header

Comparison between jacobson’s progressive muscle relaxation technique and audio-visual distraction technique in comparison to tell- show-do technique in reducing dental anxiety in children during dental visit / (Record no. 168504)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 09775namaa22004091i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20241112144217.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 241022s2022 |||a|||f m||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging eng
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title eng
Language code of summary or abstract eng
-- ara
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source Deposite
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 617.64
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 617.64
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree M.Sc
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.09.07.M.Sc.2022.Di.C
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number Dina Hussien Abdelhafez,
Preparation preparation.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Comparison between jacobson’s progressive muscle relaxation technique and audio-visual distraction technique in comparison to tell- show-do technique in reducing dental anxiety in children during dental visit /
Statement of responsibility, etc. by Dina Hussien Abdelhafez ; Supervisors Prof. Dr. Mahmoud Hamdi , Dr. Rasha Adel Ragab.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title / مقارنة بین تقنیة الاسترخاء العضلي المتقدمه في جاكوبسون وتقنیة تشتیت الانتباه السمعي البصري بالمقارنة بطریقة انظر شاھد افعل في تقلیل القلق عند الأطفال أثناء زیارة الاسنان
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 87pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Thesis (M.Sc.)-Cairo University, 2022.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note Bibliography: pages 74-82.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Aim: to compare between cooperation of anxious child after performing different behavior <br/>management techniques: Jacobson’s progressive muscle relaxation technique, audio-visual <br/>distraction technique and Tell-Show-Do technique. <br/>Methodology: 30 pediatric dental patients from 6 to 9 years old were recruited from outpatient <br/>clinic in Pediatric Dentistry and Dental Public Health Department, Faculty of Dentistry, Cairo <br/>University. Children were randomly assigned into three groups. Each group was managed using <br/>either: Jacobson’s progressive muscle relaxation technique, audiovisual distraction technique or <br/>Tell-Show-Do technique. Facial image scale was used to assess dental anxiety of children before <br/>and after dental treatment. Modified Venham rating scale was used to assess cooperation of children <br/>during administration of local anesthesia. <br/> Results: Before dental treatment: there was no significant difference in Facial image scale values <br/>between tested groups. After dental treatment: all the performed behavior management techniques <br/>in the three groups showed reduction in dental anxiety assessed by Facial image scale. After <br/>performing the behavior management techniques: There was no significant difference in Modified <br/>Venham rating scale values between tested groups (p=0.972). All the performed behavior <br/>management techniques showed enhancement in children’s cooperation during administration of <br/>local anesthesia assessed by Modified Venham rating scale. <br/>Conclusions: Jacobson’s progressive muscle relaxation technique and audiovisual distraction <br/>technique has been found to be useful in reducing dental anxiety and enhancing cooperation of <br/>children during the dental visit.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. يعاني الأطفال من القلق خلال زيارتهم الأولى لطبيب الاسنان ، وبالتالى يؤثرذلك على سلوكهم المستقبلي أثناء جلسة علاج الأسنان<br/>ويمكن أن يؤدي إلى إهمال الأسنان و تدهور الحاله الصحيه للفم. يعتبر القلق أثناء زيارة طبيب الأسنان مصدر اهتمام لمقدمي<br/>رعاية الأسنان ، لأنه يمنع الأطفال من طلب رعاية الأسنان ويخلق بيئة صعبة وغير متعاونة للعلاج الفعال. يعبّر بعض الأطفال<br/>عن مخاوفهم وقلقهم ، بينما يُظهر آخرون سلوكيات مثل البكاء أو الهياج أو مقاطعة الطبيب للكلام أو اللعب أو حتى محاولة الفرار.<br/>ويصاحب هذا القلق سلسلة من التفاعلات الفسيولوجية التي تؤدي بدورها إلى تقلبات كبيرة في ضغط الدم ومعدل ضربات القلب.<br/>يتطلب علاج الأسنان للأطفال استخدام تقنيات إدارة السلوك لتقليل القلق وزيادة تعاون الأطفال. من المهم التواصل مع الطفل لفترة<br/>وجيزة في بداية جلسة العلاج لتأسيس الثقة. عندما تفشل تقنية إدارة السلوك غير الدوائي في توفير النتيجة المرجوة ، يتم تطبيق<br/>التقنيات الدوائيه مثل التخدير أو التخدير العام.<br/>تعد تقنية اخبر-شاهد-افعل واحدة من أكثر تقنيات إدارة السلوك التي يتم تدريسها شيوعًا و التي تقوم على مبدأ نظرية التعلم. تملي<br/>التقنيه أنه قبل القيام بأي إجراء ، يجب أن يكون الطفل على اطلاع جيد بالاجراء المتبع ويجب تقديم عرض توضيحي باستخدام<br/>محاكاة لما سيحدث بالضبط قبل بدء الإجراء.<br/>الإلهاء هو تقنية تستخدم لتقليل انزعاج الطفل عن طريق تشتيت انتباهه بعيدًا عن المهمة الرئيسية لإنجاز علاج ناجح. هذه<br/>الاستراتيجية مفيدة في مساعدة المرضى على التعامل مع الضغوط القصيرة اثناء زيارة طبيب الاسنان. تعد مشاهدة مقاطع الفيديو<br/>الممتعة والاستماع لها تقنية غير جراحية حيث يمكن للمريض الاسترخاء أثناء إجراء مرهق.<br/>استرخاء العضلات التقدمي المقتبس من إدموند جاكوبسون ) 1938 ( سهل التعلم وقد تمت الدعوة له للتحكم في قلق الأسنان. تعتمد<br/>عملية استرخاء العضلات التدريجي على المبدأ الأساسي لفيسيولوجيا العضلات ، وهو أنه عندما يتم شد العضلات ، فإن فاسترخاء<br/>العضلات يؤدي إلى تحرير التوتر.<br/>تهدف الدراسة إلى المقارنة بين تعاون الطفل القلق بعد أداء تقنية الاسترخاء العضلي التدريجي لجاكوبسون ، بعد مشاهدة الرسوم<br/>المتحركة كأسلوب تشتيت صوتي ومرئي وبعد تقنية اخبر-شاهد-افعل.<br/>هذه دراسة سرسرية عشوائية، أجريت على أطفال قلقين يترددون على العيادات الخارجية في طب أسنان الأطفال وقسم الصحة<br/>العامة للأسنان ، كلية طب الأسنان ، جامعة القاهرة.<br/>أظهرت النتائج الرئيسية للدراسة ما يلي:<br/>p> ( قبل وبعد استخدام التقنيات المختلفة ، لم يكن هناك فرق كبير في قيم مقياس صورة الوجه بين المجموعات المختبرة •<br/>.)0.05__ • بالنسبة لجمیع المجموعات ، كان ھناك انخفاض كبیر في القیم المتوسطة لمقیاس صورة الوجھ بعد استخدام التقنیة<br/>.(<0.05<br/>.( • لم یكن ھناك فرق معنوي في قیم مقیاس تصنیف فینھام المعدل بین المجموعات المختبرة (ع = 0.972<br/>أظھرت النتائج الرئیسیة للدراسة ما یلي:<br/>• قبل علاج الأسنان: لم یكن ھناك فرق معنوي في قیم مقیاس صورة الوجھ بین المجموعات المختبرة.<br/>• بعد علاج الأسنان: أظھرت جمیع تقنیات إدارة السلوك التي تم إجراؤھا في المجموعات الثلاث انخفاضًا في قلق الأسنان المقیمَّ<br/>بمقیاس صورة الوجھ.<br/>• بعد تنفیذ تقنیات إدارة السلوك: لم یكن ھناك فرق معنوي في قیم مقیاس فینھام المعدل بین المجموعات المختبرة.<br/>• أظھرت جمیع تقنیات إدارة السلوك التي تم إجراؤھا تعزیزًا في تعاون الأطفال أثناء إدارة التخدیر الموضعي الذي تم تقییمھ<br/>بواسطة مقیاس تقییم فینھام المعدل.<br/>نوصي بما یلي:<br/>• مزید من الدراسات على نطاق جغرافي كبیر وحجم عینة أكبر للتأكید على استنتاجنا.<br/>• ھناك حاجة إلى التعلیم المستمر وورش العمل في مجال تقنیات إدارة السلوك غیر الدوائي لتزوید ممارس الأسنان بالمھارات<br/>لتطبیقھا على الأطفال.<br/>• یجب توجیھ كل جھد نحو إدارة الأطفال القلقین وخاصة الأطفال ذوي النمو المعرفي المناسب لاستیعاب تقنیات اداره السلوك<br/>المختلفة.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD Issues also as CD.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language Text in English and abstract in Arabic & English.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Pediatric Dentistry
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term fear
-- dental anxiety
-- distraction
-- relaxation
-- children
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Mahmoud Hamdi
Relator term thesis advisor.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Rasha Adel Ragab
Relator term thesis advisor.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2022
Supervisory body Mahmoud Hamdi
-- Rasha Adel Ragab
Discussion body Mohamed Abulyazid Ahmed
-- Kamal al-Din Mohamad al-Sayyid al-Mutim
Universities Cairo University
Faculties Faculty of Dentistry
Department Department of Pediatric Dentistry
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Shimaa
Reviser Names Huda
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 22.10.2024 88800 Cai01.09.07.M.Sc.2022.Di.C 01010110088800000 22.10.2024 22.10.2024 Thesis