استراتيجية مقترحـة قائمة على المدخـل الوظيفي لتنمية مهارات الكفـايـة التواصلية لدى طلاب اللغة العربية للناطقين بغيرها في المستوى المتوسط / (Record no. 162847)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 06555namaa22004211i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250223033045.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 230427s2022 ua a frm 000 arand d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | إيداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 410.7 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 410.7 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | مــــاجستير |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01 23 08 M.Sc 2022 أح.ا |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | أحمد خالد أمين مصطفى، |
Preparation | إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT | |
Title | استراتيجية مقترحـة قائمة على المدخـل الوظيفي لتنمية مهارات الكفـايـة التواصلية لدى طلاب اللغة العربية للناطقين بغيرها في المستوى المتوسط / |
Statement of responsibility, etc. | [إعداد] أحمد خالد أمين مصطفى ؛ إشراف ا.د. إيمان أحمد هريدي، ا.د. محمد رفعت حسنين. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | A suggested strategy based on the functional approach to develop thecommunicative sufficiency skills at the students of Arabic language speaking other languages at the intermediate level |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2022. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 89 صفحة. : |
Other physical details | ايضاحيات؛ |
Dimensions | 25سم. |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Source | rda content |
Content type term | text |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Source | rdamedia |
Media type term | Unmediated |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Source | rdacarrier |
Carrier type term | volume |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات. 143-157. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | هدف البحث إلى تنمية مهارات الكفاية التواصلية الكتابية المتمثلة في التعبير الكتابي الوظيفي المستند على بعض مهارات الفهم القرائي لدى طلاب اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتوسط في ضوء المدخل الوظيفي، مما تتطلب إعداد استراتيجية قائمة على المدخل الوظيفي، تمكنهم من هذه المهارات ليستطيع الطلاب الفهم، واستخلاص الأفكار العامة والفرعية، والتغلب على مشكلة التواصل الكتابي، وتركيب الجمل، واختيار المفردات، وكذلك ترتيب الأفكار وتنظيمها، وقد استلزم بناء الاستراتيجية تحديد مهارات الكفاية التواصلية الكتابية المتمثلة في التعبير الكتابي الوظيفي المستند على بعض مهارات الفهم القرائي المناسبة لطلاب اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتوسط، وبناء اختبار في التعبير الكتابي الوظيفي يستلزم بعض مهارات الفهم القرائي، وكذلك تحديد أسس الاستراتيجية القائمة على المدخل الوظيفي لتنمية مهارات الكفاية التواصلية لدى طلاب اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتوسط، وبتطبيق الاستراتيجية المقترحة أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي، وهو ما يؤكد فاعلية الاستراتيجية المقترحة في تمكين طلاب المجموعة التجريبية الواحدة من مهارات الكفاية التواصلية الكتابية المتمثلة في التعبير الكتابي الوظيفي المستند على بعض مهارات الفهم القرائي لدى طلاب اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتوسط. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | The Study aims to know the effectiveness of the functional approach develop the communicative sufficiency skills at the students of Arabic language speaking other languages at the intermediate level, which requires the preparation of a strategy based on the functional approach, enabling them to these skills to be able to understand, get general and sub-ideas, and overcome the problem of pronunciation, and the problem of syntax The problem of choosing vocabulary, as well as the arrangement and organization of ideas. Building the strategy entailed identifying appropriate expression skills for the students of Arabic language speaking other languages at the intermediate level, building a test in the two expressions of silent reading and writing, as well as defining a strategy based on the functional approach, to develop the communicative competence skills of the students of Arabic language speaking other languages at the intermediate level. and knowing the effectiveness of the existing strategy based on the functional approach, in developing the communicative competence of the students of Arabic language speaking other languages at the intermediate level. As well as knowing the effectiveness of the strategy based on the functional approach, to develop the communication competence skills of the students of Arabic language speaking other languages at the intermediate level, by applying the strategy, the results showed that there were statistically significant differences at the level (0.01) between the scores of the experimental group students in the pre and post applications in favor of the post application, which confirms the effectiveness of the proposed strategy in empowering the students of the experimental group with written communicative skills. |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
650 ## - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | اللغة العربية |
Source of heading or term | qrmak |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | مهارات الكفاية التواصلية. |
-- | طلاب اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتوسط. |
-- | المدخل الوظيفي. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | محمد رفعت حسنين. |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | إيمان أحمد هريدي. |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 01-01-2022 |
Supervisory body | محمد رفعت حسنين. |
-- | إيمان أحمد هريدي. |
Discussion body | أسامة محمود فراج. |
-- | أكرم إبراهيم قحوف. |
Universities | جامعة القاهرة. |
Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية. |
Department | قسم التعليم العالي والتعليم المستمر. |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Nadia |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Koha item type | Thesis |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 11.02.2024 | 29858 | Cai01 23 08 M.Sc 2022 أح.ا | 01010100029858000 | 30.10.2023 | 30.10.2023 | Thesis |