برنامج قائم على استخدام مصادر المعرفة لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلاب المرحلة الثانوية / (Record no. 169686)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 06332namaa22004211i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250223033353.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 241223s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | ايداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 375.001 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 375.001 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | دكتـــــوراه |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01.23.01.Ph.D.2024.عم.ب |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | عمرو أحمد محمد أحمد، |
Preparation | إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT | |
Title | برنامج قائم على استخدام مصادر المعرفة لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلاب المرحلة الثانوية / |
Statement of responsibility, etc. | اعداد عمرو أحمد محمد أحمد؛ اشراف أ.د .صابر عبد المنعم محمد عبد النبي، د. خلف عبد المعطي عبد الرحمن. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | A Program Based on Using Knowledge Resources to Develop Creative Writing Skills for Secondary Schools Stage Studentsاعداد |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024 |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 348 صفحة : |
Other physical details | إيضاحيات ؛ |
Dimensions | 25cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Content type term | text |
Source | rda content |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Media type term | Unmediated |
Source | rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Carrier type term | volume |
Source | rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 203-221. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | استهدف البحث تنمية مهارات الكتابة الإبداعية باللغة العربية لدى طلاب المرحلة الثانوية، باستخدام مصادر المعرفة، ومزج الباحث بين المنهجين: الوصفي التحليلي، والتجريبي؛ لتطبيق استخدام مصادر المعرفة على المجموعة التجريبية، ولتحقيق أهداف البحث أعد الباحث الأدوات والمواد التعليمية الآتية:استبانة مهارات الكتابة الإبداعية المناسبة لطلاب الصف الأول الثانوي، واختبار مهارات الكتابة الإبداعية، ومقياس متدرج لتقدير درجات الكتابة الإبداعية، والبرنامج القائم على مصادر المعرفة لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية، ودليل المعلم، وكتيب الطالب.<br/> توصل البحث إلى:وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقيْن: القبلي والبعدي في تنمية مهارات الكتابة الإبداعية ككل لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05 ≥α ) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة الضابطة، وطلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الكتابة الإبداعية -في كل مهارة على حدة- لصالح المجموعة التجريبية.<br/> وفي ضوء النتائج يوصي البحث بضرورة الإفادة من قائمة مهارات الكتابة الإبداعية التي أسفر عنها البحث في تصميم مقرر للكتابة الإبداعية في المرحلة الثانوية وفقًا لتوظيف مصادر المعرفة في تعليم الكتابة الإبداعية.<br/>يهدف البحث الحالي إلى : تنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلاب المرحلة الثانوية باستخدام برنامج قائم على استخدام مصادر المعرفة<br/> |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | The aim of the research is to develop Arabic creative writing skills among secondary school learners at two schools, which are Khalil Agha Secondary School for Boys - Bab Al Shaaria Administration and Al Nasr Experimental Secondary School - Bab Al Shaaria Administration, using the sources of knowledge. The researcher mixed the two approaches: descriptive analytical and experimental; to apply the use of sources knowledge on the experimental group and build research tools and educational materials, which are: a questionnaire of appropriate creative writing skills for first year secondary learners, testing creative writing skills of first-year secondary learners, a scale for estimating creative writing scores for first year secondary learners, a program based on knowledge sources to develop creative writing skills, and a teacher's guide. <br/> The research reached the following results:<br/>There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental<br/> group learners in the two applications: the pre and post applications in developing creative writing skills as a whole in favor of the post application. There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05 ≥α) between the mean scores of the control group learners and the experimental group learners in the post application of the creative writing skills test in each skill separately in favor of the experimental group.<br/> In light of the results, the researcher recommends benefiting from the list of creative writing skills that result from the research in designing a creative writing course for the secondary stage according to the employment of knowledge sources in teaching creative writing.<br/> |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | المناهج |
Source of heading or term | qrmak |
Form subdivision | تطوير |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | مصادر المعرفة |
-- | الكتابة الإبداعية |
-- | اللغة العربية |
-- | المرحلة الثانوية |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | خلف عبد المعطي عبد الرحمن |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | صابر عبد المنعم محمد عبد النبي |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 14/12/2024 |
Supervisory body | خلف عبد المعطي عبد الرحمن |
-- | صابر عبد المنعم محمد عبد النبي |
Discussion body | محمد لطفي جاد |
-- | ريم أحمد عبد العظيم |
Universities | جامعة القاهرة |
Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
Department | قسم المناهج وطرق التدريس |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Nadia |
Reviser Names | Afaf |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Koha item type | Thesis |
Edition | 21 |
Suppress in OPAC | No |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 23.12.2024 | 31675 | Cai01.23.01.Ph.D.2024.عم.ب | 01010100031675000 | 23.12.2024 | 23.12.2024 | Thesis |