برنامج تدريبي لمعلمة الروضة لاستخدام الوسائط الـتكـنولـوجية المتعددة للأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة / اعداد منى ناجي علي زيدان؛ اشراف .د. السيد عبد القادر شريف، أ.م. د. محمد محمود عطا،أ.م.د.نجوى الصاوي أحمد.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Preventive Conservation of Historical Dyed Textiles by using Nano-materials, with Practical Application on a selected Object [Added title page title]
- 155.413
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01 26 02 Ph.D 2022 من.ب (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100029891000 |
(دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات .-.
تسعى كافة الدول والمجتمعات على اختلااف نظمها وفلسفتها وتوجهاتها وآرئها إلى بناء ودعم وتنميةادها،أفروتعظيم ثرواتها ورؤوس أموالها البشريةوالاجتماعية،ها أهم وأغنى مواردهاباعتبار اتهاواستثماروأصولها،ومخزونها الإنسانياكمي،التراطية.في إطار من العدل والديمقر ة عامة والفرص التعليمية بصفةويظل التعليم أبدا ً عملية تقوم على ترسيخ مبدأ تكافؤ الفرص بصور خاصة،ًااد في المجتمع فكرلكل الأفرويمارسه،ًويشكل واحدامن أهم الأهداف الأساسية التي تقوم عليها ة من حيث الفلسفة والمنهجالتربية المعاصروالآليات،من خلال استحداث توجهات وآليات تربوية واجتماعيةبعيدة،تعمل على تحقيق هذهالأهداف.ً وانطلاقامنمبدأتكافؤالفرصوالفرصالتعليميةتمصدورارالقريارالوزبدمجالأطفالذوي الإعاقة العقلية البسيطةيارار الوزطبقا ً للقررقم (42لسنة2015)يطبقالدمجفيكلمدارسالجمهورية وهذهبعضموادهكالتالي: منحقالطفلالذيينطبقعليهالشروطأنيدمجبأقربمدرسةلمحلإقامته. كلالمدارسدامجةبمافيهامدارسالفرصةالثانيةتعليمعام. سنالالتحاقبالصفالأولالابتدائيبمدارسالدمج(6-9سنوات)ويشترطألاتزيددرجة الفقدانالسمعيعن70ديسبيل. عددالأطفالالمعاقينداخلكلفصللايزيدعنأربعةطلابويمكنأنيكونوامنإعاقات مختلفةأومننفسالإعاقة. ألايقلدرجةالذكاءعن65درجةباستخداممقياسستانفوردبنيةةالصورابعةالرأوالخامسة بالنسبةللأطفالالمتقدمينللالتحاقبمدارسالدمج. ع فيولتحقيق الدمج بطريقة فعالة ينبغي توافر مجموعة من الكفايات المهنية لمعلمة الدمج والتنو اتيجيات المستخدمة مع كل من الطفل المدمج والاستخدام الاسترطفل العادي وذلك لتفاوت الفروق الفردية بينهم حتى تكون العملية التعليمية عملية ممتعة لكل منهم وحتى تستطيع المعلمة تحقيق الأهداف المنشودة من العمليةالتعليمية. ات في المجتمع التي استحدثت العديد من الطرق في العملية التعليمية ولعلا للظروف والتغيرونظر من أهمها استخدام التكنولوجيا كأداة فعالة في العملية التعليمية خاصة بعد ظهور فيروس كورونا مما دعا ة وخاصة الانترنتة كبيرة التعليمية وتم الاعتماد على المستحدثات التكنولوجية بصورإلى تغيير النظر ملخص الدراسة باللغة العربية -316- ة تدريب المعلمات على توظيف التكنولوجيا بما يتناسب معالأمر الذي دعا إلى ضرورخصائص الأطفال وبما يحقق الأهداف المنشودة من العملية التعليمية. ة على كافة مجالات الحياة وأثرت بشكل واضح على الفردلذلك أصبحت التكنولوجيا قوة مسيطر اءة والكتابة واستخدام الكمبيوتر يجبة على القروالمجتمع ونتج عن ذلك أن المعارف التكنولوجية مثل القدر أن يتم تنمامج التربية التكنولوجية في مرحلة رياض الأطفال ليصبحوا قادرينيتها من خلال الاهتمام ببر وحلها ويمتلكون حسا تكنولوجيا يساعدهم على التعامل الواعي مع على مواجهة مشكلات الحياة التكنولوجيا. وقد لاحظت الباحثة من خلال طبيعة مجال عملي ومن خلال الظروف المستحدثة نتيجة انتشار فيروس كورونا صعوبة استخدام التكنولوجيا في التواصل بين المعلمين والأطفال وبين المعلمين وأولياء الأمور من خلال المستحدثات التكنولوجية سواء باستخدام المنصات التعليمية مثلEdmodoأثناء مرحلة ع بحثي للطلاب ورفعه على المنصة أو من خلال ارسال المعلمين لبعض الروابطالتواصل لعمل مشرو من خلال مجموعة بالواتس آب أو قيام المعلمة بإرسال فيديوهات لعرض بعض الأنشطة للأطفال، وكذلك قصور من أولياء الأمور في استخدام الأدوات التكنولوجية في العملية التعليمية والاقتصار على استخدامها عاتفي الألعاب والفيديوهات الغير مرتبطة بالعملية التعليمية وكذلك وجود بعض المشكلات في سر الانترنت سواء لدى المعلم أو الطالب أو ولي الأمر. كما لاحظت الباحثة من خلال مجال عملها أن المعلمات بالروضات بصفة عامة والروضات الحكومية بصفة خاصة خريجات كليات رياض الأطفال أو كليات التربية قسم طفولة وبعض المعلمات حاصلات على دبلوم مهني تخصص تربية خاصة وتعمل بالروضة المطبق بها نظام الدمج ،ويتضح أن اد على عاتق معلمة رياض الأطفال متطلبات وتحديات جديدة من خلال تعامل المعلمة مع الأطفالذلك ز العاة توافر بعض منديين والأطفال المدمجين مما يحتم ضرورالات لدى المعلمة لتتمكن من تحقيقمهار الأهداف المنشودة من دمج الأطفالذوي الإعاقة العقلية البسيطةانهم العاديينداخل قاعة النشاط مع أقر حيث أن الأطفال المدمجين لهم خصائص واحتياجات مختلفة عن الأطفال العاديين،مما دعا الباحثة إلى اسة الحالية بالتعرف على احتياجات معلمات رياض الأطفال إلىالدربعض الات ومدى احتياجهامهار لتوظيف الوسائط التكنولوجية مع الأطفالذوي الإعاقة العقلية البسيطةح العصر من ذلكلما تفرضه رو بتقديم قائمة بالاحتياجات التدريبية للمعلمات لاستخلاص ما تحتاجه المعلمة من تدريب، ومن ثم تقديم ات معلمةالبرنامج التدريبي لتنمية مهارالروضةلاستخدام وتوظيفالوسائط التكنولوجية مع الأطفالذوي الإعاقة العقلية البسيطةخاصة وأن المعلمة داخل قاعات الدمج خريجة رياض الأطفال وليست خريجة ة توافرتربية خاصة مما يحتم ضرورمجموعة من الات لديها حتى تتمكن من تحقيق الأهدافمهار المنشودة،ممادعاإلىةضرورتوافرمجموعةمنالاتمهارلدىالمعلمةحتىيمكنهاالتعرفعلى ملخص الدراسة باللغة العربية -317- خصائصواحتياجاتالأطفالالمدمجينواعدادخططفرديةوتحديدالأهدافقريبةالمدىومتوسطة المدىوبعيدةالمدىمعاعاةمراتمهارالتواصلالوجدانيبينالأطفالوبعضهم،وفيضوءتوافرتلك
Summary of the Study
Introduction
All countries and societies regardless of their systems, philosophies,
orientations and opinions, seek to build, support and develop their individuals,
and to maximize their human and social wealth and capital, as they are the most
important and richest of their resources, investments, assets, and cumulative
human stock, in a framework of justice and democracy.
Education always remains a process based on consolidating the principle of
equal opportunities in general and educational opportunities in particular, for all
individuals in society in thought and practice, and it constitutes one of the most
important basic objectives on which contemporary education is based in terms
of philosophy, curriculum and mechanisms, through the development of distant
educational and social orientations and mechanisms. working to achieve these
goals.
On the basis of the principle of equal educational opportunities and
opportunities, a ministerial decision was issued to integrate mentally
handicapped children who are able to learn in accordance with Ministerial
Resolution No. (42 of 2015). The integration is applied in all schools of the
Republic. Some of its articles are as follows:
A child who meets the conditions has the right to be integrated into the
school closest to his place of residence.
All schools are inclusive, including second chance schools, for general
education.
The age of admission to the first grade of primary school in integration
schools (6-9 years), and the degree of hearing loss is required not to
exceed 70 decibels.
Summary of the Study
- 2 -
The number of handicapped children in each class does not exceed four
students and they may have different disabilities or the same disability.
The IQ score should not be less than 65 using the Stanford Scale, the
fourth or fifth picture structure, for children applying for admission to
integration schools.
In order to achieve integration in an effective manner, a set of professional
competencies should be available for the integration teacher and diversity in the
use of strategies used with both the integrated child and the normal child, due to
the disparity of individual differences between them so that the educational
process is an enjoyable process for each of them and so that the teacher can
achieve the desired goals of the educational process.
In view of the conditions and changes in society that have introduced many
methods in the educational process, perhaps the most important of them is the
use of technology as an effective tool in the educational process, especially after
the emergence of the Corona virus, which called for a change in the educational
outlook the reliance on technological innovations was greatly increased,
especially the Internet, which called for the necessity of training teachers To
employ technology in proportion to the characteristics of children and to achieve
the desired goals of the educational process.
Therefore, technology has become a controlling force in all areas of life
and has clearly affected the individual and society. As a result, technological
knowledge such as the ability to read, write and use the computer must be
developed through attention to technological education programs in the
kindergarten stage to be able to face and solve life problems and possess A
technology sense that helps them deal consciously with technology.
The researcher has noticed, through the nature of my work field and
through the conditions created as a result of the spread of the Corona virus, the
difficulty of using technology in communication between teachers and children
Summary of the Study
- 3 -
and between teachers and parents through technological innovations, whether
using educational platforms such as Edmodo during the communication stage to
create a research project for students and upload it to the platform or By sending
teachers to some links through a WhatsApp group or the teacher sending videos
to show some activities for children, as well as the failure of parents in using
technological tools in the educational process and limiting their use in games
and videos not related to the educational process, as well as the presence of
some problems in Internet speeds Whether the teacher, student or parent.
The researcher also noted, through her field of work, that the teachers in
kindergartens in general and government kindergartens in particular are
graduates of kindergarten faculties or faculties of education, a childhood section.
New requirements and challenges through the teacher’s dealing with ordinary
children and integrated children necessitate the availability of some skills for the
teacher to be able to achieve the desired goals of integrating children with
simple mental disabilities in the activity hall with their ordinary peers, as the
integrated children have different characteristics and needs the researcher in the
current study should identify the needs of kindergarten teachers to some skills
and the extent of their need to employ technological media with children with
simple mental disabilities because the spirit of the age imposes this by providing
a list of training needs for teachers to extract what the teacher needs from
training, and then presenting the training program To develop the skills of the
kindergarten teacher to use and employ technological media with children with
disabilities A simple mentality, especially since the teacher inside the integration
halls is a kindergarten graduate and not a special education graduate, which
necessitates the necessity of having a set of skills for her to be able to achieve
the desired goals, which called for the availability of a set of skills for the
teacher so that she can identify the characteristics and needs of the integrated
children and prepare plans Individualization and setting short-term, medium-
term and long-term goals, taking into account the emotional communication
Summary of the Study
- 4 -
skills between children and each other, and in light of the availability of those
skills, the teacher employs technological media in light of the skills available to
her and in proportion to children with mild mental disabilities. Attention should
also be paid to the necessity of employing technological media in the
educational process in a manner appropriate to the possibilities available in our
society in general with all children and in particular with mentally handicapped
children who are able to learn because of their immunodeficiency and other
some problems that require a change of view in the educational process And not
to rely on memorization, indoctrination and direct communication between the
teacher and the child, but distance learning can be used using the available
technological media from a computer, mobile, Internet and other technological
media in the educational process, in other words, we should start with the
teacher as the cornerstone of the educational process and the extent to which she
is able to use technological innovations With the child, then the parent’s interest
in changing his view of the inevitability of technological innovations in the
educational process.
The Problem of the study
The problem of the study is determined by the possibility of developing
some of the skills necessary for a kindergarten teacher to use multimedia for
children with mild mental disabilities.
It can be formulated in the following question
How can a training program be used to develop the skills necessary for a
kindergarten teacher to use multimedia technology with children with mild
mental disabilities?
The following sub-questions are derived
1) What skills are required for a kindergarten teacher to use multimedia
technology with children with mild mental disabilities?
Summary of the Study
- 5 -
2) What are the appropriate technological media for the kindergarten teacher
and suitable for the characteristics of children with mild mental
disabilities?
3) What is the training program for developing the skills of the kindergarten
teacher on the use of appropriate multimedia for children with mild mental
disabilities? What is the effectiveness of the training program for
developing inclusion skills for the kindergarten teacher on the use of
appropriate multimedia for children with mild mental disabilities?
4) What is the effectiveness of the training program for developing the skills
of the kindergarten teacher on the use of appropriate multimedia for
children with mild mental disabilities?
5) What is the extent of the effectiveness of the training program to develop
the skills of the kindergarten teacher on the use of appropriate multimedia
for children with mild mental disabilities after a month of application
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.