header

استراتيجية التفكيك عند جاك دريدا فى فني المسرح والتصوير / (Record no. 162885)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07492namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250223033047.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 230503s2022 ua a frm 000 arand d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
043 ## - GEOGRAPHIC AREA CODE
Geographic area code e-fr---
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source ايداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 194.44
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 194.44
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01 02 02 M.A 2022 أس.ا.
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number أسماء سمير سعد خليل،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title استراتيجية التفكيك عند جاك دريدا فى فني المسرح والتصوير /
Statement of responsibility, etc. إعـداد الباحـثـة أسماء سمير سعد خليل ؛ اشراف ا.د.سعيد توفيق (مشرفًا أساسيًا)، د.غادة الإمام(مشرفًا مشاركًا).
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Jacques Derrida’s strategy of deconstruction in theatre and painting
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 196 صفحة:
Other physical details ؛ايضاحيات
Dimensions 25سم.
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Source rda content
Content type term text
337 ## - MEDIA TYPE
Source rdamedia
Media type term Unmediated
338 ## - CARRIER TYPE
Source rdacarrier
Carrier type term volume
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجيستر)-جامعة القاهرة، 2022.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات. 196-179.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. تمثل التفكيكية وجهاً من أوجه ما بعد الحداثة، وقد ظهرت في ستينيات القرن العشرين على يد الفيلسوف الفرنسي جاك دريدا Jacques Derrida (1930-2004) وقد سعى من خلالها إلى تفكيك التراث الفلسفي الغربي، فانطلقت من اللغة لنقد هذا التراث، الذي يعطى الأولوية للكلام على الكتابة، واعتبار الكتابة ما هي إلا تمثيلاً لها، مما نتج عنها وجود نزعة لوغو مركزية أو مركزية اللوغوس، وذلك منذ أفلاطون حتى هيدجر، فقد قام دريدا بخلخلة هذا الخطاب الميتافيزيقي الذي يدّعى الحقيقة، ليكشف عما يحمله من تناقضات ومفارقات. ولقد جاءت التفكيكية عند جاك دريدا لتتبع أسلوب جديد مغاير في قراءة النصوص عما كان سائدًا في الميتافيزيقا الغربية منذ تأسيسها مع أفلاطون وحتى أفولها مع هيدجر. أو بتعبير أدق، عملت التفكيكية على تجاوز سلطة المعنى وأحادية الدلالة، إلى معنى مُرجأ باستمرار، تنبثق فيه فكرة موت الكاتب، وبالتالي يكون فيها القارئ – بدوره- مستقلا عن الكاتب في قراءته للنصوص، وقادرًا على بروز الثغرات والتناقضات والتساؤلات، مما يؤدي إلى فتح النص وإرجاء معناه بشكل دائم ومستمر. فمما لا شك فيه أن التفكيك الذي يمارسه دريدا في نسيج النص المقروء هو الذي يتيح له ليس فحسب الوقوف على تناقضاته؛ وإنما كذلك استخدامها وتوظيفها في إنتاج معنى جديد لا يقوله النص، ولكنه كامن بداخله لا يكشف عن نفسه إلا مع التفكيك؛ فالتفكيك يجعل النص يقول ما لا يقول، لا ليقول ما يقول؛ فهي بمثابة الحفر العميق للوصول إلى ما في القاع، لمعرفة النقاط العمياء التي تكمن داخل النص. وقد مارس جاك دريدا استراتيجية التفكيك على فن المسرح من خلال تناوله ”مسرح القسوة” عند أنطونين أرتو، وذلك من خلال تحليله لتوجهاته الفكرية. وقد قام أيضًا جاك دريدا بتطبيق استراتيجية التفكيك على فن التصوير، وذلك من خلال تفكيك الحقائق الأربعة التي هيمنت في تاريخ الفكر الجمالي وفلسفة الفن السابق عليه. وبناءً على ذلك، ستحاول الباحثة تقديم دراسة معنية بالوقوف على الركائز الرئيسة التي قامت عليها التفكيكية، مع بيان كيفية تطبيقها على فني المسرح والتصوير.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Deconstruction represents an aspect of postmodernism; It was established in the 1960s by the French philosopher Jacques Derrida (1930-2004). Jacques Derrida wanted to dismantle the Western philosophical heritage, starting from language to criticizing heritage, which gives priority to speaking rather than writing, and that writing represents of it, and this resulted in giving rise to that central logo tendency or Centralized Logos, from the time of Plato till Heidegger, Derrida shook the metaphysical speech that claimed to be real so as to make clear the contradictions and paradoxes it had.<br/>Jacques Derrida’s deconstruction followed a new technique different in reading texts from what was prevalent in the European Metaphysics from the time of Plato until it faded away with Heidegger. more accurately, Deconstruction overcame the power of meaning and that unilateral denotation into a continuously delayed meaning from which the idea of the author’s death came to the surface, and, thus, the reader, in turn, becomes independent from the author in reading the texts and able to show the gaps, contradictions, and questions, which leads to make clear the text and delay its meaning permanently and continuously.<br/>There is no doubt that Deconstruction practiced by Derrida in the structure of the readable text, which allows him not only to spot its contradictions, but also to use it in producing a new meaning that is not expressed by the text, but it is concealed in it and that is not revealed except with deconstructing it. therefore, Deconstruction makes the text says what it does not say and will not say what it says; It is deep digging to reach the core so as to know the hidden points in the text.<br/>Jacques Derrida practiced a deconstruction strategy on drama through approaching the ”Theater of Cruelty” by Antonin Artaud, through his intellectual analysis of his orientations, in spite of its importance, Derrida stressed its impossibility. Jacques Derrida started to apply the Deconstruction strategy on the art of painting through deconstructing the four realities that controlled the history of Aesthetic thought and the previous philosophy of art.<br/>Consequently, the researcher tries to present a study to determine the main pillars upon which Deconstruction was based by showing how to apply it on both the art of theater and painting.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 ## - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الفلسفة الحديثة
Source of heading or term qrmak
Geographic subdivision فرنسا
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term الحقيقة العمياء
-- الاختلاف المرجئ أو الإرجاء
-- التفكيكية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name غادة الإمام
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name سعيد توفيق
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2022
Supervisory body غادة الإمام
-- سعيد توفيق
Universities جامعة القاهرة.
Faculties كلية الآداب
Department قسم الفلسفة
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 11.02.2024 29897 Cai01 02 02 M.A 2022 أس.ا. 01010100029897000 30.10.2023 30.10.2023 Thesis