header

Effect of Educational Program Utilizing Braille Method on Nutritional Behavior among Vision Loss Children at Cairo Governorate / (Record no. 168407)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06056namaa22004091i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20241021123938.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 241014s2023 |||a|||f m||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging eng
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title eng
Language code of summary or abstract eng
-- ara
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source Deposite
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 610.734
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 610.734
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree Ph.D
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.17.01.Ph.D.2023.Mo.E
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number Mona Sayed Atress Mustafa Mansour,
Preparation preparation.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Effect of Educational Program Utilizing Braille Method on Nutritional Behavior among Vision Loss Children at Cairo Governorate /
Statement of responsibility, etc. by Mona Sayed Atress Mustafa Mansour ; supervision Dr. Nagat Saeid Habib , Dr. Enas Helmy El Shair.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title / تأثيربرنامج تعليمي بإستخدام طريقة برايل علي السلوك الغذائي بين الأطفال فاقدي البصر في محافظة القاهرة
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 259 pages +(100) leaves :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note Bibliography: pages 240-259.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Background: Children with disabilities have the same nutritional behavior needs as normal children. Nutritional behavior health education is essential for children with vision loss by using the Braille method. Aim: To evaluate the effect of an educational program utilizing the Braille method on nutritional behavior among vision-loss children at the Cairo governorate. Design: A quasi-experimental research design was used. Setting: The study was conducted at the Al-Karma institution in the Shubra district of the Cairo Governorate. Sample: Purposive sample of 40 vision-loss children. Tools of Data Collection: Three tools were used:1-Vision-loss children's structured interviewing questionnaire.2- Vision-loss children's observational practices checklist related to their nutritional behavior and observational practices checklist related to nutritional services provided in the institution restaurants.3- Nutritional planned behavior theory structured interviewing questionnaire. Results: Mean ± SD of children age was 9.88±1.97. Total knowledge scores were 2.5%, 97.5% and 100% pre, post and follow-up respectively. Total observational practices scores were 2.5%, 100% and 97.5% pre, post and follow-up respectively. Total attitudes scores were 47.5%, 100% and 100% pre, post and follow-up respectively. Total behavioral intention scores were 2.5%, 92.5% and 85% pre, post and follow-up respectively. Conclusion: Children with vision loss who received the Braille nutritional behavior program had higher levels of knowledge, practices, attitudes, subjective norms, perceived behavioral control and behavioral intention after completing the educational program. Recommendations: Increase dissemination of nutritional behavior educational programs for vision-loss children by using the Braille method for all organizations of vision loss children.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. الأطفال ذوي الإعاقة لديهم نفس احتياجات السلوك الغذائي مثل الأطفال العاديين. التثقيف الصحي السلوكي التغذوي بإستخدام طريقة برايل ضروري للأطفال الذين يعانون من فقدان البصر. هدفت الدراسة إلى تقييم أثر برنامج تعليمي بإستخدم طريقة برايل على السلوك الغذائي لدى الأطفال الذين يعانون من فقدان البصر في محافظة القاهرة. تم استخدام تصميم بحث شبه تجريبي في هذه الدراسة. أجريت الدراسة بمؤسسة الكرمة بإدارة شبرا بمحافظة القاهرة. تم إختيار عينة هادفة من 40 طفل و طفلة يعانون من فقدان البصر من مؤسسة الكارما. تم استخدام ثلاث أدوات للدراسة: 1- استبيان المقابلات المنظمة للأطفال فاقدي البصر. 2- قائمة ملاحظة الممارسات للأطفال الذين يعانون من فقدان البصر المتعلقة بسلوكهم الغذائي و قائمة ملاحظة الممارسات المتعلقة بالخدمات الغذائية المقدمة في مطاعم المؤسسة. 3- استبيان نظرية السلوك الغذائي المخطط. أظهرت نتائج أن متوسط عمر الأطفال فاقدي البصر 9.88 ± 1.97. بلغ مجموع درجات المعرفة 2.5٪ و 97.5٪ و 100٪ قبل وبعد والمتابعة على التوالي. كان إجمالي درجات الممارسات التغذوية الملحوطة 2.5٪ و 100٪ و 97.5٪ قبل وبعد والمتابعة على التوالي. بلغ مجموع درجات الأتجاهات الغذائية 47.5٪ و 100٪ و 100٪ قبل وبعد والمتابعة على التوالي. كانت مجموع درجات النية السلوكية 2.5٪ ، 92.5٪ ، 85٪ قبل وبعد والمتابعة على التوالي.توصي الدراسة بالأتي : زيادة نشر البرامج التعليمية للسلوك الغذائي للأطفال الذين يعانون من فقدان البصر باستخدام طريقة برايل لجميع مؤسسات الأطفال الذين يعانون من فقدان البصر.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD Issues also as CD.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language Text in English and abstract in Arabic & English.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Community Health Nursing
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Educational program
-- Braille method
-- nutritional behavior
-- vision-loss children.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Nagat Saeid Habib
Relator term thesis advisor.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Enas Helmy El Shair
Relator term thesis advisor.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2023
Supervisory body Nagat Saeid Habib
-- Enas Helmy El Shair
Universities Cairo University
Faculties Faculty of Nursing
Department Department of Community Health Nursing
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Shimaa
Reviser Names Huda
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 14.10.2024 88768 Cai01.17.01.Ph.D.2023.Mo.E 01010110088768000 14.10.2024 14.10.2024 Thesis