header
Image from OpenLibrary

تعرض الشباب المصري للمحتوى الديني عبر موقع اليوتيوب و تطبيقات الهواتف الذكية و علاقته بالوعي الديني لهم / إعداد شرين مجدي حامد الدقن ؛ إشراف وسام نصر.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 183 ورقة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • ”Egyptian youth exposing to religious content through YouTube and smartphone applications and its relationship to their religious awareness” [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 302.231 21
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: استهدفت هذه الدراسة التعرف على مستوى تعرض الشباب المصري للمحتوى الديني عبر موقع اليوتيوب، وتطبيقات الهواتف الذكية، وعلاقته بالوعي الديني لديهم. واعتمدت الدراسة على منهج المسح؛ وذلك بتطبيق أداة الاستبانة الإلكترونية على عينة عمدية قوامها (400) مفردة من الشباب المصري المسلم، الذي يتعرض للمحتوى الديني المقدم عبر موقعاليوتيوب وتطبيقات الهواتف الذكية. بحيث تتراوح أعمارهم بين 18 عامًا و35 عامًا. وذلك مع اعتبار تمثيل متغيرات هذه الدراسة الأساسية، مثل: (النوع، العمر، المستوى التعليمي، نوع التعليم، محل الإقامة). واعتمدت الدراسة على مدخل التماس المعلومات كإطار نظري؛ بهدف التعرف على عملية التماس المبحوثين للمعلومات الدينية عبر موقعاليوتيوب وتطبيقات الهواتف الذكية، وكذلك دوافع واستراتيجيات التماسهم للمعلومات الدينية من خلال هذه الوسائل، ومدى رضاهم عن هذه الوسائل كمصادر للمعرفة الدينية بشكل عام، وعلاقة التماسهم للمحتوى الديني من هذه الوسائل بالوعي الديني لديهم. وتوصلت هذه الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: - صحة الفرض القائل بوجود علاقة بين كل من مستوى تعرض الشباب المصري للمحتوى الديني عبر موقع اليوتيوب وتطبيقات الهواتف الذكية، ومستوى الوعي الديني لديهم. - جاءت التطبيقات الدينية للهواتف الذكية في مقدمة مصادر التماس المعلومات الدينية لدى المبحوثين؛ حيث احتلت المرتبة الأولي بنسبة 84.2%، يليها مواقع التواصل الاجتماعي بنسبة 80.6%. - أن الدوافع النفعية المتعلقة بالتعلم ومعرفة معلومات جديدة تأتي في مقدمة دوافع التماس المعلومات لدي المبحوثين، ويليها دوافع سهولة استخدام وسائل اليوتيوب وتطبيقات الهواتف الذكية.Summary: ) : This study aimed to identify the level of exposure of Egyptian youth to religious content through YouTube and smart phone applications, and its relationship to their religious awareness. The study relied on the survey method; By applying the electronic questionnaire tool to a deliberate sample of (400) single Egyptian Muslim youth, who are exposed to religious content presented on YouTube and smart phone applications. Their ages range from 18 to 35 years old. This is considering the representation of the basic variables of this study, such as: (gender, age, educational level, type of education, place of residence). The study relied on the input to seek information as a theoretical framework; With the aim of identifying the process of respondents seeking religious information through YouTube and smart phone applications, as well as the motives and strategies for their seeking religious information through these means, the extent of their satisfaction with these means as sources of religious knowledge in general, and the relationship of their solicitation of religious content from these means to their religious awareness.This study reached several results, the most important of which are: there is a relationship between the level of exposure of Egyptian youth to religious content through YouTube and smart phone applications, and the level of religious awareness they have. - Religious applications for smart phones came at the forefront of the sources of seeking religious information for the respondents; It ranked first with 84.2%, followed by social networking sites with 80.6%.- The utilitarian motives related to learning and knowledge of new information come at the forefront of the motives for seeking information among the respondents, followed by the motives of ease of use of YouTube and smart phone applications. - The high level of awareness among Egyptian youth respondents about the steps of strategies for seeking religious information, as the respondents’ behaviour in the browsing stage (before seeking information) varied between intentional or random, as well as the presence of planned and intentional behaviour of the respondents while seeking religious information, and there were many methods of review and control after Seeking information from the respondents.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Date due Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.15.01.M.Sc.2022.شي.ت (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100029496000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: أوراق 151-172.

استهدفت هذه الدراسة التعرف على مستوى تعرض الشباب المصري للمحتوى الديني عبر موقع اليوتيوب، وتطبيقات الهواتف الذكية، وعلاقته بالوعي الديني لديهم. واعتمدت الدراسة على منهج المسح؛ وذلك بتطبيق أداة الاستبانة الإلكترونية على عينة عمدية قوامها (400) مفردة من الشباب المصري المسلم، الذي يتعرض للمحتوى الديني المقدم عبر موقعاليوتيوب وتطبيقات الهواتف الذكية. بحيث تتراوح أعمارهم بين 18 عامًا و35 عامًا. وذلك مع اعتبار تمثيل متغيرات هذه الدراسة الأساسية، مثل: (النوع، العمر، المستوى التعليمي، نوع التعليم، محل الإقامة). واعتمدت الدراسة على مدخل التماس المعلومات كإطار نظري؛ بهدف التعرف على عملية التماس المبحوثين للمعلومات الدينية عبر موقعاليوتيوب وتطبيقات الهواتف الذكية، وكذلك دوافع واستراتيجيات التماسهم للمعلومات الدينية من خلال هذه الوسائل، ومدى رضاهم عن هذه الوسائل كمصادر للمعرفة الدينية بشكل عام، وعلاقة التماسهم للمحتوى الديني من هذه الوسائل بالوعي الديني لديهم. وتوصلت هذه الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: - صحة الفرض القائل بوجود علاقة بين كل من مستوى تعرض الشباب المصري للمحتوى الديني عبر موقع اليوتيوب وتطبيقات الهواتف الذكية، ومستوى الوعي الديني لديهم. - جاءت التطبيقات الدينية للهواتف الذكية في مقدمة مصادر التماس المعلومات الدينية لدى المبحوثين؛ حيث احتلت المرتبة الأولي بنسبة 84.2%، يليها مواقع التواصل الاجتماعي بنسبة 80.6%. - أن الدوافع النفعية المتعلقة بالتعلم ومعرفة معلومات جديدة تأتي في مقدمة دوافع التماس المعلومات لدي المبحوثين، ويليها دوافع سهولة استخدام وسائل اليوتيوب وتطبيقات الهواتف الذكية.

) : This study aimed to identify the level of exposure of Egyptian youth to religious content through YouTube and smart phone applications, and its relationship to their religious awareness. The study relied on the survey method; By applying the electronic questionnaire tool to a deliberate sample of (400) single Egyptian Muslim youth, who are exposed to religious content presented on YouTube and smart phone applications. Their ages range from 18 to 35 years old. This is considering the representation of the basic variables of this study, such as: (gender, age, educational level, type of education, place of residence).
The study relied on the input to seek information as a theoretical framework; With the aim of identifying the process of respondents seeking religious information through YouTube and smart phone applications, as well as the motives and strategies for their seeking religious information through these means, the extent of their satisfaction with these means as sources of religious knowledge in general, and the relationship of their solicitation of religious content from these means to their religious awareness.This study reached several results, the most important of which are: there is a relationship between the level of exposure of Egyptian youth to religious content through YouTube and smart phone applications, and the level of religious awareness they have.
- Religious applications for smart phones came at the forefront of the sources of seeking religious information for the respondents; It ranked first with 84.2%, followed by social networking sites with 80.6%.- The utilitarian motives related to learning and knowledge of new information come at the forefront of the motives for seeking information among the respondents, followed by the motives of ease of use of YouTube and smart phone applications.
- The high level of awareness among Egyptian youth respondents about the steps of strategies for seeking religious information, as the respondents’ behaviour in the browsing stage (before seeking information) varied between intentional or random, as well as the presence of planned and intentional behaviour of the respondents while seeking religious information, and there were many methods of review and control after Seeking information from the respondents.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.