header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

إمكانيات تحسين الكفاءه التسويقية لأهم المحاصيل الزراعية فى مصر / إعداد داليا محمود نصر محمود البطران ؛ إشراف ا.د. سهرة خليل عطا، ا.د.يحيي حامد الأسرج، ا.د. خيري حامد العشماوى.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic Spoken language: English Producer: 2022Description: 226 صفحة : 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The possibilities of improving marketing efficiency for the most important agricultural crops in Egypt [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 633.006880962
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: يعتبر تسويق المنتجات الزراعية من العمليات الهامة للنشاط الزراعى، كما أنه يقوم بالخدمات والوظائف التى تربط بين الانتاج والاستهلاك. تتمثل مشكلة الدراسة فى إنخفاض كفاءة نظم تسويق السلع الزراعية فى مصر. إعتمدت الدراسة على الأسلوب الوصفي والكمي والتحليلي للبيانات وأوضحت نتائج الدراسة أنه عند قيام المنتج بجميع الأنشطة التسويقية لمحاصيل البطاطس، العنب، والأرز والبيع فى أسواق التجزئة يؤدى إلى خفض سعرالتجزئة للمحاصيل. كما تبين وجود زيادة فى المؤشرات الاقتصادية للمزارع، وبتقدير الكفاءة التسويقية للمسالك التسويقية للمحاصيل موضع الدراسة. تبين أن الكفاءة التسويقية للمسلك الأول والذى يتمثل فى قيام المزراع بالأنشطة التسويقية أكبر من نظيرتها بالمسلك الثانى وهو قيام المزارع ببيع المحصول لتاجر الجملة منه إلى تاجر التجزئة ثم إلى المستهلك النهائى، ذلك لانخفاض الهوامش التسويقية. كما أظهرت نتائج تحليل مغلف البيانات أن الكفاءة التسويقية السعوية بالمسلك الأول أكبر من نظيرتها بالمسلك الثانى لمحاصيل البطاطس، والعنب وأن منتجى المحاصيل موضع الدراسة لديهم القدرة على زيادة الكفاءة التسويقية للمسالك التسويقية المختلفة. كما تبين أن هناك فروق معنوية بين المسلكين، كما أوضحت النتائج أن الكفاءة التسويقية بلغت أدناها بالمسلك الثالث لمحصول الأرز والذى يتمثل فى بيع المحصول فى عبوات زنة 1كجم، بينما بلغت أقصاها بالمسلك الأول وهو بيع الأرز سائب. كما تبين أيضاً أن منتجى الأرز لديهم القدرة على زيادة الكفاءة التسويقية السعوية بالمسالك التسويقية المختلفة، كما تبين وجود فروق معنوية بين المسالك المختلفة للأرز. وأن منتجى ومسوقى المحاصيل موضع الدراسة يمكنهم زيادة الكفاءة التسويقية من خلال خفض سعر التجزئة. وذلك من خلال: 1- تطبيق الزراعة التعاقدية على كل المحاصيل الزراعية. 2- تفعيل دور التعاونيات للقيام بدورها فى تسويق المحاصيل. 3- توفير عبوات مناسبة تعمل على تقليل الفاقد وبتكلفة مناسبة. 4- تقديم قروض تسويقية بفائدة ميسرة تساعد المزارعين على القيام ببعض العمليات التسويقية.Summary: Marketing agricultural products is one of the important processes of agricultural activity, as it performs services and functions that link production and consumption. The problem of the study is the low efficiency of agricultural commodity marketing systems in Egypt. The study relied on the descriptive, quantitative and analytical method of the data. The results of the study showed that when the producer undertakes all marketing activities for the crops of potatoes, grapes, and rice, and selling in the retail markets leads to a reduction in the retail price of the crops. It was also found that there is an increase in the economic indicators of the farms, and in estimating the marketing efficiency of the marketing paths for the crops under study. It was found that the marketing efficiency of the first course, which is represented by the farmer carrying out marketing activities, is greater than its counterpart in the second course, which is that the farmer sells the crop to the wholesaler from it to the retailer and then to the final consumer, due to the low marketing margins. The results of the data envelope analysis also showed that the capacitive marketing efficiency of the first course is greater than its counterpart in the second course of potato and grape crops, and that the producers of the crops under study have the ability to increase the marketing efficiency of the different marketing channels. It was also found that there are significant differences between the two methods, and the results showed that the marketing efficiency reached the lowest in the third course of the rice crop, which is represented in selling the crop in packages of 1 kg, while it reached its maximum in the first course, which is the sale of bulk rice. It was also found that rice producers have the ability to increase the capacity of the capacitive marketing through the different marketing channels, as it was found that there are significant differences between the different rice paths. And that the producers and marketers of the crops under study can increase marketing efficiency by reducing the retail price. This is done through: 1- Applying contract farming to all agricultural crops. 2- Activating the role of cooperatives to play their role in marketing crops. 3- Providing suitable containers that reduce waste at an appropriate cost. 4- Providing marketing loans with soft interest that help farmers to carry out some marketing operations.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.07.17.Ph.D.2022.دا.ا (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100029696000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.07.17.Ph.D.2021.مح.ت التحليل الاقتصادى للصادرات المصرية لأهم الحاصلات البستانية المصرية لسوق الاتحاد الاوروبى / Cai01.07.17.Ph.D.2022.Ya.S Studying the effect of the price policy on the wheat cropin egypt / Cai01.07.17.Ph.D.2022.ان.ت التقــييم الاقتصــادى للتصــنيع الزراعـــى لأهــم المحاصــيل الزراعــية فى واحــة ســـيوه / Cai01.07.17.Ph.D.2022.دا.ا إمكانيات تحسين الكفاءه التسويقية لأهم المحاصيل الزراعية فى مصر / Cai01 07 17 Ph.D 2022 شي.د. دراسة تحليلية للتجارة الخارجية الزراعية بين مصر ودول حوض النيل باستخدام المياه الافتراضية / Cai01.07.17.Ph.D.2023.اس.ت تخطيط الموارد المائية في الزراعة المصرية بإستخدام برمجة الاهداف / Cai01.07.17.Ph.D.2023.ام.ت تحليل اقتصادي لسياسات تنمية الإنتاج الحيواني في مصر باستخدام نموذج التوازن العام الحسابي /

أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات. 217-226.

يعتبر تسويق المنتجات الزراعية من العمليات الهامة للنشاط الزراعى، كما أنه يقوم بالخدمات والوظائف التى تربط بين الانتاج والاستهلاك. تتمثل مشكلة الدراسة فى إنخفاض كفاءة نظم تسويق السلع الزراعية فى مصر. إعتمدت الدراسة على الأسلوب الوصفي والكمي والتحليلي للبيانات وأوضحت نتائج الدراسة أنه عند قيام المنتج بجميع الأنشطة التسويقية لمحاصيل البطاطس، العنب، والأرز والبيع فى أسواق التجزئة يؤدى إلى خفض سعرالتجزئة للمحاصيل. كما تبين وجود زيادة فى المؤشرات الاقتصادية للمزارع، وبتقدير الكفاءة التسويقية للمسالك التسويقية للمحاصيل موضع الدراسة. تبين أن الكفاءة التسويقية للمسلك الأول والذى يتمثل فى قيام المزراع بالأنشطة التسويقية أكبر من نظيرتها بالمسلك الثانى وهو قيام المزارع ببيع المحصول لتاجر الجملة منه إلى تاجر التجزئة ثم إلى المستهلك النهائى، ذلك لانخفاض الهوامش التسويقية. كما أظهرت نتائج تحليل مغلف البيانات أن الكفاءة التسويقية السعوية بالمسلك الأول أكبر من نظيرتها بالمسلك الثانى لمحاصيل البطاطس، والعنب وأن منتجى المحاصيل موضع الدراسة لديهم القدرة على زيادة الكفاءة التسويقية للمسالك التسويقية المختلفة. كما تبين أن هناك فروق معنوية بين المسلكين، كما أوضحت النتائج أن الكفاءة التسويقية بلغت أدناها بالمسلك الثالث لمحصول الأرز والذى يتمثل فى بيع المحصول فى عبوات زنة 1كجم، بينما بلغت أقصاها بالمسلك الأول وهو بيع الأرز سائب. كما تبين أيضاً أن منتجى الأرز لديهم القدرة على زيادة الكفاءة التسويقية السعوية بالمسالك التسويقية المختلفة، كما تبين وجود فروق معنوية بين المسالك المختلفة للأرز. وأن منتجى ومسوقى المحاصيل موضع الدراسة يمكنهم زيادة الكفاءة التسويقية من خلال خفض سعر التجزئة. وذلك من خلال: 1- تطبيق الزراعة التعاقدية على كل المحاصيل الزراعية. 2- تفعيل دور التعاونيات للقيام بدورها فى تسويق المحاصيل. 3- توفير عبوات مناسبة تعمل على تقليل الفاقد وبتكلفة مناسبة. 4- تقديم قروض تسويقية بفائدة ميسرة تساعد المزارعين على القيام ببعض العمليات التسويقية.

Marketing agricultural products is one of the important processes of agricultural activity, as it performs services and functions that link production and consumption. The problem of the study is the low efficiency of agricultural commodity marketing systems in Egypt. The study relied on the descriptive, quantitative and analytical method of the data. The results of the study showed that when the producer undertakes all marketing activities for the crops of potatoes, grapes, and rice, and selling in the retail markets leads to a reduction in the retail price of the crops. It was also found that there is an increase in the economic indicators of the farms, and in estimating the marketing efficiency of the marketing paths for the crops under study. It was found that the marketing efficiency of the first course, which is represented by the farmer carrying out marketing activities, is greater than its counterpart in the second course, which is that the farmer sells the crop to the wholesaler from it to the retailer and then to the final consumer, due to the low marketing margins. The results of the data envelope analysis also showed that the capacitive marketing efficiency of the first course is greater than its counterpart in the second course of potato and grape crops, and that the producers of the crops under study have the ability to increase the marketing efficiency of the different marketing channels. It was also found that there are significant differences between the two methods, and the results showed that the marketing efficiency reached the lowest in the third course of the rice crop, which is represented in selling the crop in packages of 1 kg, while it reached its maximum in the first course, which is the sale of bulk rice. It was also found that rice producers have the ability to increase the capacity of the capacitive marketing through the different marketing channels, as it was found that there are significant differences between the different rice paths. And that the producers and marketers of the crops under study can increase marketing efficiency by reducing the retail price. This is done through: 1- Applying contract farming to all agricultural crops. 2- Activating the role of cooperatives to play their role in marketing crops. 3- Providing suitable containers that reduce waste at an appropriate cost. 4- Providing marketing loans with soft interest that help farmers to carry out some marketing operations.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image