الوظائف التنفيذية للمخ وعلاقتها بالتوافق النفسي لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب نقص الانتباه ،فرط النشاط / (Record no. 170485)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 07469namaa22004091i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250223105054.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 250128s2016 ua a|||frm||| 000 0 ara d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | إهداء |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 371.94 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 371.94 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | مــــاجستير |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01.34.M.A.2016.ند.و |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | ندى جمال عبد المقصود رسلان سلام، |
Preparation | إعداد. |
245 12 - TITLE STATEMENT | |
Title | الوظائف التنفيذية للمخ وعلاقتها بالتوافق النفسي لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب نقص الانتباه ،فرط النشاط / |
Statement of responsibility, etc. | رسالة مقدمة من الباحثة ندى جمال عبد المقصود رسلان سلام؛ اشراف ا.د.عبد الفتاح محمد أحمد دويدار. |
Remainder of title | Remainder of title / |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | Executive Functions of the Brain and its Relationship to Psychological Adjustment among a Sample of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2016 |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 145صفحة : |
Other physical details | إيضاحيات ؛ |
Dimensions | 30 cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Content type term | text |
Source | rda content |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Media type term | Unmediated |
Source | rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Carrier type term | volume |
Source | rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2016. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 121-140. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | استخدمت الباحثة المنهج الوصفى الارتباطى.<br/> عينات الدراسة: تكونت عينة الدراسة من (100) طفلاً ذوي اضطراب نقص الانتباه / فرط النشاط، بواقع (65 ذكور) و(35 إناث).<br/> أدوات الدراسة: <br/> بطارية الوظائف التنفيذية للمخ وتتكون من :<br/>- اختبار شطب الأرقام. [ إعداد: منتصر إسماعيل، محمد الصبوة].<br/>- اختبار شطب الحروف. [ إعداد: منتصر إسماعيل، محمد الصبوة].<br/>- اختبار التوصيل بين الدوائر- الجزء الأول [ إعداد: منتصر إسماعيل، محمد الصبوة].<br/>- اختبار التوصيل بين الدوائر- الجزء الثانى[ إعداد: منتصر إسماعيل، محمد الصبوة].<br/>- اختبار "الكلمة- اللون" [ إعداد: هشام الخولى].<br/>- بطارية الاختبارات المعرفية العاملية (عوامل الطلاقة). [ تعريب وإعداد: سليمان الشيخ, نادية عبدالسلام, أنور الشرقاوى].<br/> مقياس التوافق النفسي للأطفال [إعداد: أمانى عبد المقصود، إسراء عبد المقصود].<br/> قائمة قصور الانتباه/ فرط النشاط [إعداد: جمعة يوسف، زينب حسين].<br/> الأساليب الإحصائية المستخدمة في الدراسة:<br/>1- المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية.<br/>2- اختبار "ت" لبيان دلالة الفروق بين المجموعات.<br/>3- معامل ارتباط "بيرسون" من الدرجات الخام.<br/>4- التحليل العاملى بطريقة المكونات الأساسية.<br/><br/> نتائج الدراسة:<br/>1. توجد فروق جوهرية ذات دلالة إحصائية بين الأطفال الذكور ونظرائهم من الإناث فى بعض متغيرات الدراسة (عدد الإجابات الصحيحة في شطب الأرقام للفص الأيمن لوظيفة القدرة على الانتباه)، اختبار التوصيل (ب) لوظيفة التخطيط والتنظيم، الطلاقة، التوافق الاجتماعي، التوافق العام ، وفرط النشاط.<br/>2. توجد علاقات ارتباطية جوهرية بين متغيرات الوظائف التنفيذية للمخ: الكف، الانتباه، التنظيم، الطلاقة، ومتغيرات التوافق النفسي: الشخصي، الاجتماعي، الأسري, العام؛ ونقص الانتباه؛ وفرط النشاط؛ والنمط المختلط، لدى عينة البحث الكلية.<br/>3. تم استخلاص عامل عام من التحليل العاملي لمصفوفة معاملات الارتباط المتبادلة بين متغيرات الدراسة الستة عشر لدى عينة البحث الكلية من الأطفال الذكور والإناث المصابين بنقص الانتباه وفرط النشاط.<br/> <br/> |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | The researcher used the Correlative descriptive method.<br/> Study sample: The study sample consisted of (100) children with attention deficit hyperactivity disorder, (65 males) and (35 females).<br/> Study tools:<br/> Executive Functions of the Brain Battery.<br/>- Numbers Deletion Test (Preparation:Montaser Ismail,Mohamed Al sabwah)<br/>- Letter Deletion Test (Preparation:Montaser Ismail,Mohamed Al sabwah)<br/>- Connection Between Circles Test (Part One) (Preparation:Montaser Ismail,Mohamed Al sabwah)<br/>- Connection Between Circles Test (Part Two) (Preparation:Montaser Ismail,Mohamed Al sabwah)<br/>- Color- Word Test (Preparation:Hisham El Khouly)<br/>- Cognitive Factory Tests Battery (Fluency Factors) ((Preparation and Localiztion: Suleiman Alsheikh,Nadia Abd el salam,Anwar Al sharkawy)<br/> Psychological Adjustment for Children Scale. (Preparation: Amany Abdel-Maksoud, Israa Abdel-Maksoud).<br/> ADHD-SC4. (Preparation: Juma Yossef , Zeinab Hussein).<br/> Statistical methods:<br/>1- averages and standard deviations.<br/>2- "T"-test to measure the fundamental differences between the groups.<br/>3- Pearson Correlation coefficient.<br/>4- . Factor analysis by Principal componants. <br/> Study results:<br/>1. There are significant correlation relationships between male children and their female peers in some of the variables of the study (number of correct answers in writing off numbers right lobe of the function of the ability to pay attention), conduction test (b) the function of planning and organization, fluency, social adjustment, the general adjustment , hyperactivity .<br/>2. There are significant correlation relationships between variables of executive functions of the brain, inhibition , attention, organization, fluency, and psychological adjustment variables: personal, social, family, general; and attention deficit; hyperactivity; and the mixed pattern among a sample of the study.<br/>3. It can be drawn factor in the factor analysis of mutual correlation coefficients between the sixteen variables of the study among a sample of the study of male and female children with attention dificit and hyperactivity.<br/> |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | الأطفال الشواذ |
Source of heading or term | qrmak |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | فرط النشاط |
-- | بالتوافق النفسي لدى عينة من الأطفال |
-- | الوظائف التنفيذية للمخ |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | عبد الفتاح محمد أحمد دويدار |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 01-01-2023 |
Supervisory body | عبد الفتاح محمد أحمد دويدار |
Discussion body | طارق السيد عمر |
-- | رحاب محمود صديق |
Universities | جامعة الإسكندرية |
Faculties | كلية الآداب |
Department | قسم علم النفس |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Nadia |
Reviser Names | Afaf |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Koha item type | Thesis |
Edition | 21 |
Suppress in OPAC | No |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 28.01.2025 | 31803 | Cai01.34.M.A.2016.ند.و | 01010100031803000 | 28.01.2025 | 28.01.2025 | Thesis |