برنامج قائم على الوظائف التنفيذية لتحسين المهارات قبلالأكاديمية وأثره على المثابرة لدى أطفال الروضةالمعرضين لخطر صعوبات التعلم / اعداد وفاء سمير عواد عطية محمد ؛ اشراف ا.د. سميرة السيد عبد العال
Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 152 صفحة. ؛ 25 cm. + CDContent type:- text
- Unmediated
- volume
- A Program based on Executive Functions for Improving Pre-academic Skills and Its Impact on Presistenceamong kindergarten children at-risk of learning disabilities [Added title page title]
- 344.07682
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Date due | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.07.Ph.D.2022.وف.ب. (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100029771000 |
أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات. 120-140.
إن الوظيفة الأساسية لرياض الأطفال مساعدة الطفل تدريجيا للدخول إلى مرحلة التعليم الرسمى عن طريق تنمية مهاراتهم قبل الأكاديمية، وللوظائف التنفيذية أهمية بما تقوم به من وظائف تحكم فى تصرفات الفرد، وقد استهدفتالدراسة التعرف على فعالية برنامج تدريبي قائم على الوظائف التنفيذية لتحسين بعض المهاراتقبل الأكاديمية وأثره على المثابرة لدىأطفالالروضة المعرضين لخطر صعوبات التعلم، وقد تكونت عينة الدراسة من مجموعة تجريبية (5) أطفال، ومجموعة ضابطة (5) أطفالالروضة المعرضين لخطر صعوبات التعلم، وتتراوح أعمارهم الزمنية من (5-6) سنوات،وتتراوح نسبة ذكائهم من (85-۱۱5)، وتم استخدام المنهج التجريبى واستخدمتالدراسة اختبار المصفوفات المتتابعة، واختبار الفرز العصبى السريع، ومقياس المستوى الإقتصادى للأسرة المصرية، وبطارية اختبار المهارات قبل الأكاديمية، ومقياس المثابرة والبرنامج التدريبى، وأسفرت النتائج فعالية البرنامج القائم على الوظائف التنفيذية لتحسين المهارات قبل الأكاديمية وأثره على المثابرة لدى أطفال الروضة المعرضين لخطر صعوبات التعلم لدى المجموعة التجريبية التى تعرضت للبرنامج مقارنة بالمجموعة الضابطة، وكذلك فى القياسين القبلى والبعدى، واستمرار فاعلية البرنامج وأثره الإيجابى على المهارات قبل الأكاديمية والمثابرة لدى أفراد المجموعة التجريبية خلال فترة المتابعة.
the primary function of preschool is helping the child gradually to enter the organized formal education stag by developing their pre-academic skills, the executive functions are of great importance due to the functions they perform that control the individual’s various behaviors. This current Study aims to identify the effectiveness of a training Program based on Executive Functions for Improving Pre-academic Skills in preschool children at-risk for learning disabilities. The sample of the study consisted of an experimental group which included (5) children and a control group which included the other (5) preschool children at-risk for learning disabilities. Their age ranged between (5-6) years and their intelligence quotient ranged between (85–115) the researcher used the following instruments:Coloured Progressive Matrices Test,quick Neurological Screening Test,Scale for Economic, Social and Cultural Level of the Egyptian Family, Test Battery for Some pre-academic skills for preschool children at-risk for learning disabilities, Presistence scale and the program, This study results revealed the effectiveness of the program based on executive functions for Improving Pre-academic Skills in the experimental group children that exposed to the program compared to the control group that was not exposed to the program in the pre and post measurement, and the continuity effectiveness of the program and its positive impact in pre-academic skills and Presistence in the experimental group children during the follow-up priod.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.