MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
09775namaa22004091i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة |
control field |
20241112144217.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
241022s2022 |||a|||f m||| 000 0 eng d |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloguing agency |
EG-GICUC |
Language of cataloging |
eng |
Transcribing agency |
EG-GICUC |
Modifying agency |
EG-GICUC |
Description conventions |
rda |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
eng |
Language code of summary or abstract |
eng |
-- |
ara |
049 ## - Acquisition Source |
Acquisition Source |
Deposite |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER |
Classification number |
617.64 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
617.64 |
Edition number |
21 |
097 ## - Degree |
Degree |
M.Sc |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Local Call Number |
Cai01.09.07.M.Sc.2022.Di.C |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Authority record control number or standard number |
Dina Hussien Abdelhafez, |
Preparation |
preparation. |
245 10 - TITLE STATEMENT |
Title |
Comparison between jacobson’s progressive muscle relaxation technique and audio-visual distraction technique in comparison to tell- show-do technique in reducing dental anxiety in children during dental visit / |
Statement of responsibility, etc. |
by Dina Hussien Abdelhafez ; Supervisors Prof. Dr. Mahmoud Hamdi , Dr. Rasha Adel Ragab. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE |
Title proper/short title |
/ مقارنة بین تقنیة الاسترخاء العضلي المتقدمه في جاكوبسون وتقنیة تشتیت الانتباه السمعي البصري بالمقارنة بطریقة انظر شاھد افعل في تقلیل القلق عند الأطفال أثناء زیارة الاسنان |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2022. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
87pages : |
Other physical details |
illustrations ; |
Dimensions |
25 cm. + |
Accompanying material |
CD. |
336 ## - CONTENT TYPE |
Content type term |
text |
Source |
rda content |
337 ## - MEDIA TYPE |
Media type term |
Unmediated |
Source |
rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE |
Carrier type term |
volume |
Source |
rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
Thesis (M.Sc.)-Cairo University, 2022. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE |
Bibliography, etc. note |
Bibliography: pages 74-82. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
Aim: to compare between cooperation of anxious child after performing different behavior <br/>management techniques: Jacobson’s progressive muscle relaxation technique, audio-visual <br/>distraction technique and Tell-Show-Do technique. <br/>Methodology: 30 pediatric dental patients from 6 to 9 years old were recruited from outpatient <br/>clinic in Pediatric Dentistry and Dental Public Health Department, Faculty of Dentistry, Cairo <br/>University. Children were randomly assigned into three groups. Each group was managed using <br/>either: Jacobson’s progressive muscle relaxation technique, audiovisual distraction technique or <br/>Tell-Show-Do technique. Facial image scale was used to assess dental anxiety of children before <br/>and after dental treatment. Modified Venham rating scale was used to assess cooperation of children <br/>during administration of local anesthesia. <br/> Results: Before dental treatment: there was no significant difference in Facial image scale values <br/>between tested groups. After dental treatment: all the performed behavior management techniques <br/>in the three groups showed reduction in dental anxiety assessed by Facial image scale. After <br/>performing the behavior management techniques: There was no significant difference in Modified <br/>Venham rating scale values between tested groups (p=0.972). All the performed behavior <br/>management techniques showed enhancement in children’s cooperation during administration of <br/>local anesthesia assessed by Modified Venham rating scale. <br/>Conclusions: Jacobson’s progressive muscle relaxation technique and audiovisual distraction <br/>technique has been found to be useful in reducing dental anxiety and enhancing cooperation of <br/>children during the dental visit. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
يعاني الأطفال من القلق خلال زيارتهم الأولى لطبيب الاسنان ، وبالتالى يؤثرذلك على سلوكهم المستقبلي أثناء جلسة علاج الأسنان<br/>ويمكن أن يؤدي إلى إهمال الأسنان و تدهور الحاله الصحيه للفم. يعتبر القلق أثناء زيارة طبيب الأسنان مصدر اهتمام لمقدمي<br/>رعاية الأسنان ، لأنه يمنع الأطفال من طلب رعاية الأسنان ويخلق بيئة صعبة وغير متعاونة للعلاج الفعال. يعبّر بعض الأطفال<br/>عن مخاوفهم وقلقهم ، بينما يُظهر آخرون سلوكيات مثل البكاء أو الهياج أو مقاطعة الطبيب للكلام أو اللعب أو حتى محاولة الفرار.<br/>ويصاحب هذا القلق سلسلة من التفاعلات الفسيولوجية التي تؤدي بدورها إلى تقلبات كبيرة في ضغط الدم ومعدل ضربات القلب.<br/>يتطلب علاج الأسنان للأطفال استخدام تقنيات إدارة السلوك لتقليل القلق وزيادة تعاون الأطفال. من المهم التواصل مع الطفل لفترة<br/>وجيزة في بداية جلسة العلاج لتأسيس الثقة. عندما تفشل تقنية إدارة السلوك غير الدوائي في توفير النتيجة المرجوة ، يتم تطبيق<br/>التقنيات الدوائيه مثل التخدير أو التخدير العام.<br/>تعد تقنية اخبر-شاهد-افعل واحدة من أكثر تقنيات إدارة السلوك التي يتم تدريسها شيوعًا و التي تقوم على مبدأ نظرية التعلم. تملي<br/>التقنيه أنه قبل القيام بأي إجراء ، يجب أن يكون الطفل على اطلاع جيد بالاجراء المتبع ويجب تقديم عرض توضيحي باستخدام<br/>محاكاة لما سيحدث بالضبط قبل بدء الإجراء.<br/>الإلهاء هو تقنية تستخدم لتقليل انزعاج الطفل عن طريق تشتيت انتباهه بعيدًا عن المهمة الرئيسية لإنجاز علاج ناجح. هذه<br/>الاستراتيجية مفيدة في مساعدة المرضى على التعامل مع الضغوط القصيرة اثناء زيارة طبيب الاسنان. تعد مشاهدة مقاطع الفيديو<br/>الممتعة والاستماع لها تقنية غير جراحية حيث يمكن للمريض الاسترخاء أثناء إجراء مرهق.<br/>استرخاء العضلات التقدمي المقتبس من إدموند جاكوبسون ) 1938 ( سهل التعلم وقد تمت الدعوة له للتحكم في قلق الأسنان. تعتمد<br/>عملية استرخاء العضلات التدريجي على المبدأ الأساسي لفيسيولوجيا العضلات ، وهو أنه عندما يتم شد العضلات ، فإن فاسترخاء<br/>العضلات يؤدي إلى تحرير التوتر.<br/>تهدف الدراسة إلى المقارنة بين تعاون الطفل القلق بعد أداء تقنية الاسترخاء العضلي التدريجي لجاكوبسون ، بعد مشاهدة الرسوم<br/>المتحركة كأسلوب تشتيت صوتي ومرئي وبعد تقنية اخبر-شاهد-افعل.<br/>هذه دراسة سرسرية عشوائية، أجريت على أطفال قلقين يترددون على العيادات الخارجية في طب أسنان الأطفال وقسم الصحة<br/>العامة للأسنان ، كلية طب الأسنان ، جامعة القاهرة.<br/>أظهرت النتائج الرئيسية للدراسة ما يلي:<br/>p> ( قبل وبعد استخدام التقنيات المختلفة ، لم يكن هناك فرق كبير في قيم مقياس صورة الوجه بين المجموعات المختبرة •<br/>.)0.05__ • بالنسبة لجمیع المجموعات ، كان ھناك انخفاض كبیر في القیم المتوسطة لمقیاس صورة الوجھ بعد استخدام التقنیة<br/>.(<0.05<br/>.( • لم یكن ھناك فرق معنوي في قیم مقیاس تصنیف فینھام المعدل بین المجموعات المختبرة (ع = 0.972<br/>أظھرت النتائج الرئیسیة للدراسة ما یلي:<br/>• قبل علاج الأسنان: لم یكن ھناك فرق معنوي في قیم مقیاس صورة الوجھ بین المجموعات المختبرة.<br/>• بعد علاج الأسنان: أظھرت جمیع تقنیات إدارة السلوك التي تم إجراؤھا في المجموعات الثلاث انخفاضًا في قلق الأسنان المقیمَّ<br/>بمقیاس صورة الوجھ.<br/>• بعد تنفیذ تقنیات إدارة السلوك: لم یكن ھناك فرق معنوي في قیم مقیاس فینھام المعدل بین المجموعات المختبرة.<br/>• أظھرت جمیع تقنیات إدارة السلوك التي تم إجراؤھا تعزیزًا في تعاون الأطفال أثناء إدارة التخدیر الموضعي الذي تم تقییمھ<br/>بواسطة مقیاس تقییم فینھام المعدل.<br/>نوصي بما یلي:<br/>• مزید من الدراسات على نطاق جغرافي كبیر وحجم عینة أكبر للتأكید على استنتاجنا.<br/>• ھناك حاجة إلى التعلیم المستمر وورش العمل في مجال تقنیات إدارة السلوك غیر الدوائي لتزوید ممارس الأسنان بالمھارات<br/>لتطبیقھا على الأطفال.<br/>• یجب توجیھ كل جھد نحو إدارة الأطفال القلقین وخاصة الأطفال ذوي النمو المعرفي المناسب لاستیعاب تقنیات اداره السلوك<br/>المختلفة. |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE |
Issues CD |
Issues also as CD. |
546 ## - LANGUAGE NOTE |
Text Language |
Text in English and abstract in Arabic & English. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
Topical term or geographic name entry element |
Pediatric Dentistry |
Source of heading or term |
qrmak |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
fear |
-- |
dental anxiety |
-- |
distraction |
-- |
relaxation |
-- |
children |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Mahmoud Hamdi |
Relator term |
thesis advisor. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
Rasha Adel Ragab |
Relator term |
thesis advisor. |
900 ## - Thesis Information |
Grant date |
01-01-2022 |
Supervisory body |
Mahmoud Hamdi |
-- |
Rasha Adel Ragab |
Discussion body |
Mohamed Abulyazid Ahmed |
-- |
Kamal al-Din Mohamad al-Sayyid al-Mutim |
Universities |
Cairo University |
Faculties |
Faculty of Dentistry |
Department |
Department of Pediatric Dentistry |
905 ## - Cataloger and Reviser Names |
Cataloger Name |
Shimaa |
Reviser Names |
Huda |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Source of classification or shelving scheme |
Dewey Decimal Classification |
Koha item type |
Thesis |
Edition |
21 |
Suppress in OPAC |
No |