;<br/>• BanqueMisr, and the call to replace foreign capitalism with a national Egyptian one;<br/>• drugs;<br/>• women’s issue;<br/>• King(fist Fouad) and absolutism;<br/>• The separation of Sudan;<br/>• parliamentary life;<br/>• The greatDepression in Egypt |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE |
Issues CD |
صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE |
Text Language |
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
Topical term or geographic name entry element |
تاريخ فاروق الاول |
Source of heading or term |
qrmak |
Geographic subdivision |
مصر. |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
المسرح والملك فؤاد الأول. |
-- |
المسرح والسياسة في مصر. |
-- |
المسرح والرقابة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
محمد حامد أبو الخير. |
Relator term |
مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
إيمان عبد المنعم عامر. |
Relator term |
مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information |
Grant date |
01-01-2022 |
Supervisory body |
محمد حامد أبو الخير. |
-- |
إيمان عبد المنعم عامر. |
Discussion body |
محمد إبراهيم أحمد شيحة. |
-- |
عماد بدر الدين أبو غازي. |
Universities |
جامعة القاهرة. |
Faculties |
كلية الآداب. |
Department |
قسم التاريخ. |
905 ## - Cataloger and Reviser Names |
Cataloger Name |
Nadia |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Koha item type |
Thesis |
Source of classification or shelving scheme |
Dewey Decimal Classification |