header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

دعوة تاريخية الأديان : (دراسة مقانة) / إعداد الباحث حسان العيسوي إبراهيم العيسوي ؛ إشراف الأستاذ الدكتور عبد الراضي محمد عبد المحسن، الأستاذ الدكتور حامد طاهر حسنين.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 225 أوراق ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Religions history Call : (critical study)
Subject(s): DDC classification:
  • 200.9 21
Online resources: Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: دعوى تاريخيَّة الأديان أحد الدَّعوات المؤسِّسة للفكرِ الغربيِّ في عصور النَّهضة والتَّنوير وما بعدهما؛ فلقد بنى الغرب أفكاره الرئيسة المؤسِّسة على اتِّهام الأديان بالخرافة، ووصفها بالرَّجعيَّة والجمود والتَّخلف. لم يفرق في ذلك بين الأفهام الدِّينيَّة الصَّحيحة، الدَّاعية إلى الفكر واحترام العقل، وبين الأفهام المزيَّفة، الَّتي انتقت أفكارها من مفاهيم التَّعصب الدِّينيِّ واحتكار المعرفة، وقامت مرتكزاتها –وخصوصًا العلمية منها- من النَّظريَّات الموروثة، العارية من البراهين العلميَّة والموازين العقليَّة الدَّقيقة. وقد قامت الدَّعوى على زعم باطل: أنَّ العلم في صراع دائم مع الدِّين، وأنَّ الدِّين لا يُقِرُّ بمعارف العلم، ولا يأخذ بمنجزاته. ولا شكَّ أنَّ هذا الزَّعم بيِّنٌ بطلانه، مدحورةٌ مبرِّراته، ومجافي للحقيقة؛ فالدِّين والعلم متَّحدان في الموضوع والأهداف، رغم اختلاف الوسائل والآليَّات. هذا ما أثبتته التَّجارب الواقعيَّة لأصحاب الفكر السَّليم والرؤية العلميَّة الثَّاقبة، البعيدة عن التَّعصب المذموم والكبرِ العلميِّ الزَّائف. كما أكَّدت عليه الأديان الصَّحيحة، الدَّاعية إلى أهمية العلم، وضرورة احترام المنجزات الفكريَّة والجهود المعرفيَّة. ولقد كان لهذه الدَّعوى آثارٌ علميَّةٌ ودينيَّةٌ، وضعت العقل الحديث في أزمات متتالية؛ ممَّا كان دافعًا لأصحاب العقول المستنيرة إلى تجديد الدَّعوى للعودة إلى الدِّين، والارتكان إلى وجود الخالق؛ للبحث عن علاج لهذه الأزمات العلميَّة المتكرِّرة. وقد كان ذلك سببًا في تبنِّي الفلسفة الإيمانيَّة، ورفض الفلسفة المادِّيَّة، والَّتي كانت دعوى تاريخيَّة الأديان من أهمِّ آثارها. ويعتبر هذا البحث خطوة على هذا الطَّريق، فقد بيَّن الباحث نقده لهذه الفلسفة المادِّيَّة، وأوضح بعضًا من معالم الفلسفة الإيمانيَّة؛ حتَّى يستبين الطَّريق، وتقوم معالم النَّهضة الحديثة على أسس سليمة ودوافع قويَّة متينة. وتتضح خطة البحث في الآتي: المقدمة: وقد اشتملت على: أسباب اختيار الموضوع، وأهميته، وأهدافه، والمنهج المستخدم فيه، وخطته. التمهيد:وقد اشتمل على الحديث عن التعريف بمفاهيم البحث، وأهم المفاهيم المرتبطة بها. الفصل الأول: وقد اشتمل على الحديث عن تاريخ دعوى تاريخية الأديان في الغرب والشرق. الفصل الثاني: وقد اشتمل على الحديث عن أهم مرتكزات الدعوة وأركانها. الفصل الثالث: وقد اشتمل على الحديث عن أهم آثار الدعوى العلمية والدينية. الفصل الرابع:وقد اشتمل على الحديث عن أهم النماذج الناقدة للدعوى في الغرب والشرق. وتتَّضح أهمُّ نتائج البحث في الآتي: 1- إنَّ فكرة التَّعصبِ الدِّينيِّ، والتَّشبث بالآراء الخاطئة المنسوبة للدِّين، والفكرة الخاطئة عن سلطويَّة الأديان، باشتمالها على كلِّ العلوم والمعارف، ليست من الدِّين في شيء، وهي فكرة شاذة عن تعاليم الأديان الصَّحيحة؛ فضلا على أنَّها كانت سببًا في بروز كثير من الدَّعوات المعادية للدِّين، كالعَلمانيَّة، والتَّاريخيَّة، وغيرها. 2- العَلاقة بين الدِّين والعلم عَلاقة تمييز، لا صراع ولا تضاد، لكلٍّ منهما هدفه ووسائله وأدواته، يتَّفقون معًا في الوصول إلى الحقيقة، ويُستعان بالدِّين وتعاليمه في توجيه العلم الوجهة الصَّحيحة، وفي حلِّ كثير من مشكلاته، وتخطِّي أزماته. ولن تستطيع البشريَّة أن تستغني بمنجزات عقولها ومعارفها، عن المعونة الإلهيَّة، والمنح الرَّبانيَّة، والتَّجليَّات الرُّبوبيَّة. كلُّ ذلك في إطار من التَّعاون والاتِّحاد، لا الصِّراع والتَّضاد. 3- قضية تقليد الغالب ظاهرةٌ ممتدَّةٌ في التَّاريخِ الإنسانيِّ. ولن تنتهي هذه الظَّاهرة إلَّا إذا استفاق المغلوب من كبوته، وتيقَّظ من نومه، وأخذ بكلِّ أسباب التَّغيير. فسُنَّة المدافعة سُنَّةٌ كونيَّةٌ، والأخذ بالأسباب سُنَّةٌ إلهيَّةٌ، وقوانين الله لا تحابي أحدًا. 4- إنَّ النَّظرة إلى الغرب ومنجزاته لابدَّ أن تتَّسم بالموضوعيَّة والحياديَّة. ولابد من التَّغييرِ الجذريِّ للأفكار المتوارثة من قرون خلت من الحروب والصِّراعات. فنظريَّة المؤامرة لا تصلح أن تقوم عليها عَلاقة، والحكم على الغير بتكفير كلِّ آرائه ومحوها ليست من سمات العقل الحديث، ولا من سمات التَّديُّن الصَّحيح، الَّذي أكَّد على أنَّ الحكمة ضالَّة المؤمن أنَّى وجدها فهو أحقُّ بها. وفي الغرب عقولٌ مؤمنةٌ، ونفوسٌ تريد الخير، وتبتغي الإصلاح، فلابد من التَّعاون معها، لخير الإنسانيَّة وصلاحها. 5- تطوير المؤسَّسات الدِّينيَّة لتتوافق مع التَّقدُّم الملحوظ، ضرورةٌ مهمَّةٌ، وفريضةٌ وقتيَّةٌ. فلا يُعْقَل أن تستمر على حالتها بدون تغيير. والتَّغيير المطلوب ليس في ثوابت الدِّين، بل هو دعوةٌ مستمرةٌ لتطوير متغيِّراته، وتجديد وسائله، وفاعلية أدائه. فالحرب شرسةٌ بين أصحاب الأديان وأنصار الإلحاد، فأرباب الإلحاد ومعتنقوه لم يألوا جهدًا في تطوير أدائهم، وبيان فاعلية قدراتهم ووسائلهم. ولن تكون المنافسة شريفة وعادلة إذا أهملت المؤسسات الدِّينيَّة تطوير ذاتها، وجاذبيَّة خطابها، وإبراز تعاليمها في عقلانيَّة واتِّزان. Summary: Religions’ History Call is one of the foundational calls of the western thought in the eras of Renaissance and Enlightenment and beyond; whereas the western people based their mainand foundational ideas and thoughts on accusing the religions of the superstition. They described these religions as backwardness, stagnation and regressive. They did not differentiate between the correct religious concepts, calling for thinking and respecting for the reason, and the false concepts, that took their ideas and thoughts from the fanaticism and monopoly of knowledge. Their foundations- especially the scientific aspects – were based on the inherited theories; free of the scientific proofs and accurate mental scales. The call was based on false allege: that the scienceis in a constant struggle with the religion and the religion does not acknowledge the scientific knowledge and it does not consider its results and achievements. Undoubtedly, this allege showed its invalidity and showed that its justifications were groundless and it was against the truth; the religion and science are united in the subject and objectives, although the means and mechanisms are different. This is proven by the real experiences of people of sound thought and insightful scientific vision, away from the blameworthy fanaticism and pseudo-scientific arrogance. In addition, the right religions confirmed the science, calling for the importance of the science and the necessity to respect the thought achievements and knowledge efforts.This call has scientific and religious impacts that put the modern thought in successive crises; whereas this was a motive for the enlightened minds to renew the call to return to the religion and to believe in existing of the Creator; to search for a solution for these recurring scientific crises. This was the reason for adopting the theistic philosophy, rejecting the material philosophy that theReligions’ History Call was one of the most important impacts related to it. This thesis is considered a step along this way, whereas the researcher showed his criticism to this material philosophy and explained some oftheistic philosophy aspects to define the way and the milestones of the modern renaissance are based on sound and right foundations and solid strong motives. The plan of the thesis is as follow: Introduction: included: the reasons of choosing this subject, its importance, its objectives, the methodology used and its plan Preamble: included the definition of the research concepts and the most important concepts related to them.Chapter I: included the history of Religions’ History Call in West and EastChapter II: included the most important foundations and pillars of the callChapter III: included the most important religious and scientific call impacts Chapter IV: included the most important models criticizing the call in West and EastThe most important results are as follow: 1- The idea of the religious fanaticism, adherence to the false opinion attributed to the religion and false idea about the authoritarian of the religions, including all sciences and knowledges, is not related to or a part of the religion, it is an odd idea away from the precepts and teachings of right religions, as well as it was a reason that emerged a lot of the call against the religion as secularism and historical calls… etc. 2- The relation between the religion and science is distinction, no conflict no antidote, each of them has its object, means and tools, they are agreeing together in reaching the truth, and the religion and its teachings are used in directing the science to the right direction, solving a lot of its problems and relieving its crises. The humanity will not be dispense withthe achievements of its minds and knowledge from divine aid, divine grants and divine manifestations, all that within the framework of cooperation and union; no conflict and contradiction 3- The issue of imitation of the majority is an extended phenomenon in human history. Thisphenomenon will only end if thedefeated came back to his conscious, woke up and considered all changing reasons. The defense is a universal normand considering the reasons is a divine norm and Allah’s rules do not favor any one. 4-The view of the west and its achievements shall be objective and impartial. It is necessary to radically change the ideas inherited from the centuries free of the wars and conflicts. The conspiracy theory is not suitable for relationship to be based on it; and judging others to expiate and erase all their opinions is not the characteristics of the modern mind and the right religion, confirmingthat the wise statement is the lost property of the believer, so wherever he finds it, then he is more worthy of it, and in the west, there are believed minds and souls who wants good and correction, and we shall cooperate with them for humanity and its rehabilitation 5- Developing the religious institutions to conformity with the notable development is an important thing and temporary obligation, and it does not make sense to be without changing. The changing required is not in the religion constants but it is continuous call to develop its parameters, renew its means and affect its performance. The war is vicious between the religions’ believers and the atheism supporters, the owners of the atheism and its believers have spent no effort in developing their performance and showing the effectiveness their capacity and means. The competition is will not be honorable and fair if the religious institutions neglect to develop their selves and attract the people with their speeches and clarify their teachings in rational and equanimity method. The recommendations of the thesis are as follow: Activating the role of the Islamic theology: there are many intellectual problems that need solutions and activating the role of the Islamic theology Among these problems – particularly -: the issue of the atheism and reply to its questions, define its types and direct the answer related to each and every type  Among these issues: issue of atonement, calls for adopting the violence towards offenders and the doubtful matters in which the youth fall. This issue attracts the attention of the researcher to consider its origin, to address such doubtful matters raised and to develop solutions for them.  Among them: issue of dialogue, especially with the youth, how do we manage the dialogue? What are the main topics? What are the constraints? All these questions need to answered by the researches  Among them: issue of methodological construction, especially for beginner students, what are its topics? What are its means? How does it help to prevent the destructive thoughts? These are some topics – and there are many others – that the Islamic theology shall be practiced, so such theology shall be renewed and this renew is an obligation that time and age impose.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.06.06.Ph.D.2022.حس.د (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100029570000

أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا:أوراق 197-218.

دعوى تاريخيَّة الأديان أحد الدَّعوات المؤسِّسة للفكرِ الغربيِّ في عصور النَّهضة والتَّنوير وما بعدهما؛ فلقد بنى الغرب أفكاره الرئيسة المؤسِّسة على اتِّهام الأديان بالخرافة، ووصفها بالرَّجعيَّة والجمود والتَّخلف. لم يفرق في ذلك بين الأفهام الدِّينيَّة الصَّحيحة، الدَّاعية إلى الفكر واحترام العقل، وبين الأفهام المزيَّفة، الَّتي انتقت أفكارها من مفاهيم التَّعصب الدِّينيِّ واحتكار المعرفة، وقامت مرتكزاتها –وخصوصًا العلمية منها- من النَّظريَّات الموروثة، العارية من البراهين العلميَّة والموازين العقليَّة الدَّقيقة. وقد قامت الدَّعوى على زعم باطل: أنَّ العلم في صراع دائم مع الدِّين، وأنَّ الدِّين لا يُقِرُّ بمعارف العلم، ولا يأخذ بمنجزاته. ولا شكَّ أنَّ هذا الزَّعم بيِّنٌ بطلانه، مدحورةٌ مبرِّراته، ومجافي للحقيقة؛ فالدِّين والعلم متَّحدان في الموضوع والأهداف، رغم اختلاف الوسائل والآليَّات. هذا ما أثبتته التَّجارب الواقعيَّة لأصحاب الفكر السَّليم والرؤية العلميَّة الثَّاقبة، البعيدة عن التَّعصب المذموم والكبرِ العلميِّ الزَّائف. كما أكَّدت عليه الأديان الصَّحيحة، الدَّاعية إلى أهمية العلم، وضرورة احترام المنجزات الفكريَّة والجهود المعرفيَّة. ولقد كان لهذه الدَّعوى آثارٌ علميَّةٌ ودينيَّةٌ، وضعت العقل الحديث في أزمات متتالية؛ ممَّا كان دافعًا لأصحاب العقول المستنيرة إلى تجديد الدَّعوى للعودة إلى الدِّين، والارتكان إلى وجود الخالق؛ للبحث عن علاج لهذه الأزمات العلميَّة المتكرِّرة. وقد كان ذلك سببًا في تبنِّي الفلسفة الإيمانيَّة، ورفض الفلسفة المادِّيَّة، والَّتي كانت دعوى تاريخيَّة الأديان من أهمِّ آثارها. ويعتبر هذا البحث خطوة على هذا الطَّريق، فقد بيَّن الباحث نقده لهذه الفلسفة المادِّيَّة، وأوضح بعضًا من معالم الفلسفة الإيمانيَّة؛ حتَّى يستبين الطَّريق، وتقوم معالم النَّهضة الحديثة على أسس سليمة ودوافع قويَّة متينة. وتتضح خطة البحث في الآتي: المقدمة: وقد اشتملت على: أسباب اختيار الموضوع، وأهميته، وأهدافه، والمنهج المستخدم فيه، وخطته. التمهيد:وقد اشتمل على الحديث عن التعريف بمفاهيم البحث، وأهم المفاهيم المرتبطة بها. الفصل الأول: وقد اشتمل على الحديث عن تاريخ دعوى تاريخية الأديان في الغرب والشرق. الفصل الثاني: وقد اشتمل على الحديث عن أهم مرتكزات الدعوة وأركانها. الفصل الثالث: وقد اشتمل على الحديث عن أهم آثار الدعوى العلمية والدينية. الفصل الرابع:وقد اشتمل على الحديث عن أهم النماذج الناقدة للدعوى في الغرب والشرق. وتتَّضح أهمُّ نتائج البحث في الآتي: 1- إنَّ فكرة التَّعصبِ الدِّينيِّ، والتَّشبث بالآراء الخاطئة المنسوبة للدِّين، والفكرة الخاطئة عن سلطويَّة الأديان، باشتمالها على كلِّ العلوم والمعارف، ليست من الدِّين في شيء، وهي فكرة شاذة عن تعاليم الأديان الصَّحيحة؛ فضلا على أنَّها كانت سببًا في بروز كثير من الدَّعوات المعادية للدِّين، كالعَلمانيَّة، والتَّاريخيَّة، وغيرها. 2- العَلاقة بين الدِّين والعلم عَلاقة تمييز، لا صراع ولا تضاد، لكلٍّ منهما هدفه ووسائله وأدواته، يتَّفقون معًا في الوصول إلى الحقيقة، ويُستعان بالدِّين وتعاليمه في توجيه العلم الوجهة الصَّحيحة، وفي حلِّ كثير من مشكلاته، وتخطِّي أزماته. ولن تستطيع البشريَّة أن تستغني بمنجزات عقولها ومعارفها، عن المعونة الإلهيَّة، والمنح الرَّبانيَّة، والتَّجليَّات الرُّبوبيَّة. كلُّ ذلك في إطار من التَّعاون والاتِّحاد، لا الصِّراع والتَّضاد. 3- قضية تقليد الغالب ظاهرةٌ ممتدَّةٌ في التَّاريخِ الإنسانيِّ. ولن تنتهي هذه الظَّاهرة إلَّا إذا استفاق المغلوب من كبوته، وتيقَّظ من نومه، وأخذ بكلِّ أسباب التَّغيير. فسُنَّة المدافعة سُنَّةٌ كونيَّةٌ، والأخذ بالأسباب سُنَّةٌ إلهيَّةٌ، وقوانين الله لا تحابي أحدًا. 4- إنَّ النَّظرة إلى الغرب ومنجزاته لابدَّ أن تتَّسم بالموضوعيَّة والحياديَّة. ولابد من التَّغييرِ الجذريِّ للأفكار المتوارثة من قرون خلت من الحروب والصِّراعات. فنظريَّة المؤامرة لا تصلح أن تقوم عليها عَلاقة، والحكم على الغير بتكفير كلِّ آرائه ومحوها ليست من سمات العقل الحديث، ولا من سمات التَّديُّن الصَّحيح، الَّذي أكَّد على أنَّ الحكمة ضالَّة المؤمن أنَّى وجدها فهو أحقُّ بها. وفي الغرب عقولٌ مؤمنةٌ، ونفوسٌ تريد الخير، وتبتغي الإصلاح، فلابد من التَّعاون معها، لخير الإنسانيَّة وصلاحها. 5- تطوير المؤسَّسات الدِّينيَّة لتتوافق مع التَّقدُّم الملحوظ، ضرورةٌ مهمَّةٌ، وفريضةٌ وقتيَّةٌ. فلا يُعْقَل أن تستمر على حالتها بدون تغيير. والتَّغيير المطلوب ليس في ثوابت الدِّين، بل هو دعوةٌ مستمرةٌ لتطوير متغيِّراته، وتجديد وسائله، وفاعلية أدائه. فالحرب شرسةٌ بين أصحاب الأديان وأنصار الإلحاد، فأرباب الإلحاد ومعتنقوه لم يألوا جهدًا في تطوير أدائهم، وبيان فاعلية قدراتهم ووسائلهم. ولن تكون المنافسة شريفة وعادلة إذا أهملت المؤسسات الدِّينيَّة تطوير ذاتها، وجاذبيَّة خطابها، وإبراز تعاليمها في عقلانيَّة واتِّزان.

Religions’ History Call is one of the foundational calls of the western thought in the eras of Renaissance and Enlightenment and beyond; whereas the western people based their mainand foundational ideas and thoughts on accusing the religions of the superstition. They described these religions as backwardness, stagnation and regressive. They did not differentiate between the correct religious concepts, calling for thinking and respecting for the reason, and the false concepts, that took their ideas and thoughts from the fanaticism and monopoly of knowledge. Their foundations- especially the scientific aspects – were based on the inherited theories; free of the scientific proofs and accurate mental scales. The call was based on false allege: that the scienceis in a constant struggle with the religion and the religion does not acknowledge the scientific knowledge and it does not consider its results and achievements. Undoubtedly, this allege showed its invalidity and showed that its justifications were groundless and it was against the truth; the religion and science are united in the subject and objectives, although the means and mechanisms are different. This is proven by the real experiences of people of sound thought and insightful scientific vision, away from the blameworthy fanaticism and pseudo-scientific arrogance. In addition, the right religions confirmed the science, calling for the importance of the science and the necessity to respect the thought achievements and knowledge efforts.This call has scientific and religious impacts that put the modern thought in successive crises; whereas this was a motive for the enlightened minds to renew the call to return to the religion and to believe in existing of the Creator; to search for a solution for these recurring scientific crises. This was the reason for adopting the theistic philosophy, rejecting the material philosophy that theReligions’ History Call was one of the most important impacts related to it. This thesis is considered a step along this way, whereas the researcher showed his criticism to this material philosophy and explained some oftheistic philosophy aspects to define the way and the milestones of the modern renaissance are based on sound and right foundations and solid strong motives. The plan of the thesis is as follow: Introduction: included: the reasons of choosing this subject, its importance, its objectives, the methodology used and its plan Preamble: included the definition of the research concepts and the most important concepts related to them.Chapter I: included the history of Religions’ History Call in West and EastChapter II: included the most important foundations and pillars of the callChapter III: included the most important religious and scientific call impacts Chapter IV: included the most important models criticizing the call in West and EastThe most important results are as follow: 1- The idea of the religious fanaticism, adherence to the false opinion attributed to the religion and false idea about the authoritarian of the religions, including all sciences and knowledges, is not related to or a part of the religion, it is an odd idea away from the precepts and teachings of right religions, as well as it was a reason that emerged a lot of the call against the religion as secularism and historical calls… etc. 2- The relation between the religion and science is distinction, no conflict no antidote, each of them has its object, means and tools, they are agreeing together in reaching the truth, and the religion and its teachings are used in directing the science to the right direction, solving a lot of its problems and relieving its crises. The humanity will not be dispense withthe achievements of its minds and knowledge from divine aid, divine grants and divine manifestations, all that within the framework of cooperation and union; no conflict and contradiction 3- The issue of imitation of the majority is an extended phenomenon in human history. Thisphenomenon will only end if thedefeated came back to his conscious, woke up and considered all changing reasons. The defense is a universal normand considering the reasons is a divine norm and Allah’s rules do not favor any one. 4-The view of the west and its achievements shall be objective and impartial. It is necessary to radically change the ideas inherited from the centuries free of the wars and conflicts. The conspiracy theory is not suitable for relationship to be based on it; and judging others to expiate and erase all their opinions is not the characteristics of the modern mind and the right religion, confirmingthat the wise statement is the lost property of the believer, so wherever he finds it, then he is more worthy of it, and in the west, there are believed minds and souls who wants good and correction, and we shall cooperate with them for humanity and its rehabilitation 5- Developing the religious institutions to conformity with the notable development is an important thing and temporary obligation, and it does not make sense to be without changing. The changing required is not in the religion constants but it is continuous call to develop its parameters, renew its means and affect its performance. The war is vicious between the religions’ believers and the atheism supporters, the owners of the atheism and its believers have spent no effort in developing their performance and showing the effectiveness their capacity and means. The competition is will not be honorable and fair if the religious institutions neglect to develop their selves and attract the people with their speeches and clarify their teachings in rational and equanimity method. The recommendations of the thesis are as follow: Activating the role of the Islamic theology: there are many intellectual problems that need solutions and activating the role of the Islamic theology Among these problems – particularly -: the issue of the atheism and reply to its questions, define its types and direct the answer related to each and every type  Among these issues: issue of atonement, calls for adopting the violence towards offenders and the doubtful matters in which the youth fall. This issue attracts the attention of the researcher to consider its origin, to address such doubtful matters raised and to develop solutions for them.  Among them: issue of dialogue, especially with the youth, how do we manage the dialogue? What are the main topics? What are the constraints? All these questions need to answered by the researches  Among them: issue of methodological construction, especially for beginner students, what are its topics? What are its means? How does it help to prevent the destructive thoughts? These are some topics – and there are many others – that the Islamic theology shall be practiced, so such theology shall be renewed and this renew is an obligation that time and age impose.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image