برنامج تدريسي مقترح قائم على التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية / (Record no. 167073)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 05493namaa22004331i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250223033241.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 240522b2023 |||a|||frm||| 000 0 ara d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | ايداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 373.236 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 373.236 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | دكتـــــوراه |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01 23 01 Ph.D 2023 ري.ب |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | ريمون اليعازر رشدي يوسف، |
Preparation | إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT | |
Title | برنامج تدريسي مقترح قائم على التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية / |
Statement of responsibility, etc. | [إعداد]ريمون اليعازر رشدي يوسف ؛ إشراف الهام عبد الحميد فرج، شادية عبد الحليم تمام. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | Proposed Teaching Program based on brain-based Learning to develop academic achievement and creative thinking for middle school student |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2023. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 194 صفحة : |
Other physical details | إيضاحيات ؛ |
Dimensions | 25 cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Content type term | text |
Source | rda content |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Media type term | Unmediated |
Source | rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Carrier type term | volume |
Source | rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 115-126. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | ضعف مستوى التلاميذ في التحصيل الدراسي ومهارات التفكير الإبداعي في مادة الدراسات الاجتماعية لتلاميذ المرحلة الإعدادية ، مما جعل الحاجة إلى البحث عن برامج ومداخل جديدة تعمل على تنمية تلك المهارات، ومن ثم كان البحث الحالي الذي هدف إلى تنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية من خلال البرنامج التدريسي المقترح القائم على نظرية التعلم المستند إالى الدماغ، واتبع الباحث المنهج الوصفي، والمنهج التجريبي، والمعالجة شبه التجريبية من خلال استخدام مجموعة بحثية واحدة، وتطبيق أدوات البحث عليها قبلي وبعدي، واستخدم البحث أدوات ومواد تعليمية تمثلت في:(قائمة بمهارات التفكير الإبداعي، واختبار تحصيل دراسي، واختبار مهارات التفكير الإبداعي، والبرنامج التدريسي المقترح، ودليل المعلم، وكراسة أنشطة التلميذ).<br/>وقد توصل البحث إلى النتائج التالية : وجود فاعلية للبرنامج التدريسي القائم على نظرية التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية. <br/> |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | The research problem was identified in: the poor level of students in academic achievement and creative thinking and the weak interest of teachers in developing them as they rely on traditional methods and methods that do not develop these skills, which made the need to search for new programs and approaches that work to develop these skills, Hence, the current research aimed at preparing a teaching program based on brain-based learning in developing academic achievement and creative thinking for middle school students in the subject of social studies. The researcher followed the descriptive approach and the experimental approach. The semi-experimental treatment through the use of one research group, and the application of research tools on it before and after, and the research used educational tools and materials represented in: (a list of creative thinking skills, academic achievement test, creative thinking skills test, the proposed teaching program, the teacher's guide, and the student's activities brochure).The research has reached the following results: There is an effectiveness of the educational program based on the theory of brain-based learning in developing academic achievement and creative thinking for middle school students in the subject of social studies. |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | التعليم الاعدادى |
Source of heading or term | qrmak |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | التحصيل الدراسى |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | برنامج تدريسي |
-- | تحصيل دراسي |
-- | تفكير إبداعي |
-- | تعلم مستند إلى الدماغ |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | شادية عبد الحليم تمام |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | الهام عبد الحميد فرج |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 01-01-2023 |
Supervisory body | شادية عبد الحليم تمام |
-- | الهام عبد الحميد فرج |
Discussion body | عبد الروؤف الفقي |
-- | سامح ابراهيم عبد الخالق |
Universities | جامعة القاهرة |
Faculties | كلية الدراسات العليا للتربيه |
Department | قسم الدراسات الأجتماعيه |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Yasmin |
Reviser Names | Afaf |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Koha item type | Thesis |
Edition | 21 |
Suppress in OPAC | No |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 22.05.2024 | 31199 | Cai01 23 01 Ph.D 2023 ري.ب | 01010100031199000 | 22.05.2024 | 22.05.2024 | Thesis |