header
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج للعب الدرامي فى تنمية التفاعل الاجتماعي وعلاقته بخفض اضطراب المسلك لدى عينة من أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم / [إعداد]هانم محمود على عبد العليم ؛ شحاتة سليمان محمد، ولاء عبد العزيز محمد.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: EG-GICUC Summary language: Arabic Producer: 2023Description: 143 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The Effectiveness of ADramatic Play Program In Developing Social Interaction and Its Relationship to Reduc Conduct Disorder in AS ample of Kindergarten Children with Learning Disabilities [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 370.15 21
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: هدفت الدراسة إلى بناء برنامج للعب الدرامي لتنمية التفاعل الاجتماعي وقياس فاعليته في خفض اضطراب المسلك لدى أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم، وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة، وتكونت عينة الدراسة من (10)طفلاً وطفلة من أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم بالمستوى الثاني لرياض الأطفال وتراوحت أعمارهم ما بين(5 - 7) سنوات، وقد شملت أدوات الدراسة اختبار المصفوفات المتتابعة الملون (لجون رافنترجمة وإعداد عماد أحمد حسن، 2016) قائمة صعوبات التعلم النمائية لأطفال الروضة (إعداد عادل عبدالله2006)، مقياس التفاعل الاجتماعي (إعداد عادل عبدالله2008)، مقياس تقدير أعراض اضطراب المسلك (إعداد مجديالدسوقي2015 )، البرنامج (إعداد الباحثة)، وقد توصلت الباحثة إلى فاعلية البرنامج في تنمية التفاعل الاجتماعي وخفض اضطراب المسلك لصالح أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم.Summary: The study aimed to build a dramatic play program to develop social interaction and measure its effectiveness in reducing behavioral disturbances among kindergarten children with learning difficulties The researcher used the semi-experimental approach with one group, and the study sample consisted of (10) male and female kindergarten children with learning difficulties in the second level of kindergarten, and their ages ranged from )5 - 7) years The study tools included the Colored Progressive Matrices Test (by John Raven, translated and prepared by Emad Ahmed Hassan, 2016), a list of developmental learning difficulties for kindergarten children (prepared by Adel Abdullah 2006), a measure of social interaction (prepared by Adel Abdullah 2008), a measure for assessing symptoms of conduct disorder (prepared by Magdy El-Desouki 2015), the program (prepared by the researcher), and the researcher concluded that the program is effective in developing social interaction and reducing behavioral disturbances for the benefit of kindergarten children with learning difficulties.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Date due Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2023.ها.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030580000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 126-139.

هدفت الدراسة إلى بناء برنامج للعب الدرامي لتنمية التفاعل الاجتماعي وقياس فاعليته في خفض اضطراب المسلك لدى أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم، وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة، وتكونت عينة الدراسة من (10)طفلاً وطفلة من أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم بالمستوى الثاني لرياض الأطفال وتراوحت أعمارهم ما بين(5 - 7) سنوات، وقد شملت أدوات الدراسة اختبار المصفوفات المتتابعة الملون (لجون رافنترجمة وإعداد عماد أحمد حسن، 2016) قائمة صعوبات التعلم النمائية لأطفال الروضة (إعداد عادل عبدالله2006)، مقياس التفاعل الاجتماعي (إعداد عادل عبدالله2008)، مقياس تقدير أعراض اضطراب المسلك (إعداد مجديالدسوقي2015 )، البرنامج (إعداد الباحثة)، وقد توصلت الباحثة إلى فاعلية البرنامج في تنمية التفاعل الاجتماعي وخفض اضطراب المسلك لصالح أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم.

The study aimed to build a dramatic play program to develop social interaction and measure its effectiveness in reducing behavioral disturbances among kindergarten children with learning difficulties The researcher used the semi-experimental approach with one group, and the study sample consisted of (10) male and female kindergarten children with learning difficulties in the second level of kindergarten, and their ages ranged from )5 - 7) years The study tools included the Colored Progressive Matrices Test (by John Raven, translated and prepared by Emad Ahmed Hassan, 2016), a list of developmental learning difficulties for kindergarten children (prepared by Adel Abdullah 2006), a measure of social interaction (prepared by Adel Abdullah 2008), a measure for assessing symptoms of conduct disorder (prepared by Magdy El-Desouki 2015), the program (prepared by the researcher), and the researcher concluded that the program is effective in developing social interaction and reducing behavioral disturbances for the benefit of kindergarten children with learning difficulties.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.