header

برنامج إرشادي لتنمية الصمود النفسي وآثره في خفض بعض المشكلات النفسية للتلاميذِ ذويِ صعوبات التعلم / (Record no. 167534)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07186namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250223033250.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 240626s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source ايداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.91
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.91
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01 23 04 Ph.D. 2023اس.ب
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number أسماء محمد عبد اللا عبد العال،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title برنامج إرشادي لتنمية الصمود النفسي وآثره في خفض بعض المشكلات النفسية للتلاميذِ ذويِ صعوبات التعلم /
Statement of responsibility, etc. مقـــدمة من الباحثة أسماء محمد عبد اللا عبد العال ؛ إشراف ا.د.منال عبد النعيم محمد طه، ا.د.محمد السيد صديق.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Counseling program for developing psychological resilience and its impact on reducing some psychological problems for pupils with learning disabilities
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 158صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 142-153.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. إلى التحقق من فاعلية برنامج إرشادِي لتنمية الصمود النفسي في خفض حدة بعض المشكلات النفسية(القلق، مَفهُوم الذات السلبي،اﻹندفاعية) لدى عينة من التلاميذ ذويِ صعوبات التعلم،والكْشف عَن إستمرارية فاعلِية البرنامج بَعد فَترة المتابعة، تكونت العينة الأساسية من (20) تلميذ وتلميذة من التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالصف الرابع والخامس الابتدائي ،وقسمت تلك العينة إِلَى مَجمُوعتِين (التجرِيبية ،الضابطة) لكل مجموعة (10) تلامِيذ، تراوحت أعمارهم الزمنية بين (9-11) سنة،ومتوسط أعمارهم الزمنية (9,89) سنة،وإنحراف معياري قدره (87,0) ،وقد تم حساب التكَافُؤبين المجموعتِين (التجريبية،الضابطة) فِي المتغيرات العُمرالزمني،ومعَامل الذكَاء وصعوبات التعلم ،والصمود النفسي،القلق،ومَفهُوم الذات ،واﻹندفاعية وطبقت البَاحثة الأدوات التالية مقيَاس الصمودالنفسي (إِعداد الباحثةُ) ،مَقيَاس القلق (إِعدادالبَاحثة)، مقيَاس مفهوم الذات (اعداد الباحثة( مقيَاس اﻹندفاعية (إِعدادالبَاحثةُ) اختِبَار المصفوفات المتتابعة المُلونَة (إعداد /جون رافن)، مقياس صعوبات التعلم الأكَادِيمية (القراءة،الكتابة) (إِعداد فتحي الزيات ،2007)والبرنامج اﻹرشادي (إِعداد الباحثةُ) وأظهرت نتائج الدراسة: توجُد فروق دالةإحصائيا بين متوسَطِى رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية فِي القياسين القبلِي والبعدي على مقياس الصمود النفسى والمشكلات النفسية لصالح القياس البعدِي ، توجد فروق دالة إِحصائِيا بين متوسطِى رتب درجات أفراد المجموعتِين التجريبية والضابطة في القياس البعدِي عَلى مقياس الصمود النفسى والمشكلات النفسية لصالح أفراد المجموعة التجريبية،لا توجد فروق دالة إِحصَائيا بين متوسَطِى رتب درجات أفراد المجموعَة التجرِيبية فِي القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الصمود النفسِى والمشكلات النفسية
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The study aimed to:guidance for select the effectiveness of a counseling program for the development of psychological resilience and its impact on reducing some psychological problems (anxiety, self-concept, impulsiveness) among a sample of students with learning difficulties) effectiveness of the program after the follow-up period. The basic sample consisted of (20) male and female students with learning difficulties in the fourth and fifth grades of primary school, and that sample was divided into two groups (experimental and control) group of each A (10) students their ages ranged between (9-11) years, and their average age was (9.89) years and the standard deviation of ( 0 , 87 ) , and equivalence was calculated between the two groups (experimental and control) in the variables chronological age, intelligence coefficient Learning difficulties, psychological resilience, anxiety, self-concept, impulsivity, and the researcher applied the following tools: psychological resilience scale (prepared by the researcher), anxiety scale ( prepared by the researcher), self-concept scale (prepared by the researcher), Impulsivity scale (prepared by the researcher), and researcher applied the following tools: psychological resilience scale sequential colorful (Prepare / John Raven Arabization and codification / Emad Ahmed Hassan 2016 ) statistically significant differences between the mean Rank the scores of the experimental group in the pre and post measurements on the psychological resilience, psychologicalproblems scale in favor of the post measurement، there are statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental and control groups in the post-measurement on the scale of psychological resilience, psychological problems towards the members of the experimental group، There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental groupin the post and following-up measurements on psychological resilience, psychological problems scale
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الطلبة بطيئو التعلم
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term مفهوم الذات السلبي
-- التلاميذ ذوي صعوبات التعلم
-- البرنامج اﻹرشادي
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name منال عبد النعيم محمد طه
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name محمد السيد صديق
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 26/ 9 / 2023
Supervisory body منال عبد النعيم محمد طه
-- محمد السيد صديق
Discussion body عبد الصبور منصور محمد
-- إبراهيم محمد سعد
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم علم النفس الإرشادي
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 26.06.2024 31300 Cai01 23 04 Ph.D. 2023اس.ب 01010100031300000 26.06.2024 26.06.2024 Thesis