برنامج قائم على استراتيجية التعلم بمساعدة الأقران لتحسين بعض المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم النمائية. / [اعداد] هالة جلال فودة.؛ اشراف أماني سعيدة سيد ابراهيم ، سعيد عبد الرحمن محمد عبد الرحمن.
Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 196 صفحة: ايضاحيات؛ 25 cm. + CDContent type:- text
- Unmediated
- volume
- A program based on peer education strategy to improve some of the social skills of children with developmental learning disabilities [Added title page title]
- 371.926 21
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Date due | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.07.M.Sc.2022.ها.ب. (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100029602000 |
أطروحة (ماجستيرا)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات. 119-131.
هدفت الدراسة إلى تحسين بعض المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم النمائية من خلال البرنامج القائم على استراتيجية التعلم بمساعدة الأقران، وتكونت العينة الأساسية من (20) طفلاً من الأطفال ذوى صعوبات التعلم النمائية، وقد تراوحت أعمارهم ما بين (5 - 6) عاما، بمتوسط عمرى قدره (5.45) عامًا، وتم جمع البيانات باستخدام مقياس التقدير التشخيصي لصعوبات التعلم (إعداد فتحي الزيات، 2007), اختبار المسح النيورولوجي السريع (تقنين عبدالوهاب كامل (1989), ومقياس ستانفورد بينيه للذكاء (الصورة الخامسة) (تقنين محمود أبو النيل، 2011) ومقياس المهارات الاجتماعية (إعداد الباحثة)، والبرنامج القائم على استراتيجية التعلم بمساعدة الأقران (إعداد الباحثة)، وأشارت النتائج إلى أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي للمهارات الاجتماعية، لصالح المجموعة التجريبية، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي للمهارات الاجتماعية، لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي للمهارات الاجتماعية.
a) The study aimed to improve some social skills among children with developmental learning disabilities, by using the program based peer-learning strategy. The core sample consisted of (20) children with learning difficulties, whose ages ranged between (5-6) years, with an average I was 5.45 years old, and data was collected using the Diagnostic Assessment Scale for Learning Difficulties (Prepared by Fathi Al-Zayyat, 2007). Rapid Noriological Survey (Legal Abdel Wahab Kamel (1989), Stanford Binet Intelligence Scale (Fifth Edition) (Legal Mahmoud Abu Al-Nil, 2011) and the social skills scale (Researcher preparation), and the program based on peer-to-peer learning strategy (researcher preparation). In addition, the results indicated that there are statistically significant differences between the main levels of the degrees of the experimental and control groups in the post-measurement of social skills, for the benefit of the experimental group. There are also statistically significant differences between the mean levels of
the experimental group scores in the pre and post measurements of social skills, in favor of post-measurement, and the absence of statistically significant differences between the average ranks of for the experimental group in the post and track measurements of social skills
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.