المُعرفات المِعيارية لصناعة النشر في البيئة الرقمية : دراسة تحليلية للبنية، والاستخدام، والتطبيق / إعداد فاطمة يحيى زكي ؛ إشراف ا.د. يُسرية عبد الحليم زايد.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Standard identifiers for publishing industry in the digital environment [Added title page title]
- 070.50285
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01 02 07 M.A 2022 فا.م (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100029935000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات. 204-223.
تناولت الدراسة بالتحليل ثمانية مُعرفات مِعيارية لصناعة النشر في البيئة الرقمية، وهي : الرقم الدولي المُوحد للكتاب (ردمك)، بالإضافة إلى خدمة (ردمك – ف)، ورقم هوية الكتاب الإلكتروني (ر هـ ك ك) ؛ والرقم الدولي لمُعرف الكتب الإلكترونية (ر د م ك ك)، أرقام أمازون الموحدة التعريفية: ( أ أ م ت)، والرقم الدولي المُوحد للدوريات (ردمد) ؛ والرقم المُوحد للعناوين (المراسلات) (ر م ع)؛ والرقم العالمي للمواقع (ر ع م ) ؛ والمُعرف الدولي المُوحد للأسماء (م د م أ)؛ ذلك بهدف استكشاف واقع التطبيق الفعلي لهذه المُعرفات من جانب الناشرين المصريين وتقديم المُقترحات التي من شأنها المُساعدة في التطبيق السليم لهذه المُعرفات؛ وتعد هذه الدراسة من نوع الدراسات الاستطلاعية؛ حيث اعتمدت على المنهج الوصفي بأسلوبه المسحي، كما اعتمدت الدراسة على أدوات جمع البيانات الآتية : الاستبيانات، المُقابلات المقننة، المُراسلات، التقارير والإحصاءات، زيارة المواقع الرسمية للهيئات المسؤولة عن تخصيص المُعرفات المِعيارية بالخارج، زيارة المواقع الرسمية لاتحادات الناشرين في مصر والخارج ؛كما تخدم نتائج هذه الدراسة طيف واسع من المنخرطين في صناعة النشر، وعلى رأسهم الناشرين؛ بالإضافة أن الدراسة تساهم في إثارة الوعي بأهمية تطبيق المُعرفات المِعيارية في مجال صناعة النشر. توصلت الدراسة إلى نتائج من أبرزها عدم توفر مقومات نجاح تطبيق المعرفات المعيارية لصناعة النشر في مصر، بلغت النسبة المئوية لعدم وعي الناشرين المصريين ودرايتهم بالمُعرفات المِعيارية في البيئة الرقمية 94%، وبلغت أيضًا النسبة المئوية لرغبة دور النشر المصرية في تطبيق المُعرفات المِعيارية في البيئة الرقمية 65%، وعلى عكس النتيجة السابقة بلغت النسبة المئوية لرغبة مديري دور النشر الكبرى لتطبيق المُعرفات المِعيارية في البيئة الرقمية 38%فقط، والنسبة المئوية لعدم الرغبة في تطبيقها 62%.
a) The study analyzed eight standard identifiers for the publication industry, which are: International Standard Book Number, International Standard Book Number (Actionable), E-Book ID Number, Amazon Standard Identification Numbers, International eBook Identifier Number, International Standard Serial Number, Standard Address Number, Global Location Number, International Standard Name Identifier. The aims of the analysis are to explore the actual sitiuation of these identifiers by Egyptian publishers and to provide suggestions that would help in the suitable application of these identifiers. This study is an exploratory one as it relied on the descriptive method with its survey style. The study also relied on the following data collection tools: questionnaires, structured interviews, correspondence, reports and statistics, visiting the official websites of the bodies responsible for allocating standard identifiers abroad and visiting the official websites of publishers’ associations in Egypt and abroad. The results of this study also serve a wide range of parties involved in the publication industry, especially publishers; in addition, it contributes to raising awareness of the significance of applying the standard identifiers in the publication industry field.
The study reached to some results, most notably is the lack of the ingredients for the success of applying standard identifiers for the publishing industry in Egypt. The percentage of Egyptian publishers’ lack of awareness and knowledge of standard identifiers in the digital environment reached 94%, and the percentage of the desire of the Egyptian publication houses to apply standard identifiers in the digital environment reached 65%, and in contrast to the previous result, the percentage of the desire of the managers of the major publishing houses to implement standard identifiers in the digital environment reached 38%, and the percentage of the those who were unwilling to apply them reached 62%.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.