header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

نموذج كمي لقياس الربحية في شركات تأمينات الممتلكات والمسئوليات في السوق المصري (بالتطبيق على فرع السيارات التكميلي وفرع الحريق) / اعداد إنجى عفيفي عبد الفتاح عفيفي ؛ اشراف ا.د. محمد عبد المنعم جودة حزين، ا.د. رضوى يوسف حامد.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic Spoken language: English Producer: 2022Description: 220 ورقة : 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A quantitative model for measuring profitability in property and liabilities insurance companies in the Egyptian market (applying to the supplementary car branch and the fire branch) [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 657.8360962
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: تهدف هذه الدراسة إلى قياس ربحية شركات تأمينات الممتلكات والمسئوليات في السوق المصري بالتطبيق على فرعي السيارات التكميلي والحريق، حيث تناولت دراسة العوامل المؤثرة في ربحية شركات تأمينات الممتلكات والمسئوليات لفرعي السيارات التكميلي والحريق وتحديد العلاقة بينهم وتأثيرها على الربحية حيث تعبر المتغيرات التابعة عن الربحية وتم قياسها من خلال معدل الربحية الفني الذي يتم قياسه من خلال مؤشرين وهما معدل فائض أو عجز النشاط التأميني إلى الأقساط المكتسبة، معدل فائض أو عجز النشاط إلى الأقساط المكتتبة، وربحية الاستثمار ويتم قياسه من خلال معدل العائد على الاستثمار، بينما تمثلت المتغيرات المستقلة في حجم الشركة، عمر الشركة، معدل الخسارة الفني، النسب المتداولة، معدل الرفع التأميني، معدل التغير في إجمالي الأقساط المكتتبة، معدل الاحتفاظ، معدل مصروفات التشغيل، معدل العمولات وتكاليف الإنتاج، نسبة الملاءة إلى إجمالي الأقساط المكتتبة، نسبة الملاءة إلى صافي الأقساط المكتتبة، حصة الفرع، الحصة السوقية، حجم الاستثمار، نسبة الدخل من الاستثمار على حملة الوثائق. تكونت عينة الدراسة من 9 شركات تأمين لفرعي السيارات التكميلي والحريق خلال الفترة من 2009/2010 إلى 2017/2018 ، وتم استخدام نموذج البيانات الإطارية Panel Data والمقارنة بين نموذج الانحدار التجميعي(المدمج) ونموذج التأثيرات الثابتة باستخدام برنامج Eviews 10 . توصلت الدراسة إلى أن هناك انخفاض في القدرة الاكتتابية وعدم استقرار في النشاط التأميني والاستثماري لفرعي السيارات التكميلي والحريق، ووجود علاقة طردية بين المتغيرات التالية لفرع السيارت التكميلي (حجم الشركة، معدل نمو الأقساط المكتتبة، معدل الرافع التأميني،عمر الشركة، حصة الفرع، معدل الناتج المحلي الإجمالي، معدل العمولات وتكاليف الإنتاج، نسبة الملاءة إلى صافي الأقساط المكتتبة، نسبة الملاءة إلى إجمالي الأقساط المكتتبة، الحصة السوقية) ومعدل ربحية إجمالي الأقساط المكتتبة، ورفض الفرض العدمي القائل بعدم وجود تأثير معنوي ﻠ (معدل الخسارة الفني، حجم الشركة، عمر الشركة، معدل الرافع التأميني، النسب المتداولة، معدل نمو الأقساط المكتتبة، معدل الاحتفاظ، حصة الفرع، معدل المصروفات التشغيلية، معدل الناتج المحلي الإجمالي، معدل العمولات وتكاليف الإنتاج، نسبة الملاءة إلى صافي الأقساط المكتتبة، الحصة السوقية) لفرع السيارات التكميلي على معدل ربحية إجمالي الأقساط المكتتبة، وتم رفض الفرض العدمي القائل بأنه لا يوجد تأثير ذو دلالة احصائية للمتغيرات التالية لفرع الحريق (حجم الاستثمار، نسبة الملاءة إلى إجمالي الأقساط المكتتبة، نسبة الملاءة إلى صافي الأقساط المكتتبة، النسب المتداولة، معدل الخسارة، نسبة الدخل من الاستثمارات إلى إجمالي الاحتياطيات الفنية) على معدل العائد على الاستثمار. وتبين وجود علاقة طردية بين المتغيرات التالية (حجم الاستثمار، نسبة الملاءة إلى إجمالي الأقساط المكتتبة، نسبة الملاءة إلى صافي الأقساط المكتتبة، النسب المتداولة، معدل الخسارة، نسبة الدخل من الاستثمارات إلى إجمالي الاحتياطيات الفنية)، بينما توجد علاقة عكسية للمتغيرات التالية (معدل الرافع التأميني، معدل الاحتفاظ، معدل المصروفات التشغيلية).Summary: This study aimed to measure the profitability of property and liability Insurance companies in the Egyptian market. It examined the factors affecting the profitability of property and liability Insurance companies and determining the relationship between them and their impact on profitability. Dependent variables express profitability and were measured through the Technical profitability rate measured by two indecators, namely, the rate Of surplus or deficit of insurance activity to earned premiums , the rate of Surplus or deficit of insurance activity to gross written premiums, , and the profitability of investment and measured by the rate of return on investment, while independent variables were size company age company, the loss ratio, liqued ratio, the insurance leverage ratio, Premiums gross rate, the retention rate, the operating expenses ratio, Acquisition Expenses Ratio, ratio of Solvency to Gross Written premiums, ratio of solvency to net written premiums, branch share, market share, Invest Size, Rate of Income from Investment to Technical Reserves. This study sample consisted of 9 insurance companies for the supplementary cars and fire branches during the period from 2009/2010 to 2017/2018, and the Panel Data framework model was used, and a comparison between the pooled regression model and the fixed effects model using E-views 10 program. This study concluded that there was a decrease in underwriting capacity, instability in the insurance and investment activity of the complementary car and fire branches, and there is a positive relationship between the following variables for the supplementary car branch (Company size, growth rate of gross written premiums, rate of retention, branch share, GDP rate, rate of commissions and production costs, solvency to net written premiums ratio), and there is a positive relationship between the following variables for the supplementary car branch (company size, growth rate of written premiums, insurance leverage rate, company age, branch share,Gross domestic product rate, Commission rate and production costs, solvency ratio to net written premiums, solvency ratio to gross written premiums, market share) and profitability rate for gross written premiums, rejecting the null hypothesis that there is no significant effect (loss ratio, company size, company age , insurance leverage rate, liqued rate, written premium growth rate, retention rate, branch share, the operating expenses rate, GDP rate, commissions rate and production costs, solvency to net written premiums ratio, market share) for the supplementary automobile branch on the gross profitability rate Written premiums, and the null hypothesis that there is no statistically significant effect for the following variables for the fire branch (investment size, solvency to gross written premiums ratio) was rejected. Subscribed ratio, solvency ratio to net written premiums, liqued ratio, loss rate, ratio of income from investments to total technical reserves) on the rate of return on investment. It was found that there is a direct relationship between the following variables (investment size, solvency to gross written premiums ratio, solvency to net written premiums ratio, liqued ratio, loss ratio, ratio of income from investments to total technical reserves), while there is an inverse relationship for the following variables (the insurance leverage rate , retention rate, operating expenses rate)
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.05.03.M.Sc.2022.إن.ن (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100029729000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.05.03.M.Sc.2021.مح.ت تقدير معدلِ الفائدةِ المضمون فى وثائقِ التَّأمينِ على الحياةِ مع الاشتراكِ فى الأرباحِ فى سوقِ التَّأمينِ المصرى / Cai01.05.03.M.Sc.2021.نه.أ أسلوب كمى لتحديد استراتيجية التسعير المثلى فى اسواق التأمين التنافسية بالتطتيق على سوق التأمينات العامة المصرى = Quantitative method to determine the optimal premium pricing strategy for competitive insurance markets applied to the Egyptian general Insurance market / Cai01.05.03.M.Sc.2021.نه.أ أسلوب كمى لتحديد استراتيجية التسعير المثلى فى اسواق التأمين التنافسية بالتطتيق على سوق التأمينات العامة المصرى = Quantitative method to determine the optimal premium pricing strategy for competitive insurance markets applied to the Egyptian general Insurance market / Cai01.05.03.M.Sc.2022.إن.ن نموذج كمي لقياس الربحية في شركات تأمينات الممتلكات والمسئوليات في السوق المصري (بالتطبيق على فرع السيارات التكميلي وفرع الحريق) / Cai01.05.03.M.Sc.2022.عا.ت تقييم إستراتيجيات تكوين المحفظة الإستثمارية في شركات تأمينات الممتلكات والمسؤليات في السوق المصري : دراسة حالة / Cai01.05.03.M.Sc.2023.Ah.E The effect of high-dimensional dependence modelling on risk quantification applied to Egyptian non-life insurance market / Cai01.05.03.M.Sc.2023.Am.P Predicting the solvency of egyptian non-life insurance firms using support vector machines /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: أوراق 178-186.

تهدف هذه الدراسة إلى قياس ربحية شركات تأمينات الممتلكات والمسئوليات في السوق المصري بالتطبيق على فرعي السيارات التكميلي والحريق، حيث تناولت دراسة العوامل المؤثرة في ربحية شركات تأمينات الممتلكات والمسئوليات لفرعي السيارات التكميلي والحريق وتحديد العلاقة بينهم وتأثيرها على الربحية حيث تعبر المتغيرات التابعة عن الربحية وتم قياسها من خلال معدل الربحية الفني الذي يتم قياسه من خلال مؤشرين وهما معدل فائض أو عجز النشاط التأميني إلى الأقساط المكتسبة، معدل فائض أو عجز النشاط إلى الأقساط المكتتبة، وربحية الاستثمار ويتم قياسه من خلال معدل العائد على الاستثمار، بينما تمثلت المتغيرات المستقلة في حجم الشركة، عمر الشركة، معدل الخسارة الفني، النسب المتداولة، معدل الرفع التأميني، معدل التغير في إجمالي الأقساط المكتتبة، معدل الاحتفاظ، معدل مصروفات التشغيل، معدل العمولات وتكاليف الإنتاج، نسبة الملاءة إلى إجمالي الأقساط المكتتبة، نسبة الملاءة إلى صافي الأقساط المكتتبة، حصة الفرع، الحصة السوقية، حجم الاستثمار، نسبة الدخل من الاستثمار على حملة الوثائق. تكونت عينة الدراسة من 9 شركات تأمين لفرعي السيارات التكميلي والحريق خلال الفترة من 2009/2010 إلى 2017/2018 ، وتم استخدام نموذج البيانات الإطارية Panel Data والمقارنة بين نموذج الانحدار التجميعي(المدمج) ونموذج التأثيرات الثابتة باستخدام برنامج Eviews 10 . توصلت الدراسة إلى أن هناك انخفاض في القدرة الاكتتابية وعدم استقرار في النشاط التأميني والاستثماري لفرعي السيارات التكميلي والحريق، ووجود علاقة طردية بين المتغيرات التالية لفرع السيارت التكميلي (حجم الشركة، معدل نمو الأقساط المكتتبة، معدل الرافع التأميني،عمر الشركة، حصة الفرع، معدل الناتج المحلي الإجمالي، معدل العمولات وتكاليف الإنتاج، نسبة الملاءة إلى صافي الأقساط المكتتبة، نسبة الملاءة إلى إجمالي الأقساط المكتتبة، الحصة السوقية) ومعدل ربحية إجمالي الأقساط المكتتبة، ورفض الفرض العدمي القائل بعدم وجود تأثير معنوي ﻠ (معدل الخسارة الفني، حجم الشركة، عمر الشركة، معدل الرافع التأميني، النسب المتداولة، معدل نمو الأقساط المكتتبة، معدل الاحتفاظ، حصة الفرع، معدل المصروفات التشغيلية، معدل الناتج المحلي الإجمالي، معدل العمولات وتكاليف الإنتاج، نسبة الملاءة إلى صافي الأقساط المكتتبة، الحصة السوقية) لفرع السيارات التكميلي على معدل ربحية إجمالي الأقساط المكتتبة، وتم رفض الفرض العدمي القائل بأنه لا يوجد تأثير ذو دلالة احصائية للمتغيرات التالية لفرع الحريق (حجم الاستثمار، نسبة الملاءة إلى إجمالي الأقساط المكتتبة، نسبة الملاءة إلى صافي الأقساط المكتتبة، النسب المتداولة، معدل الخسارة، نسبة الدخل من الاستثمارات إلى إجمالي الاحتياطيات الفنية) على معدل العائد على الاستثمار. وتبين وجود علاقة طردية بين المتغيرات التالية (حجم الاستثمار، نسبة الملاءة إلى إجمالي الأقساط المكتتبة، نسبة الملاءة إلى صافي الأقساط المكتتبة، النسب المتداولة، معدل الخسارة، نسبة الدخل من الاستثمارات إلى إجمالي الاحتياطيات الفنية)، بينما توجد علاقة عكسية للمتغيرات التالية (معدل الرافع التأميني، معدل الاحتفاظ، معدل المصروفات التشغيلية).

This study aimed to measure the profitability of property and liability Insurance companies in the Egyptian market.

It examined the factors affecting the profitability of property and liability Insurance companies and determining the relationship between them and their impact on profitability.
Dependent variables express profitability and were measured through the Technical profitability rate measured by two indecators, namely, the rate Of surplus or deficit of insurance activity to earned premiums , the rate of Surplus or deficit of insurance activity to gross written premiums, , and the profitability of investment and measured by the rate of return on investment, while independent variables were size company age company, the loss ratio, liqued ratio, the insurance leverage ratio, Premiums gross rate, the retention rate, the operating expenses ratio, Acquisition Expenses Ratio, ratio of Solvency to Gross Written premiums, ratio of solvency to net written premiums, branch share, market share, Invest Size, Rate of Income from Investment to Technical Reserves.
This study sample consisted of 9 insurance companies for the supplementary cars and fire branches during the period from 2009/2010 to 2017/2018, and the Panel Data framework model was used, and a comparison between the pooled regression model and the fixed effects model using E-views 10 program.
This study concluded that there was a decrease in underwriting capacity, instability in the insurance and investment activity of the complementary car and fire branches, and there is a positive relationship between the following variables for the supplementary car branch (Company size, growth rate of gross written premiums, rate of retention, branch share, GDP rate, rate of commissions and production costs, solvency to net written premiums ratio), and there is a positive relationship between the following variables for the supplementary car branch (company size, growth rate of written premiums, insurance leverage rate, company age, branch share,Gross domestic product rate, Commission rate and production costs, solvency ratio to net written premiums, solvency ratio to gross written premiums, market share) and profitability rate for gross written premiums, rejecting the null hypothesis that there is no significant effect (loss ratio, company size, company age , insurance leverage rate, liqued rate, written premium growth rate, retention rate, branch share, the operating expenses rate, GDP rate, commissions rate and production costs, solvency to net written premiums ratio, market share) for the supplementary automobile branch on the gross profitability rate Written premiums, and the null hypothesis that there is no statistically significant effect for the following variables for the fire branch (investment size, solvency to gross written premiums ratio) was rejected. Subscribed ratio, solvency ratio to net written premiums, liqued ratio, loss rate, ratio of income from investments to total technical reserves) on the rate of return on investment. It was found that there is a direct relationship between the following variables (investment size, solvency to gross written premiums ratio, solvency to net written premiums ratio, liqued ratio, loss ratio, ratio of income from investments to total technical reserves), while there is an inverse relationship for the following variables (the insurance leverage rate , retention rate, operating expenses rate)

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image