header

العلاقة بين استخدام الشباب المصـرى لمواقع التواصل الاجتمــاعى وهويتهم الوطنيــة فى إطار ظاهرة الاغتراب الثقافى "/ (Record no. 170201)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 10786namaa22004571i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250223033410.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250114s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
043 ## - GEOGRAPHIC AREA CODE
Geographic area code f-ua---
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 302.2340962
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 302.2340962
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.15.03.M.Sc.2023.سل.ع
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number سلمــى صبحـي محمود أحمد جــــاد،
Preparation إعداد.
245 12 - TITLE STATEMENT
Title العلاقة بين استخدام الشباب المصـرى لمواقع التواصل الاجتمــاعى وهويتهم الوطنيــة فى إطار ظاهرة الاغتراب الثقافى "/
Remainder of title Remainder of title /
Statement of responsibility, etc. إعــــــداد الباحثة سلمــى صبحـي محمود أحمد جــــاد ؛ إشراف أ. د .حنان فاروق جنيد، أ. د.سامى عبد الرؤوف طايع.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title " The relationship between the use of social media sites by Egyptian youth and their national identity in the context of the phenomenon of cultural alienation"
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 225ورقة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: اوراق 160 -169.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. تتحد قضية هذه الدراسة فى التعرف على العلاقة بين استخدام الشباب المصرى لمواقع التواصل الاجتماعي و هويتهم الوطنية في إطار ظاهرة الاغتراب الثقافي ، وذلك من خلال إجراء استقصاء الكتروني مع 400 مفردة من مستخدمى صفحات مواقع التواصل الاجتماعي التي تتناول ظاهرة الاغتراب الثقافي ، وكذلك إجراء تحليل مضمون لصفحات مواقع التواصل الاجتماعي التي تتناول ظاهرة من ظواهر الاغتراب الثقافي (الشذوذ الجنسى)، وقد توصلت نتائج الدراسة المسحية إلى أن مواقع التواصل الاجتماعي التى يفضلها الشباب المصرى فى متابعة ظاهرة الاغتراب الثقافي ( الفيس بوك ) وذلك بنسبة 88,8 % يليه اليوتيوب بنسبة 36.3 % ، يليه الانستجرام بنسبة 24% ، و أن 54,7% من الشباب المصرى من منخفضى التعرض لتلك الظواهر عبر مواقع التواصل الاجتماعي ، كما أن 80.7% من الشباب المصري يتعرضون لصفحات مواقع التواصل الاجتماعي التي تتناول ظاهرة الاغتراب الثقافي بسبب ضعف المناهج التعليمية للتناسب مع التقدم التكنولوجى ، و من أسباب تعرض الشباب المصرى لتلك الصفحات أن 79% منهم يتابعوا تلك الصفحات بغرض الفضول وحب الاستطلاع ، كما أن 52.2% من الشباب المصري مستوي رضاهم منخفض عن تلك الصفحات ، كما أن 85.2% من الشباب المصري الذين تعرضوا لتلك الصفحات قد تمسكوا بدينهم اكثر وبمعتقداتهم الدينية ، اما عن الدراسة التحليلية فقد توصلت نتائج الدراسة إلى أن موضوع المنشورات الخاصة بظاهرة الاغتراب الثقافى على مواقع التواصل الاجتماعي عبارة عن ( نص وصورة ) جاءت بنسبة 78,1% من اجمالى المنشورات ، كما أن صياغة المنشورات الخاصـة بظاهرة الاغتراب الثقافى عبر مواقع التواصل الاجتماعى تتم من خلال استخدام الإستمــالات او الاوتار الإقناعية فنجد إنه تم استخدام ( الانتشار والتواجد في كل مكان للمثليين ) وذلك بنسبة 89,1% ، وايضا وجود هشتاج داخل المنشورات الخاصة بظاهرة الاغتراب الثقافي على مواقع التواصل الاجتماعي وذلك بنسبة 100% بالإضافة الي وجود اسم الصفحة داخل تلك المنشورات بنسبة 81,2% من إجمالي المنشورات ، بالإضافة إلى وجود الفيديوهات الشخصية داخل المنشورات الخاصة بظاهرة الاغتراب الثقافى فى مواقع التواصل الاجتماعى وذلك بنسبة 9,4% ، اما عن مضمون التعليقات علي المنشورات الخاصة بظاهرة الاغتراب الثقافي علي مواقع التواصل الاجتماعي وقد بلغ عددها 13682حيث جاء في الترتيب الاول ان 62.5% من التعليقات مؤيدة للفكرة (الشذوذ الجنسي) وتُشجعها ، وجاء في الترتيب الثاني أن 35.1% من التعليقات رافضة للفكرة ، اما عن مدى الالتزام بالأخلاقيات داخل التعليقات الموجودة على المنشورات الخاصة بظاهرة الاغتراب الثقافى على مواقع التواصل الاجتماعى فنجد أن 71.7%من التعليقات تجمع بين الالتزام وعدم الالتزام ، كما أن 18.1% من التعليقات غير ملتزمة بالأخلاقيات داخل التعليقات ، واوصت الدراسة بنموذج جديد من إعداد الباحثة ،وكذلك وضعت الباحثة دليل ارشادي متكامل يوضح الفهم الكامل للعوامل التى تؤثر على القائم الاتصال أو منتج المحتوى والمستقبل اللذان يتبادلان الادوار من خلال مواقع التواصل الاجتماعي كــ ( الفيس بوك ) والتى من الممكن أن تزيد من مستوى مشاركتهم الإلكترونية على تلك الصفحات مما يعمل على زيادة التفاعلات علي تلك الصفحات ،و من ثم رفع كفاءة إدارة علاقات الجمهور الالكترونية .
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The issue of this study is to identify the relationship between the Egyptian youth's use of social media sites and their national identity in the context of the phenomenon of cultural alienation, by conducting an electronic survey with 400 individual users of social networking pages that deal with the phenomenon of cultural alienation, as well as conducting a content analysis of the pages Social media sites that deal with the phenomenon of cultural alienation. The results of the survey revealed that the social networking sites preferred by Egyptian youth in following the phenomenon of cultural alienation (Facebook) with a rate of 88.8%, followed by YouTube with a rate of 36.3%, followed by Instagram with a rate of 24%. And that 54.7% of Egyptian youth are of low exposure to this phenomenon through social networking sites, and 80.7% of Egyptian youth are exposed to social networking pages that deal with the phenomenon of cultural alienation due to the weakness of educational curricula in line with technological progress, and among the reasons for youth exposure The Egyptians of those pages indicated that 79% of them follow these pages for the purpose of curiosity and curiosity, and 52.2% of the Egyptian youth have a low level of satisfaction with these pages, and 85.2% of the Egyptian youth who were exposed to these pages have adhered to their religion more and their religious beliefs, as for studying The analytical results of the study concluded that the topic of publications related to the phenomenon of cultural alienation on social networking sites is (text and image) with a rate of 78.1% of the total publications. Persuasive tendons, we find that (the prevalence and presence in every place of homosexuals) was used, at a rate of 89.1%, and also the presence of hashtags within publications related to the phenomenon of cultural alienation on social networking sites, at a rate of 100%, in addition to the presence of the page name within those publications at a rate of 81.2 % of the total publications, the presence of personal videos within publications related to the phenomenon of cultural alienation on social networking sites, at a rate of 9.4%, the content of comments on publications related to the phenomenon of cultural alienation on social networking sites, their number reached 13,682 where it came in the first place that 62.5% of the comments support and encourage the idea (homosexuality) And in the second place, 35.1% of the comments rejected the idea, and as for the extent of commitment to ethics within the comments on publications related to the phenomenon of cultural alienation on social networking sites, we find that 71.7% of the comments combine commitment and non-compliance, and 18.1% of the comments are non-commitment. Committed to ethics in the comments, and the study recommended a new model prepared by the researcher, and the researcher also developed an integrated guide that shows a full understanding of the factors that affect the contact person and the receiver who exchange roles through social networking sites such as (Facebook), which can increase the level of their participation electronic services on those pages, which works to increase the interactions on those pages, and then raise the efficiency of electronic public relations management.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element شبكات التواصل الاجتماعي
Geographic subdivision مصر.
Source of heading or term qrmak
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الانترنت
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term مواقع التواصل الاجتماعى
-- الاغتراب الثقافي
-- الشباب المصري
-- الهوية الوطنية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name سامى عبد الرؤوف طايع
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name حنان فاروق جنيد
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 60-12-2023
Supervisory body سامى عبد الرؤوف طايع
-- حنان فاروق جنيد
Discussion body ريم عادل
-- رضا عبد الواجد أمين
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الاعلام
Department قسم العلاقات العامة والإعلان
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 14.01.2025 31639 Cai01.15.03.M.Sc.2023.سل.ع 01010100031639000 14.01.2025 14.01.2025 Thesis