header
Image from OpenLibrary

برنامج قائم على الذكاء الوجدانى وأثره فى تنمية الصمود النفسى والسلوك الصفى لدى الاطفال ذوى نقص الانتباه وفرط الحركة فى مرحلة الطفولة المتوسطة ) / اعداد ايمان محمد عبد البارى جاد الله؛ اشراف ا.د. دعاء احمد هريدي. ا.د.نادية محمود الشريف. ؛

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic Spoken language: English Producer: 2022Description: 191 صفحة : ايضاحيات؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A program based on emotional intelligence and its impact on improving psychological resilience and classroom behavior among children with ADHD in middle childhood [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 370.15
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستيرا)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: يعد مفهوم الذكاء الوجداني ذو أهمية قصوى في تحقيق التواصل والتوافق مع الآخرين من خلال فهم مشاعرهم وأشباع رغباتهم والتعاطف معهم كذلك يعتبر حاجز وقائياً بكثير من مشكلات ذوي صعوبات التعلم مثل اضطراب ذوي نقص الانتباه وفرط الحركة الذين يعانون من مشكلات مزعجة تؤثر سلباً على تطورهم العقلي والنفسي والاجتماعي، تهدف الدراسة إلى التعرف على أثر برنامج الذكاء الوجداني في تنمية الصمود النفسي والسلوك الصفي لدى أطفال ذوي نقص الانتباه وفرط الحركة في مرحلة الطفولة المتوسطة، وقد استخدمت الباحثة المنهج التجريبي وتكونت عينة الدراسة من (10) (ذكور) يتراوح السن من 7 إلى 9 سنوات مقسمين إلى مجموعتين مجموعة تجريبية وعددها (6) ومجموعة ضابطة وعددها (4) من ذوي نقص الانتباه وفرط الحركة وتكونت أدوات الدراسة من: اختبار نقص الانتباه مفرط الحركة (عبد الرقيب أحمد البحيرى)، قائمة المشكلات السلوكية للأطفال (عادل عبد الله محمد)، مقياس الصمود النفسي (إعداد الباحثة)، البرنامج التدريبي (إعداد الباحثة)، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على مقياس الصمود النفسي في اتجاه المجموعة التجريبية، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعة التجريبية والضابطة على مقياس المشكلات السلوكية في اتجاه المجموعة الضابطة.Summary: The concept of emotional intelligence has prominent importance in achieving communication and adjustment with others through understanding their feelings, satisfying their desires and sympathizing with them. The study seeks to identify the impact of the emotional intelligence program on developing psychological resilience and classroom behavior among children with attention deficit hyperactivity disorder in middle childhood, The researcher used the experimental method and the study sample consisted of (10) (males) aged from 7 to 9 years, divided into two groups, an experimental group (6) and a control group (4) with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). The study tools consisted of: deficiency test Attention hyperactive (Abdul Raqeeb Ahmed Al-Behairy), a list of children’s behavioral problems (Adel Abdullah Muhammad), the psychological resilience scale (prepared by the researcher), the training program (prepared by the researcher), and the study concluded that there are statistically significant differences between the scores of the experimental group and the control group. On the psychological resilience scale, there are statistically significant differences between the scores of the experimental and control groups on the scale of the behavioral problem
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.09.M.Sc.2022.اي.ب. (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100029665000

أطروحة (ماجستيرا)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات. 125-142.

يعد مفهوم الذكاء الوجداني ذو أهمية قصوى في تحقيق التواصل والتوافق مع الآخرين من خلال فهم مشاعرهم وأشباع رغباتهم والتعاطف معهم كذلك يعتبر حاجز وقائياً بكثير من مشكلات ذوي صعوبات التعلم مثل اضطراب ذوي نقص الانتباه وفرط الحركة الذين يعانون من مشكلات مزعجة تؤثر سلباً على تطورهم العقلي والنفسي والاجتماعي، تهدف الدراسة إلى التعرف على أثر برنامج الذكاء الوجداني في تنمية الصمود النفسي والسلوك الصفي لدى أطفال ذوي نقص الانتباه وفرط الحركة في مرحلة الطفولة المتوسطة، وقد استخدمت الباحثة المنهج التجريبي وتكونت عينة الدراسة من (10) (ذكور) يتراوح السن من 7 إلى 9 سنوات مقسمين إلى مجموعتين مجموعة تجريبية وعددها (6) ومجموعة ضابطة وعددها (4) من ذوي نقص الانتباه وفرط الحركة وتكونت أدوات الدراسة من: اختبار نقص الانتباه مفرط الحركة (عبد الرقيب أحمد البحيرى)، قائمة المشكلات السلوكية للأطفال (عادل عبد الله محمد)، مقياس الصمود النفسي (إعداد الباحثة)، البرنامج التدريبي (إعداد الباحثة)، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على مقياس الصمود النفسي في اتجاه المجموعة التجريبية، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعة التجريبية والضابطة على مقياس المشكلات السلوكية في اتجاه المجموعة الضابطة.

The concept of emotional intelligence has prominent importance in achieving communication and adjustment with others through understanding their feelings, satisfying their desires and sympathizing with them. The study seeks to identify the impact of the emotional intelligence program on developing psychological resilience and classroom behavior among children with attention deficit hyperactivity disorder in middle childhood, The researcher used the experimental method and the study sample consisted of (10) (males) aged from 7 to 9 years, divided into two groups, an experimental group (6) and a control group (4) with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). The study tools consisted of: deficiency test Attention hyperactive (Abdul Raqeeb Ahmed Al-Behairy), a list of children’s behavioral problems (Adel Abdullah Muhammad), the psychological resilience scale (prepared by the researcher), the training program (prepared by the researcher), and the study concluded that there are statistically significant differences between the scores of the experimental group and the control group. On the psychological resilience scale, there are statistically significant differences between the scores of the experimental and control groups on the scale of the behavioral problem

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.