header

برنامج مقترح قائم على مدخلي التقابل اللغوي وتحليل الأخطاء لتنمية مهارات الاستماع والتحدث في اللغة العربية لدى الدارسين الإندونيسيين في المستوى المبتدئ / (Record no. 167930)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05509namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250223033259.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 240919s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
043 ## - GEOGRAPHIC AREA CODE
Geographic area code a-io---
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 372.651
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 372.651
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.01.Ph.D.2023.مح.ب
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number محمد حميدة عبد العزيز عبد العال،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title برنامج مقترح قائم على مدخلي التقابل اللغوي وتحليل الأخطاء لتنمية مهارات الاستماع والتحدث في اللغة العربية لدى الدارسين الإندونيسيين في المستوى المبتدئ /
Statement of responsibility, etc. إعـــــــداد محمد حميدة عبد العزيز عبد العال؛ إشــراف ا.د.صابر عبد المنعم محمد عبد النبي، د.أحـمد محمد عيسى .
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title o A Proposed Program Based on Linguistic Contrast and Error Analysis to Develop Listening and Speaking Skills in The Arabic language for Indonesian Students at The Beginner Level
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 497صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 236-257.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. استهدف البحث من خلال المنهجين الوصفي والتجريبي (التصميم شبه التجريبي ذو المجموعتين الضابطة والتجريبية) وإعداد أدوات بحثية ومواد تعليمية تمثلت في استنبانة مهارات الاستماع والتحدث التي يجب تنميتها لدى الدارسين الإندونيسيين في المستوى المبتدئ، وكذا إعداد اختبار لمهارات الاستماع والتحدث في ضَوء المهارات التي تمَّ تحديدها، مع إعداد بطاقة ملاحظة لقياس تلك المهارات، بالإضافة إلى إعداد دليل معلم وكراسة للتدريبات، إلى وضع إستراتيجية مقترحة قائمة على مدخلي التقابل اللغوي وتحليل الأخطاء؛ لتنمية مهارات الاستماع والتحدث لدى الدارسين الإندونيسيين في المستوى المبتدئ، وبعد تطبيق الإستراتيجية على مجموعة البحث توصل البحث إلى فاعلية الإسترتيجية المقترحة، وأوصى البحث بتأكيد تعليم مهارة التحدث بصورة مقصودة ومنظمة، وتوجيه دارسي المستوى المبتدئ الإندونيسيين الناطقين بغير العربية إلى تطبيق هذه المهارات، وكذا توجيه المعلمين للأخذ بمبدأ التنوع في إستراتيجيات تدريس اللغة العربية وطرائقها بوصفها لغة ثانية؛ وذلك لجعل الطلاب أكثر دافعية أثناء التعلم.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Target research through both descriptive and experimental methodologies (semi-experimental design with control and experimental combinations) The preparation of research tools and teaching materials, namely, the identification of listening and speaking skills to be developed by Indonesian students at the junior level, the preparation of a test of listening and speaking skills in the light of the skills identified, the preparation of a note card for measuring those skills, the preparation of a teacher's guide and a handbook for training, the development of a proposed strategy based on linguistic interfaces and the analysis of errors; To develop the listening and speaking skills of Indonesian students at the junior level. After applying the strategy to the research group, the research found the effectiveness of the proposed strategy. The research recommended confirming the teaching of the skills of speaking intentionally and orderly, and directing non-Arabic-speaking Indonesian junior students to apply these skills, as well as instructing teachers to adopt the principle of diversity in Arabic teaching strategies and methods as a second language; This is to make students more motivated during learning.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element اللغة العربية
Geographic subdivision اندونسيا
Source of heading or term qrmak
General subdivision طرق التدريس
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term مهارة الاستماع
-- مدخلي التقابل اللغوي وتحليل الأخطاء
-- المستوى المبتدئ
-- مهارة التحدث
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name صابر عبد المنعم محمد عبد النبي
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أحـمد محمد عيسى
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2023
Supervisory body صابر عبد المنعم محمد عبد النبي
-- أحـمد محمد عيسى
Discussion body مصطفى رسلان شلبي
-- محمد لطفي محمد جاد
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم المناهج وطرق التدريس
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 19.09.2024 31448 Cai01.23.01.Ph.D.2023.مح.ب 01010100031448000 19.09.2024 19.09.2024 Thesis