header

برنامج تدريسي مقترح قائم على التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية / (Record no. 167073)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05493namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250223033241.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 240522b2023 |||a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source ايداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 373.236
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 373.236
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01 23 01 Ph.D 2023 ري.ب
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ريمون اليعازر رشدي يوسف،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title برنامج تدريسي مقترح قائم على التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية /
Statement of responsibility, etc. [إعداد]ريمون اليعازر رشدي يوسف ؛ إشراف الهام عبد الحميد فرج، شادية عبد الحليم تمام.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Proposed Teaching Program based on brain-based Learning to develop academic achievement and creative thinking for middle school student
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 194 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 115-126.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. ضعف مستوى التلاميذ في التحصيل الدراسي ومهارات التفكير الإبداعي في مادة الدراسات الاجتماعية لتلاميذ المرحلة الإعدادية ، مما جعل الحاجة إلى البحث عن برامج ومداخل جديدة تعمل على تنمية تلك المهارات، ومن ثم كان البحث الحالي الذي هدف إلى تنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية من خلال البرنامج التدريسي المقترح القائم على نظرية التعلم المستند إالى الدماغ، واتبع الباحث المنهج الوصفي، والمنهج التجريبي، والمعالجة شبه التجريبية من خلال استخدام مجموعة بحثية واحدة، وتطبيق أدوات البحث عليها قبلي وبعدي، واستخدم البحث أدوات ومواد تعليمية تمثلت في:(قائمة بمهارات التفكير الإبداعي، واختبار تحصيل دراسي، واختبار مهارات التفكير الإبداعي، والبرنامج التدريسي المقترح، ودليل المعلم، وكراسة أنشطة التلميذ).<br/>وقد توصل البحث إلى النتائج التالية : وجود فاعلية للبرنامج التدريسي القائم على نظرية التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية. <br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The research problem was identified in: the poor level of students in academic achievement and creative thinking and the weak interest of teachers in developing them as they rely on traditional methods and methods that do not develop these skills, which made the need to search for new programs and approaches that work to develop these skills, Hence, the current research aimed at preparing a teaching program based on brain-based learning in developing academic achievement and creative thinking for middle school students in the subject of social studies. The researcher followed the descriptive approach and the experimental approach. The semi-experimental treatment through the use of one research group, and the application of research tools on it before and after, and the research used educational tools and materials represented in: (a list of creative thinking skills, academic achievement test, creative thinking skills test, the proposed teaching program, the teacher's guide, and the student's activities brochure).The research has reached the following results: There is an effectiveness of the educational program based on the theory of brain-based learning in developing academic achievement and creative thinking for middle school students in the subject of social studies.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element التعليم الاعدادى
Source of heading or term qrmak
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element التحصيل الدراسى
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term برنامج تدريسي
-- تحصيل دراسي
-- تفكير إبداعي
-- تعلم مستند إلى الدماغ
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name شادية عبد الحليم تمام
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name الهام عبد الحميد فرج
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2023
Supervisory body شادية عبد الحليم تمام
-- الهام عبد الحميد فرج
Discussion body عبد الروؤف الفقي
-- سامح ابراهيم عبد الخالق
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربيه
Department قسم الدراسات الأجتماعيه
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Yasmin
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 22.05.2024 31199 Cai01 23 01 Ph.D 2023 ري.ب 01010100031199000 22.05.2024 22.05.2024 Thesis