header
Image from OpenLibrary

أساليب مواجهة الضغوط النفسية و علاقتها بفاعلية الذات للطلاب العاديين و ذوي صعوبات التعلم الأكاديميةبمرحلة التعليم الاساسي / إعداد عصام عبد الحميد ؛ إشراف شحلته سليمان محمد سليمان، أحمد محمد عيسى، سعيد عبد الرحمن محمد.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2021Description: 115، 4، 4 ورقة : ايضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Coping styles of psychological stress in relation to self -efficacy for normal students and students with academic learning disabilities at primary education stage [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.926 21
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2021. Summary: هدفت الدراسة إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين أساليب مواجهة الضغوط النفسية وفاعلية الذات لدى الطلاب العاديين وذوي صعوبات التعلم الأكاديمية بمرحلة التعليم الأساسي. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي المقارن، وتكونت عينة الدراسة من (300) طالب من الطلاب العاديين وذوي صعوبات التعلم الأكاديمية بمرحلة التعليم الأساسي (150 ذكور، 150 إناث)، وبلغ متوسط العمر الزمني لأفراد العينة (9-14) سنة. واستخدم الباحث أدوات الدراسة المتمثلة في اختبــــار المســـح النيورولوجـــى لفرز حالات صعوبات التعلم (تعريب وتقنين/ عبدالوهاب كامل، 1989)، واختبار المصفوفات المتتابعة الملون لـجون رافن (تقنين/ عماد حسن، 2016)، ومقياس فاعلية الذات للطلاب العاديين وذوي صعوبات التعلم(إعداد الباحث)، ومقياس أساليب مواجهة الضغوط النفسية للطلاب العاديين وذوي صعوبات التعلم(إعداد الباحث)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى العديد من النتائج، منها: أنه يوجد ارتباط موجب ذو دلالة إحصائية (عند مستوى 0.01) بين أبعاد أساليب مواجهة الضغوط النفسية والدرجة الكلية وبين أبعاد فاعلية الذات والدرجة الكلية لدى الطلاب ذوي صعوبات التعلم والعاديين. كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد أساليب مواجهة الضغوط النفسية والدرجة الكلية وبين أبعاد فاعلية الذات والدرجة الكلية لدى الطلاب ذوي صعوبات التعلم والعاديين ترجع إلى متغير النوع (ذكور-إناث).Summary: <Learning Disabilities are one of the most important topics at the present time in the field of special education and psychology, and the term learning Disabilities includes a large number of students who cannot Achieving their goals and continuing their academic study progress. On the other hand, we see the same thing happening with Teachers, many of them face Disabilities in carrying out their message because of the problems they face in conveying information and explaining phenomena to the imagination and thinking of these children; Some of them excite riots and make a lot of noisy in the classroom, some of them assault their colleagues, and some of them harass others, and some of them Negligent in performing his duties and understanding his lessons. But all of these behaviours are due to a reason that out of Their will, which is their inability to learn and connect, and it is a cause out the scope of intellectual or hearing Disability Or visual Rather, it may be a disability in the field of cognition and the connection between what They see it and up to the brain. So understand They need someone to play the linking role to help them overcome and reach the stage of understanding and Comprehension what they see What they feel and what they perceive with their minds. Learning Disabilities are considered a stressful situation that causes confusion, baffle and frustration for the student. It is considered The issue of psychological stress is one of the oldest topics that scholars have been interested of and dealt with in their research Of The fields of public health, psychology, education and various social sciences, because of their dangerous and devastating effects and consequences for the life of the individual on all different aspects, and most of these studies and research dealt with Introducing the issue of psychological stress, mainly among adults, and its effects on their psychological adjustment and health Psychological and physical, despite the subject is old. But a few years ago, interest began to study the relationship between Life events and psychological stress among children (Manal Al-Sheikh, 2011, 850.) Also, effectiveness of self is one of the directives of behavior. The individual who believes in his ability to be the cause of an accident is more active and self-esteem in life, and this represents a cognitive mirror for the individual to feel his ability to control the environment, and reflects an individual’s beliefs about himself and his ability to control environmental data through actions, adaptive means, and self-confidence in the face of pressures(Schwarzer, 1999,
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Date due Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.07.M.Sc.2021.عص.أ (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100029485000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2021.

ببليوجرافيا: صفحات. 93-109.

هدفت الدراسة إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين أساليب مواجهة الضغوط النفسية وفاعلية الذات لدى الطلاب العاديين وذوي صعوبات التعلم الأكاديمية بمرحلة التعليم الأساسي. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي المقارن، وتكونت عينة الدراسة من (300) طالب من الطلاب العاديين وذوي صعوبات التعلم الأكاديمية بمرحلة التعليم الأساسي (150 ذكور، 150 إناث)، وبلغ متوسط العمر الزمني لأفراد العينة (9-14) سنة. واستخدم الباحث أدوات الدراسة المتمثلة في اختبــــار المســـح النيورولوجـــى لفرز حالات صعوبات التعلم (تعريب وتقنين/ عبدالوهاب كامل، 1989)، واختبار المصفوفات المتتابعة الملون لـجون رافن (تقنين/ عماد حسن، 2016)، ومقياس فاعلية الذات للطلاب العاديين وذوي صعوبات التعلم(إعداد الباحث)، ومقياس أساليب مواجهة الضغوط النفسية للطلاب العاديين وذوي صعوبات التعلم(إعداد الباحث)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى العديد من النتائج، منها: أنه يوجد ارتباط موجب ذو دلالة إحصائية (عند مستوى 0.01) بين أبعاد أساليب مواجهة الضغوط النفسية والدرجة الكلية وبين أبعاد فاعلية الذات والدرجة الكلية لدى الطلاب ذوي صعوبات التعلم والعاديين. كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد أساليب مواجهة الضغوط النفسية والدرجة الكلية وبين أبعاد فاعلية الذات والدرجة الكلية لدى الطلاب ذوي صعوبات التعلم والعاديين ترجع إلى متغير النوع (ذكور-إناث).

<Learning Disabilities are one of the most important topics at the present time in the field of special education and psychology, and the term learning Disabilities includes a large number of students who cannot Achieving their goals and continuing their academic study progress. On the other hand, we see the same thing happening with Teachers, many of them face Disabilities in carrying out their message because of the problems they face in conveying information and explaining phenomena to the imagination and thinking of these children; Some of them excite riots and make a lot of noisy in the classroom, some of them assault their colleagues, and some of them harass others, and some of them Negligent in performing his duties and understanding his lessons. But all of these behaviours are due to a reason that out of Their will, which is their inability to learn and connect, and it is a cause out the scope of intellectual or hearing Disability Or visual Rather, it may be a disability in the field of cognition and the connection between what They see it and up to the brain. So understand They need someone to play the linking role to help them overcome and reach the stage of understanding and Comprehension what they see What they feel and what they perceive with their minds.
Learning Disabilities are considered a stressful situation that causes confusion, baffle and frustration for the student. It is considered The issue of psychological stress is one of the oldest topics that scholars have been interested of and dealt with in their research Of The fields of public health, psychology, education and various social sciences, because of their dangerous and devastating effects and consequences for the life of the individual on all different aspects, and most of these studies and research dealt with Introducing the issue of psychological stress, mainly among adults, and its effects on their psychological adjustment and health Psychological and physical, despite the subject is old. But a few years ago, interest began to study the relationship between Life events and psychological stress among children (Manal Al-Sheikh, 2011, 850.)
Also, effectiveness of self is one of the directives of behavior. The individual who believes in his ability to be the cause of an accident is more active and self-esteem in life, and this represents a cognitive mirror for the individual to feel his ability to control the environment, and reflects an individual’s beliefs about himself and his ability to control environmental data through actions, adaptive means, and self-confidence in the face of pressures(Schwarzer, 1999,

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.