header

/ التأثير الفارق لبرنامج "تريز" للحل الإبداعي للمشكلات على قدرات التفكير التنسيقي وقدرات التفكير الإبداعي (Record no. 166797)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05475namaa22004091i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20240512085712.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 240428b2022 |||a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 370.157
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 370.157
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.02.11.M.A.2022.بس.ت
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number بسمة جمال الدين محمد عطوة،
Preparation إعداد.
245 12 - TITLE STATEMENT
Title / التأثير الفارق لبرنامج "تريز" للحل الإبداعي للمشكلات على قدرات التفكير التنسيقي وقدرات التفكير الإبداعي
Statement of responsibility, etc. [إعداد]بسمة جمال الدين محمد عطوة ؛ إشراف أيمن محمد فتحي عامر.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The Differential Effect of TRIZ Program for Creative Problem Solving on the ability of Systemic Thinking and the ability of Creative Thinking
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 146 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 124-141.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة الراهنة إلى الكشف عن التأثير الفارق لبرنامج تريز للحل الإبداعي للمشكلات على قدرات التفكير التنسيقي وقدرات التفكير الإبداعي. وتم إعداد البرنامج التدريبي باستخدام كراسات البرامج التدريبية، وتضمن خمسة تكنيكات وتكون من (١٤) جلسة تدريب بإجمالي (۲۱) ساعة. وتم قياس العائد التدريبي باستخدام بطارية جيلفورد للتفكير الإبداعي، واختبار الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام تكنيكات تريز (إعداد الباحثة)، وبطارية التفكير التنسيقي إعداد الباحثة)، ومقياس الاتجاه نحو البرنامج التدريبي. وتم إجراء ثلاث تجارب ؛ تجربتين استطلاعيتين (ن (١٥) (من تخصصات العلوم الهندسية والتقنية والفنون التطبيقية) وتجربة أساسية (ن (۲۰) ( من تخصصات العلوم الانسانية، وتكونت عينة التجربة الأساسية من طلاب قسم علم النفس بالفرقة الثانية من كلية الآداب جامعة القاهرة.<br/>وكشفت النتائج عن التحسن في قدرات التفكير الإبداعي في حين لم تكشف عن التحسن في قدرات التفكير التنسيقي، بالإضافة إلى رفع وعي الأفراد من خلال التحسن المدرك لقدراتهم، والدور الذي يسهم به استخدام التكنيكات في إيجاد حلول إبداعية للمشكلات التي تواجههم، ورفع دافعيتهم نحو الحصول على مزيد من التدريب لاستخدام تكنيكات تريز. وقد استثارت النتائج قضايا حول دلالات تحسن القدرات الإبداعية وعدم تحسن قدرات التفكير التنسيقي ودور تكنيكات تريز في تنمية التفكير التنسيقي.<br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The current study aimed to reveal the differential effect of TRIZ program for Creative Problem Solving on the ability of Systemic Thinking and the ability of Creative Thinking. The training program has been prepared by using "training programs booklet". It consisted of (14) training sessions with a total of (21) training hours, and contented (5) creative principles out of (40) TRIZ creative principles.<br/>The independent variables was measured by Guilford's Creativity tests, Creative Problem Solving Using TRIZ principles (Researcher's preparation), Systemic Thinking Tests (Researcher's preparation), and the attitude towards the training program questionnaire.<br/>Three experiments were conducted within the current study. Two exploratory experiments (n = 15) (from engineering, technology, and applied arts) and one main experiment (n = 20) (from humanities). The sample of the main experiment consisted of students of the Department of Psychology in the second year of the Faculty of Arts, Cairo University. The design of the experimental and control groups was relied upon to obtain the different indications resulting from the comparisons between the two groups.<br/><br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element علم نفس التربوى
Source of heading or term qrmak
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element التخيل الابداعى
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term الدالة نظرية تريز للحل الإبداعي للمشكلات
-- برنامج تريز
-- التفكير التنسيقي
-- التفكير الإبداع
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أيمن محمد فتحي عامر.
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2022
Supervisory body أيمن محمد فتحي عامر.
Discussion body الحسين عبد المنعم.
-- غادة عبد الغفار.
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الآداب
Department قسم علم النفس
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Yasmin
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 28.04.2024 30001 Cai01.02.11.M.A.2022.بس.ت 01010100030001000 28.04.2024 28.04.2024 Thesis