برنامج إرشادى لتحسين مهارات اخصائيالتأهيل وعلاقته بتنمية المهارات الحياتية لأطفال متلازمة داون / [إعداد] عبير سيف غريب عبدالله ؛ إشراف إيمان سعيد عبد الحميد، أحمد عبد الرحيم العمرى.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- “A counselling program improve the skills of the rehabilitation specialist and its relationship to the development of life skills for children with Down syndrome” [Added title page title]
- 370.15 21
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.M.Sc.2023.عب.ب (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100030578000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 127-138.
هدف البحث الحالي إلى إعداد برنامج إرشادى لتحسين مهارات اخصائي التأهيل وعلاقته بتنمية المهارات الحياتية لأطفال متلازمة داون، تكونت عينة البحث من (١٠) الأطفال ذوي متلازمة داون من عمر (5: 7) سنوات وقد اشتملت أدوات البحث على، مقياس المهارات الحياتية (إعداد الباحثة)، برنامج إرشادى لتحسين مهارات اخصائي التأهيل (إعداد الباحثة)، واستخدمت الباحثة المنهج الشبه تجريبي، كما استخدمت المعالجات الإحصائية الآتية؛ لتفريغ المقاييس وتحليلها، والتحقق من فروض البحث وهي: اختبار ويلكوكسون لإشارات الرتب الدرجات المرتبطة، ومعامل الارتباط الثنائي لرتب الأزواج المرتبطة، والمتوسطات والانحرافات المعيارية، ومعاملات الارتباط، ومعامل ثبات ألفا كرونباخ، وقد أسفرت نتائج البحث عن فاعلية البرنامج الارشادى لتحسين مهارات اخصائي التأهيل كما ظهر في مقارنة القياسين القبلي والبعدي وكذا في تنمية المهارات الحياتية لدي أطفال المجموعة التجريبية في القياس البعدي بالمقارنة بالقياس القبلي كما استمر التحسن في القياس التتبعي.
The aim of the current research is to prepare a counseling program to improve the skills of the rehabilitation specialist and its relationship to the development of life skills for children with Down syndrome. The research sample consisted of (10) children with Down syndrome from the age of (5:7) years. The research tools included the life skills scale (prepared by the researcher ), a counseling program to improve the skills of the rehabilitation specialist (prepared by the researcher), and the researcher used the quasi-experimental approach, and also used the following statistical treatments: Wilcoxon test for signs of ranks related degrees, coefficient of binary correlation for ranks of related pairs, means and standard deviations, correlation coefficients, and Cronbach's alpha stability coefficient. The results showed the development of the skills of the rehibition specialist which results in the development of life skills among the children of the experimental group, and the improvement continued in the follow-up measurement.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.