header

برنامج لتنمية بعض المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد باستخدام أسلوب التحليل التطبيقي / (Record no. 162678)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06622namaa2200433 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250223033039.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 230329s2022 ua a frm 000 arand d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rad
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
Language code of sung or spoken text eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.94
092 04 - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.94
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree ماجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.26.02.M.Sc.2022.أم.ب
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number أميرة حسن محمود أحمد فرج،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title برنامج لتنمية بعض المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد باستخدام أسلوب التحليل التطبيقي /
Statement of responsibility, etc. إعداد أميرة حسن محمود أحمد فرج ؛ إشراف ا.د. منى محمد علي جاد، ا.دمنال كامل بهنس،ا.د أميرة عمر هواري.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title A program for developing some language skills for children with autism disorder using the applied analysis method
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 250 صفحة:
Other physical details ايضاحيات؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Source rda content
Content type term text
337 ## - MEDIA TYPE
Source rdamedia
Media type term Unmediated
338 ## - CARRIER TYPE
Source rdacarrier
Carrier type term volume
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات. 215-243.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. يُعد اضطراب التّوحد أحد الإعاقات النمائية التي تحدث في مرحلة الطفولة المبكرة خلال السنوات الأولى من عمر الطفل وتستمر معه مدى الحياة، فالتّوحد أكبر من مجرد حالة من الانطوائية أو الانعزالية، فهو خلل في التطور العصبي للجهاز العصبي المركزي يتميز بفشل في التفاعل الاجتماعي والتواصل مع الآخرين، مع سلوك نمطي متكرر وثابت وصعوبة بالغة في ممارسة النشاطات اللغوية والحسية، وهو من الإعاقات النمائية الشاملة التي لا يزال يحيطها الكثير من الغموض في كافة جوانبها. ويُعد التواصل اللغوي من الملامح الشائعة لذوي اضطراب التّوحد، وتتفاوت درجات هذا التواصل وأشكاله من طفل إلى آخر،كما يعاني أطفال التوحد من نقص واضح في مهارات اللغة؛ لذا يقدم تحليل السلوك التطبيقي مجموعة من الاستراتيجيات الهامة تستخدم لزيادة السلوكيات المطلوبة والمحافظة عليها، وخفض أعراض التّوحد، وتعليم مهارات جديدة التي أثبتتفاعليتها في اكتساب أطفالالتّوحد مهارات عديدة في مجالات تعلم اللغة، والمهارات الاجتماعية، بالإضافة إلى تحسين مهارات التعلم لديهم. مشكلة الدراسة: نبعت مشكلة الدراسة من تعارض نتائج الدراسات السابقة والتي أكدت على القصور الواضح في المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب التّوحد، وعدم القدرة على التعبير بلغة واضحة ومفهومة، واستخدام ألفاظ متداخلة مع بعضها البعض مع حذف بعض الأصوات عند الحديث، وقلة المفردات اللغوية، وفشلهم في استخدام اللغة كوسيلة من وسائل الاتصال والتواصل بدون تدريب على ذلك، ومن ثمّ تحاول الدراسة التعرف على فاعلية أسلوب تحليل السلوك التطبيقي في تنمية المهارات اللغوية لدى هؤلاء الأطفال.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Autism disorder is one of the developmental disabilities taking place in early childhood during the first years of a child’s life and continues with him for life.Autism is more than just a state of introversion or isolationism, it is a defect in the neurological development of the central nervous system characterized by a failure in social interaction and communication with others. With repetitive and constant stereotyped behavior and extreme difficulty in practicing linguistic and sensory activities, it is one of the comprehensive developmental disabilities that are still surrounded by many ambiguities in all its aspects. Linguistic communication is one of the common features of people with autism disorder, and the degrees and forms of this communication vary from one child to another, and they have a clear lack of language skills. Therefore, Applied Behavior Analysis presents a set of important strategies used to increase and maintain required behaviors, reduce autism symptoms, and teach new skills that have proven effective in acquiring autistic children with many skills in the areas of language learning and social skills, in addition to improving their learning skills.<br/>Study Problem<br/>The problem of the study stems from the conflicting results of previous studies, which emphasized the apparent deficiency in the language skills of children with autism, the inability to express in a clear and understandable language, and the use of overlapping words with each other with the deletion of some sounds when speaking and the lack of linguistic vocabulary, and their failure in using language as a means of linkage and communication without training, and then the study attempts to identify the effectiveness of the Applied Behavior Analysis method in developing language skills for these children.<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element اللغة عند الاطفال
Source of heading or term qrmak
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term تنمية المهارات.
-- التحليل التطبيقي.
-- أطفال التوحد.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name منى محمد علي جاد.
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أميرة عمر هواري.
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name منال كامل بهنس.
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2022
Supervisory body منى محمد علي جاد.
-- أميرة عمر هواري.
-- منال كامل بهنس.
Discussion body محمد رزق البحيري.
-- سماح عبد الفتاح مرزوق.
Universities جامعة القاهرة.
Faculties كلية التربية للطفولة المبكرة.
Department قسم المعلومات التربوية.
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 11.02.2024 29690 Cai01.26.02.M.Sc.2022.أم.ب 01010100029690000 30.10.2023 30.10.2023 Thesis