header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

الصبابة والسحر في دويلات شمال الجزيرة العربيةمن خلال المصادر العربية الشمالية : مقدمة من الباحثة كريمان عمر يونس صب لبن ؛ تحت إشراف ا.د.ناصر محمد مكاوي. (النقوش والرسوم الصخرية) حتى نهاية القرن الخامس الميلادي /

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2021Description: 178 صفحة : إيضاحيات ؛ 30 سم. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Medical performs and magic in north Arabian communities as attested in north Arabian resources : (inscriptions and rock drawings) until the end of the Fifth Century AD
Subject(s): DDC classification:
  • 610.9
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: يتناول هذا البحث دراسة الطبابة والسحر في مجتمعات شمال شبه الجزيرة العربية من خلال المصادر النصية اللحيانية، والثمودية، والصفوية من خلال حصر الألفاظ الدالة على الأمراض والطبابة في نقوش مجتمعات شمال شبه الجزيرة العربية. والتعرف على طبيعة الأمراض التي عرفتها تلك المجتمعات وعلاقتها بالبيئة. ورصد الممارسات التي إستخدمت لعلاج تلك الأمراض، ومعرفة أنواع من النباتات والمواد التي إستخدمتها تلك الشعوب للاستطباب. وبيان مدى إهتمامهم بالسحر كوسيلة للعلاج من الأمراض. والتعرف على مدى تأثرهم بالأقوام المجاورة في مجال الطبابة والتداوي وطقوسها. اعتمدت الدراسة على المصادر النصية والأثرية بحثاً عن الألفاظ ذات العلاقة بالأمراض والطبابة والسحر، ثم جمعها وتصنيفها ثم تحليلها ودراستها دراسة دلالية، ومقارنتها مع نظائرها_ إن وجدت_ في اللغات السامية الأخرى. ثم ربط دلالات الألفاظ الواردة في الدراسة مع بيئة المجتمع البشري في شمال غرب شبه الجزيرة العربية ومناقشة قضية الطبابة، وأساليب العلاج المتبعة ومدى ارتباطها بالسحر باعتباره أحد هذه الوسائل. تألفت الدراسة من تمهيد وثلاثة فصول؛ حيث تناول التمهيد موقع وجغرافية شبه الجزيرة العربية، والطبابة والسحر في منطقة شمال الجزيرة العربية من خلال المصادر النصية. وخصص الفصل الأول لدراسة ألفاظ الأمراض والطبابة والسحر الواردة في النقوش العربية الشمالية. فبالإعتماد على نتائج الدراسة، تبين أن هناك عدد من الألفاظ الدالة على الأمراض والطبابة في النقوش العربية الشمالية والتي تم حصرها في هذه الدراسة ، حيث دل بعضها على معرفة عرب شمال شبه الجزيرة العربية بالأمراض النفسية مثل خبل، وأمراض السمنة مثل عجر، والتشوهات الخلقية مثل أحدب، وأحول. كما ذكرت بعض النقوش المحصورة في الدراسة، ألفاظاً دالة على أصحاب مهن متعلقة بالطبابة والعلاج من الأمراض مثل الحجّام والأسي بمعنى ”الطبيب”. وذُكِرَت بعض الألفاظ الدالة على نباتات وحيوانات ومواد ذات خصائص علاجية مثل نبات الحبق، ونبات الشيح، وحيوان الورل وهو نوع من الزواحف، والملح. وردت في الدراسة أيضا ألفاظ دالة على ألقاب دينية كان أصحابها يتولون القيام بالرقى، وقراءة التعاويذ، واقامة الصلوات من أجل شفاء المرضى مثل أفكل بمعنى ”الكاهن أو خادم الإله والمعبد” وكهن بمعنى ”رجل الدين الذي يقضي بالغيب”. ودلت بعض الألفاظ على مسببات غير مادية للأمراض مثل (مس)، ووسائل سحرية للعلاج مثل التعويذة. واشتركت بعض ألفاظ الأمراض والطبابة والسحر الواردة في النقوش الصفوية مع الثمودية واللحيانية والنبطية والسبئية والقتبانية والعربية مثل لفظة أفكل. وتطابقت بعض الألفاظ الواردة في الدراسة مع نظيراتها في اللغات المقارن بها، إلا أنها اختلفت عنها في المعنى، أو في الحقل الدلالي مثل (قني). تناول الفصل الثاني الرسوم الصخرية التي لها علاقة بالطبابة وممارساتها وبالسحر، بينما تناول الفصل الثالث والأخير من الرسالة دراسة تحليلية لألفاظ الأمراض والطبابة والسحر في نقوش عرب شمال شبه الجزيرة العربية (الثمودية، الصفوية، اللحيانية).وقد ختمت الدراسة بالنتائج التي تم التوصل إليها، إضافة إلى الجداول التوضيحية.Summary: This research shows the study of the medical performs and magic for Arabs in the North of the Arabian Peninsula through some written texts (Lihyanite, Thamudic and Safaitic). The main purposes of this study were to restrict the terms used for diseases and medical performs found in inscriptions of Arab Societies in North of the Arabian Peninsula. Knowing the nature of the diseases known by these societies and its relation with the environment. Monitoring the practices that used to treat these diseases, learn about the types of plants and materials used by its people. Indicate their interest in magic as a way to treat diseases. And knowing how they are affected by their neighbors in medical performs and rituals. This study relied on text and archaeological sources and references searching for the terminologies of diseases, medical performs and magic. Then collecting, classifying, and analyzing them using a semantic study and comparing them with their terms equals, if any is found in other Semitic languages. So we can connect these semantic indications of the study with the environment of the human society in the North of the Arabian Peninsula, discuss the issue of medical performs and the methods of treatment used and how its connected to magic as one of the ways. The study consists of one introduction and three chapters; the introduction deals with the geography of the North of the Arabian Peninsula. The first chapter was devoted to medical performs and magic terminologies found in inscriptions of the North of the Arabian Peninsula. The study’s results show that there are numbers of medical performs and diseases terminologies in the Northern Arabian inscriptions used in the study; some indicates that the Arab society, knows some psychiatric illness like Dementia, obesity diseases like being overweight, congenital anomalies like being hunchbacked or cross-eyed. It also shows some professional occupation nicknames like -alhijjam/ alassi-referring to a Doctor in these days. In addition to that, the study mentions some terminologies referring to plants, animals, and materials with healing properties such as Basil, Wormwood, monitor lizards; it is a type of reptile, and salt. Religious terms have been mentioned too in the study; some Arabian Peninsula dwellers used to recite spells, read talismans, and pray to heal the sick ones, for example – Afkal -; which means the priest or servant of the God or the temple, - kahn -; it means a religious man who knows the unseen. Some terms indicated non-physical causes of the diseases such as – mis – and some magical treatment ways like talismans. Some of the diseases, medical performs and magical terminologies were the same in the Safaitic inscriptions, Thamudic, Lihyanite, Sabaic, Nabatean, Qutabani and Arabic such as the word -Afkal-. Some of the terminologies mentioned in the study matched with their counterparts in the languages which were compared with, but they differed in the meaning or in the semantic field such as -Qani- The second chapter was devoted to the rock drawings that show using medical practices and magic. While the third chapter includes an analytical study for the words in inscriptions of the North of the Arabian Peninsula. The conclusion is about final results and illustrative tables of the study.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01 14 02 Ph.D 2021 كر.ص. (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100029869000

أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات. 161-178.

يتناول هذا البحث دراسة الطبابة والسحر في مجتمعات شمال شبه الجزيرة العربية من خلال المصادر النصية اللحيانية، والثمودية، والصفوية من خلال حصر الألفاظ الدالة على الأمراض والطبابة في نقوش مجتمعات شمال شبه الجزيرة العربية. والتعرف على طبيعة الأمراض التي عرفتها تلك المجتمعات وعلاقتها بالبيئة. ورصد الممارسات التي إستخدمت لعلاج تلك الأمراض، ومعرفة أنواع من النباتات والمواد التي إستخدمتها تلك الشعوب للاستطباب. وبيان مدى إهتمامهم بالسحر كوسيلة للعلاج من الأمراض. والتعرف على مدى تأثرهم بالأقوام المجاورة في مجال الطبابة والتداوي وطقوسها. اعتمدت الدراسة على المصادر النصية والأثرية بحثاً عن الألفاظ ذات العلاقة بالأمراض والطبابة والسحر، ثم جمعها وتصنيفها ثم تحليلها ودراستها دراسة دلالية، ومقارنتها مع نظائرها_ إن وجدت_ في اللغات السامية الأخرى. ثم ربط دلالات الألفاظ الواردة في الدراسة مع بيئة المجتمع البشري في شمال غرب شبه الجزيرة العربية ومناقشة قضية الطبابة، وأساليب العلاج المتبعة ومدى ارتباطها بالسحر باعتباره أحد هذه الوسائل. تألفت الدراسة من تمهيد وثلاثة فصول؛ حيث تناول التمهيد موقع وجغرافية شبه الجزيرة العربية، والطبابة والسحر في منطقة شمال الجزيرة العربية من خلال المصادر النصية. وخصص الفصل الأول لدراسة ألفاظ الأمراض والطبابة والسحر الواردة في النقوش العربية الشمالية. فبالإعتماد على نتائج الدراسة، تبين أن هناك عدد من الألفاظ الدالة على الأمراض والطبابة في النقوش العربية الشمالية والتي تم حصرها في هذه الدراسة ، حيث دل بعضها على معرفة عرب شمال شبه الجزيرة العربية بالأمراض النفسية مثل خبل، وأمراض السمنة مثل عجر، والتشوهات الخلقية مثل أحدب، وأحول. كما ذكرت بعض النقوش المحصورة في الدراسة، ألفاظاً دالة على أصحاب مهن متعلقة بالطبابة والعلاج من الأمراض مثل الحجّام والأسي بمعنى ”الطبيب”. وذُكِرَت بعض الألفاظ الدالة على نباتات وحيوانات ومواد ذات خصائص علاجية مثل نبات الحبق، ونبات الشيح، وحيوان الورل وهو نوع من الزواحف، والملح. وردت في الدراسة أيضا ألفاظ دالة على ألقاب دينية كان أصحابها يتولون القيام بالرقى، وقراءة التعاويذ، واقامة الصلوات من أجل شفاء المرضى مثل أفكل بمعنى ”الكاهن أو خادم الإله والمعبد” وكهن بمعنى ”رجل الدين الذي يقضي بالغيب”. ودلت بعض الألفاظ على مسببات غير مادية للأمراض مثل (مس)، ووسائل سحرية للعلاج مثل التعويذة. واشتركت بعض ألفاظ الأمراض والطبابة والسحر الواردة في النقوش الصفوية مع الثمودية واللحيانية والنبطية والسبئية والقتبانية والعربية مثل لفظة أفكل. وتطابقت بعض الألفاظ الواردة في الدراسة مع نظيراتها في اللغات المقارن بها، إلا أنها اختلفت عنها في المعنى، أو في الحقل الدلالي مثل (قني). تناول الفصل الثاني الرسوم الصخرية التي لها علاقة بالطبابة وممارساتها وبالسحر، بينما تناول الفصل الثالث والأخير من الرسالة دراسة تحليلية لألفاظ الأمراض والطبابة والسحر في نقوش عرب شمال شبه الجزيرة العربية (الثمودية، الصفوية، اللحيانية).وقد ختمت الدراسة بالنتائج التي تم التوصل إليها، إضافة إلى الجداول التوضيحية.

This research shows the study of the medical performs and magic for Arabs in the North of the Arabian Peninsula through some written texts (Lihyanite, Thamudic and Safaitic). The main purposes of this study were to restrict the terms used for diseases and medical performs found in inscriptions of Arab Societies in North of the Arabian Peninsula. Knowing the nature of the diseases known by these societies and its relation with the environment. Monitoring the practices that used to treat these diseases, learn about the types of plants and materials used by its people. Indicate their interest in magic as a way to treat diseases. And knowing how they are affected by their neighbors in medical performs and rituals.
This study relied on text and archaeological sources and references searching for the terminologies of diseases, medical performs and magic. Then collecting, classifying, and analyzing them using a semantic study and comparing them with their terms equals, if any is found in other Semitic languages. So we can connect these semantic indications of the study with the environment of the human society in the North of the Arabian Peninsula, discuss the issue of medical performs and the methods of treatment used and how its connected to magic as one of the ways.
The study consists of one introduction and three chapters; the introduction deals with the geography of the North of the Arabian Peninsula. The first chapter was devoted to medical performs and magic terminologies found in inscriptions of the North of the Arabian Peninsula.
The study’s results show that there are numbers of medical performs and diseases terminologies in the Northern Arabian inscriptions used in the study; some indicates that the Arab society, knows some psychiatric illness like Dementia, obesity diseases like being overweight, congenital anomalies like being hunchbacked or cross-eyed. It also shows some professional occupation nicknames like -alhijjam/ alassi-referring to a Doctor in these days. In addition to that, the study mentions some terminologies referring to plants, animals, and materials with healing properties such as Basil, Wormwood, monitor lizards; it is a type of reptile, and salt.
Religious terms have been mentioned too in the study; some Arabian Peninsula dwellers used to recite spells, read talismans, and pray to heal the sick ones, for example – Afkal -; which means the priest or servant of the God or the temple, - kahn -; it means a religious man who knows the unseen. Some terms indicated non-physical causes of the diseases such as – mis – and some magical treatment ways like talismans.
Some of the diseases, medical performs and magical terminologies were the same in the Safaitic inscriptions, Thamudic, Lihyanite, Sabaic, Nabatean, Qutabani and Arabic such as the word -Afkal-. Some of the terminologies mentioned in the study matched with their counterparts in the languages which were compared with, but they differed in the meaning or in the semantic field such as -Qani-
The second chapter was devoted to the rock drawings that show using medical practices and magic.
While the third chapter includes an analytical study for the words in inscriptions of the North of the Arabian Peninsula. The conclusion is about final results and illustrative tables of the study.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image