header
Image from OpenLibrary

قياس فاعلية التدريب علي كفاءة أداء الموارد البشرية في المؤسسات الخدمية : (دراسة مقارنة) / مقدمة من أحمد عبد العزيز محمد السيد ؛ إشــــــراف أ.د. صلاح مهدي محمد، د.ناصر محمد همام.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 142ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Measuring the effectiveness of human resource efficiency training in service institutions : (comparative study) [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 658.404 21
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: يعتبر المورد البشري هو المتغير الرئيسي لتطوير المؤسسات والمنظمات بصفة عامة والمؤسسات الخدمية بصفة خاصة، حيث تعد تنمية الموارد البشرية أحد المهام الأساسية لأي مؤسسة أو منظمة والتى لا يمكن ان يستغني عنها أي مجتمع يأخذ بأسباب التنمية الشاملة حيث تنفق المؤسسات العامة والخاصة أموالاً طائلة على وظيفة التدريب وتنمية مهارات العنصر البشري. وتكمن مشكلة الدراسة في الإجابة علي الأسئلة التالية: 1-مدي فاعلية أثر التدريب علي كفاءة اداء الأفراد في شركات الخدمات الأمنية؟ 2-مدي رضا العملاء عن مستوي أداء الأفراد وشركات الخدمات الأمنية؟ ومن هذا المنطلق تستهدف الدراسة إلى معرفة مدي مساهمة برامج التدريب في رفع كفاءة اداء العنصر البشري للمؤسسات الخدمية (الأمن) ومدي رضا العملاء عن تلك الخدمات من خلال عدة اهداف فرعية من بينها : - التعرف علي مدي مساهمة برامج التدريب في رفع كفاءة اداء المورد البشري داخل المؤسسة - تحليل العلاقة بين برامج التدريب وكفاءة اداء الافراد - تطبيق نموذج لقياس اثر برامج التدريب علي كفاءة اداء الأفراد - التعرف علي مدي ومستوي رضا العملاء بناءً عليه تفترض الدراسة إنه لا توجد علاقة بين برامج التدريب وكفاءة اداء الافراد في شركات الخدمات الأمنية، كما لا يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية بين برامج التدريب وكفاءة أداء الأفراد في شركات الخدمات الأمنية. وقد أظهرت الدراسة أن متغير الأداء التدريبي كان له الأثر الإيجابي علي فاعلية الأثر التدريبي للأفراد العاملين في الشركة (أ)، بينما متغير الملائمة التدريبية لم يكن له أثر ذو دلالة من الناحية الإحصائة، في حين أن اثر كل من الأداء التدريبي والملائمة التدريبية علي فاعلية الأثر التدريبي للأفراد في الشركة (ب)، إلي أن كل منهم كان له الأثر الإيجابي ذو الدلالة الإحصائية علي فاعلية الأثر التدريبي في تلك الشركة، كما تشير نتائج التحليل الإحصائي إلي إنه توجد فروق معنوية ذات دلالة احصائية بين درجة رضا العملاء لكل من الشركة (أ) والشركة (ب)، ومن هذا المنطلق أوصت الدراسة انه يفضل أن تعتمد المنظمات على أكثر من استراتيجية في إدارة الموارد البشرية لشركات الخدمات الأمنية, مثل استراتيجيات التدريب والتطوير , والتحفيز , لتحقيق انخراط موظفيها والتحسين من كفاءة اداء عملهم. Summary: The human resource is the main variable for the development of organizations specialy in the services organizations, where the development of human resources is one of the basic tasks of any organization, which cannot be dispensed with by any society that takes the causes of comprehensive development, as public and private institutions spend huge amounts of money on the training function Developing the skills of the human element. The problem of the study lies in answering the following questions: • How effective is the impact of training on the efficiency of the performance of individuals in security services companies? • How satisfied are customers with the level of performance of individuals and security services companies? From this point of view, the study aims to know the extent of the contribution of training programs in raising the efficiency of the performance of the human element of service (security) and the extent of customer satisfaction with these services through several sub-objectives, including: - To identify the extent of the contribution of training programs in raising the efficiency of the performance of the human resource within the institution Analyze the relationship between training programs and the efficiency of individual performance Applying a model to measure the impact of training programs on the efficiency of individual performance - Identify the extent and level of customer satisfaction Accordingly, the study assumes that there is no relationship between the training programs and the efficiency of the performance of individuals in the security services companies, just as there is no statistically significant effect between the training programs and the efficiency of the performance of individuals in the security services companies. The study showed that the training performance variable had a positive impact on the effectiveness of the training impact of the individuals working in the company (A), while the training suitability variable did not have a statistically significant effect, while the impact of each of the training performance and training suitability on the effectiveness of the impact The training for individuals in company (B), that each of them had a statistically significant positive effect on the effectiveness of the training effect in that company, and the results of the statistical analysis indicate that there are statistically significant differences between the degree of customer satisfaction for each of the company (A) and Company B, From this point of view, the study recommended that it is preferable for organizations to rely on more than one strategy in managing human resources for security services companies, such as training and development strategies, and motivation, to achieve the involvement of their employees and improve the efficiency of their work performance.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Date due Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.16.06.M.Sc.2022.اح.ق (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030595000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: أوراق 138-142.

يعتبر المورد البشري هو المتغير الرئيسي لتطوير المؤسسات والمنظمات بصفة عامة والمؤسسات الخدمية بصفة خاصة، حيث تعد تنمية الموارد البشرية أحد المهام الأساسية لأي مؤسسة أو منظمة والتى لا يمكن ان يستغني عنها أي مجتمع يأخذ بأسباب التنمية الشاملة حيث تنفق المؤسسات العامة والخاصة أموالاً طائلة على وظيفة التدريب وتنمية مهارات العنصر البشري.
وتكمن مشكلة الدراسة في الإجابة علي الأسئلة التالية:
1-مدي فاعلية أثر التدريب علي كفاءة اداء الأفراد في شركات الخدمات الأمنية؟
2-مدي رضا العملاء عن مستوي أداء الأفراد وشركات الخدمات الأمنية؟
ومن هذا المنطلق تستهدف الدراسة إلى معرفة مدي مساهمة برامج التدريب في رفع كفاءة اداء العنصر البشري للمؤسسات الخدمية (الأمن) ومدي رضا العملاء عن تلك الخدمات من خلال عدة اهداف فرعية من بينها :
- التعرف علي مدي مساهمة برامج التدريب في رفع كفاءة اداء المورد البشري داخل المؤسسة
- تحليل العلاقة بين برامج التدريب وكفاءة اداء الافراد
- تطبيق نموذج لقياس اثر برامج التدريب علي كفاءة اداء الأفراد
- التعرف علي مدي ومستوي رضا العملاء
بناءً عليه تفترض الدراسة إنه لا توجد علاقة بين برامج التدريب وكفاءة اداء الافراد في شركات الخدمات الأمنية، كما لا يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية بين برامج التدريب وكفاءة أداء الأفراد في شركات الخدمات الأمنية.
وقد أظهرت الدراسة أن متغير الأداء التدريبي كان له الأثر الإيجابي علي فاعلية الأثر التدريبي للأفراد العاملين في الشركة (أ)، بينما متغير الملائمة التدريبية لم يكن له أثر ذو دلالة من الناحية الإحصائة، في حين أن اثر كل من الأداء التدريبي والملائمة التدريبية علي فاعلية الأثر التدريبي للأفراد في الشركة (ب)، إلي أن كل منهم كان له الأثر الإيجابي ذو الدلالة الإحصائية علي فاعلية الأثر التدريبي في تلك الشركة، كما تشير نتائج التحليل الإحصائي إلي إنه توجد فروق معنوية ذات دلالة احصائية بين درجة رضا العملاء لكل من الشركة (أ) والشركة (ب)، ومن هذا المنطلق أوصت الدراسة انه يفضل أن تعتمد المنظمات على أكثر من استراتيجية في إدارة الموارد البشرية لشركات الخدمات الأمنية, مثل استراتيجيات التدريب والتطوير , والتحفيز , لتحقيق انخراط موظفيها والتحسين من كفاءة اداء عملهم.

The human resource is the main variable for the development of organizations specialy in the services organizations, where the development of human resources is one of the basic tasks of any organization, which cannot be dispensed with by any society that takes the causes of comprehensive development, as public and private institutions spend huge amounts of money on the training function Developing the skills of the human element.
The problem of the study lies in answering the following questions:
• How effective is the impact of training on the efficiency of the performance of individuals in security services companies?
• How satisfied are customers with the level of performance of individuals and security services companies?
From this point of view, the study aims to know the extent of the contribution of training programs in raising the efficiency of the performance of the human element of service (security) and the extent of customer satisfaction with these services through several sub-objectives, including:
- To identify the extent of the contribution of training programs in raising the efficiency of the performance of the human resource within the institution
Analyze the relationship between training programs and the efficiency of individual performance Applying a model to measure the impact of training programs on the efficiency of individual performance
- Identify the extent and level of customer satisfaction
Accordingly, the study assumes that there is no relationship between the training programs and the efficiency of the performance of individuals in the security services companies, just as there is no statistically significant effect between the training programs and the efficiency of the performance of individuals in the security services companies.
The study showed that the training performance variable had a positive impact on the effectiveness of the training impact of the individuals working in the company (A), while the training suitability variable did not have a statistically significant effect, while the impact of each of the training performance and training suitability on the effectiveness of the impact The training for individuals in company (B), that each of them had a statistically significant positive effect on the effectiveness of the training effect in that company, and the results of the statistical analysis indicate that there are statistically significant differences between the degree of customer satisfaction for each of the company (A) and Company B, From this point of view, the study recommended that it is preferable for organizations to rely on more than one strategy in managing human resources for security services companies, such as training and development strategies, and motivation, to achieve the involvement of their employees and improve the efficiency of their work performance.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.