استراتيجية تعليمية قائمة على الخرائط الذهنية لتنمية مهارات التعبير الكتابي الإبداعي في اللغة العربية لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي / جيهان خليل صالح السيد قناوي ؛ إشراف صابر عبد المنعم محمد عبد النبي، أحمد محمد عيسى.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Educational Strategy Based on Mind Maps for Development of Creative Written Expression Skills in the Arabic Language among First Grade Preparatory Pupils [Added title page title]
- 372 21
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai.23.01.M.Sc.2022.جي.ا (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100029491000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافياصفحات. 144-159.
يهدف هذا الملخص إلى عرض موجز لمشكلة البحث ومنهجه وخطواته المتبعة فيما يلي: أولًا: مشكلة البحث: تمثلت مشكلة البحث في ضعف مهارات التعبير الكتابي الإبداعي لتلاميذ الصف الأول الإعدادي ولحل هذه المشكلة تجيب الباحثة عن الأسئلة التالية: 1- ما مهارات التعبير الكتابي الإبداعي التي يجب تنميتها لتلميذات الصف الأول الإعدادي؟ 2- ما المتوافر من مهارات التعبير الكتابي الإبداعي لتلميذات الصف الأول الإعدادي؟ 3- ما الإستراتيجية التعليمية القائمة على الخرائط الذهنية لتنمية مهارات التعبير الكتابي الإبداعي لدى تلميذات الصف الأول الإعدادي؟ 4- ما فاعلية الإستراتيجية التعليمية القائمة على الخرائط الذهنية لتنمية مهارات التعبير الكتابي الإبداعي لدى تلميذات الصف الأول الإعدادي؟ ثانيًا- أهداف البحث: يهدف البحث تنمية مهارات التعبير الكتابي الإبداعي لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي. ثالثًا- منهج البحث: ولتحقيق أهداف البحث قامت الباحثة باستخدام المنهج الوصفي؛ لتعرف مشكلة البحث وأيضا المنهج شبه التجريبي لتطبيق الإستراتيجية التعليمية القائمة على الخرائط الذهنية. رابعًا- أدوات البحث ومواده التعليمية: (1) قائمة مهارات التعبير الكتابي الإبداعي التي يجب تنميتها لتلميذات الصف الأول الإعدادي. (2) اختبار مهارات التعبير الكتابي الإبداعي لتلميذات الصف الأول الإعدادي. (3) دليل المعلم: باستخدام إجراءات الإستراتيجية التعليمية القائمة على الخرائط الذهنية في تنمية مهارات التعبير الكتابي الإبداعي. (4) كراسة التلميذ: تتضمن أنشطة وتدريبات لتنمية مهارات التعبير الكتابي الإبداعي لدى تلميذات الصف الأول الإعدادي. خامسًا – خطوات البحث، ونتائجه: بعد التأكد من ثبات أدوات البحث شرعت الباحثة في تطبيقها على عينة تكونت من خمس وعشرين تلميذة من مدرسة البهية البرهانية الإعدادية بنات قسمتهن الباحثة إلى مجموعتين المجموعة التجريبية (15) درست باستخدام الإستراتيجية التعليمية القائمة على الخرائط الذهنية، دون المجموعة الضابطة (10) واستمر التطبيق سبعة أسابيع بعد التطبيق القبلي ورصدت الباحثة الدرجات الخام بعد التطبيق البعدي، واستخدمت الباحثة الحزمة الإحصائية للعلوم التربوية الإصدار (18)؛ بهدف المعالجة الإحصائية باستخدام الاختبارات اللامعلمية، منها: اختبارات ”ويلكسون” ومان وتيني وحجم الأثر دي، ونسبة الكسب ”لبلاك”، ثم وضعت ملخص البحث ________________________________________ الباحثة صياغة لثمانية فروض وتوصل البحث إلى النتائج التالية: - تحديد القائمة النهائية لمهارات التعبير الكتابي الإبداعي التي يجب تنميتها في مجال المقال والقصة لتلميذات الصف الأول الإعدادي. - تحديد دليل معلم وكراسة التلميذ لتنمية مهارات التعبير الكتابي الإبداعي في مجال المقال والقصة. - يوجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي: درجات تلميذات المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التعبير الكتابي الإبداعي (مجتمعة ومنفردة) في مجال المقال والقصة لصالح المجموعة التجريبية. - يوجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات تلميذات المجموعة التجريبية في التطبيق: القبلي والبعدي لاختبار مهارات التعبير الكتابي الإبداعي (مجتمعة ومنفردة) في مجال المقال والقصة لصالح التطبيق البعدي. - نسبة الكسب لمتوسطات رتب درجات تلميذات المجموعة التجريبية على اختبار مهارات التعبير الكتابي الإبداعي (مجتمعة ومنفردة) في مجال المقال والقصة في التطبيق البعدي أعلى من نسبة الكسب لمتوسطات رتب درجات التطبيق القبلي. - يحقق استخدام الإستراتيجية التعليمية القائمة على الخرائط الذهنية حجم أثر مرتفع في تنمية مهارات التعبير الكتابي الإبداعي (مجتمعة ومنفردة) في مجال المقال والقصة لدي تلميذات المجموعة التجريبية. - فاعلية الإستراتيجية التعليمية القائمة على الخرائط الذهنية في تنمية مهارات التعبير الكتابي الإبداعي (مجتمعة ومنفردة) في مجال المقال والقصة لدى تلميذات المجموعة التجريبية. سادسًا- التوصيات: بعد عرض النتائج تقدم الباحثة التوصيات والمقترحات التالية: بالنسبة للمعلم: - التخلي عن نمط التدريس بالأسلوب التقليدي القائم على الجانب الأيسر للدماغ، والأخذ بإستراتيجيات حديثة تجعل التلميذة محور العملية التعليمية مع تغيير دور المعلم إلى موجه وميسر. - استخدام الإستراتيجية التعليمية القائمة على الخرائط الذهنية في تدريس مهارات الكتابة بأنواعها المختلفة بجميع المراحل التعليمية. - توافر بيئة تعليمية داعمة وجو ملائم لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية. - الإفادة من أدوات البحث الحالية في تنمية مهارات الكتابة في المراحل التعليمية المختلفة. - ضرورة تضمين الإستراتيجية القائمة على الخرائط الذهنية في البرامج الخاصة بالإعداد للمعلمين في كليات التربية. ملخص البحث________________________________________- دمج الإستراتيجية القائمة على الخرائط الذهنية وكراسة التلميذ في الأنشطة اليومية لتلاميذ الصف الأول الإعدادي. - استخدام الخرائط الذهنية وقائمة مهارات التعبير الكتابي الإبداعي من قبل المعلمين كأداة مساعدة لتقييم تلاميذ الصف الأول الإعدادي.
This Aimed of this Summery is to Showing Concise to Research Problem and Followed Methodology and Steps in the Following:
First- Problem Research:
Were as Follows Research Problem the Weakness of the Creative Written Expression Skills of the First Grade Preparatory Pupils to Solve this Problem, the Researcher answer the Following Research Questions:
1- What are the Creative Written Expression Skills that is necessary develop her for the First Grade Preparatory Pupils?
2- What are the Available Creative Written Expression Skills for the First Grade Preparatory Pupils?
3- What is the Educational Strategy based on Mind Maps for the Development of Creative Written Expression Skills?
4- What is the Effectiveness Educational Strategy based on Mind Maps for the Development of Creative Written Expression Skills for the First Grade Preparatory Pupils?
Second- Purpose of the research:
This Aimed of this Research to Developing the Creative Writing Expression Skills for the Preparatory First Grade Pupils.
Third- Research Methodology:
To Achieve the Objectives of the Research, Used the Researcher Descriptive Methodology to Identify the Research Problem, and also Semi- Experimental Methodology to Apply the Educational Strategy based on Mind Maps.
Fourth- Tools and Educational Materials Research:
- List of Creative Written Expression Skills that is necessary develops her of the First Grade Preparatory Pupils.
- Pre- Posttest to Measure Creative Expression Written Skills for the Preparatory First Grade Pupils.
-The Teacher Guide to use Procedures the Educational Strategy based on Mind Maps for developing Creative Writing Expression Skills for the First Grade
Summary English
________________________________________Preparatory Pupils.
- Pupil booklet Containing Activities and Drills for developing Creative Writing Expression Skills for the First Grade Preparatory Pupils.
Five-Steps and Results:
- After Assurance the Reliability of the Research Tools the Researcher began applying them to a Sample Consists then Twenty Five Pupil in Al- Bahia Al- Borhania female Preparatory School after Divided into Two Groups, an Experimental group (15) Was Taught via the Teaching the Educational Strategy based on Mind Maps without a Control group (10), after Application Pre- test, The Experiment Lasted for Seven Weeks and Monitored are Natural degree after Application Post- Test Pupils on the two Groups (Experimental and Control) the used Researcher a Science Statistical Package for Social (18) aiming; to Processed of Statistically and Using Non- Parametric Tests Wilcoxon and Mann- Whitney and Size Effect d and the Percentage of Blake and Putting of the Researcher Configure for the Assumption Eight, and has reached for the Following Results:
- A List of Final Creative Written Expression Skills that is necessary develops her in Essay Field and Story for the First Grade Preparatory Pupils.
- To Reach a Teacher Guide and Pupil booklet Suitable for Development Creative Written Expression Skills in Essay Field and Story.
- There are differences Statistically Significant between the Average of Pupils Scores of both the Experimental and Control Groups in the Post- Application for Test the Creative Written Expression Skills (Collectively and individually) in the Essay Field and Story for the favor of Experimental Group.
- There are differences Statistically Significant between the Average of Pupils Scores in the Experimental group in the Pre- and Post- Application for Test in the Creative Written Expression Skills (Collectively and individually) in the Essay Field and Story for the favor of the post-Application.
Summary English
________________________________________ - The Percentage of gain for the Average Scores degree of the Pupils the Experimental group on the Creative Written Expression Skills (Collectively and individually) in the Essay Field and Story in the Post Application is Higher than the Percentage of gain for the Average Scores degree in the Pre- Application.
- Assure used of the Educational Strategy based on Mind Maps Large Effect size for Development Creative Written Expression Skills (Collectively and individually) in the Essay Field and Story among the Experimental group Pupils.
- Effectiveness of the Educational Strategy based on Mind Maps in the Development of Creative Written Expression Skills (Collectively and individually) in the Essay Field and Story among the Experimental group Pupils.
Six- Recommendations:
After Showing so the Results of the Research Provides Recommendations and proposed the Following:
As for the Teachers:
- It is Preferable not to use the Traditional Method that is based on Left Side for Encephalon using the Modern Teaching Strategies that Make the Learner the Central Focus of the Educational Process While Changing the Role of the teacher to be the Guide and the Facilitator.
- Using the Educational Strategy based on Mind Maps in the Teaching of different Types of Written Skills in all Stages of the Education.
- Providing an Educational Supporting Environment and Suitable Climate to develop the Writing Skills mostly Creative.
- Take advantage of the Current thesis Research tools in developing the Writing Skills in different Stages of the Education.
- Crucial to involve the Strategy based on Mind Maps in the Programs Specified for the Preparation of teachers at the Faculty Education.
- Merging the Strategy based on Mind Maps and Pupil booklet in the daily activities for the Preparatory first Grade Pupils.
Summary English
________________________________________ - Using the Mind Maps and A list Final Creative Writing Skills by the teacher as a tool of assessment for the Evaluation First Grade of the Preparatory Pupils.
- Guide the Pupils to apply Strategy based on Mind Maps and makes use them in other Materials of the Educational.
- Adopting Using of the Strategy based on Mind Maps in teaching the Arts of Arabic Language for all different Stages of the Educational.
- Determining Creative Written Expression Skills that is necessary develop her for every Grade to enable Arabic teachers to develop them easily.
As for Supervisors Arabic Language for the Preparatory Stage:
- Holding raining Courses for Arabic Language teachers to Train them to use the Educational Strategy based on Mind Maps in teaching Arabic Language Skills, Especially Reading and Writing for all different Stages of the Educational.
- Guide the teachers to using Mind Maps for all different Stages of the Educational.
As for Pupil:
- Making use the Creative Writing Skills of in other Writing Subjects.
- Caring for developing the Creative Writing Expression Skills Making use of these Skills to face the Requirements of the time and Practical Life.
Seven- Proposed Research:
- The Effectiveness of Educational Strategy based on Mind Maps for the development of Writing (Functional and Creative) Skills in different Stage of the Education.
- The Effectiveness of Educational Strategy based on Mind Maps for the development of the Linguistics in different Stages of the Education.
- The Effectiveness of Educational Strategy based on Mind Maps for the development in the Speed Reading and Writing Skills in different Stage of the Education.
- Impact Strategy based on Mind Maps for the developing several types of
Reading Skills in Different Stages of the Education.
Summary English
________________________________________- A suggested Program based on Strategy Mind Maps to develop of the Listening and Speaking Skills in different Stages of the Education.
- Preparing Linguistic Programs based on the Learning Strategies based on Encephalon for developing the Creative Written Expression in different Stages of the Education.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.