header

(برنامج قائم على استراتيجية الخرائط الذهنية فى تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة فى ضوء بعض الاتجاهات التربوية المعاصرة) / (Record no. 166938)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07367namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250223033239.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 240513s2023 ua ao||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source ايداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 372.218
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 372.218
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01 26 02 Ph.D 2023 اس.ب
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number أسماء صابر قطب سلام،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title (برنامج قائم على استراتيجية الخرائط الذهنية فى تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة فى ضوء بعض الاتجاهات التربوية المعاصرة) /
Statement of responsibility, etc. رسالة مقدمة من الباحثة أسماء صابر قطب سلام؛ اشراف ا.د.السيد عبدالقادر شريف، ا.د.عبير صديق أمين.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title " A program based on the strategy of mental maps in developing metacognitive skills for kindergarten children in the light of seeing some contemporary educational trends
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 276صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note . ببليوجرافيا: صفحات 147-168.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. قسم العلوم التربوية - كلية التربية للطفولة المبكرة – جامعة القاهرة .<br/>تهدف الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على استراتيجية الخرائط الذهنية فى تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة في ضوء بعض الاتجاهات التربوية المعاصرة ، وتكونت عينة الدراسة من (60) طفل وطفلة من أطفال الروضة تتراوح أعمارهم (4-5) سنوات . ويتم تقسيمهم الى مجموعتين إحداهما تجريبية وتتكون من (30) طفل ، والأخرى مجموعة ضابطة وتتكون من (30) طفل من أطفال الروضة. وقد اشتملت أدوات الدراسة على ، اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس الذكاء (إعداد/ جون رافن) (تعديل وتقنين عماد أحمد حسن 2016)، ومقياس مهارات ما وراء المعرفة (إعدادا/ الباحثة) البرنامج القائم على استراتيجية الخرائط الذهنية في تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة في ضوء بعض الاتجاهات التربوية المعاصرة (إعداد الباحثة) وقد توصلت النتائج إلى: وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية فى القياسين القبلي والبعدي لأبعاد مقياس مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة والدرجة الكلية للمقياس فى اتجاه القياس البعدي، عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات أفراد المجموعة الضابطة فى القياسين القبلي والبعدي لأبعاد مقياس مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة والدرجة الكلية للمقياس، وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة فى القياس البعدي لأبعاد مقياس مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة والدرجة الكلية للمقياس فى اتجاه أفراد المجموعة التجريبية، عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الأفراد بالمجموعة التجريبية فى القياسين البعدي والتتبعى لأبعاد مقياس مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة والدرجة الكلية للمقياس.<br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The study aims to identify the effectiveness of a program based on the strategy of mind maps in the development of metacognitive skills for kindergarten children in the light of some contemporary educational trends, and the study sample consisted of (60) children from kindergarten children aged (4-5) years. They are divided into two groups, one experimental and consists of (30) children, and the other is a control group consisting of (30) kindergarten children. The study tools included, the test of sequential color matrices to measure intelligence (prepared by / John Raven) (modified and codified Emad Ahmed Hassan 2016), and the scale of metacognitive skills (prepared / researcher) The program based on the strategy of mind maps in the development of metacognitive skills for kindergarten children in the light of some contemporary educational trends (prepared by the researcher) The results found that: The existence of statistically significant differences at the level of delMachine (0.01) between the averages of the scores of the experimental group members in the pre- and post-measurements of the dimensions of the metacognitive skills scale for the kindergarten child and the total degree of the scale in the direction of the post-measurement, there are no statistically significant differences between the averages of the scores of the control group members in the pre- and post-measurements of the dimensions of the metacognitive skills scale for the kindergarten child and the total degree of the scale, the existence of statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the averages of the scores of the members of the experimental and control groups in the dimensional measurement of the dimensions of the skills scale Beyond the knowledge of the kindergarten child and the total degree of the scale in the direction of the members of the experimental group, there are no statistically significant differences between the averages of the scores of individuals in the experimental group in the dimensional and tracking measurements of the dimensions of the metacognitive skills scale for the kindergarten child and the total degree of the scale.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element رياض الاطفال
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term استراتيجية الخرائط الذهنية
-- مهارات ما وراء المعرفة
-- الاتجاهات التربوية المعاصرة
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name السيد عبدالقادر شريف
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name عبير صديق أمين
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 31-08-2023
Supervisory body السيد عبدالقادر شريف
-- عبير صديق أمين
Discussion body محمد ابراهيم عبد الحميد
-- مديحه مصطفي
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية التربية للطفولة المبكرة
Department قسم العلوم التربوية
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 13.05.2024 31168 Cai01 26 02 Ph.D 2023 اس.ب 01010100031168000 13.05.2024 13.05.2024 Thesis