header

برنامج قائم على استخدام مصادر المعرفة لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلاب المرحلة الثانوية / (Record no. 169686)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06332namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250223033353.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 241223s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source ايداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 375.001
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 375.001
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.01.Ph.D.2024.عم.ب
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number عمرو أحمد محمد أحمد،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title برنامج قائم على استخدام مصادر المعرفة لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلاب المرحلة الثانوية /
Statement of responsibility, etc. اعداد عمرو أحمد محمد أحمد؛ اشراف أ.د .صابر عبد المنعم محمد عبد النبي، د. خلف عبد المعطي عبد الرحمن.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title A Program Based on Using Knowledge Resources to Develop Creative Writing Skills for Secondary Schools Stage Studentsاعداد
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 348 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 203-221.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. استهدف البحث تنمية مهارات الكتابة الإبداعية باللغة العربية لدى طلاب المرحلة الثانوية، باستخدام مصادر المعرفة، ومزج الباحث بين المنهجين: الوصفي التحليلي، والتجريبي؛ لتطبيق استخدام مصادر المعرفة على المجموعة التجريبية، ولتحقيق أهداف البحث أعد الباحث الأدوات والمواد التعليمية الآتية:استبانة مهارات الكتابة الإبداعية المناسبة لطلاب الصف الأول الثانوي، واختبار مهارات الكتابة الإبداعية، ومقياس متدرج لتقدير درجات الكتابة الإبداعية، والبرنامج القائم على مصادر المعرفة لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية، ودليل المعلم، وكتيب الطالب.<br/> توصل البحث إلى:وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقيْن: القبلي والبعدي في تنمية مهارات الكتابة الإبداعية ككل لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05 ≥α ) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة الضابطة، وطلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الكتابة الإبداعية -في كل مهارة على حدة- لصالح المجموعة التجريبية.<br/> وفي ضوء النتائج يوصي البحث بضرورة الإفادة من قائمة مهارات الكتابة الإبداعية التي أسفر عنها البحث في تصميم مقرر للكتابة الإبداعية في المرحلة الثانوية وفقًا لتوظيف مصادر المعرفة في تعليم الكتابة الإبداعية.<br/>يهدف البحث الحالي إلى : تنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلاب المرحلة الثانوية باستخدام برنامج قائم على استخدام مصادر المعرفة<br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The aim of the research is to develop Arabic creative writing skills among secondary school learners at two schools, which are Khalil Agha Secondary School for Boys - Bab Al Shaaria Administration and Al Nasr Experimental Secondary School - Bab Al Shaaria Administration, using the sources of knowledge. The researcher mixed the two approaches: descriptive analytical and experimental; to apply the use of sources knowledge on the experimental group and build research tools and educational materials, which are: a questionnaire of appropriate creative writing skills for first year secondary learners, testing creative writing skills of first-year secondary learners, a scale for estimating creative writing scores for first year secondary learners, a program based on knowledge sources to develop creative writing skills, and a teacher's guide. <br/> The research reached the following results:<br/>There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental<br/> group learners in the two applications: the pre and post applications in developing creative writing skills as a whole in favor of the post application. There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05 ≥α) between the mean scores of the control group learners and the experimental group learners in the post application of the creative writing skills test in each skill separately in favor of the experimental group.<br/> In light of the results, the researcher recommends benefiting from the list of creative writing skills that result from the research in designing a creative writing course for the secondary stage according to the employment of knowledge sources in teaching creative writing.<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element المناهج
Source of heading or term qrmak
Form subdivision تطوير
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term مصادر المعرفة
-- الكتابة الإبداعية
-- اللغة العربية
-- المرحلة الثانوية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name خلف عبد المعطي عبد الرحمن
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name صابر عبد المنعم محمد عبد النبي
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 14/12/2024
Supervisory body خلف عبد المعطي عبد الرحمن
-- صابر عبد المنعم محمد عبد النبي
Discussion body محمد لطفي جاد
-- ريم أحمد عبد العظيم
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم المناهج وطرق التدريس
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 23.12.2024 31675 Cai01.23.01.Ph.D.2024.عم.ب 01010100031675000 23.12.2024 23.12.2024 Thesis