(برنامج قائم على استراتيجية الخرائط الذهنية فى تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة فى ضوء بعض الاتجاهات التربوية المعاصرة) / (Record no. 166938)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 07367namaa22004211i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250223033239.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 240513s2023 ua ao||frm||| 000 0 ara d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | ايداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 372.218 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 372.218 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | دكتـــــوراه |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01 26 02 Ph.D 2023 اس.ب |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | أسماء صابر قطب سلام، |
Preparation | إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT | |
Title | (برنامج قائم على استراتيجية الخرائط الذهنية فى تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة فى ضوء بعض الاتجاهات التربوية المعاصرة) / |
Statement of responsibility, etc. | رسالة مقدمة من الباحثة أسماء صابر قطب سلام؛ اشراف ا.د.السيد عبدالقادر شريف، ا.د.عبير صديق أمين. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | " A program based on the strategy of mental maps in developing metacognitive skills for kindergarten children in the light of seeing some contemporary educational trends |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2023. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 276صفحة : |
Other physical details | إيضاحيات ؛ |
Dimensions | 25 cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Content type term | text |
Source | rda content |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Media type term | Unmediated |
Source | rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Carrier type term | volume |
Source | rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | . ببليوجرافيا: صفحات 147-168. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | قسم العلوم التربوية - كلية التربية للطفولة المبكرة – جامعة القاهرة .<br/>تهدف الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على استراتيجية الخرائط الذهنية فى تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة في ضوء بعض الاتجاهات التربوية المعاصرة ، وتكونت عينة الدراسة من (60) طفل وطفلة من أطفال الروضة تتراوح أعمارهم (4-5) سنوات . ويتم تقسيمهم الى مجموعتين إحداهما تجريبية وتتكون من (30) طفل ، والأخرى مجموعة ضابطة وتتكون من (30) طفل من أطفال الروضة. وقد اشتملت أدوات الدراسة على ، اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس الذكاء (إعداد/ جون رافن) (تعديل وتقنين عماد أحمد حسن 2016)، ومقياس مهارات ما وراء المعرفة (إعدادا/ الباحثة) البرنامج القائم على استراتيجية الخرائط الذهنية في تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة في ضوء بعض الاتجاهات التربوية المعاصرة (إعداد الباحثة) وقد توصلت النتائج إلى: وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية فى القياسين القبلي والبعدي لأبعاد مقياس مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة والدرجة الكلية للمقياس فى اتجاه القياس البعدي، عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات أفراد المجموعة الضابطة فى القياسين القبلي والبعدي لأبعاد مقياس مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة والدرجة الكلية للمقياس، وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة فى القياس البعدي لأبعاد مقياس مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة والدرجة الكلية للمقياس فى اتجاه أفراد المجموعة التجريبية، عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الأفراد بالمجموعة التجريبية فى القياسين البعدي والتتبعى لأبعاد مقياس مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة والدرجة الكلية للمقياس.<br/> |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | The study aims to identify the effectiveness of a program based on the strategy of mind maps in the development of metacognitive skills for kindergarten children in the light of some contemporary educational trends, and the study sample consisted of (60) children from kindergarten children aged (4-5) years. They are divided into two groups, one experimental and consists of (30) children, and the other is a control group consisting of (30) kindergarten children. The study tools included, the test of sequential color matrices to measure intelligence (prepared by / John Raven) (modified and codified Emad Ahmed Hassan 2016), and the scale of metacognitive skills (prepared / researcher) The program based on the strategy of mind maps in the development of metacognitive skills for kindergarten children in the light of some contemporary educational trends (prepared by the researcher) The results found that: The existence of statistically significant differences at the level of delMachine (0.01) between the averages of the scores of the experimental group members in the pre- and post-measurements of the dimensions of the metacognitive skills scale for the kindergarten child and the total degree of the scale in the direction of the post-measurement, there are no statistically significant differences between the averages of the scores of the control group members in the pre- and post-measurements of the dimensions of the metacognitive skills scale for the kindergarten child and the total degree of the scale, the existence of statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the averages of the scores of the members of the experimental and control groups in the dimensional measurement of the dimensions of the skills scale Beyond the knowledge of the kindergarten child and the total degree of the scale in the direction of the members of the experimental group, there are no statistically significant differences between the averages of the scores of individuals in the experimental group in the dimensional and tracking measurements of the dimensions of the metacognitive skills scale for the kindergarten child and the total degree of the scale. |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | رياض الاطفال |
Source of heading or term | qrmak |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | استراتيجية الخرائط الذهنية |
-- | مهارات ما وراء المعرفة |
-- | الاتجاهات التربوية المعاصرة |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | السيد عبدالقادر شريف |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | عبير صديق أمين |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 31-08-2023 |
Supervisory body | السيد عبدالقادر شريف |
-- | عبير صديق أمين |
Discussion body | محمد ابراهيم عبد الحميد |
-- | مديحه مصطفي |
Universities | جامعة القاهرة |
Faculties | كلية التربية للطفولة المبكرة |
Department | قسم العلوم التربوية |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Nadia |
Reviser Names | Afaf |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Koha item type | Thesis |
Edition | 21 |
Suppress in OPAC | No |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 13.05.2024 | 31168 | Cai01 26 02 Ph.D 2023 اس.ب | 01010100031168000 | 13.05.2024 | 13.05.2024 | Thesis |