الدراما الموجهة للأطفال عبر المنصات الإعلامية الرقمية وانعكاسها على معارف وقيم الطفل العربي. / (Record no. 169161)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 09711namaa22004091i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250223033334.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 241202s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source ايداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 302.2310956083
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 302.2310956083
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.15.01.Ph.D.2023.هد.د
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number هدى طه يوسف يوسف الشاذلي ،
Preparation إعداد.
245 12 - TITLE STATEMENT
Title الدراما الموجهة للأطفال عبر المنصات الإعلامية الرقمية وانعكاسها على معارف وقيم الطفل العربي. /
Statement of responsibility, etc. إعــــــــــــداد هدى طه يوسف يوسف الشاذلي ؛ اشراف ا.د.محمد محمود المرسي.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Drama directed to children through digital media platforms and its reflection on Arab child’s knowledge and values
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 369ورقة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note . ببليوجرافيا: اوارق 296-331.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. استهدفت الدراسة تحديد العلاقة بين تعرض الطفل العربي للدراما الموجهة له عبر منصات الإعلام الرقمي واكتسابه للمعارف والقيم، وذلك من خلال تحليل المضامين الدرامية الموجهة للأطفال عبر تلك المنصات من حيث الأساليب المستخدمة لجذب الأطفال وما تقدمه من قضايا ومعارف وقيم، كما رصدت الدراسة أنماط مشاهدة الطفل العربي للدراما الموجهة له عبر تلك المنصات واحتياجاته والإشباعات المتحققة من ذلك الاستخدام، بالإضافة إلى معرفة الإستراتيجيات التي يستخدمها أولياء الأمور في التفاعل مع أطفالهم عند التعرض للمضامين الدرامية الموجهة لهم عبر منصات الإعلام الرقمي. وقد اعتمدت الدراسة على كل من نظرية الغرس الثقافي ونظرية الوساطة الأبوية ونموذج MAIN المطور لنظرية الاستخدامات والإشباعات. وتكونت العينة التحليلية من 82 عملًا دراميًّا من منصة شاهد VIP وNetflix وDisney+ وOSN+، كما اعتمدت الدراسة على استمارة استبيان تم تطبيقها على 201 من أولياء الأمور الذين يشتركون في تلك المنصات، ووُزعت استمارة استبيان أخرى على أطفالهم الذين تتراوح أعمارهم من 10-14 سنة بواقع 201 طفل، كما تم إجراء مقابلات متعمقة مع 23 خبيرًا في مجال الإعلام الرقمي والقائمين على إنتاج الدراما الموجهة للطفل وأطباء نفسيين وأساتذة إعلام الطفل وعلم نفس وتربية الأطفال.<br/><br/><br/><br/>وأشارت نتائج الدراسة إلى أنَّ:<br/> وقد انتهت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، من أهمها تراجع تناول المعارف الخاصة بالعلوم الاجتماعية والطبيعية والتطبيقية والشرعية، أما على مستوى القيم فقد حصلت القيم الاجتماعية على الترتيب الأول يليها القيم الشخصية، ثم القيم الجمالية، تليها القيم السياسية، في حين تراجعت القيم الدينية والاقتصادية. ومن جانب آخر كان العنف الجسدي واللفظي والسرقة والممارسات الجنسية والشذوذ من أبرز السلوكيات السلبية التي تضمنتها الأعمال الدرامية الموجهة للأطفال. كما انتهت الدراسة الميدانية إلى أن غالبية أولياء الأمور يرون أن أطفالهم يكتسبون المعارف والقيم من دراما المنصات، بينما أكد ما يقرب من نصف عينة الدراسة أنهم ألغوا اشتراكهم بإحدى المنصات، وكان السبب الرئيسي لذلك هو التجاوز الأخلاقي وعدم مناسبتها لثقافتهم ومعتقداتهم. وقد اتضح أن المنصات التي يشترك بها أولياء الأمور تشبع احتياجات أطفالهم وتؤثر على كثافة تعرضهم لها لما يتوافر فيها من عناصر الإبهار المتنوعة، بينما أظهرت النتائج أن كثافة تعرضهم لهذه الدراما لا تؤثر على معارفهم وقيمهم؛ وذلك لوجود متغيرات وسيطة، كما انتهت الدراسة إلى أن إستراتيجية الوساطة الأبوية النشطة هي الأسلوب الأمثل لاكتساب الأطفال سلوكيات الاستخدام الآمن لهذه المنصات، ومن جانب آخر تبين غياب وعي المنتجين وأصحاب القرار بأهمية الأعمال الدرامية الموجهة للأطفال، فغالبية المنتجين يخافون من المخاطرة ويفضلون الربح المادي السهل والكبير عن إنتاج محتوى هادف للطفل.<br/><br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The purpose of this study was to examine the relationship between children's exposure to drama directed to them through digital media platforms and their acquisition of knowledge and values, by analyzing the dramatic contents in terms of the methods used to attract children, besides the issues, knowledge and values that are presented through these platforms. The study also monitored the patterns of Arab children’s viewing of drama customized for them through these platforms. the study also examined the children’s needs and the types of satisfactions achieved from that use, in addition to knowing the strategies that parents use in interacting with their children when exposed to dramatic content on Video-on-Demand platforms. The study relied on cultivation theory, parental mediation theory, and MAIN model. The content analysis sample consisted of 82 drama series and movies directed to children through Shahid VIP, Netflix, Disney+, and OSN+ platforms. The study also relied on a questionnaire form that was applied to 201 parents who subscribe to Video-on-Demand platforms, and another questionnaire form was distributed to their children aged between 10-14 years. The researcher also conducted In-depth interviews with 23 experts in the field of digital media, those responsible for producing child-directed drama, psychiatrists, and professors of child media, psychology, and parenting.<br/>Results indicated that:<br/>The study concluded with a set of results, as our content analysis shows the shortage of knowledge related to the social, natural, applied, and Sharia sciences included in drama that is customized for children. In terms of values; social values ranked first, followed by personal values, then aesthetic values, followed by political values, while religious and economic values declined. On the other hand, physical and verbal violence, theft, sexual practices, and homosexuality were among the most prominent negative behaviors included in the content analysis sample. While the field study shows that the majority of parents believe that their children acquire knowledge and values from Video-on-Demand platforms, on the other hand nearly half of respondents confirmed that they canceled their subscription to one of the platforms; and the main reason for that was moral transgression and its incompatibility with their culture and beliefs. The results also confirm that Video-on-Demand platforms satisfy the needs of the children and affect the intensity of their exposure because of the various dazzling and attractive elements available in these platforms, while the intensity of their exposure to this drama does not affect their knowledge and values due to the presence of mediating variables. The study also concluded that the active parental mediation strategy is the ideal method for children to acquire behaviors of using these platforms safely. On the other hand, it revealed the lack of awareness of producers and decision-makers about the importance of drama directed to children, besides the majority of producers are afraid of taking risks and prefer easy and large financial profits than Creating Purposeful Content customized for children.<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element وسائل الاعلام
Source of heading or term qrmak
General subdivision الاطفال
Geographic subdivision العالم العربى
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term الدراما الموجهة للأطفال
-- المنصات الإعلامية الرقمية،
-- أنماط الاستخدام
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name محمد محمود المرسي
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 13/12/2023
Supervisory body محمد محمود المرسي
Discussion body حسن عماد مكاوي
-- حازم أنور محمد البنا
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الاعلام
Department قسم الإذاعة والتليفزيون
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 02.12.2024 31587 Cai01.15.01.Ph.D.2023.هد.د 01010100031587000 02.12.2024 02.12.2024 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library