التفاعل بين أنماط تصميم الخرائط الإلكترونية التفاعلية والاسلوب المعرفي لتنمية مهارات قراءة الخرائط الجغرافية والإدراك البصري لدي طالبات الثانوية الأزهرية / (Record no. 170475)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 07196namaa22004211i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250223033420.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 250128s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | إهداء |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 371.071 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 371.071 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | مــــاجستير |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01.34.M.Sc.2024.وف.ت |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | وفاء رمضان فندي خير؟، |
Preparation | إعداد. |
245 12 - TITLE STATEMENT | |
Title | التفاعل بين أنماط تصميم الخرائط الإلكترونية التفاعلية والاسلوب المعرفي لتنمية مهارات قراءة الخرائط الجغرافية والإدراك البصري لدي طالبات الثانوية الأزهرية / |
Statement of responsibility, etc. | اعداد وفاء رمضان فندي خير؛ اشراف ا.د.محمد السيد النجار ،د. طارق عبد المنعم حجازى. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | The Interaction Between Interactive Electronic Map Design Patterns and Cognitive Style to Develop Geographical Map Reading Skills and Visual Perception Among Azhar Secondary School Students |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024 |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 207 صفحة : |
Other physical details | إيضاحيات ؛ |
Dimensions | 25cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Content type term | text |
Source | rda content |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Media type term | Unmediated |
Source | rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Carrier type term | volume |
Source | rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 125-134. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | هدف البحث الحالي الى تنمية مهارات قراءة الخرائط الجغرافية ومهارات الإدراك البصري لدى طلاب المرحلة الثانوية الازهرية بمنطقة البحر الاحمر الازهرية من خلال بناء بيئة تعليمية الكترونية مقترحة للخرائط الإلكترونية (الثنائية- الثلاثية) الأبعاد لتنمية مهارات قراءة الخرائط الجغرافية، ومهارات الإدراك البصري، وقياس أثر التفاعل بين نمط تصميم الخرائط الإلكترونية (الثنائية- الثلاثية) الأبعاد والأسلوب المعرفي (المعتمد / المستقل) على تنمية الجانب المعرفي والادائي لمهارات قراءة الخرائط ومهارات الإدراك البصري، وتكونت عينة البحث من (84) طالبة من طالبات الصف الثالث الثانوي الادبي بمنطقة البحر الأحمر الازهرية، مقسمة الى عدد (4) مجموعات تم تدريس المجموعة التجريبية الأولى بنمط الخرائط التفاعلية ثنائية الأبعاد مع أسلوب تعلم مستقل، والمجموعة التجريبية الثانية بنمط الخرائط التفاعلية ثلاثية الأبعاد مع أسلوب تعلم مستقل، والمجموعة التجريبية الثالثة بنمط الخرائط التفاعلية ثنائية الأبعاد مع أسلوب تعلم معتمد، و المجموعة التجريبية الرابعة بنمط الخرائط التفاعلية ثلاثية الأبعاد مع أسلوب تعلم معتمد، وتوصلت نتائج البحث الى وجود أثر تفاعل مرتفع لصالح المجموعة الثانية التي درست بنمط خرائط الإلكترونية التفاعلية الجغرافية ثلاثية الأبعاد والأسلوب المعرفي المستقل في متغيرات البحث(مهارات قراءة الخرائط الجغرافية ومهارات الإدراك البصري)، وأوصت الباحثة بالتوسع في توظيف الخرائط الإلكترونية التفاعلية ثلاثية الأبعاد كأداة تدريس فعالة لكثير من موضوعات مناهج الجغرافيا بالمرحلة الثانوية، مع ضرورة تضمين تطبيقاتها الحديثة في مضامين دروس كتب المناهج؛ لربطها بالمفاهيم والمهارات المختلفة، والتغلب على صعوبات تعلم المادة. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | The current research aimed to develop the skills of reading geographical maps and visual perception skills among Azhar secondary school students in the Azhar Red Sea region by building a proposed electronic learning environment for electronic maps (two-three-dimensional) to develop geographical map reading skills, visual perception skills, and measuring the impact of interaction between the electronic map design style (two-dimensional) And the cognitive method (dependent / independent) on the development of the cognitive and performance aspect of map reading skills and visual perception skills, and the research sample consisted of (84) female students from the third grade of literary secondary school in the Azhar Red Sea region, divided into (4) groups The first experimental group was taught in the style of interactive two-dimensional maps With an independent learning style, the second experimental group with three-dimensional interactive map style with an independent learning style, the third experimental group with two-dimensional interactive map style with an approved learning style, and the fourth experimental group with three-dimensional interactive map style with an approved learning style،The results of the research found that there is a high interaction effect in favor of the second group, which studied the pattern of interactive three-dimensional geographical electronic maps and the independent cognitive method in the research variables (geographical map reading skills and visual perception skills), and the researcher recommended expanding the employment of interactive three-dimensional electronic maps as an effective teaching tool for many topics of geography curricula at the secondary stage, with the need to include its modern applications in the contents of Lessons of curriculum books to link them to different concepts and skills, and to overcome the difficulties of learning the material. |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | المدارس الثانوية الدينية الاسلامية |
Source of heading or term | qrmak |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | الخرائط الإلكترونية التفاعلية |
-- | طالبات الثانوية الأزهرية |
-- | الإدراك البصري |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | طارق عبد المنعم حجازى |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | محمد السيد النجار |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 28/ 2 /2024 |
Supervisory body | طارق عبد المنعم حجازى |
-- | محمد السيد النجار |
Discussion body | وليد يوسف محمد |
-- | رانيا ابراهيم احمد السيد |
Universities | الجامعة المصرية الأهلية للتعلم الإلكتروني |
Faculties | كليةالدرسات التربوية |
Department | قسم التعلم الإلكتروني |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Nadia |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Koha item type | Thesis |
Edition | 21 |
Suppress in OPAC | No |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 28.01.2025 | 31802 | Cai01.34.M.Sc.2024.وف.ت | 01010100031802000 | 28.01.2025 | 28.01.2025 | Thesis |