header
Image from OpenLibrary

برنامج قائم على مفهوم نظرية العقل لتحسين الكفاءة اللغوية والاجتماعية للأطفال زارعي القوقعة / [إعداد] ماجد عبد العزيز سيد اسماعيل النجار ؛ إشراف أيمن سالم عبدالله.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2021Description: 185، 7، 7 ورقة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A Program based of Theory of Mind Concept to Improve The Linguistic and Social Competence of Children with Cochlear Implants [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 155.4 21
Online resources: Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2021. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فعالية برنامج قائم على مفهوم نظرية العقل في تحسين الكفاءة اللغوية والاجتماعية لدي الأطفال زارعي القوقعة، التحقق من مدي استمراية تأثير البرنامج التدريبي في تحسين الكفاءة اللغوية والاجتماعية لدي الأطفال زارعي القوقعة خلال فترة المتابعة، وتكونت عينة الدراسة من(12) طفلاً من زارعي القوقعة الالكترونية تتراوح أعمارهم بين(6:4) سنوات بأحد مراكز تأهيل وتدريب ذوي الإحتياجات الخاصة (Spirit kids speech center) بمحافظةالقليوبية، وأشتملت أدوات الدراسة على اختبار المصفوفات المتتابعة الملون Coloured Progressive Matrices (إعداد رفن)، مقياس الكفاءة اللغوية للأطفال زارعي القوقعة الالكترونية (إعداد الباحث)، مقياس The Lamer Social Competence in Preschool Scale (LSCIP) للكفاءة الاجتماعية لأطفال ما قبل المدرسة (إعداد Kari Lamer)، (ترجمة الباحث)، البرنامج التدريبي(إعداد الباحث)، أسفرت النتائج بالنسبة للفرضين الأول والثالث عن وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال زارعي القوقعة في القياسين القبلي والبعدي وذلك في الكفاءة اللغوية والكفاءة الاجتماعية لصالح القياس البعدي وذلك عند (0,01)، بينما أسفرت النتائج بالنسبة للفرضين الثاني والرابع أنة لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال زارعي القوقعة في القياسين البعدي والتتبعي وذلك في الكفاءة اللغوية و الكفاءة الاجتماعية، مما يوضح امتداد تأثير البرنامج وفعاليتة في تحسين الكفاءة اللغوية والاجتماعية لدي الأطفال زارعي القوقعة.Summary: The current study aimed to reveal the extent of the effectiveness of a program based on the theory of mind concept in improving the linguistic and Social competence of children with cochlear implants, verifying the extent of the continuity of th influence of the training program in improving the linguistic and Social competence of children with cochlear implants during the follow-up period, and the study sample consisted of (12) cochlear implants children, aged (4:6) years, in one of the centers for special needs rehabilitation and traning(Spirit kids speech center) in Qalyubia Governorate. The study tools included Raven’s Coloured Progressive Matrices (prepared by Raven), language competence scale for cochlear implants children (prepared by the researcher), the social competence scale for pre-school children (LSCIP – prepared by Kari Lamer and translated by the researcher) and the training program(prepared by the researcher), The results were obtained for the first and thaird hypotheses that There are statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group’s scores in the pre and post measurements on the language competence and social competence for children with cochlear implants at the level (0,01) in favor of the post-measurement. while The results were obtained for the second and forth hypotheses that There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow-up measurements (a month after the end of the program) on the language competence and social competence for children with cochlear implants. favor of the post-measurement .Which illustrates the extension of the influence of the program and its effectiveness in improving the linguistic and Social competence of children with cochlear implants
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.07.Ph.D.2021.ما.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100029486000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.23.07.Ph.D.2021.عا.ب برنامج قائم على الوظائف التنفيذية لتحسين اللغة التعبيرية و أثرها على التفاعل الاجتماعى للتلاميذ ذوى الاضطرابات اللغوية / Cai01.23.07.Ph.D.2021.غا.ب برنامج لتنمية كفاءة المواجهة لأمهات الأطفال ذوى الإعاقة العقلية البسيطة و أثره على أساليب المعاملة الوالدية لأبنائهن المعاقين / Cai01.23.07.Ph.D.2021.غا.ب برنامج لتنمية كفاءة المواجهة لأمهات الأطفال ذوى الإعاقة العقلية البسيطة و أثره على أساليب المعاملة الوالدية لأبنائهن المعاقين / Cai01.23.07.Ph.D.2021.ما.ب برنامج قائم على مفهوم نظرية العقل لتحسين الكفاءة اللغوية والاجتماعية للأطفال زارعي القوقعة / Cai01.23.07.Ph.D.2021.مح.ب برنامج لتنمية التفكير القائم على الحكمة و أثره على التفكير اللاعقلانى و معالجة المعلومات لَلطلاب المتفوقين بالمرحلة الثانوية / Cai01.23.07.Ph.D.2021.مح.ب برنامج لتنمية التفكير القائم على الحكمة و أثره على التفكير اللاعقلانى و معالجة المعلومات لَلطلاب المتفوقين بالمرحلة الثانوية / Cai01.23.07.Ph.D.2021.مس.ف فاعلية برنامج لتحسين المرونة النفسية و تحمل الإحباط للتلاميذ ذوى صعوبات تعلم الرياضيات بالمرحلة المتوسطة بدولة الكويت /

أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2021.

ببليوجرافيا: اوراق. 150-163.

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فعالية برنامج قائم على مفهوم نظرية العقل في تحسين الكفاءة اللغوية والاجتماعية لدي الأطفال زارعي القوقعة، التحقق من مدي استمراية تأثير البرنامج التدريبي في تحسين الكفاءة اللغوية والاجتماعية لدي الأطفال زارعي القوقعة خلال فترة المتابعة، وتكونت عينة الدراسة من(12) طفلاً من زارعي القوقعة الالكترونية تتراوح أعمارهم بين(6:4) سنوات بأحد مراكز تأهيل وتدريب ذوي الإحتياجات الخاصة (Spirit kids speech center) بمحافظةالقليوبية، وأشتملت أدوات الدراسة على اختبار المصفوفات المتتابعة الملون Coloured Progressive Matrices (إعداد رفن)، مقياس الكفاءة اللغوية للأطفال زارعي القوقعة الالكترونية (إعداد الباحث)، مقياس The Lamer Social Competence in Preschool Scale (LSCIP) للكفاءة الاجتماعية لأطفال ما قبل المدرسة (إعداد Kari Lamer)، (ترجمة الباحث)، البرنامج التدريبي(إعداد الباحث)، أسفرت النتائج بالنسبة للفرضين الأول والثالث عن وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال زارعي القوقعة في القياسين القبلي والبعدي وذلك في الكفاءة اللغوية والكفاءة الاجتماعية لصالح القياس البعدي وذلك عند (0,01)، بينما أسفرت النتائج بالنسبة للفرضين الثاني والرابع أنة لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال زارعي القوقعة في القياسين البعدي والتتبعي وذلك في الكفاءة اللغوية و الكفاءة الاجتماعية، مما يوضح امتداد تأثير البرنامج وفعاليتة في تحسين الكفاءة اللغوية والاجتماعية لدي الأطفال زارعي القوقعة.

The current study aimed to reveal the extent of the effectiveness of a program based on the theory of mind concept in improving the linguistic and Social competence of children with cochlear implants, verifying the extent of the continuity of th influence of the training program in improving the linguistic and Social competence of children with cochlear implants during the follow-up period, and the study sample consisted of (12) cochlear implants children, aged (4:6) years, in one of the centers for special needs rehabilitation and traning(Spirit kids speech center) in Qalyubia Governorate. The study tools included Raven’s Coloured Progressive Matrices (prepared by Raven), language competence scale for cochlear implants children (prepared by the researcher), the social competence scale for pre-school children (LSCIP – prepared by Kari Lamer and translated by the researcher) and the training program(prepared by the researcher), The results were obtained for the first and thaird hypotheses that There are statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group’s scores in the pre and post measurements on the language competence and social competence for children with cochlear implants at the level (0,01) in favor of the post-measurement. while The results were obtained for the second and forth hypotheses that There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow-up measurements (a month after the end of the program) on the language competence and social competence for children with cochlear implants. favor of the post-measurement .Which illustrates the extension of the influence of the program and its effectiveness in improving the linguistic and Social competence of children with cochlear implants

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.