header
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج تدريبي قائم على التفكير الإيجابي للمعلمين في تنمية التفاعل الاجتماعي للأطفال ذوي الإعاقة الفكرية المدمجين [اعداد]خديجة فتحي عبد الفتاح محمد رضوان ؛ اشراف خالد عبد الرازق النجار, سوزان عبد الفتاح يوسف, سعيد عبد الرحمن محمد عبد الرحمن.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic Spoken language: English Producer: 2021Description: 234 صفحة : ايضاحيات؛ 25cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Effectiveness of a training program based on positive thinking for teachers to develop social interaction in included Children with intellectual Disabilities [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.94
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2021. Summary: هدفت الدراسة إلي التعرف علي تنمية التفاعل الاجتماعي لدي الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية من خلال البرنامج التدريبي القائم علي التفكير الإيجابي للمعلمين، التعرف علي مدى استمرارية فاعلية البرنامج التدريبي بعد فترة المتابعة، وتكونت عينة الدراسة من (24) معلم ومعلمة، ومن( 20) طفل وطفلة من ذي الإعاقة الفكرية بمدارس الدمج، ممن تتراوح أعمارهم ما بين (6-10) عاماً، ومعامل ذكائهم بين (65–70) درجة، واشتملت أدوات الدراسة علي اختبار جون رافن المصفوفات المتتابعة الملونة (وتعديل وتقنين عماد حسن علي، 2016)، ومقياس التفكير الايجابي للمعلمين(اعداد الباحثة)، ومقياس التفاعل الاجتماعي للأطفال ذوي الإعاقة الفكرية المدمجين(إعداد الباحثة)، والبرنامج التدريبي للمعلمين (إعداد الباحثة)، وأشارت النتائج إلي فاعلية البرنامج التدريبي القائم علي التفكير الإيجابي لمعلمين الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية المدمجين، والأثر الإيجابي للبرنامج علي تنمية التفاعل الاجتماعي لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية، واستمرارية فعاليته على كلا من المعلمين والأطفال، في ارتفاع مستوي التفكير الإيجابي لدى المعلمين وتقبلهم للأطفال، وتحسين التفاعل الاجتماعي لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية المدمجين.Summary: The current study aimed to identify the development of social interaction in children with intellectual disabilities through a training program based on positive thinking for teachers, to determine the extent effectiveness of the training program after follow-up period, the study sample consisted of (24) teachers, and (20) boys and girls of students with intellectual disabilities in included schools, aged (6-10) years, with IQ ratios (65-70). The study tools included John Raven’s Colored Progressive Matrices Test (Standardized by Emad Hassan, 2016), and Positive Thinking Scale For teachers (prepared by researcher), social interaction scale for included children with intellectual disabilities (prepared by researcher), the training program for teachers of included children with intellectual disabilities (prepared by researcher). The results indicated the effectiveness of the training program based on positive thinking for teachers of included children with intellectual disabilities, and has a positive impact on developing social interaction in children with intellectual disabilities, and confirmed the continuity of its effectiveness on both teachers and children, in improving positive thinking level in teachers and their acceptance of children, and in improving social interaction in included children with intellectual disabilities
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Date due Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.07.Ph.D.2021.خد.ف. (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100029662000

أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2021.

ببليوجرافيا: صفحات. 169-189.

هدفت الدراسة إلي التعرف علي تنمية التفاعل الاجتماعي لدي الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية من خلال البرنامج التدريبي القائم علي التفكير الإيجابي للمعلمين، التعرف علي مدى استمرارية فاعلية البرنامج التدريبي بعد فترة المتابعة، وتكونت عينة الدراسة من (24) معلم ومعلمة، ومن( 20) طفل وطفلة من ذي الإعاقة الفكرية بمدارس الدمج، ممن تتراوح أعمارهم ما بين (6-10) عاماً، ومعامل ذكائهم بين (65–70) درجة، واشتملت أدوات الدراسة علي اختبار جون رافن المصفوفات المتتابعة الملونة (وتعديل وتقنين عماد حسن علي، 2016)، ومقياس التفكير الايجابي للمعلمين(اعداد الباحثة)، ومقياس التفاعل الاجتماعي للأطفال ذوي الإعاقة الفكرية المدمجين(إعداد الباحثة)، والبرنامج التدريبي للمعلمين (إعداد الباحثة)، وأشارت النتائج إلي فاعلية البرنامج التدريبي القائم علي التفكير الإيجابي لمعلمين الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية المدمجين، والأثر الإيجابي للبرنامج علي تنمية التفاعل الاجتماعي لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية، واستمرارية فعاليته على كلا من المعلمين والأطفال، في ارتفاع مستوي التفكير الإيجابي لدى المعلمين وتقبلهم للأطفال، وتحسين التفاعل الاجتماعي لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية المدمجين.

The current study aimed to identify the development of social interaction in children with intellectual disabilities through a training program based on positive thinking for teachers, to determine the extent effectiveness of the training program after follow-up period, the study sample consisted of (24) teachers, and (20) boys and girls of students with intellectual disabilities in included schools, aged (6-10) years, with IQ ratios (65-70). The study tools included John Raven’s Colored Progressive Matrices Test (Standardized by Emad Hassan, 2016), and Positive Thinking Scale For teachers (prepared by researcher), social interaction scale for included children with intellectual disabilities (prepared by researcher), the training program for teachers of included children with intellectual disabilities (prepared by researcher). The results indicated the effectiveness of the training program based on positive thinking for teachers of included children with intellectual disabilities, and has a positive impact on developing social interaction in children with intellectual disabilities, and confirmed the continuity of its effectiveness on both teachers and children, in improving positive thinking level in teachers and their acceptance of children, and in improving social interaction in included children with intellectual disabilities

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.