فاعلية برنامج إرشادي لأمهات الأطفال ضعاف السمع في خفض إساءة المعاملة لأطفالهن / إعداد محمد عبدالعزيز السيد سلام ؛ إشراف منال عبد النعيم محمد طه، سعيد عبدالرحمن محمد.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Effectiveness of Counseling Program for Mothers of children with Hard of Hearing in reducing the abuse for their children [Added title page title]
- 155.4 21
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.07.M.Sc.2021.مح.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100029484000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2021.
ببليوجرافيا: صفحات. 106-117.
إن مرحلة الطفولة من أهم مراحل العمر في حياة الإنسان, وأن الخبرات التي يمر بها الطفل في هذه المرحلة لها دور هام في تشكيل شخصيته, وهذه المرحلة تحتاج الى رعاية وحماية ويظهر ذلك منذ أن كان الطفل جنينا في رحم أمه حيث يتمتع بهذه الحماية والرعاية الطبيعية البيولوجية ويظل في إحتياج لها خلال مراحل حياته الأولى, وقد يحدث اختراق لهذه الحماية والرعاية عند بعض الأطفال خلال مراحل حياتهم الأولى ببعض السلوكيات المسيئة من بعض الأفراد مما يسبب لهم إرتباك في حياتهم ويفقدهم الحب والأمان والتوازن النفسي وقد يستمر أثر ذلك الى فترات زمنية طويلة. كما أن سوء معاملة الأطفال وإهمالهم ظاهرة لها ماضٍ طويل فهي ظاهرة قديمة ولكنها في هذه الأيام تعتبر ظاهرة العصر حيث أنها صارت تلقى إهتماما متزايداً من المجتمع خاصة في العقود الثلاثة الماضية وذلك لتنامى الإهتمام بحقوق الطفل وإقرار هذه الحقوق في وثائق دولية وتشريعات قانونية . وتتمثل الأشكال الرئيسية لسوء معاملة الأطفال في الإساءة البدنية، والإساءة الجنسية والإساءة الانفعالية والإهمال بجميع صوره. وتوجد أربع أنماط رئيسية أو تصنيف لإساءة معاملة الطفل وهي: الإساءة البدنية، الإساءة الانفعالية (النفسية)، الإساءة الجنسية، إهمال الطفل (البدني, الوجداني, التربوي). ومن خلال عمل الباحث في بعض مراكز التأهيل وبعض دور الحضانة كثرت شكاوى بعض الأمهات عن تعرض أطفالهن لإحدى جوانب الإساءة من أقرانهم في بعض الحالات ومن القائمين على رعايتهم في حالات أخرى ومن أفراد آخرين(غرباء أو معارف أو جيران) في حالات وظروف مختلفة, وأيضا كثرت استفساراتهن عن كيفية التعامل مع هذه الظاهرة. مشكلة الدراسة: يمكن صياغة مشكلة الدراسة الحالية في السؤال الرئيس التالي: ما فاعلية برنامج إرشادي لأمهات الأطفال ضعاف السمع في خفض إساءة المعاملة لأطفالهن؟ أهداف الدراسة: هدفت الدراسة إلى خفض إساءة معاملة الأطفال ضعاف السمع من خلال برنامج إرشادي لأمهاتهم، والتحقق من استمرارية فاعلية البرنامج الإرشادي الى ما بعد إنتهاء التطبيق بفترة زمنية محددة. أهمية الدراسة: تكمن أهمية الدراسة الحالية في تناولها لإساءة المعاملة للأطفال ضعاف السمع، كما تُعد هذه الدراسة إضافة وإثراء للدراسات النفسية والتربوية في مجال الإساءة للأطفال بمختلف أنواعها التي يتعرضون لها بصفة عامة وللأطفال ضعاف السمع بصفة خاصة من حيث التدخل فور وقوعها بتقليل أو منع حدوثها مرة اخرى. والحد من مشكلات الإساءة بأنواعها التي قد يتعرض لها الأطفال ضعاف السمع من خلال تقديم البرنامج الإرشادي في دور الرعاية والتأهيل المختلفة عند تحقيق نتائجه المرجوة. محددات الدراسة: تحددت الدراسة بمحددات عديدة منها: المحددات المكانية، والمحددات الزمنية، والمحددات المنهجية، وفيما يلي بيان ذلك: 1- المحددات المكانية: تم تطبيق البرنامج الإرشادي في مركز تأهيل للعلاج الطبيعي والتخاطب بحي الفردوس بمدينة السادس من أكتوبر. 2-المحددات الزمنية: تم تطبيق البرنامج أول يناير (2021) في مدة زمنية مقدارها 20 اسبوع وتم عمل مقياس قبل تطبيق البرنامج, ثم بعد تطبيق البرنامج, ثم بعد4 أسابيع تم عمل مقياس تتبعي. 3- المحددات المنهجية: أ- منهج الدراسة: اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي ذي المجموعتين (التجريبية والضابطة). ب- عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة من (20) طفلاً من الأطفال ضعاف السمع ممن يعانون إساءة المعاملة، وأمهاتهم، وتراوحت أعمارهم ما بين (9-12) سنة، والفقد السمعي لديهم ما بين (35 -69) ديسيبل تم إختيارهم من مراكز التأهيل أو مدارس الدمج، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين، أحدهما تجريبية، وقوامها (10) أطفال ضعاف سمع يعانون من إساءة المعاملة، وأمهاتهم وتم تطبيق البرنامج الإرشادي على الأمهات، والأخرى ضابطة وقوامها (10) أطفال ضعاف سمع يعانون من إساءة المعاملة، وأمهاتهم ولم يطبق البرنامج عليهن. وتم تحقيق التكافؤ بينهما من حيث: العمر الزمني، ومعامل الذكاء، ودرجة الفقد السمعي، ودرجة إساءة المعاملة لأطفالهن. ج- أدوات الدراسة: استخدمت الأدوات الأتية في الدراسة: الأداة الأولى: اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لجون - رافن (تقنين/ عماد حسن, 2016). الأداة الثانية: مقياس تقدير إساءة المعاملة للأطفال ضعاف السمع (إعداد/عبد العزيز الشخص وآخرين,2013) الأداة الثالثة: البرنامج الإرشادي لأمهات الأطفال ضعاف السمع (إعداد الباحث). د- الأساليب الإحصائية المستخدمة تم استخدام بعض الأساليب الإحصائية الملائمة للدراسة، وذلك من خلال استخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) Statistical Package for the Social Sciences ويتمثل في: 1-إختبار مان ويتنى Mann-Whitney Test. 2- إختبار ويلكوكسون Wilcoxon Test . نتائج الدراسة: توصلت نتائج الدراسة إلى : 1- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي في بُعد الإساءة داخل الأسرة لمقياس تقدير إساءة معاملة الأطفال ضعاف السمع، وذلك لصالح الاتجاه الأفضل (القياس البعدي). 2-وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي في بُعدى الإساءة داخل الأسرة لمقياس تقدير إساءة معاملة الأطفال ضعاف السمع، وذلك لصالح المجموعة الأفضل (المجموعة التجريبية).
The stage of childhood is one of the most important stages of life in human life, and the experiences that the child goes through at this stage have an important role in shaping his personality, and this stage needs care and protection and this appears since the child was a fetus in his mother’s womb, where he enjoys this protection and natural biological care And he remains in need of it during the early stages of his life, and this protection and care may be breached in some children during their first stages of life with some abusive behaviors from some individuals, which causes them confusion in their lives and loses them love, safety and psychological balance, and the effect of this may last for long periods of time.
The abuse and neglect of children is a phenomenon with a long past. It is an old phenomenon, but nowadays it is considered the phenomenon of the age, as it has received increasing attention from society, especially in the past three decades, due to the growing interest in children’s rights and the recognition of these rights in international documents and legal legislation.
The main forms of child abuse are physical abuse, sexual abuse, emotional abuse and neglect in all its forms. There are four main types or classifications of child abuse: physical abuse, emotional abuse (psychological), sexual abuse, and child neglect (physical, emotional, and educational).
Through the researcher’s work in some private rehabilitation centers and some nurseries, some mothers’ complaints abounded about their children being subjected to an aspect of abuse from their peers in some cases, and from their caretakers in other cases, and from other individuals (strangers, acquaintances, or neighbors) in different cases and circumstances, and also Frequently their inquiries about how to deal with this phenomenon.
the study Problem:
The problem of the current study can be formulated in the following main question: What is the effectiveness of a counseling program for mothers of hearing-impaired children in reducing abuse of their children?
Objectives of the study:
The study aimed to reduce the abuse of hearing impaired children through a counseling program for their mothers, and to verify the continuity of the effectiveness of the counseling program until after the implementation of a specific period of time.
The importance of studying:
The importance of the current study lies in its handling of the abuse of hearing-impaired children, and this study is an addition and enrichment to psychological and educational studies in the field of abuse of children of all kinds to which they are exposed in general, and to children with hearing impairment in particular, in terms of intervention as soon as it occurs to reduce or prevent its occurrence again. And reduce the problems of abuse of all kinds that children with hearing impairments may be exposed to by providing the counseling program in different care and rehabilitation homes when achieving its desired results.
Study limitations:
The study was determined by many determinants, including: spatial determinants, temporal determinants, and methodological determinants, and the following is a statement of that:
1-Spatial determinants: The counseling program was implemented in a rehabilitation center for physiotherapy and speech in Al-Firdous district, Sixth of October City.
2- Time limits: The program was implemented in the beginning of January (2021) in a period of time of 20 weeks and a measure was made before applying the program, then after applying the program, then after 4 weeks a tracking measure was made.
3- Methodological limitations:
a- Study Methodology: The study relied on the experimental approach with two groups (experimental and control).
b- Study sample:
The study sample consisted of (20) children with hearing impairment who suffer from abuse and their mothers, their ages ranged between (9-12) years, and their hearing loss ranged between (35-69) decibels, they were selected from rehabilitation centers or integration schools. They were divided into two groups, one of them experimental, consisting of (10) hearing-impaired children suffering from abuse, and their mothers, and the counseling program was applied to the mothers, and the other, a control group, consisting of (10) hearing-impaired children suffering from abuse, and their mothers, and the program was not applied to them. Parity was achieved between them in terms of: chronological age, intelligence coefficient, degree of hearing loss, and degree of abuse of their children.
C- Study tools: The following tools were used in the study:
- John - Raven’s Colored Progressive Matrices Test (Targuen/ Emad Hassan, 2016).
- A measure of abuse assessment of children with hearing impairments (prepared by / Abdel Aziz Al-Shaq and others, 2013).
- the counseling program for mothers of hearing-impaired children (prepared by the researcher).
D- The statistical methods used
Some appropriate statistical methods have been used for the study, through the use of the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program, which is represented in:
1- The Mann-Whitney Test.
2- The Wilcoxon Test.
Results:
The results of the study found:
1-There are statistically significant differences at the level (0.01) between the mean scores of the experimental group members in the tribal and remote measurements in the two dimension abuse within the family of the scale of estimating the abuse of children with hearing impairment, in favor of the better direction (post-measurement)
2-There are statistically significant differences at the level (0.01) between the mean scores of the members of the experimental group and the control group in the post-measurement in two dimension abuse within the family of the scale for estimating the abuse of children with hearing impairment, in favor of the better group (the experimental group).
3- There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the post and follow-up measurements in two dimension abuse within the family of the scale for assessing the abuse of hearing-impaired children
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.