/ التأثير الفارق لبرنامج "تريز" للحل الإبداعي للمشكلات على قدرات التفكير التنسيقي وقدرات التفكير الإبداعي (Record no. 166797)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 05475namaa22004091i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20240512085712.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 240428b2022 |||a|||frm||| 000 0 ara d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | إيداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 370.157 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 370.157 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | مــــاجستير |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01.02.11.M.A.2022.بس.ت |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | بسمة جمال الدين محمد عطوة، |
Preparation | إعداد. |
245 12 - TITLE STATEMENT | |
Title | / التأثير الفارق لبرنامج "تريز" للحل الإبداعي للمشكلات على قدرات التفكير التنسيقي وقدرات التفكير الإبداعي |
Statement of responsibility, etc. | [إعداد]بسمة جمال الدين محمد عطوة ؛ إشراف أيمن محمد فتحي عامر. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | The Differential Effect of TRIZ Program for Creative Problem Solving on the ability of Systemic Thinking and the ability of Creative Thinking |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2022. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 146 صفحة : |
Other physical details | إيضاحيات ؛ |
Dimensions | 25 cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Content type term | text |
Source | rda content |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Media type term | Unmediated |
Source | rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Carrier type term | volume |
Source | rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 124-141. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | هدفت الدراسة الراهنة إلى الكشف عن التأثير الفارق لبرنامج تريز للحل الإبداعي للمشكلات على قدرات التفكير التنسيقي وقدرات التفكير الإبداعي. وتم إعداد البرنامج التدريبي باستخدام كراسات البرامج التدريبية، وتضمن خمسة تكنيكات وتكون من (١٤) جلسة تدريب بإجمالي (۲۱) ساعة. وتم قياس العائد التدريبي باستخدام بطارية جيلفورد للتفكير الإبداعي، واختبار الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام تكنيكات تريز (إعداد الباحثة)، وبطارية التفكير التنسيقي إعداد الباحثة)، ومقياس الاتجاه نحو البرنامج التدريبي. وتم إجراء ثلاث تجارب ؛ تجربتين استطلاعيتين (ن (١٥) (من تخصصات العلوم الهندسية والتقنية والفنون التطبيقية) وتجربة أساسية (ن (۲۰) ( من تخصصات العلوم الانسانية، وتكونت عينة التجربة الأساسية من طلاب قسم علم النفس بالفرقة الثانية من كلية الآداب جامعة القاهرة.<br/>وكشفت النتائج عن التحسن في قدرات التفكير الإبداعي في حين لم تكشف عن التحسن في قدرات التفكير التنسيقي، بالإضافة إلى رفع وعي الأفراد من خلال التحسن المدرك لقدراتهم، والدور الذي يسهم به استخدام التكنيكات في إيجاد حلول إبداعية للمشكلات التي تواجههم، ورفع دافعيتهم نحو الحصول على مزيد من التدريب لاستخدام تكنيكات تريز. وقد استثارت النتائج قضايا حول دلالات تحسن القدرات الإبداعية وعدم تحسن قدرات التفكير التنسيقي ودور تكنيكات تريز في تنمية التفكير التنسيقي.<br/> |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | The current study aimed to reveal the differential effect of TRIZ program for Creative Problem Solving on the ability of Systemic Thinking and the ability of Creative Thinking. The training program has been prepared by using "training programs booklet". It consisted of (14) training sessions with a total of (21) training hours, and contented (5) creative principles out of (40) TRIZ creative principles.<br/>The independent variables was measured by Guilford's Creativity tests, Creative Problem Solving Using TRIZ principles (Researcher's preparation), Systemic Thinking Tests (Researcher's preparation), and the attitude towards the training program questionnaire.<br/>Three experiments were conducted within the current study. Two exploratory experiments (n = 15) (from engineering, technology, and applied arts) and one main experiment (n = 20) (from humanities). The sample of the main experiment consisted of students of the Department of Psychology in the second year of the Faculty of Arts, Cairo University. The design of the experimental and control groups was relied upon to obtain the different indications resulting from the comparisons between the two groups.<br/><br/> |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | علم نفس التربوى |
Source of heading or term | qrmak |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | التخيل الابداعى |
Source of heading or term | qrmak |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | الدالة نظرية تريز للحل الإبداعي للمشكلات |
-- | برنامج تريز |
-- | التفكير التنسيقي |
-- | التفكير الإبداع |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | أيمن محمد فتحي عامر. |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 01-01-2022 |
Supervisory body | أيمن محمد فتحي عامر. |
Discussion body | الحسين عبد المنعم. |
-- | غادة عبد الغفار. |
Universities | جامعة القاهرة |
Faculties | كلية الآداب |
Department | قسم علم النفس |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Yasmin |
Reviser Names | Afaf |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Koha item type | Thesis |
Edition | 21 |
Suppress in OPAC | No |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 28.04.2024 | 30001 | Cai01.02.11.M.A.2022.بس.ت | 01010100030001000 | 28.04.2024 | 28.04.2024 | Thesis |