Early autism spectrum disorder using machine learning / (Record no. 171674)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07961namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250519103313.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250423s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging eng
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title eng
Language code of summary or abstract eng
-- ara
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source Deposit
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 005.1
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 005.1
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree M.Sc
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.18.07.M.Sc.2024.Ma.E
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number Marwa Maher Taha Sakr,
Preparation preparation.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Early autism spectrum disorder using machine learning /
Statement of responsibility, etc. by Marwa Maher Taha Sakr ; Supervision of Prof. Dr. Mervat Gheith, Dr. Tarek Aly.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title اضطراب طيف التوحد المبكر باستخدام التعلم الآلي /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 56 leaves :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note Bibliography: pages 53-56.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. In recent years, awareness of autism spectrum disorder has grown faster than before. As everyone is aware, it is a disorder of neurodevelopment that also encompasses problems with conduct and social interaction. The degree of symptom severity and everyone’s experience with autism spectrum vary. Any age can be used to diagnose autism. According to research, violence, self-harm, elopement. tantrums, preoccupation, and lack of obedience are behavior patterns most frequently observed in people with autism. Therefore, it is imperative to spot any sign of severe it as soon as possible. the proposed research model for diagnosing autism spectrum disorder by collecting data through a general questionnaire while ensuring data privacy. The questionnaire, based on the Autism Spectrum Quotient-10, was supplemented with individual features identified by specialized experts. The research model consists of four phases: pre-processing data, adding features and improving algorithms, developing a combined model, and creating an implementation model. In the pre-processing phase, data quality was improved, and Additional individual features were incorporated through the questionnaire to enhance machine learning algorithm performance. The results show better performance for the Support Vector Machine algorithm. A comparative performance analysis among the algorithms was used to build the combined model, built by integrating three algorithms using Ensemble learning. Finally, Test scenarios for proposed model achieved a 98.9 % With accuracy the majority of algorithms exhibited good accuracy when applied in this domain.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. اضطراب طيف التوحد هو اضطراب نمو عصبي معقد يؤثر على التطور الطبيعي لمهارات الاندماج الاجتماعي والتواصل فهناك خلل في التفاعلات الاجتماعية والتواصل اللفظي والغير لفظي ومشاكل في كيفية استيعاب المعلومات عن طريق الحواس وأنماط محددة من السلوكيات المتكررة اشتمل مصطلح (اضطراب طيف التوحد) على أمراض النمو الأكثر انتشاراً اضطراب التوحد الكلاسيكي، اضطراب اسبرجر، وُصف الاضطراب بالطيف لان حدة اعراضه تتراوح بين خفيفة إلى شديدة، فالأعراض إٍذ مثل الطيف له نطاقات مختلفة. <br/>من أجل تشخيص اضطراب طيف التوحد، يجب وجود مشكلة واحدة على الأقل من النواحي الآتية قبل (3 سنوات) مشاكل في التواصل أو التفاعل الاجتماعي أو وجود السلوك المقيد، حيث إنها تستغرق وقتاً كبيراً وتعتمد على خبرة الطبيب كما انه يضع عبأ كبير على الاسرة وخضوعهم داخل دائرة بيزنس تعديل السلوك فيؤدي ذلك الي تأخير تحديد ما إذا كان مصاباً أم لا. من المهم سرعة اكتشاف الاضطراب وتحديد مستواه لتقديم المساعدة للمريض وذويه لتحسين الحياة المقدمة له والعمل على تنمية مهاراته العقلية والاجتماعية. لذلك، فهناك احتياج كبير في مجال الذكاء الاصطناعي لنظام تشخيص دقيق بمساعدة الحاسوب لمساعدة الأطباء وأخصائيين التخاطب وحتى أولياء امر المريض فالتشخيص السريع للاضطراب. <br/>تتطلب أساليب التعلم الآلي التقليدية استخراج المعالم وهي عملية يدوية تستغرق وقتاً طويلاً وتتطلب معرفة سابقة بمجال المشكلة. ومع التطور الكبير للتعلم الآلي فالآونة الأخيرة فالمجال الطبي أظهرت خوارزميات التعلم الآلي أداءاً متفائلاً في أنظمة التنبؤ والتشخيص الطبي بدقه عالية. <br/>وفي هذه الأطروحة، نقترح تصنيفاً قائماً على (AQ-10) أداة حاصل طيف التوحد مع البالغين المصابين بالتوحد المحتمل والذين لا يعانون من إعاقة تعلم متوسطة وشديدة تساعد في تحديد ما إذا كان ينبغي إحالة الفرد لتقييم شامل للتوحد أم لا.<br/>لقد استخدمنا العديد من نماذج التعلم الخاضعة للإشراف المتوفرة في إحدى مكتبات بايثون، بما في ذلك أشجار القرار والغابات العشوائية، (SVM)، , (KNN) ,(NB) والانحدار اللوجستي، للتنبؤ بوجود اضطراب طيف التوحد (ASD). في الأفراد. تم جمع مجموعة البيانات التي استخدمناها من خلال استبيان عام بعد استشارة خبراء المجال لإضافة ميزات فردية مهمة وتحسين أداء خوارزميات التعلم الآلي. استخدمنا أيضًا ترميزًا سريعًا لتحويل المتغيرات الفئوية إلى شكل رقمي وتقسيم البيانات إلى مجموعات تدريب واختبار. وأخيرًا، قمنا بتقييم أداء كل نموذج باستخدام التحقق المتبادل بخمسة أضعاف. أظهرت نتائجنا أن SVM وأشجار القرار ونماذج الانحدار اللوجستي كانت الأكثر فعالية في مهمة التصنيف هذه. حققت هذه النماذج مستويات عالية من الدقة والتذكر والإحكام، مما يشير إلى قدرتها على تشخيص اضطراب طيف التوحد. لقد قمنا أيضًا بدمج هذه الخوارزميات الثلاثة لبناء نموذج أكثر دقة وكفاءة واستطعنا تحقيق نسبه دقه ۹٨.۹%. تسلط دراستنا الضوء على أهمية تنظيف البيانات وخطوات المعالجة المسبقة لضمان دقة وموثوقية البيانات للتحليل.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD Issues also as CD.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language Text in English and abstract in Arabic & English.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Software Engineering
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Artificial Intelligence
-- Autism spectrum disorder
-- Machine learning
-- classification
-- Dataset
-- SVM
-- KNN
-- Random Forest
-- Logistic regression
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Mervat Gheith
Relator term thesis advisor.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Tarek Aly
Relator term thesis advisor.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body Mervat Gheith
-- Tarek Aly
Universities Cairo University
Faculties Faculty of Graduate Studies for Statistical Research
Department Department of Software Engineering
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Shimaa
Reviser Names Eman Ghareb
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 23.04.2025 91033 Cai01.18.07.M.Sc.2024.Ma.E 01010110091033000 23.04.2025 23.04.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library