تطوير إدارة أنشطة التربية الفنية اللاصفية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمصر في ضوء الفكر الإداري المعاصر / اعداد مرام محمد عبد العزيز السيد ؛ اشراف ا.د. أحمد سيد محمد مرسي، ا.د.محمود أ بو النور عبد الرسول.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Developing of the extracurricular art activities in Prepatory Schools in light of Contemporary Administrative Thought [Added title page title]
- 790.962
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01 25 06 M.Sc 2022 مر.ت. (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100029904000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات. 216-220.
تعد الأنشطة المدرسية اللاصفية وسيلة من الوسائل الفعالة لتحقيق الأهداف التربوية لما لها من أهمية بالغة لا تقل أهمية عن ما يحدث داخل حجرات الدراسة، حيث أن الأنشطة الطلابية اللاصفية لها تأثير كبير فى عملية إكتساب وتنمية المسؤولية المجتمعية للطلاب كجانب أساسي فى بناء شخصياتهم ولها آثار ايجابية فى تنمية شخصية ومواهب الطلاب ، وتزيد الأنشطة اللاصفية من دافعيتهم نحو الدراسة والتعلم الذاتي واستثمار الطلاب لأوقات فراغهم فى برامج هادفة ومفيدة كما تكشف عن مواهبهم وقدراتهم وصقلها وتنميتها والعمل على إشباع رغباتهم وهواياتهم بما يعود عليهم بالنفع من خلال ممارستهم الفنية . لذا فان الحلقة الثانية من التعليم الاساسى من الحلقات المهمة التي يجب الاهتمام بها وتنمية أنشطة التربية الفنية اللاصفية لدي التلاميذ فيها نظراً للظواهر العامة واختلاف الشخصية وسيكولوجية التعبير الفني فى هذه الحلقة والقدرة على التأثير فيها مما يساعد على تحقيق هدف الدراسة. و تعتبر المدرسة من أقوى المؤسسات التربوية التي يمكن أن تساهم فى الارتقاء بتطوير إدارة أنشطة التربية الفنية اللاصفية لدي التلاميذ من خلال الأنشطة التربوية والفنية التي تقدمها لهم. هذا يؤكد أهمية أنشطة التربية الفنية اللاصفية في تكامل عملية النمو لبناء شخصية المتعلم من خلال ممارسة الأنشطة الفنية لبناء شخصية متكاملة تفيدهم في جميع مجالات الحياة. مشكلة الدراسة: من خلال استقراء البحوث والدراسات السابقة أتضح الآتي(*): 10- ضعف اهتمام إدارة أنشطة التربية الفنية اللاصفية بممارستها بالمدارس. 11- ندرة توفير غرف خاصة ومجهزة لممارسة أنشطة التربية الفنية اللاصفية داخلها وضعف المناهج وعدم مواكبتها لطبيعة العصر. 12- ندرة التواصل مع أولياء الأمور وتوعيتهم بمدي أهمية أنشطة التربية الفنية اللاصفية والرحلات والمسارح. 13- ندرة استخدام أوقات النشاط لما خصص له وقلة الاهتمام بخلق جو مناسب لممارسة أنشطة التربية الفنية اللاصفية. 14- ضعف دور إدارة أنشطة التربية الفنية اللاصفية فى ممارسة أنشطة التربية الفنية اللاصفية وندرة حرصها على ربط أنشطة التربية الفنية اللاصفية بالأنشطة الأخرى وقلة وعى معلمي المواد الأخرى بهذه الأهمية. 15- ضعف وجود الميزانية المخصصة لشراء الخامات والأدوات والألوان واللوح الفنية. 16- ندرة اهتمام إدارة أنشطة التربية الفنية اللاصفية برفع الروح المعنوية لكل من الطلاب والمعلمين وتقديم الحافز لهم. 17- ندرة التقييم المستمر من الإدارة المدرسية لأنشطة التربية الفنية اللاصفية وضعف التكامل بينها وبين التوجيه الفني للمادة. 18- قلة الدورات التدريبية للمشرفين المتخصصين فى الإشراف على أنشطة التربية الفنية اللاصفية. ومن هنا نجد أن البيئة التعليمية والإدارة المدرسية لا تشجع على الابتكار والإبداع ، الأمر الذي انعكس على سلوك الطلاب نحو ممارسة أنشطة التربية الفنية اللاصفية. ذلك تدور الدراسة حول الإجابة على الاسئلة التالية: 5- ما طبيعة إدارة الأنشطة المدرسية فى الفكر الاداري المعاصر؟ 6- ما الاطر الفلسفية للأنشطة الفنية اللاصفية فى الحلقة الثانية من التعليم الأساسي؟ 7- ما واقع دور الأنشطة الفنية اللاصفية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي؟ 8- ما التصور المقترح لتطوير الأنشطة الفنية اللاصفية فى ضوء الفكر الاداري المعاصر؟. أهداف الدراسة: هدفت الدراسة التعرف على: 5- طبيعة ادأرة الأنشطة المدرسية فى الفكر الأدارى المعاصر. 6- ألاطر الفلسفية للأنشطة الفنية اللاصفية فى الحلقة الثانية من التعليم الاساسى. 7- واقع دور الانشطة الفنية اللاصفية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الاساسى. 8- وضع تصور مقترح لتطوير إدارة أنشطة التربية الفنية اللاصفية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمصر فى ضوء الفكر الإداري المعاصر. أهمية الدراسة: تتمثل أهمية الدراسة في: - الأهمية النظرية: وهي محاولة لتبصير المعنيين بأهمية مشاركة الطلاب فى الأنشطة الفنية اللاصفية التي تلعب دوراً هاماً وبارزاً في تحقيق الأهداف التربوية وتثقل شخصية الطالب. الاهمية التطبيقية: وضع تصور مقترح أمام متخذى القرار فى وزارة التربية والتعليم والاسهام فى توجيه اهتمام الباحثين والمسئولين نحو ضرورة العناية بأنشطة التربية الفنية اللاصفية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمصر. منهج الدراسة وأدواتها : استخدمت الدراسة المنهج الوصفي والذي يفيد فى جمع بيانات حقيقية ومفصلة عن موضوع الدراسة وذلك لتحقق أهدافها. واعتمدت الدراسة الميدانية علي استبانة موجهة إلى معلمي التربية الفنية ، ومدرائهم ، ووكلاء الأنشطة بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمصر محافظة الجيزة ، وذلك للتعرف على واقع إدارة أنشطة التربية الفنية اللاصفية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الاساسى. عينة الدراسة : تم اختيار عينة من مدراء و وكلاء الأنشطة ومعلمي التربية الفنية بمدارس المرحلة الإعدادية من محافظة الجيزة ، وتمثلت هذه العينة (166) من مديري ووكلاء الأنشطة بمدارس الإعدادي (136) من معلمي التربية الفنية. حدود الدراسة: تمثلت حدود الدراسة الحالية فى الآتي: 5- الحد الموضوعي: دراسة تطوير إدارة أنشطة التربية الفنية اللاصفية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الاساسي بمصر. 6- الحد المكاني : تم تطبيق الدراسة الميدانية على عينة من مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى (الإعدادي) بمحافظة الجيزة.
Extracurricular school activities are an effective means of achieving educational goals because they are as important as what happens within the classroom, as extracurricular student activities have a significant impact on the process of acquiring and developing the community responsibility of students as an essential aspect in building their personalities and have positive effects on the personal development and talents of students, and extracurricular activities increase their motivation towards studying, self-learning and investing students in their free time in meaningful and useful programs as they reveal Their talents and abilities are refined and developed and work to satisfy their desires and hobbies to benefit them through their artistic practice.
Therefore, the second episode of basic education is one of the important episodes that must be taken care of and the development of extracurricular artistic education activities in which students have due to general phenomena, different personality and the psychology of artistic expression in this episode and the ability to influence them, which helps to achieve the goal of study.
The school is one of the strongest educational institutions that can contribute to the development of the management of extracurricular technical education activities for students through the educational and technical activities it provides them. This underscores the importance of extracurricular technical education activities in integrating the growth process to build the personality of the learner through the practice of artistic activities to build an integrated personality that benefits them in all areas of life.
Study problem:
By Extra plating previous research and studies, the following has become clear:-
1- The department’s poor interest in extracurricular technical education activities in the practice of schools.
2- The scarcity of the provision of private rooms equipped for the practice of extracurricular technical education activities within them and the weakness of the curriculum and not keeping up with the nature of the times.
3- The scarcity of communication with parents and their awareness of the importance of extracurricular artistic education activities, excursions and theatres
4- The scarcity of use of activity times for what has been allocated to it and the lack of interest in creating a suitable atmosphere for extracurricular technical education activities.
5- The weak role of the department of extracurricular technical education activities in the practice of extracurricular technical education activities and the scarcity of its keenness to link extracurricular technical education activities to other activities and the lack of awareness of teachers of other subjects of this importance.
6- Twice the budget for the purchase of materials, tools, colors and paintings.
7- The department’s interest in raising the morale of both students and teachers is rare and motivated.
8- The scarcity of continuous evaluation from the school administration of extracurricular technical education activities and the poor integration between them and the technical guidance of the subject.
9- Lack of training courses for supervisors specialized in supervising extracurricular technical education activities.
Hence, the educational environment and school management do not encourage innovation and creativity, which has been reflected in the behavior of students towards extracurricular technical education activities.
The study is about answering the following questions:
1- What is the nature of the management of school activities in contemporary administrative thought?
2- What are the philosophical frameworks for extracurricular artistic activities in the second episode of basic education?
3- What is the reality of the role of extracurricular artistic activities in the schools of the second episode of basic education?
4- What is the proposed vision for the development of extracurricular artistic activities in
The light of contemporary administrative thought?
Study objectives:-
The study aimed to identify
1- The nature of school activities in contemporary administrative thought.
2- Philosophical frameworks for extracurricular artistic activities in the second episode of basic education.
3- The reality of the role of extracurricular artistic activities in the schools of the second episode of basic education.
4- Develop a proposed vision for the development of the management of extracurricular technical education activities in the schools of the second episode of basic education in Egypt in the light of contemporary administrative thought.
The importance of the study:-
The importance of the study is:
- Theoretical importance: An attempt to inform those concerned about the importance of students’ participation in extracurricular artistic activities that play an important and prominent role in achieving educational goals and burden the student’s personality.
- Applied importance: Develop a proposed vision for decision makers in the Ministry of Education and contribute to directing the attention of researchers and officials towards the need to take care of extracurricular technical education activities in the schools of the second episode of basic education in Egypt.
Curriculum and tools:
The study used the descriptive approach, which is useful in collecting real and detailed data on the subject of the study in order to achieve its objectives.
The field study relied on a questionnaire addressed to technical education teachers, managers, and activity agents in the schools of the second episode of basic education in Egypt, Giza governorate, in order to learn about the reality of managing extracurricular technical education activities in the schools of the second episode of basic education.
Sample study:
A sample of activity managers, agents and technical education teachers were selected from the middle schools of Giza governorate, represented by 166 managers and agents of activities in preparatory schools (136) of technical education teachers.
Study Limitations
The limitations of the current study are as follows:
1- Objective Limit: Study of the development of the management of extracurricular technical education activities in the schools of the second episode of basic education in Egypt.
2- Spatial limit: Field study was applied to a sample of the schools of the second episode of basic education (preparatory) in Giza governorate.
3- Human limit: In a sample of managers, agents of activities and teachers of technical education in the schools of the second episode of basic education (preparatory) in Giza governorate.
4- Time limit: Field study was applied in the first semester of 2020-2021 from 1/10/2020 to 15 December 2020.
Results of the study:
1- Poor interest in identifying students’ needs.
2- Poor interest in training students to invest time.
3- Lack of interest in providing opportunities for parents to learn about their students’ abilities.
4- Poor interest in studying the year’s plan and its time program through technical education mentors.
5- Poor participation in the budgeting of activities.
6- There is no clear definition of the tasks and responsibilities of the learning and school departments in implementing the plan.
7- Activities do not contribute to effectively solving students’ problems and the environment.
8- Weak budgets for activities, especially technical education, which affects the provision of materials and tools and the implementation of works of art for extracurricular technical education activities.
9- Severe shortage of teachers and supervisors of extracurricular technical education activities.
10- Negative school principals in carrying out extracurricular activities.
11- The negativity of technical education educators in the practice of extracurricular technical education activities.
12- Negative school university supervisors in implementing plans for technical education activities
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.