برنامج لتنمية بعض المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد باستخدام أسلوب التحليل التطبيقي / (Record no. 162678)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 06622namaa2200433 i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250223033039.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 230329s2022 ua a frm 000 arand d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rad |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
Language code of sung or spoken text | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | إيداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 371.94 |
092 04 - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 371.94 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | ماجستير |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01.26.02.M.Sc.2022.أم.ب |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | أميرة حسن محمود أحمد فرج، |
Preparation | إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT | |
Title | برنامج لتنمية بعض المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد باستخدام أسلوب التحليل التطبيقي / |
Statement of responsibility, etc. | إعداد أميرة حسن محمود أحمد فرج ؛ إشراف ا.د. منى محمد علي جاد، ا.دمنال كامل بهنس،ا.د أميرة عمر هواري. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | A program for developing some language skills for children with autism disorder using the applied analysis method |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2022. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 250 صفحة: |
Other physical details | ايضاحيات؛ |
Dimensions | 30 cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Source | rda content |
Content type term | text |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Source | rdamedia |
Media type term | Unmediated |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Source | rdacarrier |
Carrier type term | volume |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات. 215-243. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | يُعد اضطراب التّوحد أحد الإعاقات النمائية التي تحدث في مرحلة الطفولة المبكرة خلال السنوات الأولى من عمر الطفل وتستمر معه مدى الحياة، فالتّوحد أكبر من مجرد حالة من الانطوائية أو الانعزالية، فهو خلل في التطور العصبي للجهاز العصبي المركزي يتميز بفشل في التفاعل الاجتماعي والتواصل مع الآخرين، مع سلوك نمطي متكرر وثابت وصعوبة بالغة في ممارسة النشاطات اللغوية والحسية، وهو من الإعاقات النمائية الشاملة التي لا يزال يحيطها الكثير من الغموض في كافة جوانبها. ويُعد التواصل اللغوي من الملامح الشائعة لذوي اضطراب التّوحد، وتتفاوت درجات هذا التواصل وأشكاله من طفل إلى آخر،كما يعاني أطفال التوحد من نقص واضح في مهارات اللغة؛ لذا يقدم تحليل السلوك التطبيقي مجموعة من الاستراتيجيات الهامة تستخدم لزيادة السلوكيات المطلوبة والمحافظة عليها، وخفض أعراض التّوحد، وتعليم مهارات جديدة التي أثبتتفاعليتها في اكتساب أطفالالتّوحد مهارات عديدة في مجالات تعلم اللغة، والمهارات الاجتماعية، بالإضافة إلى تحسين مهارات التعلم لديهم. مشكلة الدراسة: نبعت مشكلة الدراسة من تعارض نتائج الدراسات السابقة والتي أكدت على القصور الواضح في المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب التّوحد، وعدم القدرة على التعبير بلغة واضحة ومفهومة، واستخدام ألفاظ متداخلة مع بعضها البعض مع حذف بعض الأصوات عند الحديث، وقلة المفردات اللغوية، وفشلهم في استخدام اللغة كوسيلة من وسائل الاتصال والتواصل بدون تدريب على ذلك، ومن ثمّ تحاول الدراسة التعرف على فاعلية أسلوب تحليل السلوك التطبيقي في تنمية المهارات اللغوية لدى هؤلاء الأطفال. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | Autism disorder is one of the developmental disabilities taking place in early childhood during the first years of a child’s life and continues with him for life.Autism is more than just a state of introversion or isolationism, it is a defect in the neurological development of the central nervous system characterized by a failure in social interaction and communication with others. With repetitive and constant stereotyped behavior and extreme difficulty in practicing linguistic and sensory activities, it is one of the comprehensive developmental disabilities that are still surrounded by many ambiguities in all its aspects. Linguistic communication is one of the common features of people with autism disorder, and the degrees and forms of this communication vary from one child to another, and they have a clear lack of language skills. Therefore, Applied Behavior Analysis presents a set of important strategies used to increase and maintain required behaviors, reduce autism symptoms, and teach new skills that have proven effective in acquiring autistic children with many skills in the areas of language learning and social skills, in addition to improving their learning skills.<br/>Study Problem<br/>The problem of the study stems from the conflicting results of previous studies, which emphasized the apparent deficiency in the language skills of children with autism, the inability to express in a clear and understandable language, and the use of overlapping words with each other with the deletion of some sounds when speaking and the lack of linguistic vocabulary, and their failure in using language as a means of linkage and communication without training, and then the study attempts to identify the effectiveness of the Applied Behavior Analysis method in developing language skills for these children.<br/> |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | اللغة عند الاطفال |
Source of heading or term | qrmak |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | تنمية المهارات. |
-- | التحليل التطبيقي. |
-- | أطفال التوحد. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | منى محمد علي جاد. |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | أميرة عمر هواري. |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | منال كامل بهنس. |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 01-01-2022 |
Supervisory body | منى محمد علي جاد. |
-- | أميرة عمر هواري. |
-- | منال كامل بهنس. |
Discussion body | محمد رزق البحيري. |
-- | سماح عبد الفتاح مرزوق. |
Universities | جامعة القاهرة. |
Faculties | كلية التربية للطفولة المبكرة. |
Department | قسم المعلومات التربوية. |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Nadia |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Koha item type | Thesis |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 11.02.2024 | 29690 | Cai01.26.02.M.Sc.2022.أم.ب | 01010100029690000 | 30.10.2023 | 30.10.2023 | Thesis |